Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2012, 18:22   #6001
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
helemaal fout.

Men moet herkenbaar zijn voor het EIGEN volk, zodat het eigen volk de anderen lastig valt.

Indien het de mensen van Mekka waren die zijn harem lastig viel, dan hadden ze zich niet herkenbaar moeten maken: niet voor eigen volk maar zeker niet voor de Mekkanen.

Of denk je dat men soldaten een legerpakje aandoet zodat de tegenpartij stopt met schieten als ze een vijandig uniform zien?
Ik heb iets anders gelezen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 18:24   #6002
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mohammed bedoelde helemaal niks. Eén van zijn haremvrouwen moest naar toilet er werd lastiggevallen door één van zijn commandanten. Daarom moesten zijn haremvrouwen iets van hun kleding over zich laten hangen zodat ze als vrouw van Mohammed herkenbaar waren en bijgevolg met rust werden gelaten door zijn bende karavaanrovende "volgelingen".
Zo is het niet gegaan.

Het gaat om het verhaal van de halsketting van Aisha dat ze van Mohammed had gekregen.

Op een dag was ze meegegaan op strooptocht en bij het terugkeren werd overnacht in de woestijn op één dagreis van Medina.

In de vroege uurtjes werd het kamp opgebroken en Aisha werd door haar slavin op haar kameel gezet in het kleine hokje met gordijnen. Ze merkte daar dat ze haar halsketting verloren was en dat kon alleen zijn achter een struik waar ze net voordien haar behoefte had gedaan. Ze kwam van haar kameel en rende terug naar de struik om de ketting te zoeken.

In het tumult had niemand dat gezien en de karavaan vertrok.

Aisha - het kindvrouwtje - vond haar ketting en had al lopend de karavaan nog kunnen inhalen maar dat vond ze beneden haar waardigheid en ze verkoos te wachten te men haar zou missen. Maar dat liet op zich wachten.

Een tijdje later kwam heel toevallig de krijger Safwan, die achterop was geraakt, met zijn kameel daarlangs. Hij herkende Aisha en stond erop haar terug te voeren. En zo kwam tegen de avond de kameel, Aisha er boven op en geleid door Safwan aangesjokt in de oase Medina en de ganse 11 km werd zo doorgetrokken. Stel je voor, de vrouw van de profeet alleen met een vreemde man.

Natuurlijk kwamen de tongen los en de profeet kwam in een lastig parket.

De profeet vroeg aan zijn lievelingsneef en schoonzoon Ali (de latere stichter van de sji'ieten en gedoodverfde opvolger als lid van de Ahl al-bayt, de mensen van de mantel, naar de mantel waarmee Mohammed zijn familie ooit had bedekt, te weten dochter Fatima, haar man Ali en de kinderen Hassan en Hoessein) om raad en deze antwoordde: stuur ze weg, er zijn vrouwen genoeg. Dit is een van de sleutelmomenten in de grote vijandsschap tussen Aisha en Ali, wat een grote rol speelde in de opvolgingsstrijd en de scheuring in de islam.

Ondertussen vertrok Aisha terug naar haar vader Abu Bakr, de latere eerste opvolger van Mohammed.

Na 14 dagen ging Mohammed haar daar opzoeken en hij kreeg daar een elleptische aanval. Toen hij bijkwam vertelde hij dat hij twee openbaringen had gehad. De eerste was dat Aisha onschuldig was en de tweede dat al diegenen die kwaad van haar hadden gesproken moesten gestraft worden. En zo geschiedde. (Terug te vinden in de Koran.)

Er kwam nog een derde regeltje bij. Alle vrouwen van Mohammed woonden in kamertjes aangebouwd tegen de moskee met raam naar de binnenplaats. Toen moesten die van Mohammed worden afgesloten met een gordijn. Iets later werd de gordijn een draagbare versie wanneer de vrouwen van Mohammed buiten kwamen. En zoals dikwijls gebeurt: de mode volgt de groten der aarde.

En zo is de sluier geboren.

En is er een tipje van het zaadje dat de scheiding tussen soennieten en sji'ieten zou bewerkstelligen aangeraakt.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 4 mei 2012 om 18:28.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 18:24   #6003
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik heb iets anders gelezen.
je moet wel de logica volgen. Als je herkenbaar moet zijn, is dat steeds voor eigen volk, niet voor vijandig volk.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 18:56   #6004
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
je moet wel de logica volgen. Als je herkenbaar moet zijn, is dat steeds voor eigen volk, niet voor vijandig volk.
Ik geloof eerder dat de profeet meende dat wanneer hij zei dat ze zich moesten bedekken bij toiletbezoek, hij doelde op hun achterste...

Basis van een groot misverstand...
Oud 4 mei 2012, 18:58   #6005
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof eerder dat de profeet meende dat wanneer hij zei dat ze zich moesten bedekken bij toiletbezoek, hij doelde op hun achterste...

Basis van een groot misverstand...
volgens de koran moeten ze zich nochtans bedekken om als moslima herkenbaar te zijn. Ik heb nog nooit een moslima-achterste gezien, weet niet of dat iets speciaals is. zou kunnen natuurlijk.
33.59. O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 4 mei 2012 om 19:01.
Oud 4 mei 2012, 19:09   #6006
Another Jack
Banneling

Standaard

"O gij profeet, zeg tot uw echtgenoten en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij iets van haar omslagdoeken over zich laat hangen; dat bevordert dat zij gekend worden zodat haar geen overlast wordt aangedaan"

Vers 59 soera 33.

Dit vers ontstond in Medina, toen moslimvrouwen zich erover beklaagden dat ze werden lastiggevallen door voyeurs, wanneer ze 's avonds buiten de stad hun behoeften gingen doen. Door een sjaal te dragen maakten ze zich kenbaar als eerbare vrouwen die met respect behandeld moesten worden (bron: Elnadi Rifaat penser le coran )
Oud 4 mei 2012, 19:13   #6007
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
volgens de koran moeten ze zich nochtans bedekken om als moslima herkenbaar te zijn. Ik heb nog nooit een moslima-achterste gezien, weet niet of dat iets speciaals is. zou kunnen natuurlijk.
33.59. O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
In die soera staat niets over het hoofd. En zeker niet tussen haakjes.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 4 mei 2012 om 19:13.
Oud 4 mei 2012, 19:16   #6008
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
"O gij profeet, zeg tot uw echtgenoten en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij iets van haar omslagdoeken over zich laat hangen; dat bevordert dat zij gekend worden zodat haar geen overlast wordt aangedaan"

Vers 59 soera 33.

Dit vers ontstond in Medina, toen moslimvrouwen zich erover beklaagden dat ze werden lastiggevallen door voyeurs, wanneer ze 's avonds buiten de stad hun behoeften gingen doen. Door een sjaal te dragen maakten ze zich kenbaar als eerbare vrouwen die met respect behandeld moesten worden (bron: Elnadi Rifaat penser le coran )
hewel, wat zeg ik daarnet? toch wel krak hetzelfde?

en wie gaat de boodschap begrepen hebben dat ze "eerbare" vrouwen zijn als ze een bloempot op hun hoofd droegen? toch wel hun eigen geloofsgenoten zeker, of denk je dat de verkrachters uit het andere kamp rekening gaan houden met hun verkleedpartijen?

Trouwens: nogmaals wordt hier héél duidelijk verteld dat westerse vrouwen die geen inpakoefeningen doen, dus géén eerbare vrouwen zijn, en blijkbaar best verkrachtbaar (zoals we weer recent hebben mogen ontdekken )
Zullen we vanaf nu dan maar en pluim in ons achterwerk steken zodat de moslims weten dat wij ook eerbare vrouwen zijn? Of denk je dat zoiets weinig zal opbrengen?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 4 mei 2012 om 19:17.
Oud 4 mei 2012, 19:19   #6009
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
hewel, wat zeg ik daarnet? toch wel krak hetzelfde?

en wie gaat de boodschap begrepen hebben dat ze "eerbare" vrouwen zijn als ze een bloempot op hun hoofd droegen? toch wel hun eigen geloofsgenoten zeker, of denk je dat de verkrachters uit het andere kamp rekening gaan houden met hun verkleedpartijen?

