Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2012, 18:29   #1
nete
Partijlid

Standaard De SEPA domiciliering hold up

Tegen 2014 worden alle lopende Belgische domicilieringen bij banken omgezet naar het nieuwe SEPA mandaat formaat.

Een ergerlijk gevolg hiervan is dat je als je zo'n mandaat weg wil omdat je bv. van energieleverancie verandert, je dat hoogstens kan laten blokkeren.

Op je PC banking ga je dat dan nog minstens 36 maanden (3 jaar !!!) zien staan als een opgeschort mandaat.
Uiteindelijk is dit een perfecte voedingsbodem voor eventuele menselijke of computerfouten.

Electrabel heeft nu reeds alle lopende contracten onwettig omgezet naar die SEPA mandaten (gezien zij de klant nooit om toestemming hebben gevraagd).

Ik heb dit aangekaart bij diverse instanties en op diverse fora.
Het is ook bij Peeters&Pichal op antenne geweest (dinsdag).

Je hebt er dus alle belang aan om alle resterend Belgische domicilieringen te verwijderen, nu het nog kan.

Eén an ander kan je hier nalezen (op de site van radio1kan je het interview beluisteren, en genieten van het kompleet naast de kwestie gewauwel van de zegsvrouw van Febelfin.

http://www.spaargids.be/forum/opgele...14-t12991.html

http://forum.belgiumdigital.com/f59/...ng-416070.html
(hier heeft Febelfin zichzelf komen registreren.....)

http://www.radio1.be/programmas/peet...li%C3%ABringen

En lees hier eens blz 26. Ik heb NOOIT een brief gezien.

http://economie.fgov.be/nl/binaries/...325-128429.pdf

Ik zeg maar: een verwittigd mens is er twee waard.

Laatst gewijzigd door nete : 25 mei 2012 om 18:30.
nete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 12:13   #2
nete
Partijlid

Standaard

Niemand maakt zich blijkbaar enige zorg ?

Ofwel loopt morgen iedereen naar zijn bank om deze holdup een halt toe te roepen ?
Oud 28 mei 2012, 13:02   #3

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
Niemand maakt zich blijkbaar enige zorg ?

Ofwel loopt morgen iedereen naar zijn bank om deze holdup een halt toe te roepen ?
Iedereen zit nu buiten in het zonneke.
Van meet af aan heb ik er voor gezorgd dat alles nog blijft gaan met gewone overschrijvingen ... die heb je zelf in handen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2012, 13:48   #4
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegen 2014 worden alle lopende Belgische domicilieringen bij banken omgezet naar het nieuwe SEPA mandaat formaat.
Enkel lamzakken en nietsnutten hebben domicilieringen voor iets anders dan huur of hypotheekaflossingen.

Normale mensen doen hun betalingen zelf. Nadat ze die gecontroleerd hebben. Als er iets niet in orde is (Hallo, telenet?) betaal je enkel het niet-gecontesteerde bedrag.
Oud 30 mei 2012, 07:40   #5
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
domicilieringen voor huur of hypotheekaflossingen.
Ook die sleur je drie jaar mee als je al een andere woning zou huren bv. of als je huis afbetaald is.
Oud 30 mei 2012, 18:37   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een ergerlijk gevolg hiervan is dat je als je zo'n mandaat weg wil omdat je bv. van energieleverancie verandert, je dat hoogstens kan laten blokkeren.

Op je PC banking ga je dat dan nog minstens 36 maanden (3 jaar !!!) zien staan als een opgeschort mandaat.
(...)
Wat gebeurt er dan na die drie jaar ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 18:54   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Domiciliëring is ondertussen in de meeste gevallen achterhaald als comfortabele manier om terugkerende betalingen uit te voeren.
Behalve in situaties waar het te betalen bedrag al eens frequent varieert is een "doorlopende opdracht" een betere optie.

Doorlopende opdrachten dus. Als opdrachtgever van een doorlopende heb je volledige controle over de transacties: aanmaken, wijzigen, annuleren .... Op de pc-banking is dit tegenwoordig allemaal mogelijk. Betalen van de huur kan je dus beter via een doorlopende opdracht, je kan het bedrag online aanpassen als het moet, tenminste als jij dit wilt.

Domiciliëring werd nog niet zo heel lang geleden door leveranciers zoals Telenet, Belgacom en Electrabel gebruikt om hun klanten de producten goedkoper aan te bieden. De leverancier was trouwens zeker van zijn geld, en als je rekening daardoor in het rood stond was (en is) dit uw probleem. De Leveranciers werden teruggefloten door de Europese regelgeving.
Oud 30 mei 2012, 19:07   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ooit een briefing over SEPA bijgewoond; het Europees systeem van betalen met de inherente BIC's en de IBAN's, de nodige overgangsmaatregelen voor de klant want de rekeningnummers worden iets langer, enzovoort.
Ik begrijp de link met de domiciliëringsproblematiek niet zo goed.
Oud 31 mei 2012, 21:01   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

En wat is nu uiteindelijk het probleem met dat SEPA-gedoe en domiciliëringsopdrachten ?
Er is dus geen probleem. Een scheet in een fles.
Oud 1 juni 2012, 09:12   #10
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En wat is nu uiteindelijk het probleem met dat SEPA-gedoe en domiciliëringsopdrachten ?
Er is dus geen probleem. Een scheet in een fles.
Dus jij noemt het overgeleverd zijn aan de goodwill van leveranciers bij zo'n SEPA mandaat "een scheet in een fles" ?
De mogelijkheid om als bedrijf zelf zo'n SEPA mandaat te kunnen opstarten (dat dan niet eens verwijderd geraakt), vind ik in elk geval al een hele "beerput in een fles".
Jij vindt het dus doodnormaal dat je ieder bedrijf waar je klant bent zo maar carte blanche geeft in het beheer van uw bankrekening ?

U werkt allicht in het bankwezen ?

Laatst gewijzigd door nete : 1 juni 2012 om 09:12.
Oud 1 juni 2012, 09:17   #11
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Wat gebeurt er dan na die drie jaar ?
Dan zou het verdwijnen uit mijn PC banking.
Ik geef je hieronder een fictieve evolutie wat de toestand zou kunnen zijn in 2014:

Als ik volgend jaar niet meer tevreden ben van Luminus, dan wroet ik een paar weken en is dat mandaat ook geschorst.
Ik heb nu een vrij goed GSM abonnement, maar ik zou misschien wel van één of andere aanbieding kunnen gebruik maken, kans dat er dan nog een paar SEPA's bijkomen.
Telenet zal ik ook maar inwisselen voor Belgacom hé.
Komt daar nog bij de waterleiding, een paar tijdschriften, de afbetaling van mijn autolening en de betaling van mijn VISA uitgaven.
Oh ja, ik zal ook maar een dure VISA kaart nemen bij één van de grootbanken.

Zo kan ik dan in 2014 met de muis scrollen door mijn ellenlange mandatenlijst:

1 Een geschorste van Electrabel
2 Een geschorste van Luminus
3 Een actieve van mijn nieuwe leverancier electriciteit
4 Een geschorste van Proximus
5 Een geschorste van Mobistar
6 Een geschorste van Telenet mobile
7 Een actieve van Base
8 Een geschorste van Telenet internet en Telefonie
9 Een actieve van Belgacom TV en internet
10 Een geschorste van mijn huidige VISA kaart betalingen
11 Een actieve voor mijn nieuwe VISA betaling met mijn grootbank VISA
12 Een geschorste voor tijdschrift 1
13 Een actieve voor tijdschrift 2
14 Een geschorste voor tijdschrift 3
15 Een actieve voor de waterleiding
16 Een actieve voor mijn autolening die in mei 2014 (lening afbetaald), na wat gebedel het statuut geschorst krijgt (tot in 2017)

Zoals je ziet, zeer overzichtelijk, zeg nu zelf, bovenstaand lijstje zou zonder die geschorsten amper 6 mandaten tellen (tot mei 2014: 7).
Gelukkig zorgt Febelfin ervoor dat ik nog tot 2015 zorgeloos kan genieten van de volledige waslijst. Daarna zal ik moeten gaan "shoppen" om de lijst terug te bevoorraden.
Oud 1 juni 2012, 09:19   #12
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
De Leveranciers werden teruggefloten door de Europese regelgeving.
Lees ik dit goed ?????

De leveranciers worden juist extra in de watten gelegd.
Oud 1 juni 2012, 09:43   #13
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De macht verschuift van klant naar bedrijf

ben jij niet content dan stop de klant de boel en in het nieuwe systeem kun je dat niet meer.
jij moet vragen of ze domiciliëring willen stoppen.
zegt bedrijf nee, bvb een bedrijf dat in faillisementprocedure zit, dan kunnen ze jouw rekening blijven plunderen. dan moet je als klant al bijna je rekening opzeggen

electrabel zal niet moeilijk doen maar een bedrijf van 2 man en een paardekop dat over nacht zijn hoofdzetel naar timboektoe verhuist?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 09:58   #14
nete
Partijlid

Standaard

Het gaat me hier dus enkele over het PRINCIPE, ik heb geen schade, en zal (vermoedelijk) geen schade ondervinden, maar ik wil die melding "geschorst mandaat" NU weg en niet binnen 3 jaar.

