Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2012, 11:39   #221
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Interessant, maar fout. De Wever koos er zelf voor om aan de kant te gaan staan.
U drukt zicht te licht uit.
De Wever stond te popelen om aan de kant te gaan staan.
Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:40   #222
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog interessanter is dat iedereen zelf koos, de 13° juni 2010, in het kieshokje.

En nog interessanterder, is dat iedereen ook zelf zal kiezen, de 14° oktober 2012.
Gaan ze op Gemeentelijk niveau wel durven/kunnen ?
Oud 7 april 2012, 11:44   #223
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U drukt zicht te licht uit.
De Wever stond te popelen om aan de kant te gaan staan.
Maar ja, de beste stuurlui staan aan wal hé.
Inderdaad.

De hardnekkige volharding van de niveanen dat De Wever aan de kant werd gezet, moet trouwens ook in dat licht bekeken worden. Door vrijwillig aan de kant te gaan staan, zorgde hij er immers voor dat hem niet kon verweten worden dat hij toegevingen moest doen om tot een regering te komen. Daarom ook het calimero-gedrag van de niveanen: door te blijven volharden dat De Wever aan de kant werd gezet, wordt de aandacht afgeleid van zijn onvermogen om onderhandelingen tot een goed einde te brengen èn wordt de illusie gewekt dat de andere partijen hem buiten spel zetten (quod non!). De meeste mensen trappen daar gelukkig niet in.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:50   #224
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De Wever aan de kant werd gezet
Citaat:
de andere partijen hem buiten spel zetten
Citaat:
De meeste mensen trappen daar gelukkig niet in.
Vanmorgen u lidkaart van de N-VA gaan kopen? Niet slecht bekeken, als gemeenteambtenaartje kan je maar beter je karretje vasthaken aan de partij die een verpletterende overwinning gaat behalen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Laatst gewijzigd door mkb : 7 april 2012 om 11:51.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:52   #225
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is anders omdat hij weigerde deel te nemen aan de onderhandelingen en de anderen niet. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Dus:

Een weigering van een nota is wél een weigering om deel te nemen aan de onderhandelingen, maar enkel als het over de NVA gaat.

Een weigering van een note is géén weigering om deel te nemen aan de onderhandelingen als het over een andere partij dan de NVA gaat.

Dat heeft u arbitrair zo bepaald, of zijn er ook objectieve verschillen?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:54   #226
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
En waren die volgens jou zo onredelijk? Vind je er bijvoorbeeld terug die niet in het verkiezingsprogramma van de CD&V en de OVLD stonden?
De grootste kritiek die ik steeds heb gehad op de N-VA is hun halsstarrige weigering om te praten over de sociaaleconomische themas. Hierover werd pas onderhandelt naar aanloop van de nota Elio Di Rupo. Er zijn weinig Open VLD en N-VA standpunten terug te vinden in zijn nota. Buiten wat verbloemd taalgebruik waaruit sympathie moet blijken voor KMO's en de bedrijven zonder al te veel concrete maatregelen.

Als je het antwoord van de N-VA leest op de nota Elio Di Rupo dan wordt je toch duidelijk dat ze weinig of geen opbouwende kritiek hebben op de nota Elio Di Rupo. Dan vraag je je af waarmee ze bezig zijn geweest tijdens de schijnonderhandelingen.

De N-VA had al lang hun coalitiepartners achter hun kar moeten krijgen. De PS zat al maandenlang verschanst in de loopgraven en ze hebben het met zoveel woorden publiek verklaard. Toch kreeg de N-VA de andere coalitiepartners niet zo ver om een regering op te starten onder het premierschap van Bart De Wever zonder de PS.

Dat ze daarmee een risico liepen voor een implosie of explosie voor hun partij dat is iets dat alle andere politieke partijen de laatste 15 jaar aan den lijve hebben ondervonden. De N-VA heeft bewust gekozen om dit risico niet te willen lopen. Daarmee ook al hun slogans: "we gaan niet voor de postjes, ..."

