Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2012, 20:50   #101
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariadne Bekijk bericht
Een vriendin van me ging ooit naar 't achterlijke binnenland van Turkije waar vrouwen toen -in tegenstelling tot steden als Istanbul- allen nog een hoofddoek droegen. Op de meeste foto's die zij toen genomen heeft staat geen enkele vrouw met hoofddoek. Wanneer vrouwen onder elkaar waren droegen ze die namelijk niet.
Heel fijn dat jouw vriendin naar Turkije op vakantie is geweest, maar wat is de relevantie hiervan?

Citaat:
Op de foto's van jouw zelatrices zie ik geen enkele man.
Misschien zou je een bril op kunnen zetten zodat je tenminste de pastoor -dat waren doorgaans toch echt mannen, ook al liepen ze in jurken- op de foto van de zelatricen uit Ospel pontificaal in het midden kunt zien zitten.
Evenzo voor de foto van de zelatricen in Rosmalen, waar meneer pastoor (man) onderaan in het midden zit, met zijn armen tevreden over elkaar geslagen. Ook op de foto van de zelatrices uit Kaatsheuvel, uit mijn eerdere post, staan er overal mannen tussen, de zogenaamde zelateurs, en tevens wat paters.

Citaat:
Verder argumenteer je dat er weinig onderscheid was tussen het nederlandse brabant en Vlaanderen terwijl je tegelijkertijd foto's gebruikt van een sekte of groepering waar men in grote delen van Vlaanderen nog nooit van gehoord had.
Geen sekte, maar gewoon zelateurs:
Citaat:
In het bijzonder – en vrijwel uitsluitend – wordt of werd deze term gebruikt voor een lid van een rooms-katholieke broederschap of een soortgelijke organisatie, zoals een Lourdesvereniging. Zo sprak men bijvoorbeeld van het Corps Zelateurs van het Apostolaat des Gebeds.

Deze leken zetten zich als zelateur of zelatrice vrijwillig in voor de broederschap door het innen van contributies, het werven van leden en donateurs, en de persoon vervulde vaak de functie van contactadres, waar men zich bijvoorbeeld voor een activiteit kon aanmelden.
Kortom: vrijwilligers en vrijwilligsters die zich uit devotie voor één of andere rooms-katholieke vereniging inzetten zoals geld inzamelen voor de zieken en behoeftigen, een bedevaart naar Lourdes of zo organiseren, en van zulke dingen.

Citaat:
Mijn moeder had ook in de klas geen hoofddoek op en het kan best dat zij -net zoals de mannen hun hoed afzetten- in de kerk er geen aan hadden, dat zou ik eens moeten nagaan.

Tenslotte: de vrouwen die me hun ervaringen vertelden hadden geen enkele reden zo'n verhaal uit te vinden, het waren gewoon enkele van de talrijke jeugdherinneringen waar ze het over hadden, naast de oorlogservaringen, het verplichte 'dienen' in rijke families, de nonnen, het zanten op het veld, de brug over de Schelde, ... Die hoofddoek, dat werd terloops verteld, een onderdeel van het leven toen.
Ja, zoals ik al zei, een hoofddoek, in casu een om het hoofd geknoopte zakdoek, als onderdeel van het leven wanneer ze op het veld aan het werk waren:

Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 11 juni 2012 om 20:54.
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 20:54   #102
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een vriendin van me ging ooit naar 't achterlijke binnenland van Turkije waar vrouwen toen -in tegenstelling tot steden als Istanbul- allen nog een hoofddoek droegen. Op de meeste foto's die zij toen genomen heeft staat geen enkele vrouw met hoofddoek. Wanneer vrouwen onder elkaar waren droegen ze die namelijk niet. Op de foto's van jouw zelatrices zie ik geen enkele man. Verder argumenteer je dat er weinig onderscheid was tussen het nederlandse brabant en Vlaanderen terwijl je tegelijkertijd foto's gebruikt van een sekte of groepering waar men in grote delen van Vlaanderen nog nooit van gehoord had..
Mijn moeder had ook in de klas geen hoofddoek op en het kan best dat zij -net zoals de mannen hun hoed afzetten- in de kerk er geen aan hadden, dat zou ik eens moeten nagaan.

Tenslotte: de vrouwen die me hun ervaringen vertelden hadden geen enkele reden zo'n verhaal uit te vinden, het waren gewoon enkele van de talrijke jeugdherinneringen waar ze het over hadden, naast de oorlogservaringen, het verplichte 'dienen' in rijke families, de nonnen, het zanten op het veld, de brug over de Schelde, ... Die hoofddoek, dat werd terloops verteld, een onderdeel van het leven toen.
Je verzint 't ter plekke, �*ls je die verhalen al gehoord zou hebben, zou geen enkele, maar dan ook geen enkele vrouw 't over 'n 'hoofddoek' gehad hebben, maar gewoon over 'n 'sjalleke' of sjaal!

Bovendien, meneer pastoor zit tùssen de vrouwen, kijk nog maar eens wat beter.

Laatst gewijzigd door SDX : 11 juni 2012 om 20:54.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 20:55   #103
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
meestal heeft het dan helemaal niets meer met denken te maken, eerder met instinct, nu ja het is niet verboden om opgewonden te raken door een vrouwelijke haarbos
Als de rest al bedekt is ( meestal in de uitvoering dat er zelfs geen vormen te onderscheiden vallen ) dan zal het die haarbos zijn die het 'm doet... daar mag je je zeker van zijn.
Vervolgens kan je dat wee bedekken en zal een ander nog niet bedekt lichaamsdeel het 'm doen.
Trek dat in het extreme verder en je komt op den duur uit bij een lang gewaad waar zelfs de ogen van verstopt zijn.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 20:59   #104
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
anno vandaag (klinkt oudbollig ik weet het) heb ik nog steeds de toestemming nodig van mijn vrouw om een pint te gaan pakken en zat thuis te komen
Oud 11 juni 2012, 21:14   #105
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Als de rest al bedekt is ( meestal in de uitvoering dat er zelfs geen vormen te onderscheiden vallen ) dan zal het die haarbos zijn die het 'm doet... daar mag je je zeker van zijn.
Vervolgens kan je dat wee bedekken en zal een ander nog niet bedekt lichaamsdeel het 'm doen.
Trek dat in het extreme verder en je komt op den duur uit bij een lang gewaad waar zelfs de ogen van verstopt zijn.
Vandaar dat geiten en schapen er zo populair zijn?
Oud 11 juni 2012, 21:25   #106
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Allemaal 'gehoofddoekte' katholieke vrouwen bij 'n misviering;

Vertel me eens waarom bij volksdansgroepen ed steevast de vrouwen wel een hoofddoek dragen ?
Die groepen grijpen terug naar traditionele, voornamelijk zondagse, kleding wanneer beiden seksen ( vreemden ) onder de streng toezicht van burgervader en pastoor net iets openbaar intiemer werden.
Daaruit blijkt toch dat er iets klopt van het niet (geheel) vertonen van die haarbos aan een vreemde man ( dat onafgezien van de historie of de religie eronder )
Of zou dat voor het stof en zweet geweest zijn dat men zo'n schoon wit kanten stukje ging opzetten ?

Bovendien getuigen talloze schilderswerken en prille foto'sook van de traditie van het dragen van een sluier, hoofddoek of wat dan ook
Steeds in het openbaar of in de omgeving van vreemden

Onafgezien van de verdere historie of andere onderliggende betekenis schijnt het toch te rijmen met de richtlijnen die Paulus dicteerde
Oud 11 juni 2012, 21:34   #107
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vertel me eens waarom bij volksdansgroepen ed steevast de vrouwen wel een hoofddoek dragen ?
Die groepen grijpen terug naar traditionele, voornamelijk zondagse, kleding wanneer beiden seksen ( vreemden ) onder de streng toezicht van burgervader en pastoor net iets openbaar intiemer werden.
Daaruit blijkt toch dat er iets klopt van het niet (geheel) vertonen van die haarbos aan een vreemde man ( dat onafgezien van de historie of de religie eronder )
Of zou dat voor het stof en zweet geweest zijn dat men zo'n schoon wit kanten stukje ging opzetten ?

Bovendien getuigen talloze schilderswerken en prille foto'sook van de traditie van het dragen van een sluier, hoofddoek of wat dan ook

Onafgezien van de verdere historie of andere onderliggende betekenis schijnt het toch te rijmen met de richtlijnen die Paulus dicteerde
Welke vreemden waren er destijds in de Vlaamse boerendorpen?

Uit wèlke tijd stammen die volksdansgroepen, vorige eeuw, de 20ste eeuw?
Oud 11 juni 2012, 21:39   #108
Ariadne
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Heel fijn dat jouw vriendin naar Turkije op vakantie is geweest, maar wat is de relevantie hiervan?

Misschien zou je een bril op kunnen zetten zodat je tenminste de pastoor -dat waren doorgaans toch echt mannen, ook al liepen ze in jurken- op de foto van de zelatricen uit Ospel pontificaal in het midden kunt zien zitten.
Evenzo voor de foto van de zelatricen in Rosmalen, waar meneer pastoor (man) onderaan in het midden zit, met zijn armen tevreden over elkaar geslagen. Ook op de foto van de zelatrices uit Kaatsheuvel, uit mijn eerdere post, staan er overal mannen tussen, de zogenaamde zelateurs, en tevens paters

Kortom: vrijwilligers en vrijwilligsters die zich uit devotie voor één of andere rooms-katholieke vereniging inzetten zoals geld inzamelen voor de zieken en behoeftigen, een bedevaart naar Lourdes of zo organiseren, en van zulke dingen.

Ja, zoals ik al zei, een hoofddoek, in casu een om het hoofd geknoopte zakdoek, als onderdeel van het leven wanneer ze op het veld aan het werk waren:

Of: hoe je uitgebreid kunt reageren zonder inhoudelijk ook maar ergens op te antwoorden.
De relevantie is dat die vrouwen die in het openbaar een hoofdbedekking (zo beter? want ik krijg hier ergens kritiek dat ik het dialectwoord voor een hoofddoek door 'hoofddoek' vervang) droegen dat onder elkaar niet hoeven te doen.

Zoals ik reeds zelf aangaf: een pastoor telde niet mee als man, die werd verondersteld geen sexuele verlangens te hebben.

Ik heb het nergens over veld- of ander werk. de verhalen waarover ik het heb gaan grotendeels over schoolgaande kinderen.

Bizarre wereld, als meer geloof gehecht wordt aan iemand met een vooropgezet idee dat enkel gesteund wordt door wat foto's van een wereldvreemd gezelschap uit een ander land waar wat vrouwen onder elkaar poseren dan aan verhalen van echte mensen die echt bestaan en die tijd en wereld uit persoonlijke ervaring kennen.
Ariadne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 21:40   #109
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe ver moet je teruggaan in de tijd om ergens toch maar 'n gelijkenis te kunnen vinden?

'n Hoofddoek was in onze contreien 'n 'sjalleke', dat losjes om 't hoofd gebonden werd, en al zeker géén verplichting,
De doctrine dat het een strikte verplichting zou zijn bij moslims is alvast niet die van de moslims... het staat niet eens in de Koran
Dus daar kan je het evengoed als een mix van traditie, stroming, goed fatsoen bezien

Citaat:
niet in de 20ste eeuw...waarvan bewijzen met foto's...100den op Inet.
Wat doet dat er toe of dat nu in de 20ste eeuw zou zijn ?
Je hebt hier natuurlijk het voordeel van foto's ... in de 19de eeuw eerder een rariteit.. doch er zijn voldoende foto's te vinden ( vooral emigranten )

Citaat:
Woorden kan iedereen opschrijven, tenzij je analfabeet bent.

Mijn oma en overgrootmoeder, die ik ook nog gekend heb als kind, heb ik nóóit met 'n hoofddoek gezien, enkel om hun 'verse krullen' te beschermen, of als modetrend.
Dat sjalleke zetten ze op en �*f wanneer ze zelf wilden, en al zeker binnenshuis als ze bij iemand op bezoek gingen.
Je gaat na die overweldigende bewijslast aan foto's nu toch geen nood meer hebben aan cherry-picking ?
Die van mij deed da wel ... en zo vrijelijk zette ze dat niet af... enkel binnenhuis onder bekenden ( ja dat konden ook mannelijke leden van familie of vriendenkring zijn )
Er bestond dus wel degelijk een zekere terughoudendheid of schroom misschien geen strikt verbod dat af te zetten.

Citaat:
Er ìs totaal geen vergelijking met destijds dat sjalleke en nu dat hoofddoek.
Dat is pas als je uitgaat van een strikt op te volgen gebod

Citaat:
Bovendien dingske...ariadne, als je je ogen opentrekt, meneer pastoor zit wel degelijk tussen die vrouwen op de foto, je was misschien misleid doordat hij ook 'n jurk draagt, oftewel getuigt 't van slechte wil om 't niet te wìllen zien.
'k Weet ni ... misschien telt meneer pastoor niet mee... al te lang is dat tuig voorgesteld als onschuld

Laatst gewijzigd door praha : 11 juni 2012 om 22:01.
Oud 11 juni 2012, 21:51   #110
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of: hoe je uitgebreid kunt reageren zonder inhoudelijk ook maar ergens op te antwoorden.
De relevantie is dat die vrouwen die in het openbaar een hoofdbedekking (zo beter? want ik krijg hier ergens kritiek dat ik het dialectwoord voor een hoofddoek door 'hoofddoek' vervang) droegen dat onder elkaar niet hoeven te doen.

Zoals ik reeds zelf aangaf: een pastoor telde niet mee als man, die werd verondersteld geen sexuele verlangens te hebben.

Ik heb het nergens over veld- of ander werk. de verhalen waarover ik het heb gaan grotendeels over schoolgaande kinderen.

Bizarre wereld, als meer geloof gehecht wordt aan iemand met een vooropgezet idee dat enkel gesteund wordt door wat foto's van een wereldvreemd gezelschap uit een ander land waar wat vrouwen onder elkaar poseren dan aan verhalen van echte mensen die echt bestaan en die tijd en wereld uit persoonlijke ervaring kennen.
'Verhalen' van echte mensen die echt bestaan?

En jij denkt dat jij de enige bent die echte mensen kent die echt bestaan?

Bewìjs 't dan...100den foto's op Inet bewijzen 't tegendeel van wat jij verkondigt, maar zèlf kan je geen enkele foto aandragen als bewijsmateriaal.

Misschien was dat wel zo in die achterhoek waar jij vandaan komt, dat schoolgaande kinderen van en op weg naar school 'n 'hoofddoek' moesten dragen midden vorige eeuw, maar dan moet er toch èrgens 'n 'bewijs' van te vinden zijn, niet enkel maar 'n 'verhaal', want die kan ik ook vertellen.
Oud 11 juni 2012, 21:51   #111
Ariadne
Burger

Standaard

Mijnheer pastoor telde zeer zeker niet mee. Hij werd als een het beschouwd, onzijdig. Hij mocht zelfs de gevangeniskloosters binnen waar ze met geen enkele man contact mochten hebben. Hij kon een inwonende meid hebben zonder dat daar veel vragen over gesteld werden. Hij was geslachtsloos.
Oud 11 juni 2012, 21:51   #112
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je verzint 't ter plekke, �*ls je die verhalen al gehoord zou hebben, zou geen enkele, maar dan ook geen enkele vrouw 't over 'n 'hoofddoek' gehad hebben, maar gewoon over 'n 'sjalleke' of sjaal!
Da's woordenkramerij
Btw hoofddoek wordt gebruikt als een totaalbegrip voor alle soort (hoofd)bedekkingen voor een vrouw met onderstaande bedoeling ->

99% van alle denkbare hoofdbedekkingen voor een vrouw vindt wel ergens zijn oorsprong in het feit dat het niet getuigt van goed fatsoen je haren languit te laten wapperen ( vooral in het bijzijn van vreemde mannen )
Vanwaar zou dat gebruik vandaan komen denk je ?
Zou het toeval zijn dat één of nadere kwast uit Tarsus het daar expliciet over heeft ( onafgezien vanwaar die zijn mosterd dan weer heeft gehaald ) en je nu nog steeds allerhande traditionele hoofdbedekkingen voor vrouwen terugvindt met dat doel in een zeer ruim invloedsgebied rondom die plek ?
Oud 11 juni 2012, 21:56   #113
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De doctrine dat het een strikte verplichting zou zijn bij moslims is lavast niet die van de moslims... het staat niet eens in de Koran
Dus daar kan je het evengoed als een een mixed van traditie, stroming, goed fatsoen bezien
't Zijn nochtans zij die er zoveel heisa over maken.

Citaat:
Wat doet dat er toe of dat nu in de 20ste eeuw zou zijn ?
Je hebt hier natuurlijk het voordeel van foto's ... in de 19de eeuw eerder een rariteit.. doch er zijn voldoende foto's te vinden ( vooral emigranten )
Omdat ik 't over de 20ste eeuw had, dat er vroeger misschien zo'n soort van verplichting was, maar niet in de 20ste eeuw.

Citaat:
Je gaat na die overweldigende bewijslast aan foto's nu toch geen nood meer hebben aan cherry-picking ?
Die van mij deed da wel ... en zo vrijelijk zette ze dat niet af... enkel binnenhuis onder bekenden ( ja dat konden ook mannelijke leden van familie of vriendenkring zijn )
Er bestond dus wel degelijk een zekere terughoudendheid of schroom misschien geen strikt verbod dat af te zetten.
Wat deed die van jou wel?

Citaat:
Dat is pas als je uitgaat van een strikt op te volgen gebod
...en dat was er niet vorige eeuw, daar had ik 't over.

Citaat:
'k Weet ni ... misschien telt meneer pastoor niet mee... al te lang is dat tuig voorgesteld als onschuld
Er zijn niet enkel maar foto's van vrouwen zònder sjalleke midden vorige eeuw, zelfs jaren '20/'30, met enkel maar meneer pastoor erbij, maar gewoon vrijelijk op straat. Daar liep nochtans ook ander mansvolk rond.
Oud 11 juni 2012, 21:57   #114
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben net op zoek geweest naar foto's van traditionele volksdansgroepen uit Vlaanderen en Nederland, en nergens zie ik hoofddoekjes. Wel mutsen allerhande, maar geen hoofddoekjes.
Oud 11 juni 2012, 21:59   #115
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke vreemden waren er destijds in de Vlaamse boerendorpen?

Uit wèlke tijd stammen die volksdansgroepen, vorige eeuw, de 20ste eeuw?
Ik denk dat ge die 19de eeuw begin 20ste moogt situeren.
Een 'vreemde' was per definitie al iedereen die zich buiten het kerngezin of uitgebreide familieverband stond.
De boer van 4 velden ernaast kan dus al een 'vreemde' voor je zijn.

Bovendien ( net om nakend inteelt te vermijden ? ) waren zo'n dansfestijnen net de moment dat dat men relaties verderop aan knoopte
Vergelijk het met een chiro of scoutsfuif avant la lettre
Oud 11 juni 2012, 22:00   #116
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad: mijn moeder heeft tot eind jaren '50 in zo'n herenhuis gewerkt met aparte trap voor personeel en eigenaars.
Op een bepaald moment werd ze verliefd op een jonge leverancier. Toen ze dat bij haar thuis te weten kwamen vroegen ze advies aan mijnheer pastoor gezien zij diende in een ver dorp. De pastoor nam contact op met de priester van het andere dorp die wist te zeggen dat de jongen in kwestie geen regelmatige kerkganger was en daarop kregen de ouders van mijn moeder te horen dat dit een zondige relatie was. Ze werd teruggeroepen uit het dorp, er volgde een quarantaine periode en de relatie werd verbroken.

Tot zover de rechten en positie van een jonge vrouw van 23 jaar uit een gewoon doorsnee katholiek vlaams gezin halverwege de jaren '50.
Je geeft toe dat het nu een stuk beter gesteld is maar dat de meeste plaatselijk islam gemeenschappen daarentegen wel nog in die periode leven of zelfs nog vroeger?

Als wij die gebruiken kunnen laten dan moet dat toch ook kunnen voor andere godsdiensten?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 22:02   #117
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's woordenkramerij
Btw hoofddoek wordt gebruikt als een totaalbegrip voor alle soort (hoofd)bedekkingen voor een vrouw met onderstaande bedoeling ->

99% van alle denkbare hoofdbedekkingen voor een vrouw vindt wel ergens zijn oorsprong in het feit dat het niet getuigt van goed fatsoen je haren languit te laten wapperen ( vooral in het bijzijn van vreemde mannen )
Vanwaar zou dat gebruik vandaan komen denk je ?
Zou het toeval zijn dat één of nadere kwast uit Tarsus het daar expliciet over heeft ( onafgezien vanwaar die zijn mosterd dan weer heeft gehaald ) en je nu nog steeds allerhande traditionele hoofdbedekkingen voor vrouwen terugvindt met dat doel in een zeer ruim invloedsgebied rondom die plek ?
Misschien zou je wat beter moeten volgen waarover 't gáát.

Ik heb 't over de 20ste eeuw, vorige eeuw, jaren '50, waarvan beweerd wordt dat vrouwen óók verplicht waren 'n 'hoofddoek' te dragen, zelfs kinderen op weg naar school, of van school terug naar huis.

Ik weerleg dat met foto's van die tijd (en zelfs begin 20ste eeuw), van kinderen zònder enige hoofdbedekking, foto's van vrouwen uit die tijd zònder hoofdbedekking...
Oud 11 juni 2012, 22:08   #118
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ge die 19de eeuw begin 20ste moogt situeren.
Een 'vreemde' was per definitie al iedereen die zich buiten het kerngezin of uitgebreide familieverband stond.
De boer van 4 velden ernaast kan dus al een 'vreemde' voor je zijn.

Bovendien ( net om nakend inteelt te vermijden ? ) waren zo'n dansfestijnen net de moment dat dat men relaties verderop aan knoopte

Vergelijk het met een chiro of scoutsfuif avant la lettre
Die volksdansgroepen grijpen terug op 't leven van de boeren destijds (Correctie; 18de-19de eeuw!), en die hadden idd op zondag 'n mutske op en op 't land diejen zakdoek op hunne kop.

...en dat gaan we vergelijken met de hedendaagse bijna volledige 'verpakking' van mohamedaanse vrouwen, zelfs niet te vergelijken met hun 'hoofddoek'.

Bovendien spreek je jezelf tegen, die hoofdbedekking zou gediend hebben om 'vreemde' mannen niet 't hoofd op hol te brengen, niet te verleiden, maar die dansfestijnen (mèt hoofdbedekking) dienden dan weer wel om inteelt te vermijden en relaties aan te knopen, met bvb iemand van 4 velden verder of 'n ander dorp.

Laatst gewijzigd door SDX : 11 juni 2012 om 22:12.
Oud 11 juni 2012, 22:19   #119
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Volksdansgroep 1935!

1946!

1951!

1977

Hoofddoeken/hoofdbedekking?

Zelfs geen mutskes, sjallekes...
Oud 11 juni 2012, 22:22   #120
Ariadne
Burger

Standaard

Citaat:
'Verhalen' van echte mensen die echt bestaan?

En jij denkt dat jij de enige bent die echte mensen kent die echt bestaan?

Bewìjs 't dan...100den foto's op Inet bewijzen 't tegendeel van wat jij verkondigt, maar zèlf kan je geen enkele foto aandragen als bewijsmateriaal.

Misschien was dat wel zo in die achterhoek waar jij vandaan komt, dat schoolgaande kinderen van en op weg naar school 'n 'hoofddoek' moesten dragen midden vorige eeuw, maar dan moet er toch èrgens 'n 'bewijs' van te vinden zijn, niet enkel maar 'n 'verhaal', want die kan ik ook vertellen.
Tiens, 'die achterhoek waar jij vandaan komt'. Oops, begin je te vermoeden dat die verhalen inderdaad een weergave van de realiteit zijn en moet je daarom...? Zwakjes als argument.
Maar goed, de achterhoek waar mijn moeder en de andere dames uit vandaan komen is de regio Kortrijk-Roeselare-Tielt-Waregem-Avelgem. Kortom: een groot deel van West-Vlaanderen. Als dat een achterhoek is in jouw ogen én je vindt dat een argument dan gun ik het je.

Foto's kan ik je niet geven. Voor mij zijn de verhalen en de foto's die ik er van zag voldoende. Als het echt van belang zou zijn zocht ik de dames in kwestie op, ik vroeg hen de oude doos foto's boven te halen en ik kocht me een scanner. Zoveel moeite is het niet waard. Jij denkt of zegt dat ik hier gewoon om een of andere reden een verhaal zit te verzinnen. Wel, dan heeft het weinig zin dat we over dit onderwerp nog verdergaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be