Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2012, 11:03   #381
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
want anders laten we ernstige vormen van inconsistentie, partijdigheid, opportunisme en discriminatie toe in onze ethiek.
Ja, én???

Citaat:
(En ik durf te wedden dat dat laatste botst met uw meest waardevolle morele intuïties.)
Uw durf is in feite hubris. U gaat te ver.
Oud 17 mei 2012, 11:07   #382
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zou zeggen dat de manier waarop ze nu wordt berekend voldoende ethische relevantie heeft. Als je voetafdrukindicatoren die er nu zijn gaat verwerpen omdat ze nog niet degelijk zijn, en als je bijgevolg niet je beleid erop gaat afstemmen, is het risico op een te onduurzaam beleid te groot.
Dat zeg jij. Maar is dat zo?

Citaat:
Enkel als je duurzaamheid niet zo belangrijk zou vinden, zou je dergelijk risico kunnen tolereren. (ps, ik bereken ecologische voetafdrukken voor mijn werk)
Op welke manier heb je dan bvb de impact berekend van een overstap naar vegetarisme (en dus een omschakeling van de veestapel naar gewassenteelt) op bvb:

- het gebruik van pesticiden en insecticiden
- het gebruik van tractors
- het transport van voedingsmiddelen
- het koopgedrag van mensen
- het kookgedrag van mensen
- het "invriesgedrag" van mensen (kopen ze een tweede diepvriezer bij?)
- de farmaceutische industrie
- de mate waarin men dierlijke "nevenproducten" gebruikt
- ...

?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 11:09   #383
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ja, én???

.
Dan zijn we cynici.

En nu ga je vragen:
Ja, en???

En dan ga ik zeggen:
smosty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 11:10   #384
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want geef toe: vlees eten is nu wel erg inconsistent in een ethiek die antidiscriminatie, zorgzaamheid, empathie, rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, vredelievendheid, duurzaamheid, gezondheid, niet-schaden,... belangrijke waarden vindt.
Ah, het moraliserende "wij zijn veel beter dan jij"-vingertje.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 17 mei 2012, 11:14   #385
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smosty Bekijk bericht
Dan zijn we cynici.
Helemaal niet!

Alvast wel mensen die zich niet laten ringeloren.

Citaat:
En nu ga je vragen:
Ja, en???

En dan ga ik zeggen:
Ja, w�*t ga je dan zeggen?
Oud 17 mei 2012, 11:20   #386
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als je zegt dat mensen vlees mogen eten omwille van anatomisch-fysiologische eigenschappen, is dat ofwel een naturalistische drogreden, ofwel heb je een principe nodig dat zegt dat gedrag mag als men daar toe uitgerust is.
In se wel, alleen heeft de mens zich georganiseert in een maatschappij die daartegen ageert. Ik zie nog steeds het probleem niet.

Citaat:
Maar volgens dat principe mag bv. verkrachting ook, want een man heeft door evolutie een penis ontwikkeld, vele mensen en andere dieren verkrachten, we hebben ons leven te danken aan een voorouder die eens een vrouwtje verkrachtte,...
Dit lijkt mij geen correcte analogie. Onze tanden zijn wel ontwikkeld met de specifieke bedoeling van vlees te eten. Onze penis is niet ontwikkeld met de specifieke bedoeling van vrouwen te verkrachten.

Citaat:
Vlees eten en verkrachting zijn wel natuurlijk en normaal, maar niet noodzakelijk (om gezond te leven),
Met een vervoermiddel rijden is ook niet noodzakelijk om gezond te leven. Mag ik ervan uitgaan dat jij alles te voet doet?

Citaat:
en ze schenden basisrechten.
Basisrechten bestaan niet. Rechten worden slechts uitgevonden en aangepast aan de noden van de maatschappij.

Citaat:
Enkel als iets natuurlijk, normaal en noodzakelijk is, mogen basisrechten geschonden worden.
In jouw dictatuur misschien.

Citaat:
Als jij mag discrimineren op basis van soort, mag ik dan ook discrimineren op basis van een arbitrair criterium?
Dat doe je elke dag, zelfs zonder dat je het weet.

Citaat:
En roofdieren waar je aan denkt (bv leeuwen) hebben geen soortistische ideologie.
En toch discrimineren ze in hun prooien.