Wat ik betreur is dat de alles-of-niets totalitaire karaktertrek van de N-VA de bovenhand heeft gehaald. Ondertussen hoop de N-VA dat hun electoraat als brave klootzakken geduld blijft hebben tot 2012,2014, 2019, ...

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:55   #227
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Niet slecht bekeken, als gemeenteambtenaartje kan je maar beter je karretje vasthaken aan de partij die een verpletterende overwinning gaat behalen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.
Citaat:
Dat is een feit.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:59   #228
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus:

Een weigering van een nota is wél een weigering om deel te nemen aan de onderhandelingen, maar enkel als het over de NVA gaat.

Een weigering van een note is géén weigering om deel te nemen aan de onderhandelingen als het over een andere partij dan de NVA gaat.

Dat heeft u arbitrair zo bepaald, of zijn er ook objectieve verschillen?
Hebben andere partijen op een bepaald moment ook geweigerd om aan de onderhandelingen deel te nemen?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 7 april 2012, 12:00   #229
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Jezus, wat een zeurdraad.

Ik ga me weer desabonneren.
Oud 7 april 2012, 12:03   #230
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

Doei !
Oud 7 april 2012, 12:08   #231
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

Citaat:
Oud 7 april 2012, 12:10   #232
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Benieuwd of Nyquist jou nu ook zal komen verwijten dat "selectief quoten" (wat hij overigens zelf ook deed) leugenachtig is...
U moet meer moeite doen om te lezen. Ik citeer mezelf (selectief edoch representatief): "Dat is zelfs niet selectief citeren, dat is de mening integraal veranderen."

Ik denk niet dat er iemand niet veronderstelde dat hij aanpassingen aan de nota wilde (daar ging immers de hele persconferentie over), dus ik denk ook niet dat ik iets aan de betekenis heb veranderd door dat niet nog eens te herhalen.
Oud 7 april 2012, 12:11   #233
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hebben andere partijen op een bepaald moment ook geweigerd om aan de onderhandelingen deel te nemen?
Ik weet niet, hoe doe je dat? Door een nota te weigeren? Ja, dan.

Dus antwoord je nu eens op de vraag?
Oud 7 april 2012, 12:12   #234
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, de twee standpunten zijn verdedigbaar. De N-VA-ers geloven echt dat ze aan de kant gezet zijn, en de anderen geloven echt dat de N-VA aan de kant is gaan staan. De twee visies zijn juist.

Maar daarvoor moet je de Belgische vorm van onderhandelingen kennen ; blijkbaar hadden de N-VAers dat niet door, en daar komt het misverstand van.

In het Belgische Compromis (de vorm van onderhandelingen die gevoerd wordt om een regering te vormen in België) zijn het de Franstalige partijen die "dicteren" en de Vlaamse partijen die oftewel "ja" zeggen, oftewel "ja maar". Dat laatste kan als de Vlamingen iets willen bekomen, en als het voor de Franstaligen wel aanvaardbaar is (mits enige toegevingen natuurlijk ter compensatie).
Als Vlaamse partijen voorstellen doen, komt dat er eigenlijk op neer om trachten te raden wat bij de Franstaligen in goeie aarde zal vallen. Maw, ofwel doen Franstalige partijen direct voorstellen, ofwel trachten Vlaamse partijen te raden wat de Franstaligen zouden voorgesteld hebben indien zij de voorstellen hadden geformuleerd. Toegegeven, daar is wat trek-en-duwruimte.
Als Franstaligen echt iets willen dat niet door de beugel kan mogen Vlamingen gedurende een beperkte tijd tegenpruttelen, om hun ongenoegen kenbaar te geven, maar op een zeker ogenblik zijn ze verondersteld van "ja" te zeggen.

Dat heet in Belgie "aan de onderhandelingen deelnemen".

