![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() De "Leo Belgicus" leek me niet bepaald anti-Nederlands. Het Bourgondisch rijk evenmin.
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De "leo Belgicus" omvatte de hele Nederlanden.
Uw Belgique enkel de zuidelijke. BUB verdeelt de Nederlanden, ergo BUB steunt de Franse kolonisatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Al in 1585, dus toen de Nederlanden nog een eenheid vormden, schoot er van het Bourgondische Rijk al niets meer over, behalve de 17 provincieën.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
De Vlaams-nationalisten daarentegen willen minstens 5 Belgische provincies aan Frankrijk cadeau doen.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: Laatst gewijzigd door BWarrior : 20 juni 2012 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
2) Op welke wijze geeft Franstalig België sedert 1830 provincies cadeau aan Frankrijk?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Ik ben er van overtuigd dat wij beiden over totaal iets anders spreken wanneer we het over “een natiegevoel” hebben. Ik ben er evenzeer van overtuigd dat een “natiegevoel” niet in wetenschappelijke analyses of conclusies te vatten valt. Ik ervaar constant dat Belgen niet eens weten wat een “natiegevoel” is. Hoe leg je bijvoorbeeld het essentiële van “verliefd zijn” uit aan iemand die nooit verliefd is geweest en dus niet kan weten wat het is. Hoe leg je “gelukkig zijn” uit aan iemand die nooit gelukkig is geweest, al beseft hij/zij dat misschien niet zelf. Iemand zei mij ooit “Gelukkig zijn is alles kunnen kopen wat je hartje verlangt”. Nou moe… Ik heb nogal wat contact met Belgische touristen of mensen die hier vastgoed willen verwerven. In minstens driekwart van de gevallen zijn dat Franstaligen die zichzelf omschrijven als “Bruxellois”. Ikzelf spreek nooit over de Belgische politiek en/of uw communautaire toestanden, maar dat doen ze meestal zelf : het blijkt de laatste jaren mode geworden dat zij zich bij ons beklagen over de Vlamingen, kwestie wellicht van ons in een soort artificiëel “entre nous”-kader te laten verstaan wat zij zoal meemaken met die “fascisten”. Niettemin is het duidelijk dat “la Belgique” voor hen toch wat emotionele waarde heeft, of beter “hun” Belgique heeft dat. Want als ik hen niet geheel onopzettelijk “voor de hand liggend dom-terloops” vraag of die als vijanden voorgestelde Vlamingen dan misschien geen Belgen zijn net zoals zij, blijkt het antwoord meestal erg moeilijk te liggen, en komt het niet zelden neer op “jammer genoeg wel, ja”. Nu, ik heb misschien zonder uitzondering steeds te maken met een zeer uitzonderlijk soort Belgische Franstalige extremisten, al kan ik dat moeilijk aannemen, want zowat alle lezerscommentaren die ik sinds jaren in de Belgische Franstalige pers lees brengen een verhaal in diezelfde zin. Ergo, het voorstellen alsof de Belgische Franstaligen een “natiegevoel” delen met de Vlamingen is eenvoudigweg lachwekkend. Trouwens, leest u zoals ik ook eens de lezerscommentaren in de Belgische Nederlandstalige pers, en u zult merken dat ook daaruit totaal geen door de Vlamingen gedeeld natiegevoel met de Belgische Franstaligen blijkt, wel integendeel. Met andere woorden : voor mij is er niets (ik herhaal : niets) dat er op wijst dat de Belgen, zegge de Belgische Franstaligen en de Vlamingen onderling een natiegevoel delen. Welkdanig boek kan en zal aan die vaststelling van de realiteit niets veranderen. 2. Er zijn in Frankrijk weliswaar enkele streektalen, maar die worden nog nauwelijks of niet dagdagelijks gebruikt. Nemen we het Bretoens als voorbeeld : wie in Bretagne komt zal ongetwijfeld de plaatsnaamborden zien waarop ook de Bretoense plaatsnaam voorkomt, en wie brandstof neemt of naar een warenhuis gaat zal merken dat men daar op borden tevens verwelkomd of goede reis gewenst wordt in het Bretoens. Dat kan voor de oningewijde de indruk wekken dat de Bretoenen nog steeds één der varianten van het Bretoens spreken in de dagdagelijkse omgang. Hou het stil, maar dat is totaal onjuist : het Bretoens wordt weliswaar als een soort “folklore” in stand gehouden, en er zijn nog wel mensen die om die reden lessen Bretoens geven of volgen, maar ik ken niemand (ik herhaal : niemand) die dagdagelijks de Bretoense taal gebruikt. Dat gebeurde weliswaar nog tot één of twee generaties geleden in louter familiaal verband “dans les terres” (vertaal dat maar als : op de boerenbuiten), maar ook daar is dat heden ten dage niet meer bestaand. Méér zelfs : ik ben zelf geen Bretoense, maar ik heb wel een heel klein beetje het Vannetais leren beheersen, omdat ik het in den beginne van belang vond dat ik met oudere mensen enkele woorden Bretoens kon praten. Ik heb dat Bretoens praten met die ouderlingen snel afgeleerd, hoor : meestal bekeek men mij met een soort ongeloof of zelfs weerzin, omdat men het niet passend vond dat een (in hun visie) “dame van rang en stand” het nog bestond een “boertentaaltje” uit te kramen dat zij zelf al lang niet meer gebruik(t)en. Hoe dan ook, wil van mij aannemen : de Bretoenen van onze generatie spreken (en kennen) totaal geen Bretoens meer, behoudens een paar woorden en uitdrukkingen die als folklore verder leven. Zo ongeveer hetzelfde kan worden gezegd van alle streektalen in Frankrijk : zij “bestaan” wel, maar ze worden door zo goed als niemand nog dagdagelijks gebruikt. Maak u dus geen illusies : het voorbrengen van een paar foto’s van naamplaatsborden of publicaties in een plaatselijke streektaal bewijst niets méér dan wat ik hiervoor stel. Niet enkel “verstaat” iedereen in Frankrijk de Franse taal, maar iedereen spreekt deze ook dagdagelijks. Ik laat u zelf bevroeden hoe “taalhomogeen” zoiets kan genoemd worden. Overigens stelt u dat iedereen in België het Frans verstaat. Ik ken uiteraard niet “iedereen” in België, maar u evenmin, vermoed ik. Mijn vaststelling is dat bijlange niet alle Vlamingen waarmee ik ooit contact heb gehad “het Frans verstaan”, en al zeker niet de wat jongere Vlamingen. Maar het Frans is, voor zover mij bekend, de minderheidstaal in België : een interessantere vraag ware dus, of iedereen in België de meerderheidstaal, zegge het Nederlands “verstaat”. Ik denk dat het antwoord op die vraag geen tekeningetje behoeft. Ik doe het helemaal niet uitschijnen alsof België “een projectie is van Frankrijk, maar dan in het dubbele”. Ik stel dat België een in hoofdzaak tweetalig land is, met dien verstande dat de ene taalgroep of bevolkingsgroep nauwelijks banden heeft met de andere, ze mekaar nauwelijks of niet begrijpen, en ze in mekaar nauwelijks of niet geïnteresseerd zijn. Dat er in België ook enkele tienduizenden Duitstaligen zijn, en dat er lokale dialecten bestaan (zoals overal, trouwens) weet ik ook wel, maar dat doet niets af aan het feit dat België een qua talen (en bevolkingsgroepen) inderdaad “bipolair” verdeeld land is. 3. Ik wil wel aannemen dat uzelf zich in België overal thuis voelt, maar dat lijkt mij totaal geen nuttig argument om aan te voeren dat de Vlamingen en de Belgische Franstaligen onderling een natiegevoel hebben. 