Citaat:
Er zijn ook dieren die soortgenoten opeten, en er is nog veel meer in de natuur. Dus als je gedrag wilt rechtvaardigen omdat het in de natuur voorkomt, wordt dat een gevaarlijke regel.
Het lijkt mij veel gevaarlijker om gedrag uit de wereld te willen helpen omdat het niet voldoet aan een zelfverzonnen reeks basisrechten.
Oud 17 mei 2012, 11:21   #387
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik maak wel een onderscheid tussen dieren, maar niet op basis van soort (algemeen: niet op basis van tot welke arbiraire groep het individuele dier behoort), maar wel op basis van inherente eigenschappen van het individuele dier zelf (de vermogens die het dier heeft). We kunnen dan mentale vermogens (voor het hebben van welzijn) van deze vlieg en deze aap eens vergelijken...
Hey kijk, daar heb je die discriminatie op basis van arbitraire criteria.
Oud 17 mei 2012, 11:25   #388
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zie maar weinigen dat doen. Waarom zeg je dat bijna iedereen onderscheid maakt op mentale vermogens? Dat is niet wat ik vaststel als ik naar onze samenleving kijk... Ik zie dat men onderscheid maakt op basis van soort, los van de mentale vermogens van de individuen van die soort. Volgens de huidige ethiek krijgt een wezen rechten als het behoort tot een soort (en niet als het mentale vermogens heeft). En dat is immorele discriminatie zoals bij racisme enzo, want de soortgrens is niet moreel relevant
Wanneer je een soort een bepaalde mentale capaciteit toedicht, en dan gaat discrimineren op basis van mentale capaciteit, dan discrimineer je via een moraliserend omweggetje dus ook op basis van soort. Ge moogt uw "ethiek" dus bijhouden.
Oud 17 mei 2012, 11:27   #389
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik neem vaak de bus of de tram.
Vervoermiddelen zijn vervuilend en niet ecologisch ten opzichte van te voet gaan. En je hebt het niet nodig om een gezond leven te leiden. Schande!
Oud 17 mei 2012, 12:29   #390
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
ik daag iedereen uit: ik geef 12000 euro aan diegene die in staat is om 12 argumenten te geven om te rechtvaardigen dat de mensensoort een moreel relevant criterium is. Lukt dat niet, dan moeten we veganist worden, want anders laten we ernstige vormen van inconsistentie, partijdigheid, opportunisme en discriminatie toe in onze ethiek. (En ik durf te wedden dat dat laatste botst met uw meest waardevolle morele intuïties.)
http://stijnbruers.wordpress.com/201...st-speciesism/
Heb je er al eens bij stil gestaan dat vlees eten stil aan een grotere schande is geworden en meer aandacht krijgt dan idioten die wapens maken , verkopen en gebruiken , Een kip de kop af hakken en ze lekker klaar maken , is straks een grotere aandachtstrekker dan oorlog voeren en uw medemens afmaken .

Dat de mens eerst een keer tegen elkaar probeert orde op zaken te stellen voor je onzinnige vragen begint te stellen , en ik ben ook TEGEN overconsumptie en hoef geen steak van 500 gr rood vlees .

heb je al eens nagedacht welke ecologisch vernielende voet wapen achterlaten als er duizende mensen en hele steden worden plat gelegt .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 12:37   #391
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je mag drie keer raden. Ik zal je een hint geven: Jij neemt geen beslissingen bij het eten van garnalen, het is een gedachtenloze gewoonte.
Uw veronderstelling is:
-totaal fout
-stoelt op niks
-kan bijgevolg niet dienen als argument tot verdere discussie
Citaat:
Bij mij is dat het gevolg van een pijnlijk mentaal proces
Dat kan ik me héél levendig voorstellen.
Spieren die je nooit gebruikt, doen pijn als je ze plots wél gaat belasten.
Dat is niet anders met onze hersenen.

Citaat:
eet ik ze of eet ik ze niet? Treed ik daarbij mijn eigen ethiek en die van de veganistenvereniging met de voeten, of beide? Een dergelijke innerlijke strijd verraadt een hoge mentale capaciteit.
Vraagt het echt waar een hoge mentale capaciteit om kwesties op te lossen die qua moeilijkheidsgraad die van eenvoudige sommetjes niet overstijgen?

