![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Alles wat jij opsomt, kan ik.
Dan lees ik op IT-blogs dat ze bijvoorbeeld een java-programmeur zoeken, er veel kandidaten op afkomen met een IT-diploma, maar als je ze dan vraagt om de modulus van iets te berekenen, dat ze nog nooit van modulus hebben gehoord ![]() @vrijevlaming: het enige dat je hier bewijst is dat voor dezelfde job op een andere plek geen hoger diplima wordt gevraagd. Waarmee je dus alleen maar mijn punt bewijst.
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En modulus niet kennen. Tssk, ik gebruik dat om de haverklap bijna in interfaces en om bvb een cyclus uit te rekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weerleg: er zijn er wel, maar ge moet leren zoeken. Dus.... nu stoppen met zeuren en gaan solliciteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er zijn zeker jobs genoeg die door lager geschoolde of "zelfgeschoolde" mensen uitgeoefend kunnen worden. Voor jobs zoals dokter, manager, ingenieur enz.. dien je natuurlijk wel een diploma te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() is dit voor een job bij de overheid?
Dan moet je daar niet te fel naar kijken... das allemaal doorgestoken kaart ![]()
![]() |
#46 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ooit een examen meegemaakt waar een arbeider voor tuinaanleg werd gezocht.
Eén van de examenvragen was: waarvoordient dit ding ? ![]() Er waren dus effectief kandidaten die voor deze vraag faalden.
![]() |
#47 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() das een leunstok
![]() |
#49 |
|
![]() 20 000 vacatures op de website van alleen al de VDAB ... ! Als je zoekt op jobs met als diploma 2e of 3e graad secundair onderwijs, in Vlaanderen.
Zoek je op enkel lagere school diploma, vind je er ongeveer 9 000. Zoek je daarentegen op jobs voor Masters en / of licentiaten (universitairen), de hoogst geschoolden (muv de mensen met doctoraten) vind je in totaal een 6000 vacatures !! Wie heeft dus recht om te klagen? Toch vreemd dat in de eerste categorie, de werkloosheid het hoogst is! Dat terwijl er zoveel laaggeschoolde werklozen in België zijn, en dan nog vooral jongeren! Die toch de meest interessante werkkrachten zijn (pas van school en pas opgeleid, nog veel potentieel en toekomst voor zich waardoor in hun investeren de moeite loont, goedkoop, ...). Wat u zegt klopt niet, de waarheid is dus dat er mas-saal jobs voor laaggeschoolden openstaan ... Probleem is dat er een categorie van mensen is die niét willen werken omdat ze de job te saai of minderwaardig vinden, al is deze wel conform hun capaciteiten of vereisten (althans op papier). En die hierdoor eigenlijk werkweigeraars zijn en van uitkeringen allerhande in de sociale hangmatten leven ... Die 20 000 zijn belange niet alle jobs. Ik denk dat het aantal vacatures die openstaan om te poetsen, chauffeur te zijn, ... en als je wil kan je ook met een middelbaar diploma bureaujobs doen hoor! Het werk is conform, het loon ook, maar wat kan je verwachten? Tegenwoordig heb ik de indruk dat de eisen van een ongediplomeerd iemand hoger liggen dan die van een ingenieur ... ![]() Je hebt dan helaas ook nog mensen die de grote onrechtvaardigheid dat ze een "minder toffe job" moeten doen en minder verdienen omdat ze een lager diploma/andere capaciteiten hebben compenseren door bv. zeer veel pauzes te nemen (roken, toilet, babbeltjes, lange gesprekken, desnoods eens een ruzietje, geklaag en gezaag tegen bazen en werkgevers, ... expres traag te zijn of zich zeker niet volop in te zetten of te stelen ... Soms worden er zelfs expres dingen gesaboteerd of is men plots zeer onbekwaam wat tot ontslag leidt. Dit leidt dan weer tot twee grote voordelen: een werkloosheidsuitkering en een negatieve referentie, meestal dan nog van een interimkantoor wat extra mogelijkheden biedt. Deze kunnen namelijk onmiddellijk een heel deel potentiële werkgevers bereiken en bijgevolg blijven deze werkgevers voor je geblokkeerd ... Dan kan je naar de RVA gaan uitleggen dat je ondanks grote inspanningen toch niet aan het werk geraakt enz... Of het kan onbewust en onbedoeld zijn bv. door gebrekkige sociale vaardigheden (komt natuurlijk niet enkel bij laaggeschoolden voor), gebrekkige leercapaciteit waardoor opleidingen veel langer duren, medewerkers worden gestoord, ... Dat is triest. Er zijn zeker veel werknemers die bijgevolg de bedrijven veel meer kosten dan ze ooit opbrengen. Al die negatieve ervaringen met laaggeschoolde werkgevers die zoals hier al werd gezegd letterlijk op sollicitaties zeggen dat ze voor 100 euro minder in de maand op hun gat kunnen blijven liggen in hun living, doen waar ze goesting in hebben en geen verplaatsingskosten hebben en bijgevolg aan de werkgever vragen waarom ze zouden werken ipv omgekeerd (nl. een werkgever die vraagt waarom ze de sollicitant zouden moeten aannemen), zal volgens mij ook zeker bijdragen aan het feit dat veel bedrijven naar andere oorden verkassen, waar op legale wijze werken geen vies woord is ... vooral onder laaggeschoolden.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 juni 2012 om 04:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Je spreekt jezelf wel tegen, als een werkgever economisch denkt, keur je goed.