4. Dat de Nederlandstalige Vlamingen enerzijds, en de Belgische Franstaligen anderzijds een verschillende taal en cultuur (en mentaliteit) hebben, is dermate evident dat elke discussie daaromtrent slechts een slag in het ijle is. 5. U stelt dat “elke bevolkingsgroep onafhankelijk kan zijn”, dus ook Wallonië. Ik heb het evenwel over totaal iets anders, en iets veel concreter : ik heb het over het vermogen van (in casu) Wallonië om economisch als zelfstandige staat te bestaan. Ik mag toch aannemen dat u geen lange verhalen of tekeningetjes nodig hebt om te begrijpen dat Wallonië economisch absoluut niet in staat is om als een zelfstandige staat te bestaan, nietwaar. Of bent u van mening dat de decennialange per saldo constante overdracht van middelen van Vlaanderen naar Wallonië (zeg maar naar Franstalig België in het algemeen) slechts een economisch onnodig geschenk aan Wallonië is ? 6. In uw zesde punt gebruikt u de inmiddels welbekende techniek om het onmiskenbare “teniet” te doen door het volkomen uit verband te extrapoleren. Ach, wat is veertig jaar politieke verbrokkeling van België in het licht van honderden, en waarom niet duizenden jaren geschiedenis, nietwaar. Zoiets doet mij altijd denken aan een denkbeeldige historicus die aan de mensen in de Nazi-vernietigingskampen, of in de van honger omkomende dorpen in Noord-Korea, of in Kosovo, of in Afghanistan etc… aan de lijdenden zou gaan vertellen “Ach wat zou het, trek u dat allemaal niet zo aan, want het is slechts een detail der geschiedenis : over duizenden jaren praten we er nog nauwelijks over”. Of aan degene die aan de jongens in de loopgraven tijdens WO I of in het maquis in WO II zou gaan vertellen dat zij het even nadien geven van hun leven niet zo ernstig moeten nemen omdat hun politieke leiders een paar tientallen jaren later hoe dan ook weer met die van hun vijand samen in één of ander luxepaleis luchtig samen zullen zitten lunchen. Wil van mij aannemen : bij de huidige politieke en staatkundige evolutie van België kunt u zoveel geschiedenis voorbrengen als u wil, dat verandert niets aan bedoelde zonneklare evolutie en aan de gegarandeerde uitkomst ervan. Maar ik kan u wel gelijk geven als u vindt dat één en ander qua belang in het niets verdwijnt als morgen een zwart gat de aarde opslokt. Laatst gewijzigd door Gwylan : 21 juni 2012 om 02:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ken overigens wel degelijk mensen die nog Bretoens of Occitaans spreken.
Het Occitaans is zelfs redelijk populair geworden bij jongeren, die er veel actiever mee bezig zijn dan de oude generaties. Het is niet voor niets dat Nadau zalen vol krijgt en er heel wat radiostations zijn. En dat de Calandretascholen meer aanvragen voor inschrijvingen krijgen dan ze kunnen aannemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens ISPO-onderzoeken (KULeuven) tussen 1990 en 2010 zijn er in het noorden van België tussen 5,3% en 10,3% voorstanders van Vlaamse onafhankelijkheid. Bart De Wever stelde in zijn bijdrage aan het boek Ménage �* trois, Quo Vadis Belgica (Gent, 2006) dat het aantal separatisten in het Vlaams gewest 10% bedroeg. Of, om het met de woorden van Jan Jambon (N-VA) te zeggen (Ter Zake, 8 december 2011): "er is geen draagvlak voor een onafhankelijk Vlaanderen". Hij was niet onoprecht. Citaat:
België heeft niet veel lessen te ontvangen als het aankomt op het gebruik van talen van zijn buurlanden: noch Frankrijk, noch Nederland (Fries), noch Luxemburg (Letzebuergisch), noch Duitsland (Pools, Sorbisch...) heeft tot in de jaren 70 en 80 van de 20ste eeuw ook maar iets gedaan om de lokale talen te beschermen. Citaat:
Citaat:
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Hoezo? België had tussen 1839-1920 een neutraliteitsstatuut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De huidige kolonisatiegolf dateert inderdaad van 1830. Citaat:
Iets waar u vandaag nog steeds steun aan verleent.
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zie niet goed in waarom Frankrijk economisch of cultureel minder invloed zou kunnen uitoefenen op het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden dan op België. De culturele verspreiding van het Frans dateert zoals u weet van voor 1830 en gaat terug tot het Bourgondische Tijdperk. Door de Franse revolutie werd België voor 20 jaar geannexeerd bij Frankrijk: daarom dat het liberalisme zich hier entte op het Franse verlichtingsdenken in de Franse taal en het katholicisme op de volkstalen. Dat in 1830 inzake het centraal bestuur (maar niet voor de ondergeschikte besturen) voor het Frans gekozen werd, had te maken met een opnieuw aanknopen bij de Bourgondische traditie, ik zie niet in wat de rol van Frankrijk daar in was.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U blijft maar buiten verband extrapoleren : enkele boekjes zijn voor u kennelijk nogal snel “de hele wetenschappelijke wereld”… Ik stel dat mijn ervaring bij contact met Belgische touristen er helemaal niet op wijst dat de Belgische Franstaligen een “natiegevoel” delen met de Vlamingen, wel integendeel. U stelt dat uw ervaring helemaal anders is. Bent u dan evenzeer een “buitenlander” die in zijn/haar land contact heeft met Belgische Franstalige touristen ? Zoniet, hoe kan u uw ervaring vergelijken met de mijne ? Mij komt het stellig voor dat één van de weinige ervaringen die u en ik kunnen delen deze is van het lezen van de lezerscommentaren in uw Belgische kranten. Daarbij stelt u dan weer niet dat uw ervaring anders is dan de mijne, maar u probeert te doen geloven dat de schrijvers van die lezerscommentaren “geen representatief staal” vormen van de Belgische bevolking, zodat bedoelde lezerscommentaren als onbetekenend van de tafel kunnen worden geveegd. Goed, dat is uw mening. De realiteit is dat u noch ik weten wie precies de schrijvers van dergelijke lezerscommentaren zijn, noch dat wij weten waarom er dan kennelijk quasi geen lezersbrieven worden geschreven door de rest van de Belgische bevolking die volgens u wel degelijk “representatief” zou kunnen zijn. De realiteit is evenzeer dat de visie die in bedoelde lezerscommentaren voorkomt, precies strookt met de trend die onder andere uit verkiezingsuitslagen blijkt. Het is trouwens intellectueel oneerlijk van u om te stellen of minstens te insinueren dat ik mijn indrukken enkel vorm op basis van bedoelde lezerscommentaren in uw kranten. Ik vorm mijn indruk en mijn visie op basis van alle vaststellingen die ik inzake de politieke evolutie in België kan doen, en op basis van mijn eigen ervaring. Ik heb zéér de indruk dat u uw indrukken enkel baseert op de zeer zeldzame vaststellingen die voldoende twijfel laten om er uw bij voorbaat zelfgeïnduceerde visie mee te voeden. Er was ooit een tijd dat het Bretoens (of althans versies ervan) veel algemener in Bretagne werd gesproken, maar die tijd is voorbij. Er was ooit zelfs een tijd dat Bretagne geen deel uitmaakte van Frankrijk, maar die tijd is voorbij. Er was bovendien ooit een tijd waarop hetgeen nu Frankrijk heet quasi uitsluitend door dinosauriërs werd “bevolkt”, en er derhalve niet eens Fransen bestonden, maar die tijd is voorbij. Méér dan dat weerlegt u mijn uiteenzetting inzake de regionale talen in Frankrijk niet, en u zou die ook niet kunnen weerleggen vermits ze de realiteit weergeeft. Uw enige reactie op mijn stelling dat het antwoord op de vraag of iedereen in België de meerderheidstaal, zegge het Nederlands “verstaat” geen tekeningetje