![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bekijkt het ook altijd zo ingenieurstechnisch.
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Waarom hebt u de nicknaam Kallikles gekozen? Een fictief personage die niet in de kracht van argumenten gelooft.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.amazon.com/Nietzsche-Et-P.../dp/2130532624
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#364 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zijn de interessantste studies in menswetenschappen op dit moment? En waar in België?
Studeren in het Nederlands of in het Frans in België? Wat zou u aanraden? Welke musea in Europa zijn een echte aanrader? Welke badplaats aan de Belgische kust geniet uw voorkeur? Waarom? Welk toeristisch plaatsje/attractie van België is onderschat? Waarom? Welke kunst/kunstenaars geniet uw voorkeur? Waarom? Hebt u er ooit aan gedacht zelfmoord te plegen? Op welke wijze? Ben je naar Mekka geweest? Is dat je plan? Leer je Arabisch? Hoe sta je tegenover polygamie? In beide richtingen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat versta jij onder racisme?
Ben jij goed in wiskunde? Ben jij een sociaal dier, of vind je het soms ook erg prettig om alleen te zijn? Wat is je lievelings-eten? Wat is het meest gênante wat je het meegemaakt? Heb jij huisdieren of gehad? Ben jij voor Vlaamse onafhankelijkheid? Wat vind jij van nationaal solidarisme? Waar heb jij een hekel aan? Zou jij een vriend kunnen hebben die liberaal is? Zou jij een vriend kunnen hebben die in een BMW rijd, en zeurt over de belastingen? Ben jij gelukkig? Ik kan mij ook herinneren dat jij vond dat auto,s verboden zouden moeten worden, hoe wil jij dat praktisch realistisch maken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De afwezigheid van een "kerkhierarchie " is misschien soms positief, het heeft echter vele negatieve gevolgen.. Het volstaat dat iemand zich moslim noemt om alle kritiek vanuit de hoek van de moslims te doen verstommen.. De moslim-bloedbaden in Irak en Syrië hebben niets meer met geopolitiek te maken, zoals het geweld van de taliban in Afghanistan er ook was voordat de NAVO er "wraak" ging nemen voor 9/11 De geschiedenis van geweld in Afghanistan is zeer oud : toen de communisten er in 1980 binnenvielen was het ook om één fractie te steunen tegen een andere...
![]() |
![]() |
#367 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat de Sharia de doodstraf toelaat, zoals overigens ook de wetgeving in diverse US staten. Overigens wordt ook door de conventies van Genève het bombarderen van steden met onvermijdelijke burgerslachtoffers niet als oorlogsmisdaad aanzien. Het veroordelen van "moorden" heeft geen ethisch pendant in de geplogenheden en wetten van staten en of religies.
![]() |
![]() |
#368 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
... of de Islam als religie �* la carte ...
![]() |
![]() |
#369 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beide uitdrukkingen zijn onzinnig als je in een serieuze politieke analyse bent geïnteresseerd. Citaat:
Citaat:
Het verschil is dat men in de Sunnitische islam nooit tot "excommunicatie" (takfir) overgaat. Men blijft broederlijk, ondanks de verschillen. Citaat:
Stereotypen als "moslimgeweld" zullen je niet helpen. De verschillende islamitische samenlevingen zijn, zoals alle samenlevingen, complexe samenlevingen. Ze louter analyseren vanuit bepaalde fantasmes over de islam zal niet lukken. De staten "Syrië" en "Irak" zijn artificiële creaties door het kolonialisme. De Britten hebben Irak zulke onmogelijke grenzen gegeven opdat het altijd instabiel zou blijven. In Irak is men sinds 1991 bezig met een systematische destructie van die samenleving met het toegegeven doel om Irak terug te brengen naar het stenen tijdperk. (Dat zijn officiële Amerikaanse verklaringen.) Syrië is een verhaal van een corrupte dictatuur in een zeer complex geopolitiek kegelspel. Citaat:
Raar hé, Afghanen die communist zijn. Dat waren toch allemaal van die primitieve islamofanatici? Iemand van jouw leeftijd zou moeten weten dat het tussen Moskougetrouwen, Pekinggetrouwen, Titoïsten, Trotskysten, e.d. ook niet altijd koek en ei was... ![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Religie �* la carte is toch conform de postmoderne tijdsgeest? Is het daarom dat de islam vandaag de dag succes heeft, op een aantal verzuurde, reactionaire reacties van modernisten ("hoofdoekverbod") na?
![]() Het ging zelfs zo ver dat er in dezelfde stad rechtbanken van verschillende rechtscholen waren en dat je dus kon kiezen: de Malekiet ging naar de Malekitische rechtbank, enzovoort. Onze libertarische vrienden zullen tevreden zijn... ![]() Nu, in alle ernst: er zijn belangrijke zaken (de spiritualiteit, hoe je omgaat met je naasten, met onrecht in de samenleving, enzovoort) en dan zijn er details. De details hebben hun belang, maar die mogen de essentie niet bedekken.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bent dus geen 'volger'. Opvolgingsvraag: vind je dat de Islam vernieuwing gebruiken kan? Op welk gebied?
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 juni 2012 om 14:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zijn allemaal vragen die ten gronde moeten behandeld worden. De samenleving evolueert, en de islamitische wetenschappen moeten mee evolueren om antwoorden te geven op eigentijdse problematieken.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1: Heeft België/Nederland een een krachtig leider nodig om de radicale en immorele invloeden in de huidige samenleving te bestrijden?
2: *Ons land heeft vrije denkers nodig, die de moed hebben om in te gaan tegen traditionele normen en waarden, zelfs als veel mensen hierdoor van streek raken.* Ben jij het daar mee eens? |
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met één vrouw heb je al genoeg problemen. ![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In hoeverre is het van belang Arabisch te leren al je moslim bent of wil zijn? P.S. Ik zou het niet kunnen denk ik, toe te treden tot een van de georganiseerde (Abrahamische) religies. Ik vrees dat ik net als op school vroeger zwijgverbod zou krijgen. Ik denk dat ik te ver gevorderd ben in een eenzaam maar daarom geen egoïstisch pad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraag ging over een moreel oordeel. Misschien was dat niet zo duidelijk, maar ik dacht van wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken weinig vrouwen die graag meerdere mannen zouden hebben. Omgekeerd ken ik ook weinig moslimvrouwen die polygamie zouden accepteren. De islam ontstond in een maatschappij waar polygamie gebruikelijk was in een context waar er nu eenmaal minder mannen waren omdat die door onveligheid, oorlog, enzovoort aan hun einde kwamen. De islam heeft die polygamie dan beperkt. In onze huidige samenleving waar er nagenoeg evenveel huwbare mannen en vrouwen zijn, lijkt mij polygamie veel minder op zijn plaats. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht eerst dat je het over mijn persoonlijk leven had. Vandaar mijn eerste antwoord.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |