![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je bent me helemaal geen verantwoording schuldig. Ik wil er ook niet langer over uitweiden.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 |
Minister-President
|
![]() Ik ben hier blijkbaar 1 van de enige nieuwe leden
![]()
![]() |
#504 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Redwasp Redwasp is een vriend. Het is een zeer intelligent en integer man en een vrome moslim. En ja, hij is ook een expert inzake de thematiek "queer & islam". Mag/kan een homoseksueel moslim zijn? Onze vriend Fouad Belkacem van Staatsveiligheid4 euh excuseer Sharia4Belgium beweerde ooit dat "het een grote zonde was om lesbisch te zijn". Dat is natuurlijk totaal absurd, want een "zonde" (wij spreken liever over haram, verboden) is iets wat je doet, niet wat je bent. Dus uiteraard zijn er onder de moslims mensen die zwoele, lesbische, biseksuele, transgender, queer, bevragende, ... gevoelens hebben. Vraag is dus wat ermee te doen? Laten we niet rond de pot draaien: heden ten dage meent de meerderheid van geleerden, op basis van het verhaal van het volk van Lot, dat "omgang" met gelijkgeslachtelijken verboden is. Daartegenover moet geplaatst worden dat het verhaal van het volk van Lot gaat over verkrachting, kidnapping, roof, enzovoort en niet specifiek over homoseksualiteit. Kan men op basis daarvan dus normatieve conclusies trekken? De enige keer dat er in de Koran specifiek over mukhanathun gesproken wordt - mannen die geen begeerte voor vrouwen voelen - wordt er gezegd dat deze mukhanathun de vrouwen zonder hun khimar mogen zien! (Quran 24:31) Er zijn ook betrouwbare ahadith waaruit blijkt dat de profeet (vrede zij met hem) mukhanathun in bescherming nam en zelfs een mukhanath toestond zijn vrouwen te zien zonder hun hijab. Toen bleek dat de man misschien toch niet zo mukhanath was als hij beweerde, deden de vrouwen hun hijab weer op. Enkele verdere referenties: http://en.wikipedia.org/wiki/Mukhannathun http://doc.ilga.org/content/download...-Religions.pdf Hoe denk ik over homoseksualiteit? Ook hier kan ik niet beter doen dan Fons Verplaetse te citeren: "Ik zou er niet aan beginnen, ik hé." Serieus, man: mannen zijn toch volkomen onaantrekkelijk? Als je dat dan vergelijkt met een vrouw, de epifanie van God op aarde, de keuze is snel gemaakt, hoor. Maar goed, veel van mijn "helden" - Michel Foucault, Jean Cocteau, Jean Marais, ... - waren deze slechte smaak, deze herensmaak toegedaan. Het is ook zo dat homoseksuelen dikwijls een veel scherper zicht op de maatschappij hebben en bepaald soort subtiliteit, humor en intelligentie hebben ontwikkeld die ik wel kan smaken. Alhamdulillah, zou ik zeggen. Allah (subhanahu wa ta'ala) heeft deze diversiteit gewild, opdat we elkaar zouden leren kennen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#506 |
Banneling
|
![]() Die geestelijken die beweren dat het verboden is, hoe bestrijden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik meen uitgelegd te hebben, gaat het debat ook niet over het verbieden van wat iemand is, wat onmogelijk is, maar over het bepalen of bepaalde handelingen al dan niet toegelaten zijn in een islamitische visie. Daarover zijn verschillende visies in de islam, ook onder homoseksuele moslims, en al deze visies hebben hun legitimiteit. Wat het strafrecht betreft, het is het Victoriaanse Engeland dat homoseksualiteit in het strafrecht plaatste en het is onder die invloed dat heel wat Afrikaanse en Aziatische en ook moslimlanden volgden. Veel Europese homo's vonden in een bepaalde periode asiel in een veel tolerantere moslimwereld. Ik heb een homoseksuele kameraad die zich als een vis in het water voelt in Egypte, in Libanon of in Koeweit, maar spreek hem niet over Polen of Rusland. Het potenrammen neemt daar sterke vormen aan. Ik was ooit met een Poolse meid in Zamosc, de privéstad van Zamojski. Een aantal kerels bekeken mij scheef omdat ik met een rietje dronk. Dat was ter plaatse al voldoende om als homo in elkaar geramd worden, maar dat wist ik niet. De meid nam op tijd mijn arm vast, zodat ze zagen dat ik hetero was... En zo overleefde ik, te groter vreugde van al mijn complotistische forumfans.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#508 |
Banneling
|
![]() Hetgeen jij zegt klopt wel, alleen geloof ik niet zo in dat invloed van het Britse strafrecht. Het ligt doorgaans aan het volk zelf. In pakweg Zuid-Afrika is homoseksualiteit volstrekt toegelaten. Buitenlandse mogendheden kunnen een invloed hebben, maar als het volksvreemd is, kan het heel snel verdwijnen.
Verder is het niet zo dat het valabele visies zijn van moslims die homoseksuele daden als verboden stellen. Deze mensen gaan kinderen krijgen en hoeveel ongeluk het zal veroorzaken om aan kinderen te vertellen dat hetgeen zij zijn een fout en een zonde is. Dit is uiteraard niet exclusief voor islam. Maar stromingen die op zulke manieren leed veroorzaken zal ik nooit zien als een valabele invulling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#509 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom denk jij dat mensen in Oekraïne en andere Oostbloklanden zo homofoob zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is heel weinig besef onder het volk van wat homoseksuelen juist zijn, en gepaard met het herinvoeren van een achterlijke, corrupte kerk wordt dit er niet beter op. Nu vraag ik mij wel af, en dit is een vraag voor Kallikles, welke historische elementen het zijn die ervoor zorgden dat homoseksualiteit in pakweg Egypte wel de facto aanvaardt wordt en in christelijke tradities niet. Komt het door de preutsheid van de christelijke kerk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De gehele mentaliteit in dat soort lande zijn natuurlijk ook wel compleet anders dan hier.
Armoede heerst ook nog steeds in Oostbloklanden, ik wil niet zeggen dat het derdewereldlanden zijn. Maar geweldig is het daar nog steeds niet. Ook als je weer zo,n pervers ziek filmpje tegenkomt op internet, hoef je vaak niet lang te raden uit wat voor landen dat afkomstig is. ![]() Er heerst gewoon een kille mentaliteit in dat soort landen, alleen de reden ervoor weet ik niet zo goed. |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Banneling
|
![]() Oppassen met conclusies te trekken uit internetfilmpjes. Dat is zelden goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat kilheid betreft: dat is waar. Ik was enkele jaren geleden in Belarus en de gezichten van de mensen stralen wanhoop en uitzichtsloosheid uit. Ook van jonge mensen. Van meisjes die normaal gezien noch dat naief twintigersglimlachje moeten hebben, of jongens die vol jong idealisme zitten. In Rusland zag ik hetzelfde. Maar in Roemenie, waar ik deze paasvakantie ben geweest, zag ik dit zo goed als helemaal niet, over heel het land niet, noch aan de kust, noch in de steden, noch in de dorpjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een aanzienlijk deel heeft dat in zich. Het is een veel kleiner deel dat bewust die dingen gaat opzoeken en uitvoeren, vooral gezien de gevolgen. Als de gevolgen wegvallen begint meteen het moorden en verkrachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wetenschappelijk onderzoek heeft toch wel aangetoond dat de mens aangeboren empathie bezit, op uitzonderingen nagelaten (psychopaten). Natuurlijk doe je in een oorlog gekke dingen, maar soms dwingt de situatie je ook om dat soort dingen te doen. Maar in een normale situatie zal het geweten van de mens, er toch voor zorgen dat een mens geen gekke dingen als moorden en verkrachtingen werkelijk gaan uitvoeren. Zou jij werkelijk zonder enige gevoel van medeleven, een weerloze en onschuldige vrouw kunnen verkrachten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet niet hoeveel % zouden verkrachten als zij de kans zouden hebben, maar dit betreft zeker een getal met twee cijfers. Ook onderzoekscijfers zouden deze schatting staven, al denk ik dat ze veel hoger ligt dan wat pakweg de onderrapporteringscijfers weergeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vorige keer zelfs nog meegemaakt in een kroeg rond drie uur s'nachts. Dronken proletarische zwijnen. Als ik er niet was was er gegarandeerd iets gebeurd, en de vriendjes van de zwijnen keken gewoon stilzwijgend toe naar het gedrag ervan. |
|
![]() |
![]() |