Doet een werknemer dat keur je het af. Trouwens bekijk het aantal geschorsten per jaar en je weet zelf dat je liegt, over het merendeel van de werklozen. Het enige wat nodig is, zijn verplichte stage plaatsen in bedrijven zoals in Nederland en Duitsland en die mogen gesubsidieerd zijn als er een vast contract tegenover staat. Maar klagen over ongemotiveerde uitzendkrachten, die al 3 tot 5 jaar overal tijdelijk enkele dagen per week aan de bak komen en dan nog op de saaiste en zwaarste werkplek terecht komen, kan iedereen en dan nog aan het minimumloon. Word eens ziek of krijg een ongeval, je zal merken dat iedereen vervangbaar is, jij ook. Maar dat schijnt tot de meesten niet door te dringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister
|
![]() Elke post die Groentje-18 hier de laatste tijd post gaat over profiteurs. Vooral immigranten krijgen de volle laag over zich heen, nu zijn het ook al de laaggeschoolden.
De VDAB-database werkt ten eerste al langs geen kanten. Je hebt gezocht op jobs zonder diploma, maar heb je ze ook eens aangeklikt ? De hoogopgeleide recruiter van het bedrijf is in meer dan de helft van de gevallen te lui om het formulier via de VDAB-site op een correcte manier in te vullen. De hoogopgeleide sukkelaar die de VDAB-site in elkaar gestoken heeft, importeert vacatures van andere websites en that's it. Als die vacature dan 5x in de database zit, is dat maar zo. Er gebeurt geen enkele kwaliteitscontrole.
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Daar kunnen de laagst betaalden en laagst geschoolden als eerste aan de bak. Je moet er zelfs niet naartoe, als je geregeld eens wat zenders afzoekt vind je wel documentaires hoe het daar in werkelijkheid aan toegaat. Begin maar te concurreren tegen zulke omstandigheden. En België, Europa en zelfs Amerika laten zich afslachten door hun kapitalisten en hun marionetten zonder enige weerstand te bieden onder het mom van vrije markt. Ga zo door, dan ben je binnen 2 decennia het volgende ontwikkelingsgebied. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Makkelijk gestudeerd leidt tot een makkelijke job met een makkelijk loon. Als ge niet gestudeerd hebt moet ge toch kunnen aantonen dat ge vergelijkbare kwaliteiten hebt. Ik heb bvb gesolliciteerd voor ingenieursjobs en kon consequent op gesprek komen. Ondertussen doe ik dan ook een ingenieursjob en heb met cursussen en ervaring de waarde van een ervaren burgie, dat terwijl ik slechts gegradueerd ben. Het kan dus
Qua loon is het simpel: Werkgever: ik bied dit Werknemer: ik wil dit ---- compromis uitwerken En ofwel hebt ge een job ofwel niet. Dit hoort win-win te zijn, wat kameleon duidelijk niet snapt. Als ge meer eist dan ge waard zijt dan krijgt ge die job gewoon niet. Ik moet geen 100% opslag gaan eisen eind van het jaar, maar ongeveer 20% lijkt me wel billijk. Dus ik zeg 30%, hij 20%. Ik zeg deal. Loon krijgt ge niet, dat verdient ge. Of niet, maar dan moet ge niet zagen met threads als deze.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 23 juni 2012 om 09:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb altijd gedacht dat studeren nutteloos was en dat de werkgever mij maar 100 euro wou betalen omdat ik een lelijk gezicht had. Bedankt voor uw toelichting. Als ik nog eens een foruminformant zoek, zal ik minstens om een diploma burgelijk ingenieur vragen. Bedankt.
![]() |
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
|
![]() De helft van de voorwaarden die ze stellen kan je negeren. Het is belangerijker wat er uit je mond komt tijdens de sollicitatie, een beetje ballen aan uw lijf hebben doet wonderen.
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
een masters diploma van iets, ten minste vijf jaar ervaring niet ouder zijn dan 25 (om zo in aanmerking te komen voor een of andere regeling die het goedkoper maakt voor de werkgever). Aangenomen dat de ideale kandidaat op 18 jaar naar de unief gaat en dat masters diploma na vier jaar haalt, is die al 22 jaar. Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 23 juni 2012 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Alsof alles nog niet erg genoeg was ... Daar ik nu zelf in een bedrijf werk, als interimmer met een zeer bedenkelijk statuut (drie maanden contract, wie neemt dat nog aan tegenwoordig?), tussen interimmers en ook al vele studentenjobs heb gedaan, veelal tusen interimmers, en vele van mijn collega's (enfin ik heb het papiertje niet dus collega's kan ik ze niet noemen, want zij hebben het masterdiploma op zak gezien ze gezond zijn gebleven) werken in de HR-sector... kan ik toch al wel het één en ander vertellen. Er zijn grote verschillen tussen werknemers onderling hoor, en deze brengen lang niet altijd hetzelfde op voor de werkgever. En gaan lopen na enkele weken omdat het hun toch niet aanstaat. Interessantste van alles: hoe lager geschoold, degenen die eigenlijk het beste matchen met de job (die voor laaggeschoolden is uiteraard, anders kan je mensen ook niet voor zulke korte tijd deftig tewerkstellen) nemen meestal het eerste de benen ... want zij vinden de job echt wel beneden hun niveau en de baas moet niet denken dat ze dit nog een paar dagen langer kunnen volhouden. ![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 juni 2012 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Oh, maar ik ken mensen met een bachelordiploma die denken dat Afrika een land is. Laatst gewijzigd door Восход-1 : 23 juni 2012 om 12:21. |
|
![]() |
![]() |