Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2012, 18:16   #221
Illuminatus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Wel, ik heb ook zonnepanelen.
Gelukkig betalen ze zich ondanks die taks toch sneller terug dan 10 jaar.
Volgens mij klopt de rekening van Freya nog steeds niet
want mensen die schaduw hebben, die produceren minder en hebben dus ook minder snel hun geld terug. Ik zie nergens in die maatregel dat daar rekening wordt mee gehouden.

Uiteraard betaal ik veel liever die taks niet. Maar we kunnen niet ontkennen dat een en ander scheef zit met die energiecertificaten. Langs de andere kant hadden ze die maatregelen gewoon moeten beperken tot gewone partikuliere gebruikers of met een barema van maximum 5 groene stroom certificaten per gezin per jaar. Er zijn zelfs gezinnen die aan veel meer zitten dan dat en die hun teller naar 0 gaat en de extra stroom gebruiken voor een warmtepomp of elektriciteit in het zwart verkopen aan de buren om bvb hun zwembad te verwarmen. Dit gaat echt te ver.

Voor alle duidelijkheid mijn produktie is veel kleiner dan mijn verbruik, ik ben uitgerekend op 2,5 certificaten per jaar.
Ge moet vooral dat gaan roepen......binnenkort NOG meer taxen
Illuminatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 18:19   #222
Illuminatus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Wel, ik heb ook zonnepanelen.
Gelukkig betalen ze zich ondanks die taks toch sneller terug dan 10 jaar.
Volgens mij klopt de rekening van Freya nog steeds niet want mensen die schaduw hebben, die produceren minder en hebben dus ook minder snel hun geld terug. Ik zie nergens in die maatregel dat daar rekening wordt mee gehouden.

Uiteraard betaal ik veel liever die taks niet. Maar we kunnen niet ontkennen dat een en ander scheef zit met die energiecertificaten. Langs de andere kant hadden ze die maatregelen gewoon moeten beperken tot gewone partikuliere gebruikers of met een barema van maximum 5 groene stroom certificaten per gezin per jaar. Er zijn zelfs gezinnen die aan veel meer zitten dan dat en die hun teller naar 0 gaat en de extra stroom gebruiken voor een warmtepomp of elektriciteit in het zwart verkopen aan de buren om bvb hun zwembad te verwarmen. Dit gaat echt te ver.

Voor alle duidelijkheid mijn produktie is veel kleiner dan mijn verbruik, ik ben uitgerekend op 2,5 certificaten per jaar.
Ik dacht dat ik ZOVEEL bijdroeg aan uw zonnepanelen, zoals je een tijd geleden beweerde.....toen ik u vertelde dat GIJ waarschijnlijk méér bijdraagt aan mijn werkloosheidsuitkering...om dan nog maar over de transferts te spreken (ik woon in Wallonië en geniet bijgevolg van uw gulle Vlaamse solidariteit)

Ik denk dat uwen 'dikke mercedes' ook eerder een tweedehands A-klasje is en uw veranda eerder een doe-het-zelf-plexiglas-bouwsel

Laatst gewijzigd door Illuminatus : 1 juni 2012 om 18:21.
Illuminatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 18:24   #223
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik schakel mijn panelen nog liever af op het moment dat mijn verbruik afgedekt is, dan zomaar gratis het overschot af te staan.

OF ik installeer mijn eigen airco
Ge kunt natuurlijk ook nog altijd een zwembad instaleren en uw zwembad ermee verwarmen (of als het sowieso al te warm is, er uw zwembad mee koelen). Zeg nu nog, dat groen zijn, met sociaal is.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 18:31   #224
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ge kunt natuurlijk ook nog altijd een zwembad instaleren en uw zwembad ermee verwarmen (of als het sowieso al te warm is, er uw zwembad mee koelen). Zeg nu nog, dat groen zijn, met sociaal is.
JA foertela, en dan nog eens O.I. betalen op dat idiote zwembad dat je in BE bijna nooit kan gebruiken.

Nee, ga een warmtepompboiler installeren en wat minder verbruiken, dan kunnen ze me daar tenminste al niet meer op belasten.

Trouwens vandaag een mailtje van MATUSHITA terug ontvangen. Die fuel cell is voorlopig vooral bestemd voor Japan, gezien hun toestand met die kernramp. Wel leuk, want de prijzen per unit zullen binnen een aantal jaren voldoende gezakt zijn om het interessant te maken.

Tegen dan is mijn installatie van de GSC terugbetaald en dan mogen ze hun metertje en hun taksen steken waar de zon niet schijnt.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 18:37   #225
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht

Deze is ook duidelijk:

Grafiek 1: Aantal toegekende groenestroomcertificaten per technologie
(Gegevens betreffen de uitgereikte groenestroomcertificaten voor elektriciteit die is geproduceerd van 1/1/2002 tot en met 1/2/2011.)
Mooie grafiek. Maar een duidelijke uitleg van het spel met groene stroomcertifikaten zou nog veel mooier zijn.
Het overgrote gedeelte van de groenestroomcertificaten gebruiken de producenten trouwens zelf, omdat ze nu eenmaal verplicht zijn om een bepaald percentage groen te zijn.
Het overschot wordt verkocht op de vrije markt (marktprijs ongeveer 100€/mwh), aan degenen die er zelf te weinig produceren.
Daarenboven is de netbeheerder (eandis...) verplicht om, buiten deze vrije markt, groene stroomcertificaten in te kopen. De prijs die hij hiervoor moet betalen is afhankelijk van de aard, en bij zonnepanelen zelfs van de oorsprong (particulier 430€ en dalend voor nieuwe installaties, bedrijven afhankelijk van hun eigen verbruik, maar indien loutere verkoper, dan 90€/mwh). Voor biogas dacht ik dat het 60€/mwh was (die zal ze dan ook op de vrije markt verkopen, waar hij er 100€/mwh voor krijgt).
De netberheerder kan dan zijn verplicht aangekochte groenestroomcertificaten
(van particuliere zonnepanelen 430€/mwh en dalend voor nieuwe installatie) op de vrije markt verkopen aan 100€/mwh. Zijn verlies van 330€/mwh rekent hij dan door aan al zijn klanten.
Moraal van het verhaal: eigenlijk is de aangerekende kost door de netbeheerder (330€/mwh) niet het ganse verhaal. Ook de 100€/mwh (vrije marktprijs) moet ergens betaald worden.

Laatst gewijzigd door Bob : 1 juni 2012 om 18:51.
Oud 1 juni 2012, 18:44   #226
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
JA foertela, en dan nog eens O.I. betalen op dat idiote zwembad dat je in BE bijna nooit kan gebruiken.

Nee, ga een warmtepompboiler installeren en wat minder verbruiken, dan kunnen ze me daar tenminste al niet meer op belasten.

Trouwens vandaag een mailtje van MATUSHITA terug ontvangen. Die fuel cell is voorlopig vooral bestemd voor Japan, gezien hun toestand met die kernramp. Wel leuk, want de prijzen per unit zullen binnen een aantal jaren voldoende gezakt zijn om het interessant te maken.

Tegen dan is mijn installatie van de GSC terugbetaald en dan mogen ze hun metertje en hun taksen steken waar de zon niet schijnt.
Heb ook al gedacht aan een warmtepompboiler, maar die schijnen mij zo groot te zijn, en heb niet zo heel veel plaats.
Maar buiten fuelcellen, heeft men wel miniwkk's. Deze leveren als hooftaak warmte (ipv gasgestookte chauffageketel) met als voorschakeling een gasmotor die kwh's levert. Het resultaat is dat ge met uw gasgevoede motor, uw kwh's aan een hoog rendement maakt (veronderstel zo'n 80%).
Alleen zijn de subsidies hier minder gul (namelijk geen). Men krijgt wel groenestroomcertificaten, maar zal deze aan marktprijs moeten verkopen (een 100€/mwh).
Oud 1 juni 2012, 18:46   #227
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Mooie grafiek. Maar een duidelijke uitleg van het spel met groene stroomcertifikaten zou nog veel mooier zijn.
Het overgrote gedeelte van de groenestroomcertificaten gebruiken de producenten trouwens zelf, omdat ze nu eenmaal verplicht zijn om een bepaald percentage groen te zijn.
Het overschot wordt verkocht op de vrije markt (marktprijs ongeveer 100€/mwh), aan degenen die er zelf te weinig produceren.
Daarenboven is de netbeheerder (eandis...) verplicht om, buiten deze vrije markt, groene stroomcertificaten in te kopen. De prijs die hij hiervoor moet betalen is afhankelijk van de aard, en bij zonnepanelen zelfs van de oorsprong (particulier 430€ en dalend in de toekomst, bedrijven afhankelijk van hun eigen verbruik, maar indien loutere verkoper, dan 90€/mwh). Voor biogas dacht ik dat het 60€/mwh was (die zal ze dan ook op de vrije markt verkopen, waar hij er 100€/mwh voor krijgt).
De netberheerder kan dan zijn verplicht aangekochte groenestroomcertificaten
(van particuliere zonnepanelen 430€/mwh in dalend in de toekomst) op de vrije markt verkopen aan 100€/mwh. Zijn verlies van 330€/mwh rekent hij dan door aan al zijn klanten.
Moraal van het verhaal: eigenlijk is de aangerekende kost door de netbeheerder (330€/mwh) niet het ganse verhaal. Ook de 100€/mwh (vrije marktprijs) moet ergens betaald worden.
Nou moe, dat is al zo duidelijk als een electriciteitsfactuur
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 18:51   #228
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nou moe, dat is al zo duidelijk als een electriciteitsfactuur
...waarmee ik dan ook nooit problemen heb gehad...
Oud 1 juni 2012, 19:35   #229
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht

Deze is ook duidelijk:

Grafiek 1: Aantal toegekende groenestroomcertificaten per technologie
(Gegevens betreffen de uitgereikte groenestroomcertificaten voor elektriciteit die is geproduceerd van 1/1/2002 tot en met 1/2/2011.)
en wedden dat ze op biogas van het stort niet zal bezuinigen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 22:31   #230
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
kun je geen parlementaire vraag stellen ?
't Zal wel moeten want hier weten ze het niet.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 22:33   #231
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gelukkig zit den Bart niet in de regering want dan was er naast de Banken-taks, zonnepaneel-taks nu ook een vlaamsnationalisten-taks.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 05:22   #232
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gelukkig zit den Bart niet in de regering want dan was er naast de Banken-taks, zonnepaneel-taks nu ook een vlaamsnationalisten-taks.
Dan waren er kerncentrales, en geen door de vakbond/overheid geleide banken zoals dexia/ethias.
Oud 2 juni 2012, 06:52   #233
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan waren er kerncentrales, en geen door de vakbond/overheid geleide banken zoals dexia/ethias.
Dus alle banken failliet zou geen probleem geweest zijn ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 08:43   #234
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus alle banken failliet zou geen probleem geweest zijn ?
Alle banken over dezelfde kam scheren, is een probleem van intellectuele eerlijkheid.
Oud 2 juni 2012, 08:49   #235
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
't Zal wel moeten want hier weten ze het niet.
Het is niet alleen een kwestie van verdeling in kwh's. Het is vooral een kwestie in verdeling van supplementaire zonnepaneelkosten aan de verbruiker (rekening houdend met het verschil in de toegekende vergoeding aan zonnepaneelcertificaten en de prijs die de verdeler hiervoor zelf vangt op de vrije markt - en dit verschil ligt voor particulieren beduidend hoger).
Maar wat wilt ge eigenlijk bewijzen ?
Oud 2 juni 2012, 10:37   #236
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle banken over dezelfde kam scheren, is een probleem van intellectuele eerlijkheid.
Boter aan de galg.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 10:37   #237
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
trolololo
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2012, 11:30   #238
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat wilt ge eigenlijk bewijzen ?
Dat vraag ik mij ook al een tijdje af.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 13:49   #239
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schakel mijn panelen nog liever af op het moment dat mijn verbruik afgedekt is, dan zomaar gratis het overschot af te staan.

OF ik installeer mijn eigen airco
het beste dat je kunt doen is daar ee, beetje intelligentie programmeren in uw huis
die intelligentie moet dus komen vanaf bvb 255Volt;..

1° bij piekproductie, uw stroom afleiden naar een elektrische boiler voor warm water, en naar de frigo/diepvries die normaal extra moeten werken...

2° zorgen dat uw piekverbruik komt in de zomer en perfect overlapt met uw zonnepanelen, en dat is natuurlijk een airco installeren en een zwembad/jacoezie... Die pompen en filters doen werken expliciet terwijl uw zonnepanelen pieken/draaien. Dus echt zo uw frigo/airco effe uitstellen tijdens een bewolkte faze bvb van werken tot uw panelen pieken...

3° een plugin hybride kopen, en zorgen dat die plugin ook preferentieel batterij oplaadt. Die kan perfect genoeg absorberen, dat uw daproductie volledig in de batterij komt, voorwaarde is wel dat uw auto tijdens de dag aan het net hangt thuis ? wie doet er dat nu...

En nu de Freya killer: ze zou geen taks mogen invoeren voraleer mensen een intelligente meter hebben, en tegelijktertijd de apparatuur hebben om verbruikers in en uit te schakelen naargelang het piekvermogen. Zolang je dat niet hebt zou ze die regels niet mogen invoeren.
En tegelijktertijd moet ze ook beseffen dat ze bezig is met in de ogen te kijken van electrabel, want in feite kunnen die sneller hun kerncentrales productie doen zakken, dan wij die intelligente meters kunnen plaatsen

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 juni 2012 om 13:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 14:07   #240
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
En nu de Freya killer: ze zou geen taks mogen invoeren voraleer mensen een intelligente meter hebben, en tegelijktertijd de apparatuur hebben om verbruikers in en uit te schakelen naargelang het piekvermogen. Zolang je dat niet hebt zou ze die regels niet mogen invoeren.
Jij hebt zonnepanelen, en jij VRAAGT om de plaatsing van intelligente meters? Dat toont dan aan dat jij minder intelligent bent dan die meter
Die meters gaan ons VEEL meer kosten dan de netvergoeding die de intercommunales nu zouden gaan aanrekenen.

En bovendien, als je zelf je apparatuur automatisch aan- en uit wil schakelen, dan zijn er vandaag al voldoende mogelijkheden op de markt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be