Trouwens: nogmaals wordt hier héél duidelijk verteld dat westerse vrouwen die geen inpakoefeningen doen, dus géén eerbare vrouwen zijn, en blijkbaar best verkrachtbaar (zoals we weer recent hebben mogen ontdekken )
Zullen we vanaf nu dan maar en pluim in ons achterwerk steken zodat de moslims weten dat wij ook eerbare vrouwen zijn? Of denk je dat zoiets weinig zal opbrengen?
Neen, jij zegt niet hetzelfde: jij zet (of wie ook je bron is?) "hoofd" tussen haakjes.
Dit staat niet in de soera en is volgens mij de basis van een dubbele interpretatie:
- Bedek je gat
ofwel
- Bedek je hoofd

Laatst gewijzigd door Another Jack : 4 mei 2012 om 19:21.
Oud 4 mei 2012, 19:24   #6010
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, jij zegt niet hetzelfde: jij zet (of wie ook je bron is?) "hoofd" tussen haakjes.
Dit staat niet in de soera en is volgens mij de basis van een dubbele interpretatie:
- Bedek je gat
ofwel
- Bedek je hoofd
als (hoofd) tussen haakjes staat dan is dat inderdaad een extraatje erbijgezet door de vertaler.

maar "gat" staat er ook niet bij.

Nu voor mijn part bedekken ze dan gewoon hun achterwerk (wat hier trouwens verplicht is in deze contreien) en dan zijn we tenminste van het gemekker over die hoofddoek vanaf.
Zeg ik in het vervolg: het is uw GAT dat ge moet bedekken madam.
Oud 4 mei 2012, 19:29   #6011
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
als (hoofd) tussen haakjes staat dan is dat inderdaad een extraatje erbijgezet door de vertaler.

Nu voor mijn part bedekken ze dan gewoon hun achterwerk (wat hier trouwens verplicht is in deze contreien) en dan zijn we tenminste van het gemekker over die hoofddoek vanaf.
Als je mijn advies wil zou ik jou (iedereen trouwens, dus ook de jonge-marokkaan-die-hoer-roept) aanraden je niet te moeien hoe mensen zich kleden.
Oud 4 mei 2012, 19:34   #6012
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je mijn advies wil zou ik jou (iedereen trouwens, dus ook de jonge-marokkaan-die-hoer-roept) aanraden je niet te moeien hoe mensen zich kleden.
op de openbare weg en in je privé omgeving...

Er zijn al eeuwenlang tonnen kledingvoorschriften in gebruik...nooit is daar een fundamenteel probleem rond gemaakt behalve..yup..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 19:37   #6013
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
en waarom zou ik jouw advies willen?
Oud 4 mei 2012, 19:45   #6014
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Zeg dat dan in het vervolg, maar dat lef heb je niet.
Oud 4 mei 2012, 21:11   #6015
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De staat moeit daar zich mee.
Het is verboden in boerka op straat te lopen.
Problemen mee ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2012, 22:30   #6016
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Zo is het niet gegaan.

Het gaat om het verhaal van de halsketting van Aisha dat ze van Mohammed had gekregen.

Op een dag was ze meegegaan op strooptocht en bij het terugkeren werd overnacht in de woestijn op één dagreis van Medina.

In de vroege uurtjes werd het kamp opgebroken en Aisha werd door haar slavin op haar kameel gezet in het kleine hokje met gordijnen. Ze merkte daar dat ze haar halsketting verloren was en dat kon alleen zijn achter een struik waar ze net voordien haar behoefte had gedaan. Ze kwam van haar kameel en rende terug naar de struik om de ketting te zoeken.

In het tumult had niemand dat gezien en de karavaan vertrok.

Aisha - het kindvrouwtje - vond haar ketting en had al lopend de karavaan nog kunnen inhalen maar dat vond ze beneden haar waardigheid en ze verkoos te wachten te men haar zou missen. Maar dat liet op zich wachten.

Een tijdje later kwam heel toevallig de krijger Safwan, die achterop was geraakt, met zijn kameel daarlangs. Hij herkende Aisha en stond erop haar terug te voeren. En zo kwam tegen de avond de kameel, Aisha er boven op en geleid door Safwan aangesjokt in de oase Medina en de ganse 11 km werd zo doorgetrokken. Stel je voor, de vrouw van de profeet alleen met een vreemde man.

Natuurlijk kwamen de tongen los en de profeet kwam in een lastig parket.

