Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2012, 13:50   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard ABVV -BTB : Hoe de sociale dumping aanpakken?

6 concrete maatregelen die resultaat opleveren!Vandaag ontving staatssecretaris van fraudebestrijding John Crombez de transportvakbonden BTB-ABVV en ACV Transcom naar aanleiding van de dramatische gebeurtenissen in Wingene waarbij 2 polen het leven lieten. BTB kwam opnieuw toelichten wat er dient te gebeuren op Belgisch en Europees niveau opdat de sociale dumping effectief kan bestreden worden.Twee voorstellen worden door beide vakbonden naar voren geschoven in de strijd tegen de sociale dumping:

Verstreng de detacheringsrichtlijn en maak deze ook toepasbaar op het internationaal transport, een sector die momenteel buiten de richtlijn valt. Wie ergens werkt, dient een loon te krijgen overeenkomstig de voorwaarden van dat land, inclusief alle loonelementen (extralegale voordelen, taxatie, …).
Een betere controle van de praktijk door het inzetten van GPS functie op de digitale tachograaf. De herziening van de digitale tachograaf ligt bij de Europese commissie momenteel opnieuw ter tafel voor herziening, een perfect moment om de daad bij het woord te voegen. Controle op het terrein zijn arbeidsintensief, tijdrovend en weinig effectief.
BTB koppelt deze digitale controle (op afstand en vai informatica) aan de verstrenging van de cabotagewetgeving . BTB wil een verplichte terugrit naar het land van herkomst na drie cabotageopdrachten). ACV deelt deze visie niet en neemt hier zelfs afstand van want volgens hen caboteren wij Belgen ook en zal het ons jobs kosten, en bovendien zal het aanleiding geven tot lege ritten en dat is slecht voor het milieu. Het werkgelegenheidsargument gaat niet op als iedereen op dezelfde wijze behandeld wordt. Bij gelijke regels voor iedereen is er geen concurrentieverstoring. Uiteraard moet dit Europees doorgevoerd worden. Ook het milieuargument klopt niet. Een beetje planner zorgt immers voor een volle terugrit. Dat is louter een kwestie van organisatie.
Een derde maatregel die BTB naar voren schuift is de daadwerkelijke controle op de Europese richtlijn die postbusfirma’s verbiedt door middel van een Europese controledienst met bevoegdheid in elk land van de EU, een voorstel dat naar voren werd geschoven door de socialistische fractie in het Europees parlement naar aanleiding van de herziening van de detacheringsrichtlijn. Bij overtreding van de vestigingsvoorwaarden -parking voor trucks op bedrijfsterrein, activiteiten ontplooien in het land van vestiging- (Europese verordening 1071) moeten er onmiddellijke sancties volgen voor de betrokken firma’s met mogelijke intrekking van transportvergunningen.
Responsabiliseer de opdrachtgevers: klanten die werken met een transporteur die dumpingpraktijken organiseert moeten mee aansprakelijk gesteld worden. Zij dragen een verpletterende verantwoordelijkheid want het zijn zij die streven naar het goedkoopste tarief en bijgevolg de sociale dumping stimuleren. Hier ligt de verantwoordelijkheid van de transportfederaties die zouden moeten pleiten voor een minimum transportprijs op Europees niveau. Iets wat tot op heden ze weigeren te doen.
De loonkloof tussen de West-Europese chauffeur en zijn Oost-Europese collega’s is veel te groot en lokt de dumpingpraktijken uit. Niet alleen in de transportsector trouwens. De invoering van een Europees minimumloon zou heel wat problemen oplossen maar is uiteraard de moeilijkste opdracht, samen met fiscale en sociale harmonisatie binnen de EU.
Voor meer informatie, neem gerust contact op met: Frank Moreels, Federaal Secretaris BTB Wegvervoer & Logistiek – [email protected]




Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be