![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Welja, aan enkele procentjes per jaar, gedurende 40 jaar, zit ge in de patatten he.
|
|
|
|
#262 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu is dat een rendabel gegeven en mogen ze dat gerust doen. Maar schulden maken om uw sociaal systeem te financieren die op zichzelf failliet draait ??? Is gewoon kiezers plat populistisch omkopen. Meer doe je niet. Kom eens als stemkanon met de boodschap dat iedereen 2 uur meer zou moeten werken per week, en dat dit de economie genoeg doet groeien om de schulden af te lossen. Dan heb je nog niet eens gelogen, en zou het effect weldegelijk in de plus gaan... Maar nee, populistische theorie dat je aan sociale afbraak doet komt naar boven, en ja je hebt het aan uw chacos... je wordt niet verkozen. |
|
|
|
|
|
|
#263 |
|
Burgemeester
|
Nog een extra verschil met overheidsschulden. De overheid leent niet 1 keer en spaart dan de volgende jaren om de lening af te betalen. De overheid blijft gewoon geld bij lenen, jaar na jaar en in die mate dat ze leningen moeten aangaan om de rente (de rente!) op hun uitstaande leningen te betalen.
Laatst gewijzigd door Nunt : 16 mei 2012 om 13:11. |
|
|
|
|
|
#264 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is bijzonder frustrerend om uw kinderen iets NIET kunnen te geven omdat ge gedwongen wordt iets te moeten doen voor de kinderen van een ander. Citaat:
Ik vind het VEEL BETER dat de kinderen van de buren veel slechter onderwijs genieten dan mijne kleine. Zo zal mijne kleine competitiever zijn dan zij. Mij dwingen om het onderricht voor mijne kleine slechter te maken, en het onderricht voor de kinderen van de buren beter te maken, is een abominabele dwang, want het gaat radikaal in tegen wat ik wil. Ik vind dat gewoon immoreel om mij dat te dwingen. Ik zal er dan ook alles voor doen om dat zo slecht mogelijk te laten verlopen, en ik zal trachten zo min mogelijk bij te dragen. Citaat:
Het ganse punt is dat er gewoon "niet genoeg" is om die sociale vangnetten op te bouwen. Dat we moeten lenen om ze laten te functioneren. Dat het onze kinderen zijn die onze huidige sociale vangnetten aan 't financieren zijn (zonder dat ze daar inspraak over hebben). Citaat:
Wat jij zegt is dat we die miljardair zijn miljarden moeten laten houden, en een lening aangaan om dat oude vrouwtje haar pensioen te verhogen, zodat haar kleinkinderen het zullen afbetalen. Je zegt NIET: verhoog de belastingen op die miljardair. Je zegt: leen er maar op los. En je noemt de vraag om er niet op los te lenen "besparen". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar nog eens, de situatie was toen veel gunstiger voor Keynes. De economie lag plat, maar de staat was solvabel. Nu is het het omgekeerde. De staat is bankroet, en de economie begint eronder gebukt te gaan. Citaat:
We hebben trouwens gezien hoe fantastisch de groei in hernieuwbare energie is: zonnepanelen met bergen geld gesubsidieerd, en als je de stekker eruit trekt, zakt gans het spel ineen als een pudding. Nikske groei en RoI. Wel failliete bedrijven en veel extra staatschuld. De staat heeft meestal een heel slechte neus voor zaken (en voor groei).
|
|
|
|
#265 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#266 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#267 |
|
|
En nu nog eens: Wat is jou recept om groei te stimuleren? Je hebt het altijd maar weer over herverdelen, over geld afnemen van miljardairs om het aan gepensioneerden uit te delen. Hoe met dat investeringen aanmoedigen?
|
|
|
#268 | ||
|
|
Citaat:
Voor de duizendste keer: Keynes. Je kan zijn boeken nog altijd kopen, en zelfs gratis consulteren. Begin er dus eens aan, en kom terug wanneer je iets gelezen hebt: http://marxists.org/reference/subjec...ynes/index.htm
|
|
|
|
|
#269 | |||
|
|
Citaat:
Hierzie, hier doet ie het: Citaat:
Allez, deze keer moet ge toegeven dat ge er twee keer zwaar naast zat. (Ik verwijs enkel naar dit geval. In bijna alle andere gevallen zit ge er natuurlijk ook volledig naast, maar die kunnen we later nog wel eens uitspitten).
Laatst gewijzigd door C2C : 16 mei 2012 om 13:54. |
|||
|
|
|
|
|
#270 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#271 | |
|
|
EDIT: ik verwijs Zwitser naar deze post: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=269
Ziede nu? Een econoom van zijn kaliber doet dat wel. En inderdaad, mijn cijfers waren fout: productiviteit up 80%, compensatie (inclusief benefits!) slechts 11% (niet 30% zoals ik zei). Over uw cijfers zullen we dus maar niet spreken. Ik heb dus twee keer gelijk. Gij: nul keer.
Laatst gewijzigd door C2C : 16 mei 2012 om 13:52. |
|
|
|
|
|
|
#272 |
|
|
En voor de duizendste keer: Met welk geld?
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 16 mei 2012 om 14:50. |
|
|
|
|
|
#273 | |
|
|
Citaat:
Ten tweede, als je in Krugmans artikel de link volgt naar zijn bron dan kom je hier terecht: http://www.epi.org/publication/ib330...-compensation/ En daar staat zwart op wit dat de "income - productivity" gap over de periode 1975 - 2011 voor 19% te wijten is aan de een shift van arbeid naar kapitaal. Dat spreekt dus tegen wat jij hier zegt.
|
|
|
|
#274 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
de staat leent dus wel niet om de rente af te betalen; Laten we zeggen dat de nationale bank de rente historisch laaghoudt, zodanig dat ze gezellig zich door het dal kunnen spartelen zonder al teveel te saneren.
|
|
|
|
|
|
#275 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het tweede dat je moet doen, is kijken of de situatie ovelueert over de tijd Derde dat je moet doen is realistisch zijn, geld is als water, als je het probeert vast te pakkken stroomt het weg. Dat is een beetje hetzelfde met belastingen, als je iets begint te belasten dan gaan de mensen naar andere ontwijkingsgedrag gaan zoeken. EN dat is precies een van de punten waar ik al jaren op hamer, ik zeg je moet precies alles proberen EVENVEEL te belasten. Als je de lasten op interesten - dividend - personeninkomen - vennootschap- huurinkomsten - arbeid - verkoop van aandelen allemaal op 25% zou zetten, ben ik nogal zeker dat iedereen ongeveer evenveel lasten zou betalen, en dat alle ontwijkingsstrategien in feite nutteloos worden. Du sje moet geen boekhouder meer zoeken om uw boekhouding creatief voor te stellen, het is een inkomen en krijgt bvb 25% lasten. Dat is een punt waar er veel te weinig aan gewerkt wordt Een tweede grote , zelfs KAPITALE fout, is de spanningslijn in de economie tussen lasten op arbeid versus lasten op consumptie; Je belast de arbeid 70% (inclusief sociale lasten) maar ondertussen zorg je wel dat iemannd in china zonder lasten op arbeid kan produceren. Je zou dit verschil in lasten moeten compenseren... Maar gezien de regels een beetje gemaakt zijn dat dit niet kan, kun je het eenvoudigste gewoon de lasten op consumptie omhoogtrekken. dat moet ruimschoots de daling van lasten op arbeid compenseren. Een derde mogelijks nog grotere fout is het verschil in lasten op arbeid versus lasten op energie; Het heeft dus echt geen zin dat je 80% lasten op arbeid heft, en dan kweeniehoehard moet werken om een bezuinigingsinstallatie te installeren, terwijl in feite diezelfde installatie 3 keer goedkoper kan gekocht worden, en het rendement of besparing daardoor 3 keer groter zou worden. We belasten nu de energiebezuinigingen weg... |
|
|
|
|
|
|
#276 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar rekenkundig ongeveer juist.
Citaat:
Ik zal je de directe bron geven: Citaat:
Citaat:
Soit, ik weet alleszins wat ik netto verdiende in 1969 (eerste loonbriefje), en wat ik nu aan (netto) pensioen heb. Het is factor 13 (omgerekend in BEF)
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 mei 2012 om 17:36. |
|||
|
|
|
|
|
#277 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#278 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kijk: als ik in de file sta en ik verbruik benzine, doe ik hetBNP stijgen. Dus ik eis vande overheid dat ze iedereen 1000euro geeft om dat t ekunnen doen, en het BNP zal stijgen met 1000x11miljoen= 11 miljrd; Gezien de begroting 11miljard tekort heeft, en filerijden 8miljard belast wordt, zaal het tekort nauwelijks stijgen en zl het B?P zo fanatastich groeien. Dus nu de vraag van mij, is het zo'n Keynes at je bedoelt of niet ?? |
|
|
|
|
|
|
#279 | |
|
|
Maar met een lening natuurlijk (zoals altijd). En wel met een lening aan bijna 0%. Geld is nog nooit zo goedkoop geweest.
Wa's da nu voor een vraag.
|
|
|
|
|
#280 | ||
|
|
Citaat:
Laat deze discussie alstublief niet te diep zakken.
|
|
|