Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen?
JA, en ik ben katholiek 8 19,51%
JA, en ik ben niet-katholiek christen 5 12,20%
JA, en ik ben niet-christen 14 34,15%
NEE, en ik ben katholiek 4 9,76%
NEE, en ik ben niet-katholiek christen 0 0%
NEE, en ik ben niet-christen 7 17,07%
Andere of geen mening 3 7,32%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2012, 22:40   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een toiletbezoek is inderdaad geen zaak van het geloof. Maar wat zei Jezus over de inquisitie? Pauselijke onfeilbaarheid?

Er staat inderdaad nergens dat hij alleen mannen voortbestemde om priester te worden. We leren daaruit dat dus ook vrouwen het priesterschap mogen dragen.

We lezen overigens:

Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.

Gl 3:28
Ja, wij zijn allen één in Jezus. Alleen heeft dat vers niets met het geestelijk ambt te maken, wel met ons heil dat alles overstijgt en in Jezus zijn volheid heeft bereikt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 22:41   #122
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, wij zijn allen één in Jezus. Alleen heeft dat vers niets met het geestelijk ambt te maken, wel met ons heil dat alles overstijgt en in Jezus zijn volheid heeft bereikt.
Inquisitie? Pauselijke onfeilbaarheid?

De Tridentijnse mis?
Oud 9 april 2012, 22:43   #123
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
De vergelijking gaat niet op, daar het om een beroep gaat. Priester-zijn is geen beroep. Het is een geestelijke roeping, gebaseerd op Jezus.
Een roeping ? waarom zou er een bovennatuurlijke kracht zijn , die je Jezus , god , of den heilige geest noemt , die een natuurlijk perfect geboren mens met alles er op en eraan, voorbestemmen om delen en functies van zijn eigen lichaam niet te gebruiken en te onderdrukken ?
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 22:43   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inquisitie? Pauselijke onfeilbaarheid?

De Tridentijnse mis?
Wat heeft de inquisitie met het geloof te maken?
Oud 9 april 2012, 22:46   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Een roeping ? waarom zou er een bovennatuurlijke kracht zijn , die je Jezus , god , of den heilige geest noemt , die een natuurlijk perfect geboren mens met alles er op en eraan, voorbestemmen om delen en functies van zijn eigen lichaam niet te gebruiken en te onderdrukken ?
Lees maar eens opnieuw wat ik over dat "onderdrukken" heb geschreven. Ja, in Jezus Christus kan een mens bepaalde natuurlijke gegevenheden overstijgen. Daar zijn trouwens ook de vele priesters die hun celibaat wel ten volle weten te beleven, het voorbeeld van. Uiteindelijk zijn die priesters die van de weg afgaan, slechts een bijzonder klein gedeelte.

Of zoals eerder gezegd: niet het celibaat vormt het probleem, wel de beleving ervan, of beter gezegd: de niet-beleving ervan.
Oud 9 april 2012, 22:51   #126
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was een kerkelijke rechtsinstelling. Je weet wel, die kerk die Petrus moest stichten.

Dus: heeft Jezus zich hier allemaal over uitgesproken? Als instellingen en gebruiken voor jou toch niets met geloof te maken hebben, dan vrouwelijk priesterschap toch evenmin? Wat maakt het instellen van een rechtbank "geen geloofskwestie" en het priesterschap wél?
Oud 9 april 2012, 22:52   #127
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Verklaar je nader.
Was dat niet duidelijk ? Celibatair leven , homosexualiteit , en sex met kinderen zijn voor mij niet compatibel " verenigbaar" met de natuur .
Een man is niet geboren met een penis om in een andere vent zijn anus te steken en daar in klaar te komen . dat is voor mij zelfs buiten discutie .

Ik heb niet gezegt , dat dat strafbaar moet gemaakt worden , maar zeker niet aangemoedigt . Ik maak ook wel een groot onderscheid tussen homosexualiteit en homofilie . Mensen van het zelfde geslacht die echt goed bevriend zijn met elkaar , kan ik inkomen .

Daartegenover zeg is wel, sex met kinderen mag van mij ontegensprekelijk leiden tot castratie of zelfs de doodstraf .

En ik denk ook dat een gezonde man die leeft onder de ONDERDRUKKING van sexuale geaardheid " celibaat " een zeer gevaarlijk affaire is om te ontsporen .
Oud 9 april 2012, 22:53   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was een kerkelijke rechtsinstelling. Je weet wel, die kerk die Petrus moest stichten.

Dus: heeft Jezus zich hier allemaal over uitgesproken? Als instellingen en gebruiken voor jou toch niets met geloof te maken hebben, dan vrouwelijk priesterschap toch evenmin? Wat maakt het instellen van een rechtbank "geen geloofskwestie" en het priesterschap wél?
Rechtsinstelling? De Kerk kent, als een uiting van Gods nabijheid, een dubbele component: mens als God. Dit betekent dan ook wat er voor de organisatie bepaalde zaken zijn gegroeid die even goed weer afgeschaft kunnen worden. Niet alle aspecten van de Kerk behoren tot het geloof, of denkt u misschien dat de witte toog van de paus ook al door Jezus was gedragen of zo?
Oud 9 april 2012, 22:57   #129
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees maar eens opnieuw wat ik over dat "onderdrukken" heb geschreven. Ja, in Jezus Christus kan een mens bepaalde natuurlijke gegevenheden overstijgen. Daar zijn trouwens ook de vele priesters die hun celibaat wel ten volle weten te beleven, het voorbeeld van. Uiteindelijk zijn die priesters die van de weg afgaan, slechts een bijzonder klein gedeelte.

Of zoals eerder gezegd: niet het celibaat vormt het probleem, wel de beleving ervan, of beter gezegd: de niet-beleving ervan.
DUS , U geloofd , dat er mensen ( priesters ) in staat zijn om voor de volle 100 % hun sexuele gevoelens total te onderdrukken , en al dan niet bij een erectie nooit in de verleiding komen voor enige sexule handeling of effectie ?

Ik geloof dat niet .
Oud 9 april 2012, 22:58   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was dat niet duidelijk ? Celibatair leven , homosexualiteit , en sex met kinderen zijn voor mij niet compatibel " verenigbaar" met de natuur .
Een man is niet geboren met een penis om in een andere vent zijn anus te steken en daar in klaar te komen . dat is voor mij zelfs buiten discutie .

Ik heb niet gezegt , dat dat strafbaar moet gemaakt worden , maar zeker niet aangemoedigt . Ik maak ook wel een groot onderscheid tussen homosexualiteit en homofilie . Mensen van het zelfde geslacht die echt goed bevriend zijn met elkaar , kan ik inkomen .

Daartegenover zeg is wel, sex met kinderen mag van mij ontegensprekelijk leiden tot castratie of zelfs de doodstraf .

En ik denk ook dat een gezonde man die leeft onder de ONDERDRUKKING van sexuale geaardheid " celibaat " een zeer gevaarlijk affaire is om te ontsporen .
Ja, onderdrukking. Dat klopt.

Niet echter als men het celibaat in vrijheid van geest kan beleven. Dan wordt daar niet op een verkrampte manier mee omgegaan en kan de mens er weldegelijk mee om.
Oud 9 april 2012, 22:58   #131
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat met alle christelijke denominaties die wel vrouwelijk priesterschap hebben (of predikerschap voor vrouwen, zoals Getuigen van Jehova of Quakers)?
Oud 9 april 2012, 22:58   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
DUS , U geloofd , dat er mensen ( priesters ) in staat zijn om voor de volle 100 % hun sexuele gevoelens total te onderdrukken , en al dan niet bij een erectie nooit in de verleiding komen voor enige sexule handeling of effectie ?

Ik geloof dat niet .
Ik geloof dat ook niet. Om de eenvoudige reden dat ik nergens heb gesproken over "onderdrukken".

Nogmaals nodig ik u uit eens mijn berichten in dat verband te herlezen.
Oud 9 april 2012, 23:00   #133
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rechtsinstelling? De Kerk kent, als een uiting van Gods nabijheid, een dubbele component: mens als God. Dit betekent dan ook wat er voor de organisatie bepaalde zaken zijn gegroeid die even goed weer afgeschaft kunnen worden. Niet alle aspecten van de Kerk behoren tot het geloof, of denkt u misschien dat de witte toog van de paus ook al door Jezus was gedragen of zo?
Vrouwelijk priesterschap is een even formeel, veranderlijk aspect als de witte toog van de paus.
Oud 9 april 2012, 23:01   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat met alle christelijke denominaties die wel vrouwelijk priesterschap hebben (of predikerschap voor vrouwen, zoals Getuigen van Jehova of Quakers)?
Getuigen van Jehova zijn geen christenen.