Laatst gewijzigd door nete : 1 juni 2012 om 10:02.
Oud 1 juni 2012, 23:21   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
De macht verschuift van klant naar bedrijf

ben jij niet content dan stop de klant de boel en in het nieuwe systeem kun je dat niet meer.
jij moet vragen of ze domiciliëring willen stoppen.
zegt bedrijf nee, bvb een bedrijf dat in faillisementprocedure zit, dan kunnen ze jouw rekening blijven plunderen. dan moet je als klant al bijna je rekening opzeggen

electrabel zal niet moeilijk doen maar een bedrijf van 2 man en een paardekop dat over nacht zijn hoofdzetel naar timboektoe verhuist?
Het stopzetten van een domiciliëringsopdracht gebeurt op het niveau van de financiële instelling, de bank. Als jij als klant-consument de bank opdracht geeft - en dit kan tegenwoordig via pc-banking - de automatische inningen stop te zetten dan is voor de bank de kous af: de bank betaalt niet meer aan de schuldeiser tenzij er nog een betaling lopende is tijdens uw stopzetting. Vanaf de stopzetting is het aan de schuldeiser zich tot u te richten, de klant-consument.
Oud 1 juni 2012, 23:24   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat me hier dus enkele over het PRINCIPE, ik heb geen schade, en zal (vermoedelijk) geen schade ondervinden, maar ik wil die melding "geschorst mandaat" NU weg en niet binnen 3 jaar.
Ik heb onlangs twee domiciliëringsopdrachten gewist die formeel nog bestonden maar waarvoor geen sommen meer werden geïnd. Op mijn pc-banking waren ze binnen de vijf seconden gewist, zonder mandaatgedoe.
Oud 2 juni 2012, 08:12   #17
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als jij als klant-consument de bank opdracht geeft - en dit kan tegenwoordig via pc-banking - de automatische inningen stop te zetten dan is voor de bank de kous af:
Zo werkte het tot vandaag
in dat Sepa ding verschuift die macht naar de schuldeiser
enkel de schuldeiser kan de domiciliering stopzetten. jij moet vragen of de schuldeiser dit wil maar het echte stopzetten gebeurt door het bedrijf en de bank vh bedrijf.

nu zal ik zeker nooit geen domicilie geven,
automatische opdracht is het maximum
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 05:36   #18
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik heb onlangs twee domiciliëringsopdrachten gewist die formeel nog bestonden maar waarvoor geen sommen meer werden geïnd. Op mijn pc-banking waren ze binnen de vijf seconden gewist, zonder mandaatgedoe.
De enkele overgebleven Belgische domiciliëringen heb ik zelfs in minder dan 5 seconden gewist.
Maar naar het "opgeschorte" SEPA mandaat van Electrabel mag ik nog 3 jaar zitten kijken op mijn PC banking. Waarom dat daar 3 jaar moet blijven hangen is me een raadsel en op mijn vraag daarover heb ik nog NERGENS een antwoord gekregen. Dat maakt de zaak alleen maar meer verdacht.

Het kan alleen zorgen voor een verhoogd risico op menselijke fouten (zie hogerop mijn fictief maar REALISTISCH voorbeeld).

Laatst gewijzigd door nete : 16 juni 2012 om 05:47.
Oud 16 juni 2012, 05:47   #19
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Het stopzetten van een domiciliëringsopdracht gebeurt op het niveau van de financiële instelling, de bank. Als jij als klant-consument de bank opdracht geeft - en dit kan tegenwoordig via pc-banking - de automatische inningen stop te zetten dan is voor de bank de kous af: de bank betaalt niet meer aan de schuldeiser tenzij er nog een betaling lopende is tijdens uw stopzetting. Vanaf de stopzetting is het aan de schuldeiser zich tot u te richten, de klant-consument.
Het gaat hier niet over: ik ben weg als klant bij Electrabel, alles is afgerekend, SEPA mandaat is na een hele poespas "opgeschort" geraakt, maar staat daar nu 3 jaar te blinken in mijn PC banking.
Jij schijnt nogal op de hoogte te zijn, missschien kan jij mijn vraag beantwoorden:
Waarom moet dat daar 3 jaar blijven hangen als "opgeschort" ?
Iets dat opgeschort is kan door menselijke of computerfouten mogelijks terug "actief" worden. Als er niks meer is dan schakel je dit (kleine) risico uit.
Oud 16 juni 2012, 05:49   #20
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Zo werkte het tot vandaag
in dat Sepa ding verschuift die macht naar de schuldeiser
enkel de schuldeiser kan de domiciliering stopzetten. jij moet vragen of de schuldeiser dit wil maar het echte stopzetten gebeurt door het bedrijf en de bank vh bedrijf.

nu zal ik zeker nooit geen domicilie geven,
automatische opdracht is het maximum
Ik kon het niet beter verwoorden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be