Citaat:
Deze hint wijst dus in de richting van een gebrek aan mentale capaciteit. Maar bij wie? Bij mij, bij jou, bij de garnalen, of bij de drie groepjes van twee of bij alle drie ?
Er lijnt zich in mijn geest een duidelijk groepje van twee af....
Om je mentale capaciteiten niet al te hard te solliciteren, zal ik je een hint geven: ikzelf behoor niet tot het gebrekkelijke koppel....
Citaat:
Gelieve bij het antwoord niet ad absurdum te redeneren. Dank.
Sinds wanneer stel jij de discussievoorwaarden alhier?
Ik vrees dat je daarvoor nog lang niet genoeg garnalen gegeten hebt...

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 17 mei 2012 om 12:38.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 12:50   #392
smosty
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Superstaaf

Klopt, na het eerste studiejaar ben ik gestopt.

Citaat:
Vraagt het echt waar een hoge mentale capaciteit om kwesties op te lossen die qua moeilijkheidsgraad die van eenvoudige sommetjes niet overstijgen?
1+1 = veganist zijn +zelfs (geen) garnalen eten voor B12 = 2

Reductio ad absurdum:

Als 1+1 drie was, zou ik er nog iets moeten toevoegen om hoge mentale capaciteiten te bewijzen?

Laatst gewijzigd door smosty : 17 mei 2012 om 12:57.
Oud 17 mei 2012, 12:51   #393
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Er lijnt zich in mijn geest een duidelijk groepje van twee af....
Om je mentale capaciteiten niet al te hard te solliciteren, zal ik je een hint geven: ikzelf behoor niet tot het gebrekkelijke koppel....

Citaat:
Sinds wanneer stel jij de discussievoorwaarden alhier?
Oud 17 mei 2012, 12:54   #394
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij neemt geen beslissingen bij het eten van garnalen, het is een gedachtenloze gewoonte.

Bij mij is dat het gevolg van een pijnlijk mentaal proces: eet ik ze of eet ik ze niet? Treed ik daarbij mijn eigen ethiek en die van de veganistenvereniging met de voeten, of beide? Een dergelijke innerlijke strijd verraadt een hoge mentale capaciteit.

Dergelijke pareltjes van potsierlijke zelfingenomenheid gebaseerd op totale onzin, zien we hier zelden.

Ik heb hem dan ook ingekaderd.

De innerlijke strijd om al dan niet een garnaal te eten verraadt een hoge mentale capaciteit... I don't come by anymore....
Oud 17 mei 2012, 12:58   #395
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:

Oud 17 mei 2012, 13:07   #396
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, na het eerste studiejaar ben ik gestopt.
Een gans jaar studie nodig om te beslissen of je al dan niet garnalen gaat eten?
Van hoge mentale capaciteit gesproken...
Oud 17 mei 2012, 13:10   #397
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:

Dergelijke pareltjes van potsierlijke zelfingenomenheid gebaseerd op totale onzin, zien we hier zelden.
Je herkent dus toch pareltjes als je er ziet. Dat had ik van jou echt niet gedacht.

En, heb je liever dat ik geen pareltjes meer maak voor grommelende allesvreters?

Citaat:
De innerlijke strijd om al dan niet een garnaal te eten verraadt een hoge mentale capaciteit... I don't come by anymore...

Ik betreur dat laatste, dat was helemaal niet niet mijn satirische bedoeling. Maar nu het zover is, hoef je je helemaal niet te haasten om terug bij het peleton van de erop los etende onethische eters te komen.

Citaat:
To come by
1. To gain possession of; acquire: Mortgages are hard to come by.
2. To pay a visit.
Engels met haar op

Zulke pareltjes van potsierlijke zelfingenomenheid gebaseerd op slecht Engels met haar op zien we hier zelden.
Oud 17 mei 2012, 13:12   #398
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een gans jaar studie nodig om te beslissen of je al dan niet garnalen gaat eten?
Staaf, stop er mee... Please!
Oud 17 mei 2012, 13:13   #399
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
DE
Nederlandse vereniging van veganisten vond mijn mentale capiciteiten ook al te laag om mijn verdediging van garnalen eten nog verder toe te laten.

Is het niet mogelijk dat wij ongeveer dezelfde mentale capaciteiten bezitten aangezien we alletwee het eten van garnalen verdedigen?

Laatst gewijzigd door smosty : 17 mei 2012 om 13:14.
Oud 17 mei 2012, 13:15   #400
smosty
Banneling

Standaard

Citaat:
Staaf, stop er mee... Please!
Idem voor je Engels met haar op.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be