![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Klinkt wel mooi, maar is jammer genoeg niet zo. Daarom mondje dicht, want anders kan zelfs een ongeschoolde weten, dat er nieuwe bezuinigingen en belastingen op de agenda staan. Ook voor de splitsers of de voorstanders van confederalisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén en ander rijmt niet echt.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door andev : 17 juni 2012 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Frankrijk heeft geen behoefte aan Waalse armoezaaiers. Zeker weten ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister-President
|
![]() Dat u gefaald heeft op uw IQ test had iedereen verwacht, maar daarom heeft het nog geen zin om op een forum te gaan schelden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Hmm, ik zou iedereen aanraden om http://www.knack.be/opinie/columns/f...0121083054.htm te lezen, er staan toch enkele belangrijke bedenkingen bij die de stelling "N-VA bijt in het zand" toch nuanceren. De mening van de raad staat trouwens duidelijk te lezen op http://www.venice.coe.int/site/dynam...sp?L=E&OID=679. Om enkele leuke citaten van de knack tekst te tonen:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() N-VA was niet heel snugger als ze ooit geloofd heeft dat de Raad van Europa de coalitie tot de orde zou roepen en het gemorrel aan 195 zou afkeuren.
Maar er is een klein voordeel ook: er is iets meer substantie om de makke Vlaming duidelijk te maken dat de belangenconflict-carrousel ook wel kan genegeerd worden na één belletje en 60 dagen. Het parlement kan bij gewone meerderheid best wel een grondwetsartikeltje (of enkele) interpreteren (terwijl die artikels toch netjes dezelfde blijven en toegepast). |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Ze laten de Vlamingen uiteindelijk geen keuze. Het zal dan op een andere manier moeten gebeuren. En dan zal het niet meer met Belgikske, maar er zonder zijn. De traditio's en de groensels hebben geen andere mogelijkheid meer opengelaten. Ze dragen er dan ook de complete verantwoordelijkheid voor. Als ze denken dat diot Belgikske gered heeft, hebben ze het totaal mis.
![]() |
#73 |
Minister-President
|
![]() Oh daar twijfel ik niet aan, het gaat me gewoon om de erg bizarre logica die gebruikt wordt. Volgens de letter is er misschien niets verkeerd maar beeld je even in dat 195 voor verandering vatbaar is en dit gebruikt zou worden om België te ontbinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zou er toen al iemand hebben kunnen voorzien dat er een denkbaar scenario was om bhv te splitsen en daarvoor in ruil een aantal gevoelige punten grondwettelijk te barricaderen ? Het kan bijna niet anders. Slim manneke moet dat geweest zijn die dat op tafel legde. Maar een truuk kun je normaal maar één keer toepassen, ik denk niet dat we art 195 nog gaan terug tegen komen in de komende legislaturen. edit : maar je hebt natuurlijk wel gelijk, het was en is een bizarre logica of toch tenminste een bizarre invulling van het gebruik van dit artikel. Dat valt niet te ontkennen. Laatst gewijzigd door peter1962 : 23 juni 2012 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Let op : dat wil niet zeggen dat er op het terrein geen extreme wijzigingen kunnen plaatsvinden hee. Hypothetisch voorbeeldje : In 2014 haalt n-va een score van 36% en is daarmee numero uno. Ze eisen tot verwondering van velen het departement onderwijs op. Beleidsmaatregel nummer één van minister van onderwijs Liesbeth is om in het secundair onderwijs de keuze van tweede taal automatisch frans te schrappen en dit vrije keus te maken. Of de eindtermen aan te passen en het lessenpakket aan te passen naar max 2u frans en bv drie uur engels. En dan 6 uur nederlands minimaal te stellen, met drie niveau's. Zij die maximaal scoren krijgen 6 uur, zij die iets zwakker scoren (taalgrensbewoners en relatief recente inwijkelingen met franstalige achtergrond 8 uur waarvan meerdere uren doorgedreven verbale training) en inwijkelingen zonder voorkennis een echt taalbad door een jaar lang 10 uur nederlands onderricht te geven met daarin een focus op verbale training. Dan zou n-va het verschil kunnen maken. Door de kinderen van de inwijkelingen via scholing weg te trekken van een anders quasi onvermijdbare francisering. Heel vlaanderen zal daar achter staan, geen enkele partij zal tegenwerken (bij ons in vlaanderen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar doordat het generaties lang een strijdkreet geweest is in sommige middens is de focus komen te verschuiven van het doel (splitsen) naar de randomstandigheden en de "prijs" die er altijd moet gegeven worden in ruil voor iets. Die focus op de prijs is zo extreem geworden dat het alles lang blokkeerde. Uiteindelijk is die prijs wat mij betreft zeer beperkt gebleven, maar heeft men gekozen om te trancheren op een duurzame manier. Via de grondwet. Reden ligt voor de hand : men is het kotsbeu en wil niet elke paar jaar opnieuw dat gezever over aanpassingen. In principe zitten we nu voor meerdere legislaturen vast in een structuur die ons veel meer heeft opgebracht dan dat hij ons kost. Anders waren we (elektoraal) binnen een legislatuur of twee nog een heel stuk van de rand kwijt. Nu kan dat niet meer. Franstalige inwijking zal niet stoppen zolang er vlamingen hun huis verkopen aan vermogende inwijkelingen die frans spreken. Maar ze zullen in de 25 NIET meer voor hun vroegere politieke broodheren van MR of FDF kunnen kiezen. Zie je dan niet in dat dit een enorm verschil maakt ? Dat is veel belangrijker dan de discussie over artikel 195, dat enkel het middel is. Het doel was splitsen. Dat is bereikt. En een zeer vast kader maakt politieke expansie van franstalige liberale of nationalistische partijen gewoon onmogelijk. Ik noem dat een overwinning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Het is geen einde, maar een nieuw begin, vrees ik.
![]() |
![]() |
#79 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is nu eenmaal een fundamenteel verschil tussen jouw en mijn zienswijze. Ik ben Belg en Vlaming. Ik heb niks tegen mijn land en voel geen enkele behoefte het op te blazen. Wat helemaal niet wil zeggen dat ik het in zijn huidige vorm ideaal acht, ver van daar. Maar de boel opblazen is niet mijn idee van verbetering. Van vlaams blok ging geen druk uit vroeger, daar veegt men zijn sjokkedijzen aan. Maar door de invloed van n-va is er terug beweging in het politieke spel. En dat zie ik nog niet direkt veranderen. Dus ja, ik denk positief. Terminologie van begin of einde is hier niet van toepassing. Evolutie gaat altijd snel als er noodzaak is, dus externe druk. Die is er nu.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |