Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2012, 15:56   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Hebben we dat niet al eerder geprobeerd?
Het punt is dat staten met onafbetaalbare leningen zitten, en dat ze een monetaire truk zullen moeten bedenken om dat handelbaar te maken. Veel kans dan dat als je in hetzelfde bootje zit, van dezelfde trukken zal kunnen gebruik maken om uw schulden te verlichten.

Ik zie maar 2 dingen die demagogisch haalbaar zijn: spaargeld aanslaan, en inflatie veroorzaken. In de twee gevallen zit je beter met schuld dan met geld.

Nog beter, als je met die leningen assets gekocht hebt die verbergbaar en transporteerbaar zijn (diamanten bvb ?), dan zit je nog beter. Limiet kan je gaan lopen als het boelke ineen stort.

Maar ga vooral geen geld op de bank houden. Dat gaat ge in elk geval kwijt zijn.

Een kale kei kan men niet stropen, zorg er dus voor dat ge een kale kei zijt (behalve wat ge kunt wegsteken) en profiteer er ondertussen goed van.

Ofwel loopt het verkeerd af, maar het riskeert in elk geval verkeerd af te lopen, en dan is het beter van er nu nog van te profiteren, ipv Uzelf pijn te doen en toch op uw bakkes te gaan ;
ofwel kan je er vanonder smiezen en dan heb je pure winst.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 16:04   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In plaats van een trui in een poepsjieke winkel te kopen, koopt ge ergens een bolleke wol, en ge breit hem zelf.

Overigens vind ik de vraag van den boer hier wat verder veel moeilijker:
hoe moet ik als simpele boer het hoofd bieden als de oogst dit jaar 30 procent beneden het gemiddelde van de laatste tien jaar is ?

Mijn buurman heeft net een nagelnieuwe auto gekocht. Ja, zijn vorige was 8 jaar oud. Ik heb hem eens gevraagd welke nieuwe snufjes op deze nieuwe meer zijn dan op zijn oud model.

enz.
ja er is waarlijks een naai uw rokje zelf boekje in de top 1 van de bestsellers gedoken.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 16:19   #43
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Interessante piste. En ze heeft als voordeel dat je het hele sociale overlegmodel niet op de helling zet. Ik denk dat niemand zin heeft in het echte harde syndicalisme van frankrijk en duitsland waar veel meer harde afgedwongen loonsverhogingen zijn dan bij ons.

Het is een keuze : een relatief stabiel sociaal klimaat, met index of een veel harder sociaal klimaat met bonden en sterke sectoren die zware all-in akkoorden afdwingen.

Maar in tijden van austeriteit moet een indexsprong (desnoods partieel) bespreekbaar zijn, zeker als er daarna in hoogconjunctuur een inhaaloperatie is.
"Tijden van austeriteit", begin al eens met die onzin in vraag te stellen.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 16:19   #44
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt is dat staten met onafbetaalbare leningen zitten, en dat ze een monetaire truk zullen moeten bedenken om dat handelbaar te maken. Veel kans dan dat als je in hetzelfde bootje zit, van dezelfde trukken zal kunnen gebruik maken om uw schulden te verlichten.

Ik zie maar 2 dingen die demagogisch haalbaar zijn: spaargeld aanslaan, en inflatie veroorzaken. In de twee gevallen zit je beter met schuld dan met geld.

Nog beter, als je met die leningen assets gekocht hebt die verbergbaar en transporteerbaar zijn (diamanten bvb ?), dan zit je nog beter. Limiet kan je gaan lopen als het boelke ineen stort.

Maar ga vooral geen geld op de bank houden. Dat gaat ge in elk geval kwijt zijn.

Een kale kei kan men niet stropen, zorg er dus voor dat ge een kale kei zijt (behalve wat ge kunt wegsteken) en profiteer er ondertussen goed van.

Ofwel loopt het verkeerd af, maar het riskeert in elk geval verkeerd af te lopen, en dan is het beter van er nu nog van te profiteren, ipv Uzelf pijn te doen en toch op uw bakkes te gaan ;
ofwel kan je er vanonder smiezen en dan heb je pure winst.
Goud en zilver?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 17:09   #45
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja er is waarlijks een naai uw rokje zelf boekje in de top 1 van de bestsellers gedoken.
Inderdaad, na "Bak je broodje zelf"...
Wat we zelf doen, doen we beter. (Vandenbrande ?)

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 17:12   #46
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goud en zilver?
Inderdaad: goud is de laatste 12 maanden +/- 24 % gestegen in waarde.
Gouden Krugerrands kopen!!!
Oud 5 april 2012, 17:25   #47
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunnen de critici van de index mij eens uitleggen hoe ik als simpele consument de inflatie het hoofd moet bieden zonder te gaan lenen?
Ik weet niet hoe het zit met de rest van de 'tegenstanders' maar ik ben voor een index-hervorming, niet afschaffing.

Index in vaste bedragen (die dus voor iedereen gelijk zijn) ipv %. Maar ja, daar wint de staat niet bij..... (noch de top-ambtenaren).
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 17:27   #48
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Heel juist ja, maar een lening moet wel nog altijd terugbetaald worden nietwaar ?
Uiteraard, met de volgende lening. Enfin, zo doet België het toch.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 5 april 2012, 18:56   #49
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gepruts met de INDEX, waar begint dat en waar eindigt dat ?
Wij zouden moeten inleveren. Een aantal grote bedrijven betalen 0 % belastingen !!!
In welk apenland leven wij eigenlijk ???
Oud 5 april 2012, 18:58   #50
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Gepruts met de INDEX, waar begint dat en waar eindigt dat ?
Wij zouden moeten inleveren. Een aantal grote bedrijven betalen 0 % belastingen !!!
In welk apenland leven wij eigenlijk ???
Een onbestuurbaar land met meer kosten dan inkomsten.
Oud 5 april 2012, 19:19   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Heel juist ja, maar een lening moet wel nog altijd terugbetaald worden nietwaar ?
Het idee is van erop te rekenen dat die die de regels uitvaardigt (de staat dus) zelf zijn schulden niet kan terugbetalen, en dat vormen van faillissement dus overal de kop zullen opsteken. Er maar mee van profiteren, zou ik zeggen. Failliet gaan is heel voordelig.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 19:24   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het zit met de rest van de 'tegenstanders' maar ik ben voor een index-hervorming, niet afschaffing.

Index in vaste bedragen (die dus voor iedereen gelijk zijn) ipv %. Maar ja, daar wint de staat niet bij..... (noch de top-ambtenaren).
ik ben voor afschaffen van de index voor ambtenaren, gezien ambtenaren onze kosten bepalen van de overheid. Zeker met terugwerkende kracht afbouwen voor de pensioenen van de ambtenaren, alles dat boven de mediaan zit aftoppen
Ikben voorstander voor de prive van centen ipv procententot het mediaanloon, en dit voor 50% van de burgers dus een indexering, terwijl derest gewoon een % op de mediaan krijgt

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 april 2012 om 19:30.
Oud 5 april 2012, 20:55   #53
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In die landen is men zich evenzeer bewust van koopkrachtproblemen, maar worden om het jaar of om de twee jaar "all-in akkoorden" afgesloten. M.a.w. loonakkoorden waarin ook rekening wordt gehouden met de evolutie van het prijsniveau. Bij ons geeft dat "automatisch" systeem aanleiding tot een echte inflatiekoorts. Het is tekenend dat wij op dat vlak de enigen in Europa zijn waar dergelijke dwaasheid werd ingevoerd. Het zegt veel over de véél te grote macht van de vakbonden in dit koekoeksland.
En wat is precies het verschil voor de concurrentiepositie of "inflatiekoorts" tussen een automatische indexverhoging van 2% en een all-in akkoord waarin ook rekening gehouden wordt met het prijsniveau van 2%?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 21:39   #54
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
En wat is precies het verschil voor de concurrentiepositie of "inflatiekoorts" tussen een automatische indexverhoging van 2% en een all-in akkoord waarin ook rekening gehouden wordt met het prijsniveau van 2%?
kijk, niets natuurlijk, het verschil is dat je in Duitsland bvb de econome 10% ziet groeien en dan bvb een 6% bonus krijgt, en dat hier in Belgie je 6% verhoging krijgt terwijl de economie stagneert. Dus de beloning zou moeten komen na het werken, hier komt de bonus al voor dat je meer gewerkt hebt, en hier komt de bonus ten koste van de economie, want meestal boeren we dan keihard acchteruit

