![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De mens is egoïstisch, maar daarom niet slecht. Ik vindt eigenbelang na streven helemaal niet hetzelfde als slechte bedoelingen hebben.
![]() |
#102 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens moet je beseffen dat als je treinreizen door middel van overheidssubsidies kunstmatig goedkoop maakt je dat via een omweg toch weer betaalt. Voor niks gaat de zon op. Wat China betreft: Een van de problemen met de spoorwegen in China is juist dat die hogesnelheidstreinen veel te duur zijn voor de gewone Chinees. De reist dus nog steeds hoofdzakelijk in langzame, overvolle treinen. En China investeert veel te weinig in goederenvervoer per spoor, waar de ontwikkeling van het binnenland schaadt. Overigens: Van Heathrow naar Londen kan je ook de Heathrow Connect neme, je kan de metro nemen, of je kan een van de vele privé buslijnen nemen. Van Heathrow kan je ook me de bus naar vrijwel elke stad in het VK voor een spotprijs. Dat heb je in België niet... Citaat:
Eigenlijk is Brussel - Luik, de enige lijn waar je nu sneller kan dan in 1930, maar ook in 1980 kon je al vrijwel even snel van Luik naar Brussel als nu over de HSL... Citaat:
Citaat:
- Je middelbare school afmaken (is gratis). - Geen kind krijgen voor je 21ste. Geen kind krijgen buiten een vaste relatie. (is triviaal eenvoudig) - Je actief op de arbeidsmarkt begeven. Doe je dat, dan is de kans dat je bij de armen terecht komt minder dan 1 op 1000.
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 26 april 2012 om 14:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||
|
![]() Citaat:
(In Frankrijk bestaat het dat twee stations achter elkaar aan dezelfde lijn kunnen liggen, en dat er toch geen enkele trein tussen beiden is...) in Duitsland zijn ondertussen steeds meer privé bedrijven actief. Dat zie je het best in het goederenvervoer dat sinds de liberalisering een echter heropleving kent. Wat je overigens ook sinds de liberalisering ziet zijn spoorwegbedrijven die de onderkant van de markt bedienen. In Tsjechië bijvoorbeeld heb je Regiojet, dat goedkopere treinverbindingen aanbiedt dan de staatsspoorwegen. Wat de VS betreft: In de VS gaat de helft van alle vracht per spoor. Daar kunnen we in Europa maar van dromen. Wat passagiersvervoer betreft, dat is inderdaad in overheidshanden. En het stelt sindsdien inderdaad niet veel meer voor. Dat was ooit anders... Onderschat echter de afstanden in de VS niet. De enige steden die met een TGV "op een paar uur" van elkaar zouden liggen zijn die op de Washington - Boston corridor. En daar rijden hogesnelheidstreinen, die echter wel met een letterlijk zware handicap zitten. De door de overheid opgelegde normen voor passagierstreinen in de VS zijn zo absurd dat efficient treinverkeer aan hoge snelheid nauwelijks haalbaar is. Citaat:
Maar ik zie liever dat de overheid bijvoorbeeld een spoorlijn aanbesteed, dan dat ze een inefficient overheidsbedrijf in stand houdt. In Nederland, Duitsland en Zwitserland heeft men goede ervaringen hiermee.
