Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2012, 05:56   #201
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Verkoop cannabis in elke Europese supermarkt, dan moeten de mensen niet allemaal naar Nederland bollen, om goedkope wiet te krijgen, en is de zogezegde overlast opgelost.
Het zou tussen de sterke drank en de tabak moeten liggen...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 06:00   #202
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Welk land is er daar nu in godsnaam in geïnteresseerd?

Seriously, de meeste landen voeren net hun strijd op tegen de schadelijke gevolgen van drugs en de verspreiding ervan. In Nederland schermen ze het nu ook al af voor de buitenlanders.

Als je het echt in elke Europese supermarkt wilt zien, start gerust je eigen partij op met dat standpunt. Hoop gewoon niet op (enige) electorale steun.
Ik dacht dat cannabis toch al iets meer aanvaard was dan vroeger.
Maar cannabis blijft niet zo lang goed, tenzij het hash is..., dus daar moet altijd wel 'n "kruidenier" de klanten bij bedienen.
Oud 3 mei 2012, 07:15   #203
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Welk land is er daar nu in godsnaam in geïnteresseerd?
Landen zijn arbitraire stukjes aarde, weinige interesse van daar uit.

Citaat:
Seriously, de meeste landen voeren net hun strijd op tegen de schadelijke gevolgen van drugs en de verspreiding ervan. In Nederland schermen ze het nu ook al af voor de buitenlanders.
Zoals geschreven, landen zijn "onschuldig". Het zijn de mensen die beweren dat ze de leiders zijn van de mensen die op een stukje aarde wonen, die uit electoraal of eigenbelang dingen zoals wiet verbieden.
Citaat:
Als je het echt in elke Europese supermarkt wilt zien, start gerust je eigen partij op met dat standpunt. Hoop gewoon niet op (enige) electorale steun.
Daar zou U nog raar van kunnen opkijken.
Oud 3 mei 2012, 07:41   #204
Trenoble
Vreemdeling

Standaard

De coffeeshops van Bergen op Zoom en Roosendaal werden op last van de burgermeester al in september 2009 gesloten. Er is daar dus al wat 'ervaring' met het weren van drugstoerisme.

Hieronder 2 links naar artikelen die deze ervaringen evalueren. Ik quote een paar stukjes die ik interessant vind, maar wellicht moet je het verhaal helemaal lezen omdat ik vooral naar de tegenvallende effecten kijk.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Ne...gsoverlast.htm

Citaat:
Drugstoeristen mijden Bergen op Zoom en Roosendaal sinds het gedoogbeleid in september 2009 in beide gemeenten is afgeschaft. Ook het aantal gevallen van drugsoverlast is drastisch verminderd.
Citaat:
De burgemeester zegt dat het aantal woninginbraken explosief is gestegen sinds de sluiting van de coffeeshops. Dat aantal steeg in Roosendaal met 75 procent en in Bergen op Zoom met 62 procent.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...feeshops.dhtml

Citaat:
Door de sluiting van coffeeshops in Bergen op Zoom en Roosendaal vorig jaar, verschuift een deel van de drugsgerelateerde problemen naar andere steden in de regio. Totdat de gemeenten hun eigen markt gaan bedienen, is de situatie ‘onwenselijk en niet houdbaar’.
Citaat:
Ook wordt er een toename van het gebruik van harddrugs onder jongeren gesignaleerd. Eerder liet Heleen van Rijnbach, burgemeester van Etten-Leur, naar aanleiding van het toen nog vertrouwelijke rapport weten dat de sluiting van de coffeeshops weliswaar heeft geleid tot minder drugsoverlast in Roosendaal en Bergen op Zoom, maar dat de illegale handel van vooral harddrugs elders op ‘onzichtbare plekken’ toeneemt
Trenoble is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 07:56   #205
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is vandaag en gisteren.
Na vandaag weten ze heus wel dat daar legaal geen wiet meer te verkrijgen is.
Daarna kunnen ze beter in de eigen buurt hun spul aanschaffen.
Spaart een hoop km en wat grenscontroles uit.
Dus het is omdat iemand al eens een jointje rookt dat hij alle dealers in de buurt weet wonen? Dan zou het voor de politie wel heel gemakkelijk worden om dealers op te pakken.
Ik weet uit eigen ervaring (en die van anderen) dat de meeste Belgen helemaal geen dealers kennen en ze dus ook niet weten wonen.
Dus dan kan je kiezen.

Ofwel ga je in je eigen streek compleet wildvreemden aanspreken in de hoop dat ze je een dealer kunnen aanwijzen met het risico dat je de verkeerde aanspreekt of dat je binnen de kortste keren in't dorp bekend staat als iemand die de straten afschuimt achter wiet.

Ofwel blijf je naar Nederland rijden waar je auto met Belgische nummerplaat parkeren vaak al genoeg is om dealers allerlei te lokken. Bovendien zal je in Nederland niet snel herkend worden waardoor je goede naam in je eigen dorp niet besmeurd wordt.

