![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Evenzo voor de foto van de zelatricen in Rosmalen, waar meneer pastoor (man) onderaan in het midden zit, met zijn armen tevreden over elkaar geslagen. Ook op de foto van de zelatrices uit Kaatsheuvel, uit mijn eerdere post, staan er overal mannen tussen, de zogenaamde zelateurs, en tevens wat paters. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se." Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 11 juni 2012 om 20:54. |
|||||
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() Bovendien, meneer pastoor zit tùssen de vrouwen, kijk nog maar eens wat beter.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward.
Laatst gewijzigd door SDX : 11 juni 2012 om 20:54. |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vervolgens kan je dat wee bedekken en zal een ander nog niet bedekt lichaamsdeel het 'm doen. Trek dat in het extreme verder en je komt op den duur uit bij een lang gewaad waar zelfs de ogen van verstopt zijn. |
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward.
|
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Die groepen grijpen terug naar traditionele, voornamelijk zondagse, kleding wanneer beiden seksen ( vreemden ) onder de streng toezicht van burgervader en pastoor net iets openbaar intiemer werden. Daaruit blijkt toch dat er iets klopt van het niet (geheel) vertonen van die haarbos aan een vreemde man ( dat onafgezien van de historie of de religie eronder ) Of zou dat voor het stof en zweet geweest zijn dat men zo'n schoon wit kanten stukje ging opzetten ? Bovendien getuigen talloze schilderswerken en prille foto'sook van de traditie van het dragen van een sluier, hoofddoek of wat dan ook Steeds in het openbaar of in de omgeving van vreemden Onafgezien van de verdere historie of andere onderliggende betekenis schijnt het toch te rijmen met de richtlijnen die Paulus dicteerde |
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uit wèlke tijd stammen die volksdansgroepen, vorige eeuw, de 20ste eeuw?
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Burger
|
Citaat:
De relevantie is dat die vrouwen die in het openbaar een hoofdbedekking (zo beter? want ik krijg hier ergens kritiek dat ik het dialectwoord voor een hoofddoek door 'hoofddoek' vervang) droegen dat onder elkaar niet hoeven te doen. Zoals ik reeds zelf aangaf: een pastoor telde niet mee als man, die werd verondersteld geen sexuele verlangens te hebben. Ik heb het nergens over veld- of ander werk. de verhalen waarover ik het heb gaan grotendeels over schoolgaande kinderen. Bizarre wereld, als meer geloof gehecht wordt aan iemand met een vooropgezet idee dat enkel gesteund wordt door wat foto's van een wereldvreemd gezelschap uit een ander land waar wat vrouwen onder elkaar poseren dan aan verhalen van echte mensen die echt bestaan en die tijd en wereld uit persoonlijke ervaring kennen. |
|
|
|
|
|
|
#109 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dus daar kan je het evengoed als een mix van traditie, stroming, goed fatsoen bezien Citaat:
Je hebt hier natuurlijk het voordeel van foto's ... in de 19de eeuw eerder een rariteit.. doch er zijn voldoende foto's te vinden ( vooral emigranten ) Citaat:
Die van mij deed da wel ... en zo vrijelijk zette ze dat niet af... enkel binnenhuis onder bekenden ( ja dat konden ook mannelijke leden van familie of vriendenkring zijn ) Er bestond dus wel degelijk een zekere terughoudendheid of schroom misschien geen strikt verbod dat af te zetten. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 11 juni 2012 om 22:01. |
|||||
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En jij denkt dat jij de enige bent die echte mensen kent die echt bestaan? Bewìjs 't dan...100den foto's op Inet bewijzen 't tegendeel van wat jij verkondigt, maar zèlf kan je geen enkele foto aandragen als bewijsmateriaal. Misschien was dat wel zo in die achterhoek waar jij vandaan komt, dat schoolgaande kinderen van en op weg naar school 'n 'hoofddoek' moesten dragen midden vorige eeuw, maar dan moet er toch èrgens 'n 'bewijs' van te vinden zijn, niet enkel maar 'n 'verhaal', want die kan ik ook vertellen.
|
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Burger
|
Mijnheer pastoor telde zeer zeker niet mee. Hij werd als een het beschouwd, onzijdig. Hij mocht zelfs de gevangeniskloosters binnen waar ze met geen enkele man contact mochten hebben. Hij kon een inwonende meid hebben zonder dat daar veel vragen over gesteld werden. Hij was geslachtsloos.
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Btw hoofddoek wordt gebruikt als een totaalbegrip voor alle soort (hoofd)bedekkingen voor een vrouw met onderstaande bedoeling -> 99% van alle denkbare hoofdbedekkingen voor een vrouw vindt wel ergens zijn oorsprong in het feit dat het niet getuigt van goed fatsoen je haren languit te laten wapperen ( vooral in het bijzijn van vreemde mannen ) Vanwaar zou dat gebruik vandaan komen denk je ? Zou het toeval zijn dat één of nadere kwast uit Tarsus het daar expliciet over heeft ( onafgezien vanwaar die zijn mosterd dan weer heeft gehaald ) en je nu nog steeds allerhande traditionele hoofdbedekkingen voor vrouwen terugvindt met dat doel in een zeer ruim invloedsgebied rondom die plek ? |
|
|
|
|
|
|
#113 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#115 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een 'vreemde' was per definitie al iedereen die zich buiten het kerngezin of uitgebreide familieverband stond. De boer van 4 velden ernaast kan dus al een 'vreemde' voor je zijn. Bovendien ( net om nakend inteelt te vermijden ? ) waren zo'n dansfestijnen net de moment dat dat men relaties verderop aan knoopte Vergelijk het met een chiro of scoutsfuif avant la lettre |
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als wij die gebruiken kunnen laten dan moet dat toch ook kunnen voor andere godsdiensten? |
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb 't over de 20ste eeuw, vorige eeuw, jaren '50, waarvan beweerd wordt dat vrouwen óók verplicht waren 'n 'hoofddoek' te dragen, zelfs kinderen op weg naar school, of van school terug naar huis. Ik weerleg dat met foto's van die tijd (en zelfs begin 20ste eeuw), van kinderen zònder enige hoofdbedekking, foto's van vrouwen uit die tijd zònder hoofdbedekking...
|
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
...en dat gaan we vergelijken met de hedendaagse bijna volledige 'verpakking' van mohamedaanse vrouwen, zelfs niet te vergelijken met hun 'hoofddoek'. Bovendien spreek je jezelf tegen, die hoofdbedekking zou gediend hebben om 'vreemde' mannen niet 't hoofd op hol te brengen, niet te verleiden, maar die dansfestijnen (mèt hoofdbedekking) dienden dan weer wel om inteelt te vermijden en relaties aan te knopen, met bvb iemand van 4 velden verder of 'n ander dorp.
Laatst gewijzigd door SDX : 11 juni 2012 om 22:12. |
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Volksdansgroep 1935!
![]() 1946! ![]() 1951! ![]() 1977 ![]() Hoofddoeken/hoofdbedekking? Zelfs geen mutskes, sjallekes...
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Burger
|
Citaat:
Maar goed, de achterhoek waar mijn moeder en de andere dames uit vandaan komen is de regio Kortrijk-Roeselare-Tielt-Waregem-Avelgem. Kortom: een groot deel van West-Vlaanderen. Als dat een achterhoek is in jouw ogen én je vindt dat een argument dan gun ik het je. Foto's kan ik je niet geven. Voor mij zijn de verhalen en de foto's die ik er van zag voldoende. Als het echt van belang zou zijn zocht ik de dames in kwestie op, ik vroeg hen de oude doos foto's boven te halen en ik kocht me een scanner. Zoveel moeite is het niet waard. Jij denkt of zegt dat ik hier gewoon om een of andere reden een verhaal zit te verzinnen. Wel, dan heeft het weinig zin dat we over dit onderwerp nog verdergaan. |
|
|
|
|