De N-VA wist dat niet, of deed alsof ze dat niet wist. Het BDW voorstel was verkeerd in de zin dat BDW niet voldoende heeft geprobeerd van trachten neer te schrijven wat de Franstaligen wensten. Hij was daar niet alleen in, ook VDL en Beke hebben die fout begaan. Daarop kwam dus een terecht "non" van de franstaligen: het is niet op die manier dat men in Belgie aan de onderhandelingen deelneemt ! Kennen die mensen hun wereld niet of zo ?
Die "non" wilde dus niet zeggen dat de franstaligen niet aan de onderhandelingen deelnamen. Nee, het was een beleefde terechtwijzing dat de Vlamingen zich niet voegden naar de manier waarop er in Belgie aan onderhandelingen voor een Belgisch Compromis moet deelgenomen worden.

Uiteindelijk waren de Franstaligen het beu om altijd maar "non" moeten te zeggen, en hebben ze dus zelf getoond wat de Vlamingen verondersteld waren van neer te pennen. Omdat daar dingen in stonden die niet echt door de beugel konden, hebben Beke en BDW oa. eerst "jamaar" gezegd, maar toen werd het einde van de match gefloten en werden de Vlamingen verondersteld om "ja" te zeggen. Dat is wat het betekent in Belgie, om aan de onderhandelingen deel te nemen. En BDW heeft "nee" gezegd.

Enerzijds, volgens de visie van de N-VAers, heeft BDW niks anders gedaan dan wat Di Rupo destijds gedaan heeft op de nota van BDW, en vinden dus niet dat BDW zich hierdoor aan de kant had gezet. Zij vinden dat er nu, zoals destijds, gewoon een nieuwe nota door iemand anders had moeten komen.

Maar anderzijds is dat niet wat het in Belgie betekent "aan de onderhandelingen deelnemen". Als Franstaligen een nota op tafel leggen, moet je na een eventuele prutteltijd, "ja" zeggen, want zo worden de onderhandelingen nu eenmaal gevoerd. Als je daarop "nee" zegt is het nogal wiedes dat je aan de kant gaat staan.

Deze discussie kan dus nog heel lang door gaan.

Ja, BDW is langs de kant gaan staan, bij definitie van de manier waarop Belgische Compromissen afgesloten worden. Maar nee, BDW heeft niks anders gedaan dan Di Rupo destijds met de BDW nota, hij is dus volgens dat rare standpunt niet aan de kant gaan staan. Hoewel hij toen gebuisd was in zijn huiswerk "raden wat de Franstaligen graag hadden gelezen".

De twee visies zijn dus juist.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 12:13   #235
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet meer moeite doen om te lezen. Ik citeer mezelf (selectief edoch representatief): "Dat is zelfs niet selectief citeren, dat is de mening integraal veranderen."

Ik denk niet dat er iemand niet veronderstelde dat hij aanpassingen aan de nota wilde (daar ging immers de hele persconferentie over), dus ik denk ook niet dat ik iets aan de betekenis heb veranderd door dat niet nog eens te herhalen.
Natuurlijk wel. U liet het stukje weg waaruit bleek dat De Wever eigenlijk weigerde om te onderhandelen. U bent daarmee mooi door de mand gevallen. Hoe noemen we weer iemand die leugens vertelt?

Citaat:
Oud 7 april 2012, 12:14   #236
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet, hoe doe je dat?
Door te weigeren deel te nemen aan de onderhandelingen, tiens... Deden ze dat?

Citaat:
Oud 7 april 2012, 12:15   #237
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De twee visies zijn dus juist.
Bijlange niet. De mijne is de enige juiste. Dat is een axioma!

Citaat:
Oud 7 april 2012, 12:18   #238
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe noemen we weer iemand die leugens vertelt?
Een Belgisch staatsman ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 12:19   #239
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De PS heeft openlijk verklaard dat ze zichzelf verschranst hadden in de loopgraven. Daarmee gaven ze ook aan dat de onderhandelingen voor hun reeds te ver naar hun zin waren geevolueerd. Dit heeft meer dan een half jaar geduurd. En alle politieke partijen lieten maar begaan waarmee ze op passieve wijze hun volste vertrouwen uitspraken aan Mr. Caretaker Yves Leterme.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 12:21   #240
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een Belgisch staatsman ?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be