![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Adrian, heb jij eigenlijk al ooit eens één bijdrage geleverd aan een discussie in dit sub-forum. Ik moet de eerste nog lezen.
Volgens mij ben jij helemaal geen economie-student. Je beeldt je dat in, of je liegt gewoon.
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb nog nooit beweerd dat ik formeel economie studeer, tenzij die korte periode dat ik dat effectief deed. (Een keuzevakje of 3 extra er bij genomen toen.)
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Europees Commissaris
|
![]() Wie gaat dat Keynesiaanse gedoe blijven financieren? Meer staatsleningen? Of weer belastingen verhogen? Ach uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, de rente van die staatsleningen komt ook van belastingsgeld.
![]() |
#104 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Keynes' aanpak is het altijd met leningen. Dat is het idee zelf, dat je begrotingsdeficitten mag hebben om de economie te stimuleren in zware depressies (met het idee dat je die leningen afbetaalt als de economie aanzwengelt, maar dat gebeurt nooit).
![]() |
#106 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Eigenlijk is Keynes voor de Staat wat een bedrijfsleider is voor een bedrijf: enkel met investeringen kan je groeien, omzet draaien, winst maken en makkelijk je lening afbetalen. Vooruitgang, groei, en nieuwe investeringen. Keynes.
Wat besparen (austérité) op vloermatten en theedoekjes mag natuurlijk. Maar heel het kapitaal van je bedrijf kapotbesparen is natuurlijk een recept voor dummies. Geen enkele bedrijfsleider kan dat ooit doen. Ook de Staat niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Sinds Nixon toch nie meer (behalve misschien met een pause tijdens Reagan).
![]() |
![]() |
#109 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Staten weten trouwens meestal niet hoe ze moeten investeren (ttz, kapitaalsgoederen bouwen met een positieve RoI) ; dat kunnen prive bedrijven veel beter. Let wel, ik maak een uitzondering voor sommige infrastructuurwerken zoals een haven of zo. Aangezien het hier niet de gewoonte is dat havens prive zijn, zijn dat wel echte staatsinvesteringen. Wat bijvoorbeeld een echte investering geweest is in Frankrijk is het park kerncentrales (destijds door de staat). DAT is inderdaad iets dat nadien meer dan zijn vruchten heeft afgeworpen. Het is trouwens altijd mogelijk om zulke investeringen nadien te privatiseren. Citaat:
Al die Griekse buschauffeurs die 4000 Euro verdienden, dat zijn GEEN investeringen.
![]() |
![]() |
#110 | ||
|
![]() Citaat:
Republikeinen aan de macht, en ja, de schuld loopt op en de groei gaat achteruit. Een constante in de Amerikaanse geschiedenis.
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||||
|
![]() Citaat:
Zo hou je de motor van de consumptie en de welvaart gaande. Zet je die motor stop tijdens een recessie (zoals nu met de austérité), dan zak je nog dieper de duisternis in. Keynes gaat over het stimuleren van groei, door werkloosheid terug te schroeven en consumptie op peil te houden. Citaat:
Overheden weten dikwijls beter dan de privé waar ze rendabele investeringen kunnen maken. Want overheden hebben een veel globalere visie op de economie; bedrijven hebben een parkietenvisie - zeer gefocust, maar altijd hetzelfde deuntje erbij. Dus we moeten ook ophouden in onze eigen mythes te geloven. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() C2C gaat niet weg aub. Zelfs zonder uw snijdende humor zijt ge zeer de moeite waard om lezen.
De privatiseringen van sleutelsectoren van de economie in de jaren 90 in Latijns amerika hadden een verhoogde factuur tot gevolg voor de consument maar de investeringen en de vernieuwing van de infrastructuur bleven uit. De winsten werden naar het buitenland verscheept en uitbetaald in de vorm van dividenden aan de aandeelhouders. Sommige staten recupereren nu hun eigendommen omdat ze zich bedrogen voelen. Het systeem functioneert niet zoals het beloofd was. Het bleek neokolonialisme, geen recept voor ontwikkeling en het ongedaan maken van sociale achterstand van de armen. Integendeel zelfs. Wat wil je ook? Een overheid heeft een ander doel dan een privebedrijf. Het doel van de overheid bv. is aan iedereen waterleiding geven. Een privébedrijf zal het vertikken water te leggen naar dorpen die wat afgelegen zijn. Die gebruiken dat geld liever voor de winst te verhogen. En nee het hoeft niet duurder te zijn via de overheid. ook dat is een mythe gebleken. het geld wordt gewoon anders besteed. Het doel is niet hebzucht maar ontwikkeling, niet accumulatie van rijkdom maar verdeling ervan....en dat maakt een maatschappij uiteindelijk leefbaarder voor allen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 mei 2012 om 20:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 5 mei 2012 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er doen inderdaad veel mythes de ronde. Je kan ook niet ervan uitgaan dat de corporatieve pers niet het corporatieve systeem verdedigt door ons een selectieve blik op de werkelijkheid te geven. De VS (europa idem behalve als het over VS corporaties gaat natuurlijk) zou trouwens nooit toelaten dat anderen (Chinezen, Brazilianen, Europeanen...) het electriciteitsnetwerk of de oliemaatschapijen in de VS overnemen, maar verwacht ondertussen wel dat het zuiden haar economie in handen geeft van westerse corporaties. Wederkerigheid zoek. Je tegenvoorbeeld maakt van de algemene stelling geen bullshit. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 mei 2012 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#116 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb dit niet uit de pers, zoals ik al zei, ik ben werkzaam in de biomedische sector.
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Let. Ik ben geen overheidsfanatiekeling. Ik merk gewoon dat de overheid bevrijdend kan werken in sommige gevallen terwijl een anarchokapitalisme tot een private dictatuur kan leiden. 'Echte' anarchisten lopen geen modellen achterna. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 mei 2012 om 21:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik pas de realiteit niet aan aan wat mij goed uitkomt. Kapitalisme heeft zo zijn voordelen en ik ben niet beschaamd dat toe te geven. Ook de overheid kan zijn voordelen hebben.
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mensen spelen overigens nu ook spookrijder. Aan idioten kan de regering niet veel veranderen.
![]() |