Samengevat; een deel van de Belgische blowers zal naar Nederland blijven rijden en dus voor overlast blijven zorgen, een ander deel zal overstappen naar lokale dealers (zo ze die kunnen vinden) en dus in eigen land voor overlast zorgen.

Twee keer overlast. Toevallig net datgene waar de wietpas komaf mee wilde maken...
Oud 3 mei 2012, 08:00   #206
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Geef mij eender welk dorp, stad of gemeente, wereldwijd, en binnen het uur heb ik wiet aan een eerlijke prijs + goeie kwaliteit.
Ja, dat zal wel.
En hoe dan? Door op straat in het wilde weg aan voorbijgangers gaan vragen of ze dealer zijn of dat ze er eentje kennen? Of een beetje selectiever zoeken? Cannabis t-shirts, mensen met rasta-kapsels, rondhangende buitenlanders aanspreken?

Niet echt de manier die ik als vader van twee kinderen, getrouwd, vaste job, nooit druggerelateerde problemen met de politie gehad wil hanteren als ik aan wat wiet wil geraken.
Oud 3 mei 2012, 08:08   #207
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ritchie Bekijk bericht
Heel moeilijk is het niet: mensen willen de moeite van het registreren niet aangaan. Mensen die het een keer willen proberen al helemaal niet, dus die zijn aangewezen op vrienden of kennissen, wat eigenlijk al een vorm van dealen is. Ken je niemand in 'het wereldje' zoals ik, zou ik als ik wil blowen naar een dealer moeten gaan. Dat is natuurlijk behoorlijk omslachtig vergeleken met de oude omstandigheden: je loopt een winkeltje binnen en krijgt wat je wil, zoals het hoort.

Heel veel Nederlanders die ik ken weten dan ook wel dat het niet gaat om overlast in te perken van buitenlanders. Als je die "overlast" (die er al amper was) wil inperken zouden ze juist coffeeshops voor buitenlanders moeten maken op parkeerplaatsen langs de weg, zodat geen Nederlander het hoeft te zien. Maar aangezien de wietpas naar mijn idee helemaal niet gaat over overlast, maar over een stap naar illegaliteit van wiet, was dat voor de politici natuurlijk geen optie.
Heel zeker. Meer is die wietpas niet.
Als buitenlanders het probleem zouden vormen in coffeeshops zouden ze net zo goed de coffeeshops kunnen verplichten te controleren op paspoort. Nederlands paspoort; "Kom erin!", buitenlands paspoort; "Raus!". Dat zou niet veel extra moeite opleveren want de laatste jaren moest ik sowieso regelmatig mijn paspoort bovenhalen als ik de shop binnen wilde.
Oud 3 mei 2012, 08:26   #208
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Krijg een foutmelding op die link. Kan ik dus niet op reageren.

Citaat:
Lijkt me sterk dat die mensen dat uit hun duim hebben gezogen, hoor.
Dat zal vast niet zo zijn nee. Maar wat ik me toch een beetje afvraag is of het wel die buitenlanders zijn die voor overlast zorgen als ze naar Nederland afreizen voor een jointje. Als ik in Tilburg bv. kijk naar het af- en aanrijden van drugstoeristen dan zie ik vooral mensen die parkeren, de shop in- en uitlopen en terug vertrekken. De overlast komt daar volgens mij eerder van mensen die niks anders te doen hebben dan rond te hangen bij zo'n shops. Uit verveling of om misschien een grammetje te verkopen aan zo'n toerist.

Citaat:
Jawadde, het zijn de politici geweest. Die marginale drugstoeristen die daar de boel zijn komen marginaliseren hebben er niets mee te maken ... Je schijnt blijkbaar te vergeten dat de vraag om iets te doen aan de drugsproblematiek (en dan vooral van de drugstoeristen) komt vanuit de Nederlandse bevolking.
Hoppa. Daar gaan we weer. Je bent drugstoerist, dus je bent marginaal... Ga eens een middagje tegenover een coffeeshop zitten mijn beste vriend. Je zal er van opkijken hoeveel mensen daar komen die je bezwaarlijk marginaal kan noemen.
Bovendien; buitenlanders die voor overlast zorgen? Kom eens in een Belgische grensgemeente wonen. Denk jij dat wij het hier leuk vinden om gemiddeld een kwartier staan aan te schuiven bij het tankstation om het voor de helft Nederlanders zijn die hier staan aan te schuiven? Zondags in een overvolle frituur te moeten staan wachten tot die 50 Nederlanders hun 'frietje met' besteld hebben? Uit de streek moeten verhuizen omdat de Nederlanders hier in de streek alle huizen opkopen? Check Poppel; meer dan de helft Nederlanders wonen daar.
Dat is volgens mij ook overlast maar toch komt er geen Belgische tankpas, frietpas of woonpas.
Als we in Europa bij het minste overlast een pas gaan invoeren zijn we nog lang niet thuis.

