Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2012, 22:39   #101
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jazeker, u heeft dat voldoende aangetoond, wat evenmin mijn visie op dergelijke regelingen niet verandert: het blijft in mijn ogen een onwrichting van een rechtssysteem dat gebaseerd hoort te zijn op gelijke rechten voor de individuen en niet voor groepen.
Dat is het ook ergens ( al zijn die slachtoffers er maar bitter weinig mee )
De term haat-misdrijf bestaat ook al wel wat langer
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 22:58   #102
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
En jullie mogen zeggen wat jullie willen fucking racisten maar nu zie je klaar en duidelijk

deze homo was een marokkaan en de belagers waren belgen

Iliaz Tahiraj de Albanese Islamitische controleur werd ook doodgeklopt door een rasechte Belg

En deze rasechte Marokkaanse Moslimhomo werd doodgemept door pure Belgen en pure niet-Moslims

Jaja waar zijn de Islambashers nu? Waar zijn degenen die zeggen dat homo's aangevallen worden door Noord-Afrikanen?????

Waar zijn ze ???

Ik wil gerust alle gevallen van homofoob geweld nagaan hier in West-Europa en dan nagaan hoeveel geweld vanuit de allochtone hoek komt en hoeveel geweld uit de autochtone hoek. Ik gok 80% a 90% uit de allochtone hoek. In dit geval ging het trouwens om 3 Belgen en 1 Turk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DS
De vier mannen uit Luik - de Turk Mutlu K. en de drie Belgen Jeremy W., Jonathan L. en Eric P. - riskeren door die kwalificatie twee jaar extra straf als ze voor het hof van assisen verschijnen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 22:59   #103
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Jij gelooft werkelijk dat je er altijd verbaal uit kan komen?

Als een groepje je in een hoekje drijft, kun je weinig verbaal beginnen hoor, dat lost niets op. Dan heb je simpelweg 2 keuze,s.

1: Je laat het toe, en je doet wat die smerige klootzakken willen.

2: je vecht voor je rechten, en laat je niet op de kop zitten.

Ik kies voor het tweede, jij niet?

Dat heeft toch geen barst meer te maken met wat er hier gebeurd is? Die man is in dit geval door 4 gasten in elkaar geslagen en voor dood achtergelaten in een verlaten veld (en ook overleden daar). Wat dat met zelfverdediging nog te maken zou hebben is me vreemd.
Oud 8 mei 2012, 22:30   #104
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Dat heeft toch geen barst meer te maken met wat er hier gebeurd is? Die man is in dit geval door 4 gasten in elkaar geslagen en voor dood achtergelaten in een verlaten veld (en ook overleden daar). Wat dat met zelfverdediging nog te maken zou hebben is me vreemd.
idd

meer nog...
Het heeft er _ tot nu toe_ alle schijn naar dat die 4 gasten uit waren op een avondje 'homo in elkaar slaan en voor dood achterlaten'
Oud 9 mei 2012, 12:29   #105
manuel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat moeten? Moord is moord. Lichamelijke agressie is lichamelijke agressie, ongeacht het motief dat aan de grondslag ligt.

Waarom zou lichamelijke agressie uit jaloezie, nijd, liefdesverdriet... minder erg zijn dan wanneer die agressie uit homofobie wordt gepleegd?
Dus eigenlijk vindt u dat agressie uit bvb vreemdelingenhaat (tegenover bvb Joden) op dezelfde wijze behandeld en gestraft moet worden, als wanneer pakweg de buurvrouw haar man in bed vindt met haar beste vriendin en die een pak rammel geeft. Het gaat immers om lichamelijke agressie. Punt.

Idem mocht in het ene geval, door 'groepseffect' de Jood worden doorgeslagen, en in het andere geval de vrouw een beeld pakt dat stuk slaat op het hoofd van haar man, en haar man daarbij overlijdt ?

Vreemd. Of wil u op die manier gewoon verbloemen dat u het eigenlijk maar normaal vindt dat een homo die 'ongewenste avances' maakt aangepakt wordt ?
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 12:48   #106
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

De wet maakt dat onderscheid al..
voorbereide doodslag = moord
ter plaatse beslist = doodslag = slagen met de bedoeling te doden
dan heb je nog slagen en verwondingen met de dood tot gevolg en slagen en verwondingen met de dood tot gevolg als gevolg van een onweerstaanbare drang
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 12:50   #107
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Hahah, mensen gaan nu ook al de holocaust vergelijken met de buurvrouw die haar vriend een pak rammel geeft.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 20:58   #108
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahah, mensen gaan nu ook al de holocaust vergelijken met de buurvrouw die haar vriend een pak rammel geeft.
Antwoord liever hier eens op i.p.v. hier wat tegen jezelf te staan praten :

Citaat:

Oud 9 mei 2012, 21:02   #109
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Antwoord liever hier eens op i.p.v. hier wat tegen jezelf te staan praten :
Kijk eerst eens terug, waarom ik die reactie geplaatst heb. het was namelijk weer een reactie op Raf.

Je moet eerst de context weten, voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 22:00   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
Dus eigenlijk vindt u dat agressie uit bvb vreemdelingenhaat (tegenover bvb Joden) op dezelfde wijze behandeld en gestraft moet worden, als wanneer pakweg de buurvrouw haar man in bed vindt met haar beste vriendin en die een pak rammel geeft. Het gaat immers om lichamelijke agressie. Punt.
Ja. Als u een Jood in elkaar timmert omdat hij een Jood is of u timmert uw vrouw in elkaar omdat ze bij een andere man zit, maakt geen verschil uit. In beide gevallen schendt u de integriteit van een persoon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 22:01   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
dan heb je nog slagen en verwondingen met de dood tot gevolg en slagen en verwondingen met de dood tot gevolg als gevolg van een onweerstaanbare drang
Inderdaad, al de rest is een verstoring van het evenwicht in de rechtspraak.
Oud 9 mei 2012, 22:55   #112
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
In dit geval zou het misschien wel eens doodslag kunnen zijn ( misschien ook weer niet vanwege dat ie vier in een auto voor een homobar stonden )
En dan zou Jan dus zeggen : doodslag is doodslag

Gelukkig maakt de wet nog wel wat meer onderscheid
Bij doodslag heb je bv het kenmerk opzet
Oud 9 mei 2012, 23:10   #113
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk eerst eens terug, waarom ik die reactie geplaatst heb. het was namelijk weer een reactie op Raf.

Je moet eerst de context weten, voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen.
Een érg ongelukkige opmerking dan

gezien :

1) Er nog wel enige ruimte en grijswaarde is tussen je er steeds kunnen uitpraten als je iets niet wenst en het toepassen van ongelimiteerd geweld

2) dat ze een associatie legt met een perfect omgekeerd scenario waar een groep ( bv 4 man ) 1 man zouden overweldigen

3) Rijm dat even met een veel trivialer geval waar bv een vrouw te maken krijgt met handtastelijkheden ( of net iets verder ) die ze absoluut niet wenst.
Meteen die gast de kop inkloppen ?
Oud 9 mei 2012, 23:19   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
In dit geval zou het misschien wel eens doodslag kunnen zijn ( misschien ook weer niet vanwege dat ie vier in een auto voor een homobar stonden )
En dan zou Jan dus zeggen : doodslag is doodslag

Gelukkig maakt de wet nog wel wat meer onderscheid
Bij doodslag heb je bv het kenmerk opzet
In dat aspect gaat het niet om de reden van de misdaad. Bij strengere bestraffing omwille van zogezegde 'homohaat' bijvoorbeeld wel.
Oud 9 mei 2012, 23:29   #115
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. Als u een Jood in elkaar timmert omdat hij een Jood is of u timmert uw vrouw in elkaar omdat ze bij een andere man zit, maakt geen verschil uit.
Je ziet geen graten in het verschillend motief ?

Bij het eerste geval gaat het toch over een diepgewortelde afkeer tegen wat Joods is en lijkt me dat toch ernstig in de zin dat er dan geen enkele Jood meer veilig is voor die persoon... en met die persoon heb je er duidelijk nog een heel deel die ook die mening zijn aangedaan...die diepgewortelde haat komt immers van ergens.
Een sterk signaal lijkt me opportuun

In het tweede geval gaat het om een misdrijf binnen een gesloten groepje waar verondersteld wordt dat de leden een zeer nauwe emotioneel-relationele band met elkaar te hebben... vaak met allerhande afspraken.
Het feit dat die vrouw dan bv bij een andere man zit betekent een emotionele klap, pleegt, een serieuze en directe inbreuk op de afspraken, het wegvallen van een stuk zekerheid, etc.

Uiteraard dient in beide gevallen het volledige plaatje gegeven te worden.
Als bv in geval 1) iemand stoppen doorslaan omdat bovenop die diepgewortelde haat die Jood een zekere vermeende aanleiding gaf en in geval twee die man bv pas na twee optreedt nadat hij weet dat ze met die andere man gaat

Citaat:
In beide gevallen schendt u de integriteit van een persoon.
Dit is alvast een feit
Oud 9 mei 2012, 23:36   #116
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In dat aspect gaat het niet om de reden van de misdaad.
Ik bracht het dan ook niet aan de orde, dacht ik

Citaat:
Bij strengere bestraffing omwille van zogezegde 'homohaat' bijvoorbeeld wel.
Dat klopt
Straf hé
Of je nu wilt of niet de exacte reden ( het motief dus ) is al een hele lange tijd het centrale onderwerp in de criminologie.
Rechtsleer volgt

Laatst gewijzigd door praha : 9 mei 2012 om 23:36.
Oud 9 mei 2012, 23:39   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je ziet geen graten in het verschillend motief ?

Bij het eerste geval gaat het toch over een diepgewortelde afkeer tegen wat Joods is en lijkt me dat toch ernstig in de zin dat er dan geen enkele Jood meer veilig is voor die persoon... en met die persoon heb je er duidelijk nog een heel deel die ook die mening zijn aangedaan...die diepgewortelde haat komt immers van ergens.
Een sterk signaal lijkt me opportuun

In het tweede geval gaat het om een misdrijf binnen een gesloten groepje waar verondersteld wordt dat de leden een zeer nauwe emotioneel-relationele band met elkaar te hebben... vaak met allerhande afspraken.
Het feit dat die vrouw dan bv bij een andere man zit betekent een emotionele klap, pleegt, een serieuze en directe inbreuk op de afspraken, het wegvallen van een stuk zekerheid, etc.

Uiteraard dient in beide gevallen het volledige plaatje gegeven te worden.
Als bv in geval 1) iemand stoppen doorslaan omdat bovenop die diepgewortelde haat die Jood een zekere vermeende aanleiding gaf en in geval twee die man bv pas na twee optreedt nadat hij weet dat ze met die andere man gaat

Dit is alvast een feit
Ik zie in heel uw betoog geen enkel redelijk argument om een misdaad tegen de integriteit van een persoon anders te bestraffen omdat het motief anders is. Haat is immers ook emotie. Ook als die haat zich tegen een individu richt omwille van de groep waartoe hij door een of ander element behoort.
Oud 9 mei 2012, 23:55   #118
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie in heel uw betoog geen enkel redelijk argument om een misdaad tegen de integriteit van een persoon anders te bestraffen omdat het motief anders is.
(Ah je zegt al zelf dat het motief anders was... da's al iets )
Dat is dan louter omdat jij je niet wilt neerleggen bij het feit of een motief een meespelend element kan en mag zijn. ( doet het anders al héél lang hoor )
Jij ziet het als louter opsomming van criminele kwalificaties ( wie weet nog op je bijbeltje gebaseerd ) die dan perfect hetzelfde dienen te worden bestraft.

Een strafmaat bepaling is wel wat meer dan dat.Het doel is de overtreding negatief te sanctioneren en het gedrag.

Citaat:
Haat is immers ook emotie.
Klopt... daar geef ik je grif gelijk in

Citaat:
Ook als die haat zich tegen een individu richt omwille van de groep waartoe hij door een of ander element behoort.
Er is dan nog steeds het verschil dat die haat zich eveneens tegen een wildvreemde ( waar je dus verder geen diepere emotionele band mee zou hebben ) afspeelt tov een veel complexere emotie

Laatst gewijzigd door praha : 9 mei 2012 om 23:56.
Oud 10 mei 2012, 00:01   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(Ah je zegt al zelf dat het motief anders was... da's al iets )
Dat is dan louter omdat jij je niet wilt neerleggen bij het feit of een motief een meespelend element kan en mag zijn. ( doet het anders al héél lang hoor )
Jij ziet het als louter opsomming van criminele kwalificaties ( wie weet nog op je bijbeltje gebaseerd ) die dan perfect hetzelfde dienen te worden bestraft.

Een strafmaat bepaling is wel wat meer dan dat.Het doel is de overtreding negatief te sanctioneren en het gedrag.
Kuch. Ik heb van in het begin gesteld dat het motief van een misdaad niet de strafmaat hoort te bepalen, maar wel de aard en intensiteit van het misdrijf. Ook hier wordt de overtreding negatief gesanctioneerd.
Oud 10 mei 2012, 00:02   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is dan nog steeds het verschil dat die haat zich eveneens tegen een wildvreemde ( waar je dus verder geen diepere emotionele band mee zou hebben ) afspeelt tov een veel complexere emotie
Dat is slechts uw bewering. Als ik op café met een wildvreemde ruzie krijg en hem daarbij dan doodsla, is mijn motief dan van die aard dat de strafmaat minder erg is.

Neen, de rechtspraak zal wel een onderscheid maken op basis van de aard van het misdrijf: in deze was het niet gepland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be