![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen? | |||
| JA, en ik ben katholiek |
|
8 | 19,51% |
| JA, en ik ben niet-katholiek christen |
|
5 | 12,20% |
| JA, en ik ben niet-christen |
|
14 | 34,15% |
| NEE, en ik ben katholiek |
|
4 | 9,76% |
| NEE, en ik ben niet-katholiek christen |
|
0 | 0% |
| NEE, en ik ben niet-christen |
|
7 | 17,07% |
| Andere of geen mening |
|
3 | 7,32% |
| Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#241 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#242 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Rare discussie. Men gaat volledig voorbij aan het feit dat er in de "Oosterse" long van de Katholieke Kerk gehuwde priesters wel degelijk zijn toegelaten.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#243 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, dat is niet zo. De oosterse Kerk (of die nu katholiek, orthodox of oud-oosters is) laat gehuwde mannen tot het priesterschap toe. Ze laat echter geen priesters tot het huwelijk toe. Dat is een bijzonder gewichtig onderscheid.
|
|
|
|
|
|
#244 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Punt is dat niemand de Oosterse katholieken in de discussie betrekt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 14 april 2012 om 11:12. |
|||||||
|
|
|
|
|
#245 |
|
Europees Commissaris
|
Het celibaat werd hen ook enige tijd opgedrongen, deel van de latinisering.
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 april 2012 om 11:19. |
|
|
|
|
|
#246 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Indien u dan toch wilt dat de kerk bronnen van inkomsten heeft, dan moet u maar doen zoals de allereerste christenen. Terug naar het authentieke christendom. En dat betekent op dit punt: de christelijke gemeente onderhoudt zelf door giften van zijn gelovigen zijn bedienaars, zijn gebouwen, enz. En dus, als u christelijke scholen wilt bouwen, ga dan maar, samen met uw gelijkgezinden, terug 'bouwen met de bisschop'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2012 om 11:49. |
|
|
|
|
|
|
#247 | |||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#248 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik geef mijn mening.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2012 om 11:53. |
||||
|
|
|
|
|
#249 | ||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar, ik denk dat je het zélf het beste beschrijft: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zie talloze mensen de belachelijkste dingen claimen over het authentieke christendom. De eerste christenen deden aan new-agepraktijken, huwden homo's, aanbaden Maria Magdalena als vrouw van Jezus, ... Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 april 2012 om 11:57. |
||||
|
|
|
|
|
#250 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar als Jezus daarentegen in het Nieuwe Testament fulmineert tegen de rijken, dan is dit niet zo moeilijk te begrijpen. Blijkbaar voor u wel als ik u zo lees. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2012 om 11:58. |
|
|
|
|
|
|
#251 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Jij begrijpt het niet, maar wilt het toch per se koppelen aan een aanval tegen een "rijke" Kerk. Dan nog maar te zwijgen over de katholieke Kerk als liefdadigheid. |
|
|
|
|
|
|
#252 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#253 |
|
Europees Commissaris
|
Het Oosten, je bent geen christen, noch een bijbelkenner, dus voer je persoonlijke vete tegen katholieke scholen maar beter met argumenten die je wél kunt staven.
Aangezien katholieke scholen nu al een groot gat in het secundair onderwijs vullen voor gelovige en vooral niet-gelovige studenten, lijkt jouw plan me vooral een vermindering van het aantal secundaire scholen. Misschien dat de staat eerst eens voldoende secundaire scholen zou bouwen, dan kan je betoog misschien ietwat realistisch zijn. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 april 2012 om 12:07. |
|
|
|
|
|
#254 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(Lucas 6: 20) Hij (Jezus) sloeg nu de ogen op, keek zijn leerlingen aan en sprak "Zalig, gij die arm zijt, want u behoort het koninkrijk Gods." (Lucas 18: 24,25) ) "Hoe moeilijk zullen zij die bezit hebben het koninkrijk Gods binnengaan: want het is gemakkelijker voor een kameel door het oog van een naald te kruipen dan voor een rijke het koninkrijk Gods te betreden." (Lucas 16, 19-26) Er was eens een rijk man die in zijn purper en fijn linnen gekleed ging en iedere dag uitbundig feest vierde. Terwijl een arme, die Lazarus heette, met zweren overdekt voor de poort lag. Hij verlangde er naar zijn honger te stillen met wat bij de rijkaard van de tafel viel. Ja, zelfs kwamen honden zijn zweren likken. Nu gebeurde het dat de arme stierf en door de engelen in de schoot van Abraham werd gedragen. De rijke stierf ook en kreeg een eervolle begrafenis. In de onderwereld, ten prooi aan vele pijnen sloeg hij zijn ogen op en zag van verre Abraham en Lazarus in diens schoot. Toen riep hij uit: "Vader Abraham, ontferm u over mij en geef Lazarus opdracht de top van zijn vinger in water te dopen en mijn tong daarmee te komen verfrissen, want ik word door de vlammen hier gefolterd." Maar Abraham antwoordde: "Mijn zoon, herinnert gij U hoe gij tijdens uw leven uw deel van het goede hebt gekregen en op gelijke manier Lazarus het kwade; daarom ondervindt hij nu de vertroosting, maar wordt gij gefolterd." (Lucas , 6: 24) " Wee u rijken, want wat u vertroost hebt ge al ontvangen." Niet veel heil te verwachten voor zielen van de bedienaars van de triomferende kerk van de laatste 17 eeuwen indien we Jezus mogen geloven. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2012 om 12:21. |
|
|
|
|
|
|
#255 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 april 2012 om 12:19. |
|
|
|
|
|
|
#256 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2012 om 12:24. |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Europees Commissaris
|
Apokalyps hoofdstuk 1
[12] Ik* keerde mij om, om te zien wie mij had aangesproken. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaars, [13] en tussen de kandelaars iemand als een Mensenzoon*, gekleed in een gewaad dat tot de voeten reikte, en met een gouden gordel om zijn borst. [14] Zijn hoofdhaar was wit als sneeuwwitte wol, en zijn ogen vlamden als vuur. [15] Zijn voeten waren als koperbrons dat in de oven is gegloeid, en zijn stem klonk als het gedruis van vele wateren. [16] In zijn rechterhand had Hij zeven sterren, uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard, en zijn gelaat schitterde als de zon in haar kracht. Apokalyps hoofdstuk 4 [2] Aanstonds raakte ik in geestvervoering. En zie: er stond een troon in de hemel en op de troon zetelde iemand. [3] Degene die erop zetelde, zag eruit als jaspissteen* en carneool. En rondom de troon was een regenboog, die eruit zag als smaragd. [4] Vierentwintig tronen omringden de troon en op die tronen zetelden vierentwintig oudsten*, in witte kleren en met gouden kronen op het hoofd. [5] Van de troon gingen bliksemflitsen* uit en gerommel en donderslagen. Zeven vurige fakkels* brandden voor de troon; dit zijn de zeven geesten van God. Niet veel heil te verwachten voor Jezus en co, volgens de logica van het Oosten. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#259 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#260 |
|
Europees Commissaris
|
Er is geen zaak. Er is alleen jij die zo blijkt één van de "Constantijn is foei"-revisionisten is.
Ik moet trouwens niets. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 april 2012 om 12:30. |
|
|
|