Bepaalde protestanten kennen inderdaad het ambt door vrouwen, maar hun ambt is lang niet meer het priesterschap met alle geestelijke diepgang zoals Jezus die aan Zijn apostelen gaf. Net zoals ook flink wat protestanten op andere vlakken ver van alles zijn afgeweken.
Oud 9 april 2012, 23:03   #135
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En ik denk ook dat een gezonde manU die leeft onder de ONDERDRUKKING van sexuale geaardheid " celibaat " een zeer gevaarlijk affaire is om te ontsporen .
Een mens ontstaat zonder doel, tenzij je gelovig bent natuurlijk.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 23:03   #136
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jan toch!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wiki
De eerste Congregatie was de door Paus Paulus III in 1542 opgerichte Congregatio Romanae et Universalis Inquisitionis, hierdoor werd de inquisitie van de gehele wereld gecentraliseerd. Door Paus Pius X werd de naam van deze Congregatie in 1908 gewijzigd in Sanctum Officium (het Heilig Officie) en door Paus Paulus VI in 1965 in Congregatie voor de Geloofsleer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Congreg...de_Geloofsleer

Van 16-02-1951 tot 25-11-1981 was de toenmalige paus er zélf prefect van.
Ratzinger was daar prefect van 25-11-1981 tot 21-04-2005

"werd de naam van deze Congregatie in 1908 gewijzigd" Gewijzigd, dus de Inquisitie verdween niet (toegegeven, niet meer zo actief en machtig en wreed als in 1542) Dus die continuïteit is er.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 23:03   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrouwelijk priesterschap is een even formeel, veranderlijk aspect als de witte toog van de paus.
Dat beweert u. In de katholieke, orthodoxe, oud-oosterse en flink wat orthodox-protestantse groepen ziet men dat niet zo. Het is een wezenlijk aspect van het christelijk geloof: de geestelijke bediening die door mannen gebeurt, juist omdat Jezus alleen mannen tot dit apostelschap riep.

Toog van een priester, bisschop of paus is heel veranderlijk in de loop van de geschiedenis. Net zoals die ook naar vorm en kleur anders is tussen de verschillende traditionele Kerken.
Oud 9 april 2012, 23:06   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Jan toch!

Van 16-02-1951 tot 25-11-1981 was de toenmalige paus er zélf prefect van.
Ratzinger was daar prefect van 25-11-1981 tot 21-04-2005

"werd de naam van deze Congregatie in 1908 gewijzigd" Gewijzigd, dus de Inquisitie verdween niet (toegegeven, niet meer zo actief en machtig en wreed als in 1542) Dus die continuïteit is er.
Wat, "Jan toch!"?

Inquisitie is inderdaad de kerkelijke rechtbank. En? Dat heeft niets met het geloof te maken waarmee ik als katholiek verbonden ben. Er staat in de geloofsbelijdenis immers niet iets als "Ik geloof in de Heilige Inquisitie...". De inquisitie is een kerkelijke instelling die even goed kan worden afgeschaft net zoals ze ook ontstaan is binnen de kerkelijke structuren.
Oud 9 april 2012, 23:08   #139
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Een mens ontstaat zonder doel, tenzij je gelovig bent natuurlijk.
"L'existence précède l'essence" [J.-P. Sartre in L'Existentialisme est un humanisme, éd. Nagel 1946]

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 april 2012 om 23:09.
Oud 9 april 2012, 23:12   #140
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat, "Jan toch!"?

Inquisitie is inderdaad de kerkelijke rechtbank. En? Dat heeft niets met het geloof te maken waarmee ik als katholiek verbonden ben. Er staat in de geloofsbelijdenis immers niet iets als "Ik geloof in de Heilige Inquisitie...". De inquisitie is een kerkelijke instelling die even goed kan worden afgeschaft net zoals ze ook ontstaan is binnen de kerkelijke structuren.
"Congregatie voor de Geloofsleer." Die heeft dus wel héél véél met de geloofsleer te maken, of niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be