![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | ||
Banneling
|
![]() Het is niet arrogant zich te scharen achter dat wat jehet best acht, ethisch.
Nog te zeggen, bovendien, dat je dat het best acht, ethisch. Met argumenten. Citaat:
Dat is een kwestie van argumenteren, niet van trollen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#462 |
Banneling
|
![]() Ethiek
1. Discipline die zich richt op de praktische vragen van het leven. Hoe wij moeten handelen wordt geprobeerd te beantwoorden door middel van een stelsel van normen en waarden. Relevante vragen zijn bijvoorbeeld: mag je nooit een mens doden? Zijn waarden relatief? Is vlees eten slecht? Filosofisch woordenboek Een correctie: Het is niet arrogant zich te scharen achter dat wat je het best acht, ethisch. Noch te zeggen, bovendien, dat je dat het best acht, ethisch. Met argumenten. Laatst gewijzigd door smosty : 18 mei 2012 om 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mensen die als eerste in een groep het licht zien hebben nogal vaak de neiging om hun inzichten te promoten/op te dringen. Hun geroep moet je zien tegen de kolosale taak die hun rest. Ze zijn er van overtuigd dat ze moeten roepen om gehoord te worden. Als je de zaken op die manier bekijkt kan je veel beter relativeren wat ze doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom precies denk je dat?
![]() |
![]() |
#465 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ok, veg-anisten/-etariërs beslissen voor zichzelf om gras te eten.
Over smaak valt niet te twisten, misschien is gras lekkerder dan worst, maar daarvan verbetert de wereld toch voor geen hol?
![]() |
![]() |
#466 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet echt niet welkesmyley hier meest van toepassing is. Kies zelf maar: ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die opmerking van je dochter was geheel terecht. Leg eens uit waarom je dat vindt.
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als die uitblijven, dan is de conclusie van arrogantie niet te vermijden.
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar of die noodzakelijk superieur zijn, is een andere kwestie. Pas op, geen probleem met veggies hoor, ze doen maar een goeie gang aan. Ze brengen me geen schade toe. Ze ergeren me enkel wanneer ze omwille van wat ze wel of niet in hun lijf duwen morele superioriteit claimen.
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk, ik slaap onder eiderdons, merk ik nu. O gruwel. Ik zal dat dekbed maar teruggeven aan de huisbaas.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat van Deepeco valt te ontkennen, denk ik. Daar is de wetenschap niet eenduidig over. Of dieren nu al of niet een andere soort zijn... ze zijn gevoelig. Laatst gewijzigd door smosty : 18 mei 2012 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Banneling
|
![]() Jij houdt het liever vrijblijvend bij utopie en concept en ideologie zodra de praktijk van wat je preekt een beetje lastig wordt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De onzalige dag dat ik ooit 'hoogstaande ethische ideologieën' zoals veganisme of vegetarisme zou preken, zal ik niet eens in staat zijn om een moraliserend vingertje te zwaaien: dat gaat niet in een witte jas met lange mouwen...
![]() |
![]() |
#475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stop snel uw neus dicht en hou uw mond gesloten.
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van mij mag je mensenvlees eten hoor, en als jij mij graag eet. Kom je halen dan? Als jij mij wilt vermoorden en mij op wilt eten, doe je dat toch wel. Go for it! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allemaal leuk een aardig dit hoor, dat mensen niet bewust genoeg zijn hoe de dieren behandeld worden enz. Maar dat is natuurlijk grote onzin, vele mensen weten donders goed wat er met de dieren gebeurd, maar het boeit ze simpelweg niet. Ik heb zelf in een slachthuis gewerkt, en moest ook de beesten dode. Natuurlijk het was niet iets waar je van staat te springen, ik vond het ook best zielig. Maar ik heb niet de keuze gemaakt om mijn empathie naar de beesten boven een lekker stukje vlees te zetten. Ik kreeg ook altijd een lekker vlees-pakket mee van dat slachthuis, en heb dat lekker opgegeten, heb je zelf ook nog iets aan de beesten die je dood gemaakt hebt. ![]() Dus niet bewust? ik denk dat er maar weinig vleesters zo bewust zijn als ik. En dat er vleeseters zijn die totaal niet bewustzijn, en wanneer die zelf zo,n best zouden moeten doden, dan vegetariër zouden worden. Dat geloof ik best, maar daar heb ik geen ene moer mee te maken. Daarbij het doden van dieren is het normaalste ter wereld, hoe ga jij anders overleven in de wildernis? *ja maar we leven nu niet in de wildernis!*, dat is waar, maar we zijn nog steeds mensen, en ik zie niet in waarom we nu opeens zielige wereldverbeteraars moeten worden. Mensen zijn dieren, mensen zijn omnivoren, en omnivoren eten vlees. Zo is het, en niet anders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
Banneling
|
![]() Zo is het helemaal niet, het is helemaal anders.
Omnivoren kunnen op bijna elk soort dieet overleven. Dierlijke proteïnen heb je niet nodig, plantaardige volstaan. Daardoor kan de mens de prooidiervoedselkring doorbreken: juist omdat hij een omnivoor is en een bewuste keuze van dieet kan maken. Dat is een grote luxe. Dat is een vrijheidsgraad die andere dieren absoluut niet hebben. Let wel dat we van jagers naar kwekers gepromoveerd zijn. Achter dieren aanlopen om ze te doden is lastig en gevaarlijk. Daarom is de slimme mens begonnen ze te domesticeren en te kweken. Dat is efficienter . Ook de landbouw heeft ons van jagen in de wildernis ontlast en ook van het kweken van dieren. .Door het hoge landbouwrendement hebben we helemaal geen dieren meer nodig, noch om te jagen, nog om te kweken. Dat is de verst gevorderde fase. De meest effectieve. We zijn misschien wel allemaal beesten, maar de veganist is een luxebeest die andere beesten vrijwillig met rust kan laten ![]() Bovendien zijn er nog 10 andere motieven buiten het ene motief andere beesten met rust te willen laten. Ik kom er wellicht nog op terug. Ik heb kadaver-verwerkende bedrijven bezocht. In de zomer viel je daar al om van de stank als je een straal van 3 kilometer binnenreed bij het naderen. Ik heb vetverwerkende bedrijven bezocht. Ook dat van de dioxinebroeders Verkest. Daar stapte je niet door het bedrijf, je GLEED erdoor, over de dierlijke vetlagen. Dat is het soort hel waar jullie dierlijke voeding gerecycleerd wordt die dan vervolgens overal in terechtkomt waar je 't niet verwacht.. Ik heb legbatterijen bezocht om materiaal te verkopen om duizenden kippen per dag zo snel mogelijk te doden en hun ingewanden te verwijderen. Dan had ik al geen zin meer in kip aan 't spit als ik thuiskwam, na overdag hun gat automatisch uitgeboord te hebben op grote schaal met persluchtmotoren en afzuiginstallaties. Na de hellen van de vleesverwerking op hun wenken bediend te hebben houd ik met plezier de vleesconsumptie wel voor bekeken voor de verdere rest van mijn leven. Vlees mis ik niet. Laatst gewijzigd door smosty : 18 mei 2012 om 23:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De veganist is niet de enige die de keuze kan maken geen dieren te eten, dat kan iedereen. Maar de een kiest ervoor en de ander niet, ik zie niet in waarom ik ervoor zou kiezen om geen vlees meer te eten, er is nog steeds niemand geweest die mij heeft weten te overtuigen. En dat alles wat jij bezocht hebt, heb ik ook allemaal gedaan. het enige verschil is dat jij geen zin meer in vlees had, en dat het bij mij weinig veranderde. Ethiek is nu eenmaal niet universeel. |
|
![]() |
![]() |