Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2012, 18:00   #21
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat zal U met de zwembroekers in dat topic moeten bespreken.

En wat met volwassenen die zulke dingen laten uitvoeren op zichzelf? Bekeerlingen als het ware.
Ik denk niet dat een vrouw zichzelf vrijwillig genitaal laat verminken, wie dit wel doet hoort thuis in een gesloten instelling
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 18:25   #22
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
In Belgie werd het Vlaams Blok dat deze situatie aanklaagde hiervoor veroordeeld wegens racisme: volgens de rechter was het not done om daarover te spreken.
Niets kan de minachting voor de vrouw beter illustreren dan de besnijdenis. Anders dan bij mannen is de besnijdenis bij de vrouwen een blijvende sexuele verminking: de clitoris wordt geheel of gedeeltelijk geamputeerd. Dit is de mildste vorm, de zogenaamde kleine besnijdenis. Bij de infibulatie of grote besnijdenis worden alle uitwendige geslachtsorganen weggesneden en worden vervolgens de rauwe randen van de wonde dichtgenaaid waarbij slechts een kleine opening wordt gelaten om te urineren en te menstrueren. Dit alles gebeurt vaak in uiterst primitieve en
onhygiënische omstandigheden. De houding van de islam tegenover de vrouw toont duidelijk aan dat de Europese en islamitische wereld totaal verschillend zijn. We kunnen dan ook niet dulden dat onze samenleving door islamitische wetten en zeden wordt geïnfiltreerd. … Men mag in dit land het Vlaams Blok onbeperkt aanvallen en beschimpen, maar op de zeden en gewoonten van
de ‘allochtone medemens’ – hoe barbaars ook – mag blijkbaar geen enkele vorm van kritiek geuit worden.”
becommentariëring door het Hof:
De toestand van de vrouw in de islam wordt hierbij duidelijk niet aangebracht om de bevolking te
informeren of om op enigerlei wijze op te komen voor de toestand van de vrouwen in de islamwereld, doch
wel enkel om het imago van de “allochtone medemens”, zoals deze spottend wordt genoemd, als onethisch
en barbaars te kunnen bestempelen en aldus bij te dragen tot de gevoerde haatcampagne.
http://www.diversiteit.be/index.php?...select_page=68

Wij zwijgen dus maar. Net zoals de Engelsen blijkbaar.
"Eigen schaamlip eerst" zullen we maar zeggen?
Ik heb me jaren geleden verdiept in vrouwenbesnijdenis en ook diverse reportages gezien. In die reportages heb ik een besnijdenis gezien: eentje in een tent bij een driejarig meisje. Het gebeurde zonder verdoving. En nadien smeerde de moeder er wat suiker op. En het kind sloeg naar de moeder. Het andere meisje was ouder, zwart Afrika (vermoedelijk Tjaad, Niger of Mali). Dat was vastbinden. De ergste besnijdenis is die van het dicht'naaien' met acaciadoorns op een luciferopening na. Bij dehuwelijksnacht dient de bruidegom een mes te gebruiken om die doorns los te krijgen. Heerlijke seks dus.

MAAR ik ben dus ook diverse bronnen tegengekomen (sorry ik heb ze niet meer) die zeggen dat vrouwelijke besnijdenis PRE-ISLAMITISCH is. Persoonlijk denk ik dat we niet goed weten waar die ingrijpend en onherstelbare verminking vandaan komt. En waarom.

In animistische en semi-animistische-katholieke gemeenschappen (meestal afgelegen) wordt vrouwelijke besnijdenis ook toegepast. In Nigeria bv., de buitenste schaamlippen worden weggenomen.

Vaak is het de grootmoeder en de moeder die het intiatief neemt, soms zelfs tegen de wil in van de man. Ja, ja.

In de 19de eeuw werden Europese vrouwen besneden in hogere klasses wanneer ze zich frequent 'hysterisch' gedroegen (heel weinig hoor!) We weten allemaal dat de echtgenote één functie had, de maïtresse en/of de hoer een andere.

Vrouwelijke besnijdenis is dus pre-islamitisch en dan komen we terecht bij patriarchaal versus matriarchaal, m.i.

Waarom de verminking doorgaat ondanks een verbod in de grondwet (Egypte bv) en in Islamitische landen vooral is dan weer een andere vraag.

Als ik dan op TV zie dat vrouwen en meisjes hun vagina chrurgisch 'mooier' laten maken, dan concludeer ik dat de mensheid in het geheel nog een vijs meer kwijt is.

De besnijdenissen van jonge meisjes in Europa gebeurt thuis in appartementen in Parijs, Londen, Brussel, ... Een Gilettemesje en met veel geluk een ontsmettingsmiddel.

De enige positieve evolutie (van lange adem) is dat mannen die in het buitenland gestudeerd hebben, meestal niet willen huwen met een vrouw die besneden is.

Voor zover mijn info.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 18:47   #23
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
MAAR ik ben dus ook diverse bronnen tegengekomen (sorry ik heb ze niet meer) die zeggen dat vrouwelijke besnijdenis PRE-ISLAMITISCH is. Persoonlijk denk ik dat we niet goed weten waar die ingrijpend en onherstelbare verminking vandaan komt. En waarom.
Citaat:
Waarom de verminking doorgaat ondanks een verbod in de grondwet (Egypte bv) en in Islamitische landen vooral is dan weer een andere vraag.
Natuurlijk is het pre-islamitisch. Abraham met zijn penisbesnijdenis is ook pre-islamitisch. Kerstmis is ook pre- christelijk.

Alleen heeft Mohammed het aangeprezen, gezegd dat het goed was, aan te raden voor de vrouw....

Het Joelfeest wordt niet meer gevierd, het kerstfeest is de geboorte van christus geworden.

Of het besnijden van meisjes nu pre-islamitisch is of niet: het feit blijft dat het onder het mom van islam blijft gebeuren.
In Indonesie was er helemaal geen pre-islamitische cultuur die vrouwenbesnijdenis toepaste, toch is er in het grootste islamitische land 90% van de vrouwen besneden (weze het letterlijk wat Mohammed zei: snij niet te diep - de faraonische besnijdenis hoort daar niet echt bij).
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 19:24   #24
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik heb me jaren geleden verdiept in vrouwenbesnijdenis en ook diverse reportages gezien. In die reportages heb ik een besnijdenis gezien: eentje in een tent bij een driejarig meisje. Het gebeurde zonder verdoving. En nadien smeerde de moeder er wat suiker op. En het kind sloeg naar de moeder. Het andere meisje was ouder, zwart Afrika (vermoedelijk Tjaad, Niger of Mali). Dat was vastbinden. De ergste besnijdenis is die van het dicht'naaien' met acaciadoorns op een luciferopening na. Bij dehuwelijksnacht dient de bruidegom een mes te gebruiken om die doorns los te krijgen. Heerlijke seks dus.

In animistische en semi-animistische-katholieke gemeenschappen (meestal afgelegen) wordt vrouwelijke besnijdenis ook toegepast. In Nigeria bv., de buitenste schaamlippen worden weggenomen.

Vaak is het de grootmoeder en de moeder die het intiatief neemt, soms zelfs tegen de wil in van de man. Ja, ja.

In de 19de eeuw werden Europese vrouwen besneden in hogere klasses wanneer ze zich frequent 'hysterisch' gedroegen (heel weinig hoor!) We weten allemaal dat de echtgenote één functie had, de maïtresse en/of de hoer een andere.

Vrouwelijke besnijdenis is dus pre-islamitisch en dan komen we terecht bij patriarchaal versus matriarchaal, m.i.

Als ik dan op TV zie dat vrouwen en meisjes hun vagina chrurgisch 'mooier' laten maken, dan concludeer ik dat de mensheid in het geheel nog een vijs meer kwijt is.

De besnijdenissen van jonge meisjes in Europa gebeurt thuis in appartementen in Parijs, Londen, Brussel, ... Een Gilettemesje en met veel geluk een ontsmettingsmiddel.

De enige positieve evolutie (van lange adem) is dat mannen die in het buitenland gestudeerd hebben, meestal niet willen huwen met een vrouw die besneden is.

Voor zover mijn info.
We of beter ze hebben nog een lange weg tegaan om deze vorm van barbarisme te doen uitsteven.
Medici of leken die zich schuldig maken aan deze praktijken dienen het land te worden uitgezet.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 19:52   #25
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Natuurlijk is het pre-islamitisch. Abraham met zijn penisbesnijdenis is ook pre-islamitisch. Kerstmis is ook pre- christelijk.

Alleen heeft Mohammed het aangeprezen, gezegd dat het goed was, aan te raden voor de vrouw....

Het Joelfeest wordt niet meer gevierd, het kerstfeest is de geboorte van christus geworden.

Of het besnijden van meisjes nu pre-islamitisch is of niet: het feit blijft dat het onder het mom van islam blijft gebeuren.
In Indonesie was er helemaal geen pre-islamitische cultuur die vrouwenbesnijdenis toepaste, toch is er in het grootste islamitische land 90% van de vrouwen besneden (weze het letterlijk wat Mohammed zei: snij niet te diep - de faraonische besnijdenis hoort daar niet echt bij).
Sorry, nu ben ik echt een leek met een domme vraag: staat vrouwenbesnijdenis in moslimgeschriften? Staat het er echt in?
Oud 23 april 2012, 19:55   #26
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo simpel is dat niet. Dit topic bewijst dat.

En het kind dan? (als het bij een medische controle op school opgemerkt word, is het al veel te laat)

Steenkoolmijnen, of vrijwillige orgaandonatie, geen slechte zaak nee.
Helaas wel.

We kunnen altijd een dure studie bestellen om te zien waar het probleem zich situeert en vervolgens een campagne starten met mooie affiches en zo...

Hoe dan ook, ik zie niet meteen een oplossing om hier preventief te werk te gaan.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 april 2012 om 19:58.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 19:59   #27
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sorry, nu ben ik echt een leek met een domme vraag: staat vrouwenbesnijdenis in moslimgeschriften? Staat het er echt in?
Maakt het wat uit? Dergelijke martelingen gebeuren veelvuldig. De reden doet er niet toe.

Genadeloze bestraffing is aangewezen. Zonder onderscheid van persoon of religie.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 april 2012 om 20:00.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 20:00   #28
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
We of beter ze hebben nog een lange weg tegaan om deze vorm van barbarisme te doen uitsteven.
Medici of leken die zich schuldig maken aan deze praktijken dienen het land te worden uitgezet.
Dring maar eens door in die besloten gemeenschappen/families. De taal is al een probleem.

Een oplossing enigszins zou kunnen zijn om elk vrouwelijk kind elk jaar een medisch onderzoek te laten ondergaan. Gewoon kijken of alles nog intact is. Door een onafhankelijke arts. (niet de huisdockter dus).

Maar wie gaat dat betalen?

En dan kunnen ze toch zeggen dat het meisje op vakantie is. Misschien komt ze wel niet terug. Begin er maar eens administratief een touw aan vast te knopen.
Oud 23 april 2012, 20:02   #29
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Maakt het wat uit? Dergelijke martelingen gebeuren veelvuldig. De reden doet er niet toe.

Genadeloze bestraffing is aangewezen. Zonder onderscheid van persoon of religie.
Voor mij maakt het wel uit. Ik weet graag zoveel als mogelijk hoe de zaken exact in elkaar zitten. Los van een oordeel.
Oud 23 april 2012, 20:14   #30
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor mij maakt het wel uit. Ik weet graag zoveel als mogelijk hoe de zaken exact in elkaar zitten. Los van een oordeel.
Mij ook goed, hoor. Er is genoeg over deze praktijken terug te vinden op het internet of de bibliotheek.

Voor de slachtoffers maakt het evenwel geen mallemoer uit of ze nu worden besneden uit traditie of vanwege een religieuze verplichting of zelfs maar uit krankzinnige dommigheid.

Een vrouw die wordt gemarteld vraag niet naar de overtuiging van haar martelaar.
Oud 23 april 2012, 21:33   #31
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij ook goed, hoor. Er is genoeg over deze praktijken terug te vinden op het internet of de bibliotheek.

Voor de slachtoffers maakt het evenwel geen mallemoer uit of ze nu worden besneden uit traditie of vanwege een religieuze verplichting of zelfs maar uit krankzinnige dommigheid.

Een vrouw die wordt gemarteld vraag niet naar de overtuiging van haar martelaar.
Het is complexer dan dat (je laatste zin). Het zijn grootmoeders en moeders die het voortzetten. Zij hebben het ondergaan, weten wat het is en toch ... Heel complex niet?
Oud 23 april 2012, 22:15   #32
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dring maar eens door in die besloten gemeenschappen/families. De taal is al een probleem.

Een oplossing enigszins zou kunnen zijn om elk vrouwelijk kind elk jaar een medisch onderzoek te laten ondergaan. Gewoon kijken of alles nog intact is. Door een onafhankelijke arts. (niet de huisdockter dus).

Maar wie gaat dat betalen?

En dan kunnen ze toch zeggen dat het meisje op vakantie is. Misschien komt ze wel niet terug. Begin er maar eens administratief een touw aan vast te knopen.
Dat kun je doen via het medisch onderzoek op scholen. Daar ontsnappen kinderen niet aan en hebben ouders geen controle op, een vrouwelijke arts lijkt me daarvoor aangewezen. Extra geld kost dit dus niet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 23:14   #33
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
De man die dat nog uitvoert , zelf kastreren .

Ik begrijp een moeder niet die dat zelf heeft meegemaakt en haar hele leven moet slijten met pijn en een zeer beperkt of geen sexueel genot , en dat alsnog bewerksteligt bij haar dochter , dan moet je goed gehersenspoelt zijn van deze onzin .
Ze hebben hen in het hoofd gestampt dat alle eerbare vrouwen dit lot moeten ondergaan. Niet besneden vrouwen zijn voor hen vuile hoeren. Vandaar. Die mensen moeten gewoon heropgevoed worden . En gedesislamiseerd vooral, zelfs als deze barbaarse praktijken niet het monopolie der islamisten zijn.Ook bij bepaalde niet musulmaanse negerstammen komt dit voor.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 23:18   #34
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
er zijn verschillende hadith waarin Mohammed zegt dat het besnijden van vrouwen een eerbare zaak is, maar dat ze niet te diep moeten snijden.
Verder is er nog een hadith die het heeft over "wanneer de TWEE besneden delen elkaar raken"...

Het was dus al een courant gebruik, maar Mohammed heeft het ondersteund en niet afgeschaft.
Oud 23 april 2012, 23:20   #35
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1000 % akkoord.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 01:41   #36
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is complexer dan dat (je laatste zin). Het zijn grootmoeders en moeders die het voortzetten. Zij hebben het ondergaan, weten wat het is en toch ... Heel complex niet?
Hun eigen lijden moet zinvol blijven. Toegeven dat het allemaal voor niets was maakt het lijden alleen maar erger.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 05:55   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik denk niet dat een vrouw zichzelf vrijwillig genitaal laat verminken, wie dit wel doet hoort thuis in een gesloten instelling
Kijken op eigen risico.
We zullen maar effe wat instellingen bij gaan bouwen.
Oud 24 april 2012, 08:23   #38
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volledig akkoord.
Oud 24 april 2012, 08:25   #39
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijken op eigen risico.
We zullen maar effe wat instellingen bij gaan bouwen.
Jamaar, dat soort verminking kunt ge niet linken aan een religie hé, dus dat moet kunnen.
Oud 24 april 2012, 08:54   #40
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Jamaar, dat soort verminking kunt ge niet linken aan een religie hé, dus dat moet kunnen.
Me dunkt dat het hier een eigen beslissing van volwassen personen betreft. Blijkbaar zie jij het verschil niet tussen een gedwongen onverdoofd afknippen/afscheuren/aftrekken van schaamlippen en/of clitoris bij kinderen, en een eigen onnozele beslissing om een ring in je schaamlip te laten schieten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be