Per 2% groei in index, halen we gemakkelijk 40.000 meere werklozen
Oud 5 april 2012, 22:14   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kijk, niets natuurlijk, het verschil is dat je in Duitsland bvb de econome 10% ziet groeien en dan bvb een 6% bonus krijgt, en dat hier in Belgie je 6% verhoging krijgt terwijl de economie stagneert. Dus de beloning zou moeten komen na het werken, hier komt de bonus al voor dat je meer gewerkt hebt, en hier komt de bonus ten koste van de economie, want meestal boeren we dan keihard acchteruit

6 % verhoging ???
In de laatste CAO (voor 2 jaar) is overeengekomen om boven de indexverhoging nauwelijks één verhoging toe te staan. Alleen in de sterke sektoren bv chemie, mag het iets meer zijn.

Oud 5 april 2012, 22:19   #56
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Uiteraard, met de volgende lening. Enfin, zo doet België het toch.
Hoelang denkt ge dat te kunnen doen voordat ze bij je thuis uitverkoop komen houden ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 22:19   #57
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Cijfers?

Echte dan, niet "bvb"-cijfers:

In Duitsland staakt men nu voor 6% loonsverhoging terwijl de Duitse economie bijlange niet 10% groeit.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 22:21   #58
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
6 % verhoging ???
In de laatste CAO (voor 2 jaar) is overeengekomen om boven de indexverhoging nauwelijks één verhoging toe te staan. Alleen in de sterke sektoren bv chemie, mag het iets meer zijn.

Het klinkt allemaal geleerd bij de brother maar bij nader inzien zijn zijn cijfers totaal van de pot gerukt...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 22:21   #59
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het idee is van erop te rekenen dat die die de regels uitvaardigt (de staat dus) zelf zijn schulden niet kan terugbetalen, en dat vormen van faillissement dus overal de kop zullen opsteken. Er maar mee van profiteren, zou ik zeggen. Failliet gaan is heel voordelig.
Ik kies er liever voor om geen te grote spaartegoeden aan te houden EN geen schulden.

Zet mijn spaargeld momenteel om in zaken die voor mij een investering zijn en mij de mogelijkheid geven zoveel mogelijk zelfbedruipend te zijn.

Een mooi alternatief is bijvoorbeeld brandstof. Inflatiebestendig en iedereen heeft het nodig...

Laatst gewijzigd door Stingray : 5 april 2012 om 22:22.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 06:07   #60
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Die loonhandicap is ontstaan doordat er teveel lasten zijn op arbeid.
Mijn bruto wedde mag naar omlaag als ik netto evenveel over heb.
Maar ze kunnen al beginnen met de werkgevers bijdragen allerhande af te schaffen.
De bruto wedde is een verworven recht.
Als deze te hoog is voldoe je niet aan de eisen die je werkgever bij je indiensttreding heeft gesteld. Dus die werkgever ontslaat je dan beter en neemt iemand i dienst die wel aan zijn criteria beantwoordt.

Dat het netto loon in verhouding met de bruto wedde niet in de juiste verhouding is, daar hebt u gelijk.
Dus laat ons van de bruto wedde afblijven en bij een loonsverhoging niet de bruto wedde aanpassen maar hetgeen u netto overhoudt verhogen.

Natuurlijk bent u niet akkoord, u bent dan ook N-VA & VOKA fan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be