De profeet vroeg aan zijn lievelingsneef en schoonzoon Ali (de latere stichter van de sji'ieten en gedoodverfde opvolger als lid van de Ahl al-bayt, de mensen van de mantel, naar de mantel waarmee Mohammed zijn familie ooit had bedekt, te weten dochter Fatima, haar man Ali en de kinderen Hassan en Hoessein) om raad en deze antwoordde: stuur ze weg, er zijn vrouwen genoeg. Dit is een van de sleutelmomenten in de grote vijandsschap tussen Aisha en Ali, wat een grote rol speelde in de opvolgingsstrijd en de scheuring in de islam.

Ondertussen vertrok Aisha terug naar haar vader Abu Bakr, de latere eerste opvolger van Mohammed.

Na 14 dagen ging Mohammed haar daar opzoeken en hij kreeg daar een elleptische aanval. Toen hij bijkwam vertelde hij dat hij twee openbaringen had gehad. De eerste was dat Aisha onschuldig was en de tweede dat al diegenen die kwaad van haar hadden gesproken moesten gestraft worden. En zo geschiedde. (Terug te vinden in de Koran.)

Er kwam nog een derde regeltje bij. Alle vrouwen van Mohammed woonden in kamertjes aangebouwd tegen de moskee met raam naar de binnenplaats. Toen moesten die van Mohammed worden afgesloten met een gordijn. Iets later werd de gordijn een draagbare versie wanneer de vrouwen van Mohammed buiten kwamen. En zoals dikwijls gebeurt: de mode volgt de groten der aarde.

En zo is de sluier geboren.

En is er een tipje van het zaadje dat de scheiding tussen soennieten en sji'ieten zou bewerkstelligen aangeraakt.
Prachtig verhaaltje, ik heb het met veel plezier gelezen.
Maar hoe is zoiets te bewijzen als waar gebeurd? Volgens mij is het een legende. Staat het zo in de koran?
Het geeft wel een heel ander beeld van Aisha, als het zo is dan geloof ik aan geen kanten meer dat ze Mo heel haar leven is trouw gebleven!
A propos, bedoelt u een epileptische aanval met die elleptische aanval?
Oud 4 mei 2012, 23:06   #6017
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Maar hoe is zoiets te bewijzen als waar gebeurd? Volgens mij is het een legende. Staat het zo in de koran?
Het geeft wel een heel ander beeld van Aisha, als het zo is dan geloof ik aan geen kanten meer dat ze Mo heel haar leven is trouw gebleven!
hij is een stukje vergeten: de vriendelijke jongeman die Aisha terug naar de karavaan bracht werd kort nadien ter dood gebracht.
Oud 5 mei 2012, 08:49   #6018
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
De staat moeit daar zich mee.
Het is verboden in boerka op straat te lopen.
Problemen mee ?
Ik heb het over kleden, niet onherkenbaar maken.
Oud 5 mei 2012, 09:14   #6019
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Inderdaad, een verschrijving: epileptisch.

En, zoals ik al schreef, de twee openbaringen van godswege, de onschuld van Aïsha en de bestraffing van al diegenen die daaraan twijfelden kan je terug vinden in de koran.

Dit verhaal komt uit de sji'ietische overlevering. Daar zijn nog een aantal andere prachtig verhalen terug te vinden zoals de mensen van de mantel, het verhaal van pen en papiet, de slag van de kameel, de geheime brief en de nacht van het gekrijs.

Een prachtboek terzake , vooral ook om het waarom van de vijandschap tussen soennieten en sji'a, is 'de tweespalt na de profeet' van Lesley Hazleton uitgegeven bij Bulacq/Epo.

Ik heb mijn verhaal daaruit gehaald, of eerder uit mijn geheugen, want ik heb dat boek een aantal maanden terug gelezen.

Overigens (andere post) is de vriendelijke krijger Safwan niet ter dood gebracht maar wat later gesneuveld. Iets wat snoevertje Aïsha goed uitkwam want nu was haar versie van het verhaal -en wat ze er van maakte - volledig in haar handen.
Oud 5 mei 2012, 10:34   #6020
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hij is een stukje vergeten: de vriendelijke jongeman die Aisha terug naar de karavaan bracht werd kort nadien ter dood gebracht.
Aha, dus Mo-tje was niet zo lomp als lieve Aisha dacht ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be