Citaat:
Eerst afwachten, dan zien. Als die mensen in de Nederlandse grensgemeentes al van al die drugstoeristen en hun overlast af zijn heeft die pas al meer dan zijn nut bewezen.
Ja, idd. "ALS"
Is dat een goeie manier om aan politiek te doen? Trial and error?
Oud 3 mei 2012, 08:30   #209
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige oplossing voor heel deze problematiek is het Europees legaliseren van softdrugs met daarbijhorend een deftig opgezet en gecontroleerd productie- en verkoopsproces.
blij dat je het licht hebt gezien, brother
Oud 3 mei 2012, 08:38   #210
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=CM2257CR

Overlast nekt coffeeshops

De binnenstad van Roosendaal wordt wekelijks overspoeld door 13.500 drugstoeristen, vooral uit België en Frankrijk. Ook Bergen Op Zoom ontvangt wekelijks 12.000 drugstoeristen. Zij veroorzaken heel wat overlast in de binnenstad, zoals lawaaihinder, parkeerproblemen, wildplassen en lichte criminaliteit.
Lawaaihinder. Maken buitenlandse coffeeshopbezoekers meer lawaai dan Nederlandse? Welk soort lawaai maken coffeeshopbezoekers eigenlijk?

Parkeerproblemen? Hebben buitenlandse coffeeshopbezoekers grotere of meer auto's dan Nederlandse? En moeten mensen die gewoon komen winkelen en geen wiet kopen ook niet parkeren? Waarom zorgen die dan niet voor parkeerproblemen en wietkopers wel?

Wildplassen? Nogmaals; Nederlanders moeten niet pissen, dat is typisch iets voor buitenlanders. Die zijn natuurlijk helemaal niet bekend met een fenomeen als een 'wc'. En ze zullen dus het toilet in de shop ook niet gebruiken.

Lichte criminaliteit. En nog maar weer eens; typisch iets voor buitenlanders eh? De meeste buitenlanders weten goed genoeg dat ze zich beter gedeisd houden. Voor je het weet wordt je opgepakt en je gegevens doorgespeeld aan de politie in je thuisland.

Ik ga niet beweren dat buitenlandse drugstoeristen in Nederland allemaal brave huisvaders zijn maar om ze nu collectief als wildparkerende, lawaaimakende en alles onderzeikende criminelen te gaan beschouwen is toch wel vrij kort door de bocht vind ik.
Oud 3 mei 2012, 08:39   #211
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
blij dat je het licht hebt gezien, brother
Ik moet u teleurstellen.
Dat was een quote van mij die hij vergeten is tussen [quote]-tags te zetten...
Oud 3 mei 2012, 08:42   #212
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik moet u teleurstellen.
Dat was een quote van mij die hij vergeten is tussen [ quote ]-tags te zetten...
ik weet het wel. Ik kon het gewoon niet laten

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 3 mei 2012 om 08:42.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 08:46   #213
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik weet het wel. Ik kon het gewoon niet laten
Oeps, sorry dat ik er tussenkwam dan...
Oud 3 mei 2012, 08:53   #214
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oeps, sorry dat ik er tussenkwam dan...
no worries. Je postings in deze draad zijn zowat de enige die iets zinnigs te vertellen hebben
Oud 3 mei 2012, 09:26   #215
zeddie
Banneling

Standaard

Video : Pssst, Wiet kopen ?
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 09:38   #216
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeddie Bekijk bericht
Je kan voor mijn part van Marokkanen zeggen wat je wil maar deze jongen zegt tenminste gewoon waar het op staat.
Van al het gelul over de wietpas is dit zowat het meest zeggende fragment volgens mij.
Wel grappig dat-ie dat zo zonder schroom voor de camera doet.
Oud 3 mei 2012, 09:45   #217
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan voor mijn part van Marokkanen zeggen wat je wil maar deze jongen zegt tenminste gewoon waar het op staat.
Van al het gelul over de wietpas is dit zowat het meest zeggende fragment volgens mij.
Wel grappig dat-ie dat zo zonder schroom voor de camera doet.
2 !
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 10:31   #218
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Beste Bobke,
Niet heel Nederland wordt overspoeld door wiet-toeristen.
Alleen Zeeuws-Vlaanderen , Zuid Brabant en Limburg . Er zijn geen problemen gemeld in Twente, Drenthe of Groningen.
Effectief wordt b.v. de gemeente Zoutkamp drooggelegd omdat er geen wietshop is en men niet meer terecht kan in de wietshops in omringende gemeenten.
Ben ik op reis in Nederland en wil ik een jointje kopen en roken in een gemeente waar ik geen ingezetene van ben. Dat kan niet tenzij er uitgeweken wordt naar de straathandel.
Niet in heel Nederland heeft men een wietpas nodig.
Ik snap dus uw punt niet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 10:41   #219
Bhairav

Standaard

Citaat:
Of dat zijn punt is, weet ik niet.
Maar het toont wel aan dat het niet per se voor overlast zorgt en dat coffeeshops op zich geen probleem vormen.
Oud 3 mei 2012, 12:58   #220
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Per 1 mei 2012 is de wietpas in de Zuidelijke Nederlanden ingevoerd.
Per 1 jan. 2013 wordt de wietpas in de Noordelijke Nederlanden ingevoerd.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be