![]() |
![]() |
#104 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het Chinese hogesnelheidsnetwerk staat nog niet op punt, het is heel recent, dus in veel streken ben je nog aangewezen op oudere, tragere treinen. Maar als je vergelijkt met de treinen in landen als Indië of Thailand zijn zelfs die oude treinen snel, veilig en modern. De thalys en eurostar zijn ook te duur voor veel Europeanen, tenzij je gebruik maakt van allerlei voordeel formules. Veel minder kapitaalkrachtigen prefereren eurolines. Frankrijk en Duitsland zorgen er WEL voor dat hun hogesnelheidslijnen min of meer betaalbaar blijven, met ook veel sociale tarieven. Citaat:
Die duren allemaal wel 4 tot 5 keer langer dan de Heathrow express. Met de metro doe je er minstens een uur over, en dikwijls kun je zelfs niet zitten. Dus opnieuw klassevervoer: de rijken reizen vlugger en comfortabeler. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 27 april 2012 om 01:28. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwitser
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens wist je dat in de jaren 80 een project bestond om hogesnelheidstreinen te laten rijden tussen de grote Russische, Oekraïense en Kazachse steden? Sinds de val kwam daar echter niets van in huis en sindsdien is er geen enkele investering gebeurd in de Russische spoorwegen. Nu, 30 jaar later, is er opnieuw sprake van, maar nog weinig concreets gebeurd, behalve tussen Moskou en St. Petersburg. Citaat:
En overigens dat kun je veralgemenen naar het openbaar vervoer in het algemeen: zo kwam ik aan op de luchthaven van Houston, toch een miljoenenstad, en vroeg waar de metro naar het centrum was. Ik werd aangekeken als een marsmannetje, en ze zeiden dat er enkel een bus was, die om de 2 u rijdt, aan het buskotje was het marginaal sfeertje... heb dan maar een taxi van 45 $ genomen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zwitserland ken ik zo niet maar ik kan me niet voorstellen dat al die kleine maatschappijen efficienter zijn dan bvb. de DB. Ze zijn alleszins veel duurder heb ik horen vertellen. Laatst gewijzigd door tomm : 27 april 2012 om 01:49. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kan je in Duitsland enkel van dromen... Maar goed, de DB doet het inderdaad goed op de lange afstand. En ze is zelfs winstgevend, en de ICE vindt ik persoonlijk de beste trein in Europa. Maar wat regionaal verkeer betreft raakt DB steeds meer concessies kwijt. Citaat:
Overigens, omgekeerd krijg ik dan weer verbazende verhalen van Amerikanen die niet kunnen begrijpen dat er bijvoorbeeld geen busdienst van Antwerpen naar Eindhoven is... Citaat:
En je kan door middel van openbare aanbestedingen er voor zorgen dat het bedrijf dat met het minste winst genoegen neemt de opdracht krijgt. Zo slaagt men er in Duitsland en Zwitserland in om meer OV aan te bieden zonder dat het OV budget omhoog moet. Citaat:
Er zijn in België zelfs voorstadslijnen waar op zaterdag geen treinen rijden... Citaat:
Het OV rond Zürich is een van de beste ter wereld, het is voor 67% kostendekkend, en er zijn een OV vijftigtal bedrijven bij betrokken... En voor wie veel OV gebruikt is het helemaal niet zo duur.
![]() |
![]() |
#107 | |||||||
|
![]() Dan ben je dom. Ik ben een jaar geleden nog voor 49 Pond van Fort William naar London gereisd. In in een twee persoons coupé in een nachttrein. Probeer nog maar eens met een nachttrein vanuit België ergens heen te reizen.
Ik vlieg uit principe niet, dus ik kom overal met de trein. Voor Edinburg- Aberdeen heb ik 7 pond betaald. En dat inclusief gratis WIFI aan boord. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je zit hier ook winsten te subsidiëren... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.brookings.edu/papers/2003...s_haskins.aspx
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 27 april 2012 om 12:41. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, Brussel Zuid - Gent duurde over de nieuwe lijn toen 31 minuten. Net zo lang als nu. Het frappantste verschil zie je echter op Antwerpen - Brussel. Die lijn was in 1935 net geëlectrificeerd. En er reed tijdens de spits elke 10 minuten een trein. Non stop treinen deden er 30 minuten over, en treinen met een stop in Mechelen 33 minuten. Anno 2012 doet de snelste trein er 37 minuten over... De sneltreinen van Luik naar Brussel deden het in 1u12 minuten, net zoals de IC via de oude lijn nu nog steeds doet... De Belgische spoorwegen waren toonaangevend. In 1939 zouden ze zelfs het snelheidsrecord voor stoomlocomotieven in normale dienst halen.
![]() |
![]() |
#109 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwitser
Citaat:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...nt-Europe.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik pleit al langer voor een spoorlijn tussen Eindhoven en de Kempen, en tussen Oostende en Dunkerque. Citaat:
Citaat:
De NS is alleen stipter in de statistieken omdat ze de "opgeheven" treinen niet meerekenen. En opgeheven treinen, da's een Nederlandse specialiteit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||||||||
|
![]() Citaat:
Weet je, als ik de kranten mag geloven zijn de Zwitserse spoorwegen ook belabberd... Mijn eigen ervaring zijn dat de Britse spoorwegen niet zo goed zijn als de Zwitserse, maar wel beter dan de Belgische. Zeker als je als je een beetje de achtergrond kent. Overigens, een ander gevolg van de privatisering in het VK is dat het spoorwegpersoneel er kwa loon behoorlijk op vooruit gegaan is, en je ziet in het VK ook veel meer personeel op de treinen en op de stations dan in België. Citaat:
Overigens is autorijden ook veel te goedkoop. Citaat:
En ja, dat dit kan is niet eens gevolg van de privatisering, want de complexe, gedifferentieerde tarieven dateren uit de BR tijd. Citaat:
Er zijn lijnen waar de DB nog maar een handvol treinen per dag liet rijden. Die hebben de plaatselijke overheden dan terugggenomen, en uitbesteed aan private bedrijven. Die rijden dan bijvoorbeeld elk uur of elk halfuur en zijn tevreden met minder subsidie dan de DB... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ook uit eigen initiatief gaan bedrijven ook met lage prijzen komen. Als je echt denkt dat privé automatisch duur is ga dan eens in de luchtvaart kijken. Integratie hoort ook geen probleem te zijn. In Zwitserland kan ik een kaartje kopen van de ene kant van het land naar het andere, zelfs al zijn er 5 bedrijven bij betrokken. In Frankrijk, waar alle treinen van de SNCF zijn kan je echter niet voor elk willekeurig paar stations tickets kopen... In het VK kan ik op een website van adres naar adres mijn reis plannen. Waar is de equivalente site voor Frankrijk? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
DB regio leeft van subsidies van de Länder. Overigens is IC/IR verkeer zowat overal in Europe kostendekkend, behalve in België. Citaat:
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 28 april 2012 om 13:23. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwitser
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat wil zeggen zeker meer dan 2000 treinen per dag... Als je ziet waar China vandaan komt (bij de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld in de jaren 40, ver achter de meeste Afrikaanse) kun je niet anders dan respect hebben voor hun ontwikkeling. Citaat:
eurolines duurt gemiddeld 3 tot 4 keer langer dan met de trein. Mobiliteit is een basisvoorwaarde voor een goede economie, zeker in BelgiË, waar een belangrijk deel van de bevolking naar Brussel pendelt. Citaat:
Citaat:
http://articles.cnn.com/2008-07-01/u...enter?_s=PM:US Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |||||
|
![]() We zijn enorm aan het afdwalen, maar toch...
Citaat:
En dat velen liever het vliegtuig nemen heeft ook een reden. Sinds de liberalisering van het luchtverkeer is vliegen stukken goedkoper geworden. Hoe zou dat gekomen zijn? Nu, ik vlieg in principe niet. Vandaar dat zoveel van treintjes afweet ![]() Citaat:
Citaat:
Nu, ik vindt het best indrukwekkend wat de Chinezen bouwen. Maar als ik terzelfdertijd lees dat er rond Bejing vrachtwagens soms dagen in de file staan om de stad binnen te komen vraag ik me af of de Chinese overheid niet teveel met prestigeprojecten en te weinig met het oplossen van reële infrastructuurproblemen bezig is. Citaat:
Citaat:
Maar medicaid in de VS bewijst wel dat meer overheidsgeld in de gezondheidszorg pompen niet automatisch betere resultaten geeft. Nu, we zijn dus afgedwaald. Ik wil het eigenlijk liever nog eens hebben over waar je mee begonnen bent. Je stelde dat: "opiniepeilingen aantonen dat onder het kapitalisme de levenstandaard gedaald is in Oost Europa". Daar wil ik toch nog even de tegenargumenten op een rijtje zetten: - Ten eerste bewijzen opiniepeilingen niet dat de levenstandaard achteruitgegaan is. Hoogstens bewijst dat dat velen dat denken. Veranderingen zorgen altijd voor pijn, en mensen hebben een beter geheugen als het om negatieve ervaringen gaat dan als het om positieve ervaringen gaat. En als men het onder het communisme zo goed had, waarom zijn de mensen daar dan ooit massaal op straat gekomen om de communisten weg te jagen? - Ten tweede bezondig je je hier eigenlijk aan een "post hoc ergo propter hoc" drogredenatie. Stel dat inderdaad de levenstandaard achteruitgegaan is sinds de invoering van het kapitalisme dan is dat nog geen bewijs dat de invoering van het kapitalisme de oorzaak hiervan is. Het is goed mogelijk dat er inderdaad voor sommigen een behoorlijk achteruitgang in levenstandaard plaatsgevonden heeft. Als velen van de staat afhankelijk zijn voor hun welzijn dan is een ineenstorten van de staat pijnlijk. Echter de logische conclusie die je daar volgens mij uit moet trekken is dat je juist moet vermijden dat grote delen van de bevolking van de staat afhankelijk zijn. Wat ook opvalt als je kijkt naar het handjevol landen dat communistisch gebleven is, is hoe de levenstandaard daar soms fors gedaald is. Kijk maar naar Noord Korea, waar een paar milioen mensen zelfs van honger omgekomen zijn. - Ten derde zit er in je betoog toch ook iets van een circelredenering. Je komt nogal snel tot de conclusie dat een land waar je bepaalde dingen waarneemt (toegenomen ongelijkheid bijvoorbeeld) daarom kapitalistischer geworden is. Als je echter systematisch bepaalde symptomen als indicator voor kapitalisme neemt heb je daarmee niet bewezen dat kapitalisme die symptomen veroorzaakt. Dat is een circelredenering. Je verwijst ook graag naar China. Wel, China is aantoonbaar meer kapitalistischer geworden. Mag ik daaruit afleiden dat kapitalisme voor welvaart zorgt?
![]() |
![]() |
#113 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwitser
Citaat:
Het spoor kun je daar niet mee vergelijken, luchtverkeer is nog steeds een luxe voor zakenmensen en toeristen, de trein is noodzakelijk voor talloze mensen. Sabena etc. waren inderdaad te duur, maar veel goedkoper dan de NMBS kan niet. Overigens de beste luchtvaartmaatschappij ter wereld is Etihad, in handen van de overheid, net als talloze andere luchtvaartmaatschappijen. (ook in China) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook niet vergeten dat Mao de fundamenten legde voor het huidige succes (uitbannen van feodale structuren die een hinder zijn voor ontwikkeling in landen als Indië, Pakistan, Filippijnen, etc., aanzet tot industrialisatie, alfabetisatie, enzovoort), daarom dat hij nog steeds vereerd wordt in China, ondanks z'n fouten (culturele revolutie, etc.). Citaat:
De VS zou veel beter het superieure West-europese model importeren, maar uit zuiver ideologische redenen doen ze het niet. Citaat:
Citaat:
En als het leven echt zo'n hel was onder het communisme als het beschreven wordt in de Westerse media, dan zal heus geen grote meerderheid stellen dat het leven toen beter was. Citaat:
Ze dachten, onder meer als gevolg van radiozenders als voice of America en series zoals Dallas, dat het beter zou worden zonder communisten, dat ze de levensstandaard zouden krijgen van landen als Duitsland of Nederland. Om het simplistisch te zeggen, dat "iedereen een zwembad zou kunnen bouwen en in een BMW rijden". Dat bleek een grove misrekening. Citaat:
Citaat:
De enige logische conclusie die je kunt trekken is dat het oude systeem nog zo slecht niet was, en dat de goede elementen van dat systeem opnieuw bestudeerd moeten worden en ingevoerd.(zonder de slechte, zoals de repressie) Als het instorten van de staat pijnlijk is voor veel mensen, dan moet je die staat misschien terug opbouwen. Citaat:
Noord Korea als voorbeeld nemen van een communistisch land is als Haiti als voorbeeld nemen van een typisch kapitalistisch land. Slecht voorbeeld, er zijn talloze andere zaken die meespelen. Vietnam en China, die hun systeem nooit afschaften zoals in Oost-europa gebeurde, enkel hervormden, doen het oneindig veel beter dan de landen waar het communisme begraven werd. Citaat:
fenomenen die bijna gelijktijdig plaatsvonden. Citaat:
|
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind een land dat armer is dan Mexico nog steeds niet 'het' grote voorbeeld om te volgen. Maar goed.
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een land ook dat 60 jaar geleden armer was dan veel Afrikaanse, Indië, enzovoort... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt gelijk: we moeten inderdaad grote sectoren van de economie liberaliseren.
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 1 mei 2012 om 09:12. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Op dit vlak zou je zelfs kunnen samenwerken met *le gasp* extreemrechts, alleszins de fascistische kant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwitser
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: