![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 |
Banneling
|
![]() Enkele curves.
vb ![]() Er is wel degelijk herverdeling mogelijk blijkbaar : herverdeling naar de rijken ![]() Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 13 juni 2012 om 07:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#782 |
Staatssecretaris
|
![]() Zonder ingewikkelde studie's en grafieken stel ik vast dat we er op amper 50 jaar enorm op vooruit gegaan zijn. En dat geldt voor zowat voor iedereen hier in het Westen. Wat men nu 'arm' noemt, was in de jaren '50 normaal. (Bescheiden huurhuisje, geen auto enz....) En die mensen werkten daar 40 uur of meer voor hé! Nu krijgen sommigen dat voor niks, van het OCMW.
En er zullen wel een paar hyper-superrijken zijn, maar dat stoort mij niet. Velen verworven hun rijkdom omdat ze producten verkochten die iedereen wou hebben. Niemand is verplicht om die producten te kopen hé. Fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#783 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik zeg enkel dat we een ander basisuitgangspunt nodig hebben. Eentje waarin de mens niet als afgunstig wezen afgebeeld wordt, waarin wij uit eigen beweging elkaar bijspringen waar en wanneer nodig. Waarin wij ons niet richten op zoveel mogelijk verzamelen en vernietigen wat wij niet kunnen verzamelen. Heb wat meer vertrouwen in uw soort en stap niet mee in die doemverhaaltjes.
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 13 juni 2012 om 09:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#784 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() de graadmeter van uw maatschappij is niet die typ die de eerste is, of het meeste bezit, het rapst kan lopen enzoverder. De graadmeter voor uw maatschappij is ook het gemiddelde niet. De graadmeter voor uw maatschappij is de laagste levende in uw maatschappij, diegene die het minst heeft, het traagst loopt en hoe deze mens vooruit geraakt. Dat is de graadmeter voor een maatschappij. In onze maatschappij leven mensen op straat zonder woning, zonder werk, er leven mensen in onze maatschappij die niet kunnen lezen, niet kunnen schrijven. En u gaat hier een beetje verkondigen dat WE vooruitgaan....ware het zo wansmakelijk triest, niet ik zou lachen.
![]() |
![]() |
#785 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke uitleg is dan voor niks geweest ? De waarde die IK op een zeker OGENBLIK aan iets HECHT, heeft toch niks te maken met het feit of dat nu van mij is of niet ? Het zal wel een invloed hebben op mijn beslissingen om dat iets trachten te bekomen (als het van iemand anders is) in ruil voor iets anders (dat ik kan bieden) of omgekeerd, dat als ik het kan bieden, ik het zal bieden om iets anders te kunnen bekomen. Fred vindt de dingen die hij bekomen heeft door moeite, meer waard dan de moeite die hij daarvoor heeft gedaan. Hij heeft dus "moeite" opgeofferd om die dingen te bekomen. Hij had misschien iets anders kunnen opofferen zoals de villa die hij van zijn ouders of zo zou geërfd of gekregen hebben. Hij heeft die keuzes gemaakt in de tijd en is blijkbaar standvastig, want hij is nog steeds van oordeel dat hij de juiste heeft gedaan. Wat Fred (terecht) zegt is dat iemand anders die "dingen wil" maar niks gedaan heeft om ze te bekomen en ze ook niet had, niet moet komen zeuren dat hij die mag afnemen van Fred om zus of gene overweging. Het is niet zoals bij papa en mama of zoals in de klas, waar de brave leerlingskes met nijver werken, en de meester dan de goeie en slechte punten uitdeelt. Omdat de meester oneindig veel punten kan scheppen zonder moeite, he. Onze maatschappij is niet zo dat je braaf je best moet doen, en dan komt de Meester beslissen wat jij nu mag hebben en niet. Nee, ieder trekt zijn plan, begint met wat hij van zijn ouders krijgt, en gaat dan volgens zijn waardeschaal en zijn mogelijkheden, keuzes maken. Op die manier bekomt hij dingen en offert hij dingen op. Wat iemand anders, die met andere ouders, van een ander punt is vertrokken, op zijn manier heeft bekomen of niet, gaat hem niet aan (tenzij in het geval van de vrijwillige overeenkomst). Niet in een zin (hij moet hem niks afpakken) en niet in de andere (er moet hem niks afgepakt worden). Ieder 't zijn. Citaat:
![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2012 om 09:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#787 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Komaan, wat is dat nu voor een onnozel criterium. Waarom zouden de misbaksels moeten bepalen wat de graad van een maatschappij is ? Citaat:
![]() |
![]() |
#788 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zeg, is Fred net niet van mening dat hij het zelf wel zal doen? ![]()
![]() |
![]() |
#789 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het is een correct criterium dat u met de neus op de feiten drukt. U wil het niet zien, u wil doen alsof alles rozegeur en maneschijn is gewoon omdat u ongelooflijk veel geluk kent in uw leven. Zo werkt het niet, welkom in de realiteit. Inderdaad jij wordt gevormd door uw slechtste momenten (de goeie ook, maar die hebben geen zo'n grote impact). Uw individueel niveau is daarnaast irrelevant voor het maatschappelijke, poog dat ook eens los te koppelen. Ook al is reeds bewezen dat armoede niks te maken heeft met kennis en kunde, of zoals u het zo respectvol uitdrukt niks te bieden (je moet echt maar durven zomaar verkondigen dat armen niks te bieden hebben louter en alleen omdat ze arm zijn); ook al is reeds aangetoond dat zij die veel bezitten in 99999 op 100000 gevallen alles krijgen en daar niks voor bewezen hebben. Toch blijft u volhouden dat zij die veel hebben dat verdienen en zij die weinig hebben dat ook verdienen. Ook al zijn er onderzoeken die het tegendeel bewijzen, ook al zegt elk logisch denkvermogen dat menselijke waarde niet voortkomt uit bezit. U blijft daaraan vasthouden?
![]() |
![]() |
#790 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Men heeft het altijd over inkomen, niet over consumptie. De consumptie van iedereen is het laatste decennia behoorlijk gestegen. Velen in de "bottom 90%" hebben tegenwoordig dingen die 10 jaar geleden niemand had, zelfs niet de 1%. Dankzij die productiviteitsstijging zijn een hoop luxeproducten plots binnen het bereik van de gewone man gekomen. Ten tweede mag je ook eens stilstaan aan wie die productiviteitsstijging te danken is. In een andere context heeft links het er graag over dat loon naar inspanning dient te gaan. Is de inspanning van de doorsnee werknemer toegenomen? De toegenomen productiviteit heeft als hoofdoorzaak de toegenomen toepassing van nieuw technologieën, en de inzet van meer kapitaal. De bezitters van het intellectuele en fysische kapitaal hebben die productiviteitsstijging mogelijk gemaakt, en verdienen daar dus aan. Misschien inderdaad te veel maar je lost dat niet op door te gaan herverdelen. Daarmee jaag je de kapitaalbezitters weg, en dan daalt de productiviteit weer. Mogelijks hebben de kapitaalbezitters teveel macht. Ik zie hier vooral twee domeinen waar verbetering mogelijk is: - Door de hoge staatsbemoeienis is het mogelijk (en aantrekkelijk) voor kapitaalbezitters om bij de politiek regels te kopen die hen toestaan meer van de meerwaarde die hun kapitaal produceert voor hen zelf te houden. Economen noemen dit "rent seeking". Het is een probleem dat je oplost met minder staat, niet met meer staat. - De bescherming van intellectuele eigendom gaat te ver. Het is halucinant dat je patenten kan nemen op businessmethoden, en dat er op Mickey Mouse nog steeds een copyright rust. Ook hier is de oplossing minder, niet meer staat.
![]() |
![]() |
#791 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik wil zeggen is dat het criterium "we kijken naar de armste" nogal ridicuul is. Het is zelfs idioter als "we kijken naar de rijkste". Want dat is tenminste nog een prestatie. Citaat:
Als er in een maatschappij 95% leeft als "god in Frankrijk" en er is 1% totaal onbeholpen sukkelaars, dan is dat niet goed ?? Komaan ! Citaat:
Maar dat is niet wat ik wilde illustreren. Ik wilde IN HET ALGEMEEN aantonen dat als meetcriterium voor gelijk wat "het slechtste" nemen, in vele gevallen om niet te zeggen in alle, een slecht criterium is. Citaat:
Koppel eens "verdienste" en "bezit" los. Ik beweer HELEMAAL NIET dat "armen" het "verdienen" om "arm" te zijn, en dat "rijken" het "verdienen" om "rijk" te zijn OP BASIS VAN HUN PRESTATIES, KUNDE, INZET OF WAT DAN OOK. Ik heb het NIET over een "meritocratie". Een meritocratie, dat is zoals op school waar de meester punten uitdeelt. Ik heb het over ONAFHANKELIJKHEID en VRIJHEID. Mensen die rijk zijn, dat is een "andere boomstam" dan mensen die arm zijn, en die leven NAAST ELKAAR. De ene heeft niks met de andere te zien. Beschouw dat ze op verschillende planeten leven. De enige interacties zijn VRIJWILLIGE en dus mutueel voordelige interacties enerzijds, en natuurlijk bescherming tegen geweld anderzijds. Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2012 om 10:51. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#792 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daar niet naar werken wil toch zeggen dat die 95% enkel en alleen als god in frankrijk kunnen leven omdat er 5% dat niet doen; dan bezit uw maatschappij 5% mensen en 95% profiteurs. Citaat:
Citaat:
en wij zijn allemaal dezelfden (daarmee dat wij niet akkoord geraken ![]() Citaat:
![]() is er iets destructiever voor de mens dan onverschilligheid?
![]() |
![]() |
#793 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat jouw criterium doet, is een maatschappij waar 95% rijk is, en 1% arm, gelijk stellen aan een maatschappij waar 1% rijk is, en 95% arm. Erger nog, jouw criterium stelt dat een maatschappij waar 95% rijk is, en 1% arm, VEEL ERGER is dan een maatschappij waar 100% arm is, maar wat minder arm dan daarvoor. Dat is dan ook het resultaat dat je bekomt met zo een maatregel: de armsten zullen EEN BEETJE minder arm zijn, en er zal niemand nog enige rijkdom hebben. Aangezien het rijken zijn (in een vrije maatschappij) die anderen rijker maken, heb je dus tevens de motor van toenemende rijkdom (namelijk de rijken) naar de vaantjes gehaald, en dus is het niet meer mogelijk om nog wat rijker te worden voor al die armen. Het is dan gewoon afgelopen met toename van rijkdom, en zelfs uw criterium zal vaststellen dat men langzaam afglijdt naar een armere en armere maatschappij, maar zonder rijken is er daar geen ommekeer meer in mogelijk. Citaat:
Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2012 om 19:31. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#794 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Correctie: De hoeveelheid materie en energie in dit universum.
Citaat:
Dat is hetgeen ik bedoelde met de ethische en sociale revolutie die die technologie zal teweegbrengen. De mensheid zal egalitair en in vrede leven of gewoon niet meer bestaan.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#796 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het andere probleem is dat je in jouw laatste zin het stuk "egalitair" kan weglaten. Je flanst dat er maar in omdat je een argument voor economische gelijkheid zou wensen, maar het is niet waar. Als VERSCHILLENDE (en dus niet "allen") mensen over arbitrair grote arsenalen arbitrair vernietigend wapentuig beschikken, dan is de enige manier waarop ze samen kunnen leven "in vrede". Dat idee is al eeuwenoud. Het is vaak de inspiratiebron voor een goedbedoelende uitvinder van verschrikkelijke wapens. De gast die het mosterdgas heeft uitgevonden in WO I was door dat idee geinspireerd. Oppenheimer ook. Hij was er iets dichter bij. Zijn grootste verschrikking was dat Truman zijn atoombom ook gebruikt heeft. Het was het principe van MAD (mutually assured destruction) dat inderdaad gewerkt heeft tijdens de koude oorlog. Het probleem met zo een dingen is dat het op mensen zoals ik weinig indruk maakt. Ik kan mij moeilijk een mooiere dood inbeelden dan in het centrum van een thermonucleaire explosie.
![]() |
![]() |
#797 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongeveer alle politici zijn dan ook sos in een of andere vorm, he. Ze willen de staatsmacht gebruiken om hun agenda door te drukken. Dat noem ik "sos" zijn. Echte sossen zijn pampersossen, maar er zijn ook nationaal-sossen, er zijn grote-bedrijven-sossen (die noemen zich meestal "liberaal"), er zijn eco-sossen, er zijn religieus-sossen, er zijn traditioneel-sossen en er zijn anders-sossen. Wat men mist, zijn echte liberalen, die het staatsmachien (voor een stuk of helemaal) willen opdoeken.
![]() |
#798 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#799 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Robby the robot zal gemaakt worden met de kapitalistische drijfveer om meer productie voor lagere kosten (en dus winst) te maken. Gevolg is dat Robby the Robot het kapitalisme overbodig maakt en de mens voor de keuze zal plaatsen tussen gelijkheid of niet bestaan. Nog een leuk voorbeeldje van onbedoelde oorzaak en gevolg. Stel de mens bezit over de technologie om naar andere sterren te reizen tegen relativistische snelheden. Stel de mens ontdekt beschavingen met dezelfde technologie. Wat moet de mens doen: A: Hallo zeggen. B: Alle planeten van deze beschaving onmiddelijk vernietigen. Citaat:
Citaat:
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#800 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door stropke1000 : 13 juni 2012 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |