![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen? | |||
JA, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,51% |
JA, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 12,20% |
JA, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 34,15% |
NEE, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
4 | 9,76% |
NEE, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
NEE, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Andere of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,32% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
23 Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: ‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het concept Drie-eenheid is slechts een interpretatie, een uiterst gewaagde interpretatie bovendien. De grote filoloog Nietzsche heeft reeds benadrukt hoe zeer de Christelijke theologen alle filologische principes aan hun laars lappen. Citaat:
Hier staat niets over de Geest als een aparte persoon van God. Dat zou een heel gewaagde interpretatie zijn. Je moet je eerst de basis van de filologie eigen maken: lezen wat er staat, niet lezen wat er niet staat.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ Citaat:
Citaat:
Overigens interessant dat je het woord "persoon" gebruikt. In de filosofische zin zouden we wel kunnen zeggen dat de Geest een "persona" van God is. Dat staat ook zo letterlijk in de Bijbel: want God is Geest Joh 4:24
Laatst gewijzigd door lombas : 15 april 2012 om 15:08. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet heel goed dat er verschillende interpretaties van de Trinitas zijn. Er zijn zelfs binitariërs! Citaat:
Dat heeft ook te maken met het statuut van de Bijbel en van de Kerk in het katholicisme. Niet de Bijbel is de ultieme bron, wel de autoriteit van de Kerk die de Bijbel interpreteert aan de hand van door theologen en Kerkvaders geconceptualiseerde dogma's. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het zou overigens interessant zijn om het gedicht voor te leggen aan onze vrienden "atheologen" en "new atheists" van Dawkins tot Michel Onfray: Gott liebt uns, weil er uns erschuf! — "Der Mensch schuf Gott!" — sagt drauf ihr Feinen. Und soll nicht lieben, was er schuf? Soll's gar, weil er es schuf, verneinen? Das hinkt, das trägt des Teufels Huf. Citaat:
Je moet ook maar durven, hé, om zo'n onzin uit te vinden, één substantie en drie personen, en al wie daaraan twijfelt dood te folteren. Het lijkt wel 1984 van Orwell.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 15 april 2012 om 15:31. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verhaal hier is anders kristalhelder. Er komt iemand naar Jezus toe die zeer rijk is. En die vraagt: wat moet ik doen om het Koninkrijk te verdienen? Jezus zegt: "ge moet niet doden, geen echtbreuk plegen, niet stelen, niet vals getuigen, niemand oplichten, uw vader en uw moeder eren." "maar dat is eigenlijk niet genoeg." "Ge moet ook als arme mij volgen." "En daarom: verkoop alles wat ge bezit en volg mij." En het verhaal heeft een schitterend einde: "en de jongeman ging bedroeft heen, want hij was heel rijk...". Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2012 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ondersteun ook niet dat iemand "dood gefolterd wordt".
![]() |
![]() |
#408 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daarom: de Jezusbeweging is eigenlijk een beweging van en voor de armen. Armen 'van nature' en 'vrijwillige' armen. De tekst is heel duidelijk. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2012 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan heb ik veel meer respect voor de Quakers, waar jij beweerde door beïnvloed te zijn.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 15 april 2012 om 15:51. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#410 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus Lombas: begin maar, als volgeling van Jezus, met een openbare verkoop van al uw goederen indien u het Koninkrijk wilt bezitten. En niet vergeten de opbrengst van de verkoop aan de armen te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is niets inherent "goed" aan armoede, en niet iedereen is voorbestemd om apostel te worden.
![]() |
![]() |
#412 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() en toen zei here Jezus "als ge niet resoluut kiest voor de armen neem dan de benen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je dan toch zo'n fan van letterlijkheid bent, lees dan de parabel in Matteüs 25 eens. Dat geeft juist aan wat je met je "middelen" (monetair, intellectueel, ambachtelijk, ...) behoort te doen om vruchtbaar te leven.
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is dit niets nieuws. Het is gewoon een voortzetting van religieuze principes uit het Oude Testament. God hield in het Oude Testament van de arme, de nederige, de vrome. Vaak waren de profeten een soort van volkstribunen die de rijkdom vervloekten zoals in het Boek van Henoch. Luxe werd er afgeschilderd als een misdaad en de koningen werden zonder pardon onttroond en in het Vuur geworpen. Het woord 'arm' werd hier synoniem van 'heilig'. Jezus doet hetzelfde. De arme was de 'vriend van God' in het Oude Testament. Bij Jezus is dit ook zo, maar Jezus gaat veel verder: de arme bezit de sleutel tot het Koninkrijk. En zo werd het denkelijk ook beleefd door de allereerste christenen uit Bethanië of Jeruzalem: de Ebioniem . Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2012 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"De arme" kan evengoed een gewelddadige dakloze zijn. Je materiële status zegt niets over de mens die je bent.
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, dat kan niet. U hebt het geciteerde vers van Mattheus niet goed gelezen. Jezus zegt eerst dat men zich moreel goed moet gedragen. Maar dat is niet voldoende. Men moet vervolgens ook materieel arm worden en hem volgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn punt was dat armoede niet inherent goed is. Waarom herhaal je mijn punt? Ons meningsverschil is niet dat, maar dat je om inherent goed te zijn ook arm moet zijn. Je kunt overigens Jezus niet "volgen", hij is gestorven, weet je nog?
![]() |
![]() |
#419 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk kan men Jezus volgen. Of tenminste toch proberen. En Thomas a Kempis wist er alles van in zijn 'De immitatione Christi'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kunt Jezus' leer volgen. Het is echter onmogelijk om in deze tijd Christus zélf te volgen (zoals hij de jongeman vroeg).
![]() |