behoeft is uw vraag of ik daar cijfers van heb. Dat komt neer op het aan mij vragen van het bewijs van een evidentie die voor eenieder zonneklaar is, en door niemand (u misschien uitgezonderd) wordt ontkend. Mijn antwoord aan u : dergelijke aperte evidentie behoeft geen cijfers. En tenslotte : uw stelling dat “zeer veel Belgische families tweetalig zijn” (u insinueert zelfs dat er niet één te vinden is die niet tweetalig is), en die wil doen geloven dat er bijgevolg een “unité” en derhalve een natiegevoel bestaat tussen de onderscheiden bevolkingsgroepen in België, ja die zelfs wil doen geloven dat er geen onderscheiden bevolkingsgroepen bestaan in uw land, slaat werkelijk nergens op : u gebruikt een onbewezen en in ieder geval volstrekt irrelevant argument om een door eenieder vast te stellen realiteit te ontkennen. Ik vraag mij daarbij af hoe u uw totaal van de pot gerukte visie terzake kunt inpassen in uw kennelijke verdediging van de Belgische grondwet, die zelf reeds in onder andere artikel 4 spreekt over “taalgroepen”, en daarmee duidelijk maakt dat er wel degelijk onderscheiden bevolkingsgroepen zijn in België… Laatst gewijzigd door Gwylan : 21 juni 2012 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er zijn inderdaad mensen met een vlaams, limburgs, antwerps, brussels, belgisch, europees & mondiaal "natiegevoel"... welke "meerderheden" er zijn in Vlaanderen, Wallonië enz.. zal mij eerlijk gezegd worst wezen.
Er zijn inderdaad meertalige mensen in België en bovendien is het evident dat indien er walen/franstaligen zijn die het Nederlands machtig zijn deze mestal in België zullen aangetroffen worden en ook nogal wat in Noord-Frankrijk (grenzend aan Vlaanderen). Het afscheiden van het franstalige deel van België van de overwegend nederlandstalige gebieden zou voor de "uitstraling" van de nederlandse taal een spijtige zaak zijnj en evenzeer voor de franse taal : de winnaar zal (weer eens) het Engels zijn. Een vereniging van de Lage Landen daarentegen zou een mooie zaak zijn voor onze "kleinere" talen Letzemburgisch en Fries. Hoe groot het aandeel van de bevolking van onze gebieden is die de taaldiversiteit niet als een hinderpaal ziet weet ik niet: ik weet alleen maar zeker dat indien er werkelijk een meerderheid tegen een "veeltalige" staat is dat een spijtige zaak is. Nog een opmerkinkje : hoe verder de afstand hoe groter de perceptie van de "nationaliteit" In Vlaanderen wordt ik beschouwd als "Antwerpenaar" In Wallonië als "Vlaming" In onze buurlanden als "Belg" Op andere continenten als "Europeaan" ... & als ik ooit naar een planeet met intelligente aliens zou reizen als "Aardbewoner"
![]() |
#57 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In 1830 moest de internationale gemeenschap wel tussenkomen of het was gebeurd. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
![]() Citaat:
De vraag is eigenlijk de volgende: stel dat het VKN was blijven bestaan. Waarom zou dat groter gebied beter bestand zijn tegen Frankrijk? Het Bourgondische Rijk was nog véél groter en ook niet bestand tegen het Franse imperialisme. Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||||
|
![]() Vervolg van post nr. 51
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
En het Koninkrijk Bohemen, dat liefst 300 jaar van de Europese kaarten verdween om dan terug op te duiken, dat was ook om te lachen? Of wat dacht u van Hongarije: weggeveegd tussen 1526 en 1867/1918? ![]()
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waals niet. Citaat:
"Door de Franse revolutie". |