Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juni 2012, 21:54   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Inderdaad. Er is steeds meer sprake van verkeersagressie en egoisme op de baan.
Dat heeft mijns inziens meer met de maatschappij te maken, want het is ook op andere vlakken vaststelbaar dat onze zeden verruwd zijn en mensen veel sterker het eigenbelang benadrukken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 21:56   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Inderdaad.
Kijk naar een stad als Gent en je merkt dat er tegenwoordig veel meer gefietst wordt dan in de jaren tachtig. Toen was je een notoire uitzondering, nu is het zelf hip geworden om als inwoner van Gent je verplaatsingen met de fiets te doen, een bakfiets te hebben... En de stad Gent heeft al vele inspanningen geleverd om een fietsinfrastructuur uit te bouwen die een dikke duim oplevert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 21:58   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar haalt u dat vandaan?
nog ene die het hoort donderen... nog nooit over drempels gereden ?

In het KB-plaatsingsvoorwaarden van verhoogde inrichtingen, waar anders ?

Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...8/673-bijlage1

9 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.
[B.S. 28.10.1998]

Bijlage 1. Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersdrempels

1. ALGEMENE BESCHRIJVING
Een verkeersdrempel is een plaatselijke verhoging op de openbare weg, in de vorm van een sinuslijn, bedoeld om de bestuurders fysiek te dwingen de snelheid van hun voertuig te minderen.

Zijn lengteprofiel is bedoeld om een ongemak te veroorzaken, stijgend in functie van een toenemende snelheid bij het overrijden.

De toename van de verticale versnelling moet maximaal zijn voor een snelheid dichtbij 30 km per uur.

via http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-091098
Koninklijk besluit tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen. [B.S. 28.10.1998]
Artikel 1-11
Bijlage 1. Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersdrempels
Bijlage 2. Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersplateaus
De schuine kant op/af van een verkeersplateau hebben dezelfde bedoeling de snelheid te beperken - zeker op die schuine kant - tot maximum 30 kmh zoals bijlage 1, daar staat het wel niet letterlijk bij in bijlage 2. (10 tot 15 cm hoogte naargelang vorm en afmetingen)
Op het plateau zelf mag ook maar 30 kmh gereden worden (ook andere regel)

Citaat:
Bijlage 2. Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersplateaus

1. ALGEMENE BESCHRIJVING
Een verkeersplateau is een vlakke verhoging van de openbare weg met afgeschuinde op- en afrit, vlak of sinusoïdaal afgewerkt.

Het kan gewijzigd worden door de hoogte (H), de helling (I), de vorm van de op- en afrit en de lengte (P) aan te passen.

2. VORMEN EN AFMETINGEN
2.1 TRAPEZOÏDAAL VERKEERSPLATEAU

•Het lengteprofiel van dit verkeersplateau is gevormd door een vlak verhoogd gedeelte en op- en/of afritten. Het is van trapezoïdale vorm, conform figuur 1 van deze bijlage.
..

2.2 VERKEERSPLATEAU MET SINUSOÏDALE OP- EN AFRIT

•Het lengteprofiel van dit verkeersplateau is gevormd door een vlak verhoogd gedeelte en op- en/of afritten die een sinusoïdale vorm hebben, conform figuur 2 van deze bijlage.
•Zijn afmetingen zijn :
•de hoogte (H) van het verkeersplateau is veranderlijk in functie van zijn doelstelling. De aanbevolen hoogten zijn 10,0 of 12,0 cm. De hoogte mag gelijk zijn aan de hoogte van de trottoirrand, met een maximum van 15,0 cm en een minimum van 8,0 cm wanneer de lokale omstandigheden dit vereisen.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...8/674-bijlage2
Dus drempels en verkeersplateau´s hebben niets te maken met het afdwingen van 50 kmh, wel van maximaal 30 kmh en dus lager... en de -milieu-gevolgen (daveren- remstof- extra uitlaatgassen) moet de leefbaarheid maar slikken.

Nog eens plateau´s liggen ook op 70 kmh-wegen, geen probleem links met google-view hier te plaatsen, desnoods toon ik een verkeersplateau waar men i.p. 90 kmh mag, geen probleem.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2012 om 22:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:06   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
nog ene die het hoort donderen... nog nooit over drempels gereden ?
Waar staat er nu dat het technisch zo in elkaar steekt dat de schok bij het overschreden het grootst is bij 30 km/u, en niet bij 50, 70 of 90?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:23   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar staat er nu dat het technisch zo in elkaar steekt dat de schok bij het overschreden het grootst is bij 30 km/u, en niet bij 50, 70 of 90?
Citaat:
1. ALGEMENE BESCHRIJVING
Een verkeersdrempel is een plaatselijke verhoging op de openbare weg, in de vorm van een sinuslijn, bedoeld om de bestuurders fysiek te dwingen de snelheid van hun voertuig te minderen.

Zijn lengteprofiel is bedoeld om een ongemak te veroorzaken, stijgend in functie van een toenemende snelheid bij het overrijden.

De toename van de verticale versnelling moet maximaal zijn voor een snelheid dichtbij 30 km per uur.
Begrijpend probleem ? Dichtbij 30 kan 32 kmh zijn maar evenzo 28 kmh. naarmate het ontwerp ttz verzakking na een tijdje bulderen in principe zal het erger worder naarmate de snelheid stijgt.

Hoe meer als 30 kmh hoe meer ongemak natuurlijk, hangt natuurlijk van vering en auto af. Als men er over kan vliegen voelt men uiteraard minder.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2012 om 22:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:30   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Begrijpend probleem ?

Hoe meer als 30 kmh hoe meer ongemak natuurlijk, hangt natuurlijk van vering en auto af. Als men er over kan vliegen voelt men uiteraard minder.
Wat moet ik verstaan onder "de verticale versnelling"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:32   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat moet ik verstaan onder "de verticale versnelling"?
Laat maar, als je een technisch leesprobleem hebt.

Of neem Wikipedia:

voorwerp is auto aan 30 kmh voorwaartse beweging (bandenkontakt met plotse korte helling... hoe wordt dat verteerd door de ophanging)
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewicht...le_versnelling

Verticale versnelling

Stel bijvoorbeeld dat een voorwerp (of persoon) aan een versnelling omhoog wordt blootgesteld, zoals bijvoorbeeld kortstondig in een lift die omhoog begint te bewegen, tot de snelheid constant wordt, maar ook in een lift die naar beneden gaand afremt. Dan voelt men zich zwaarder en bereiken vallende objecten sneller de vloer van de lift, net als in stationaire toestand op Jupiter. In het ene geval veroorzaakt de grotere normaalkracht een versnelling, in het andere geval compenseert die een grotere zwaartekracht.

Omgekeerd, stel dat een voorwerp (of persoon) aan een versnelling omlaag wordt blootgesteld, zoals bijvoorbeeld kortstondig in een lift die omlaag begint te bewegen, tot de snelheid constant wordt, maar ook in een lift die naar boven gaand afremt. Dan voelt men zich lichter en bereiken vallende objecten langzamer de vloer van de lift, net als in stationaire toestand op de Maan. In het ene geval is de kleinere normaalkracht niet genoeg om de zwaartekracht te compenseren, in het andere geval compenseert die een kleinere zwaartekracht.
Begrijp je ongemak in de context ?
Citaat:
Zijn lengteprofiel is bedoeld om een ongemak te veroorzaken, stijgend in functie van een toenemende snelheid bij het overrijden.
De toename van de verticale versnelling moet maximaal zijn voor een snelheid dichtbij 30 km per uur.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2012 om 22:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:42   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Laat maar, als je een technisch leesprobleem hebt.
Euh, is het dan zo erg dat een mens eens wat uitleg vraagt? Menslief, wat bent u gauw op de tenen getrapt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:44   #109
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, is het dan zo erg dat een mens eens wat uitleg vraagt? Menslief, wat bent u gauw op de tenen getrapt.
Hoezo ? de uitleg staat er nu. Ga je weer uitwijken ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2012 om 22:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:46   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Begrijp je ongemak in de context ?
Merkwaardig. Er staat toch dat het ongemak zal toenemen naarmate je er met hogere snelheid over rijdt... Hoe kan het ongemak dan volgens u maximaal zijn bij dertig?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:54   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig. Er staat toch dat het ongemak zal toenemen naarmate je er met hogere snelheid over rijdt... Hoe kan het ongemak dan volgens u maximaal zijn bij dertig?
Rare redenering sinds wanneer is 30 niet hoger als bvb 25 kmh.

Lees het eens simpel in één context:

Citaat:
Zijn lengteprofiel is bedoeld om een ongemak te veroorzaken, stijgend in functie van een toenemende snelheid bij het overrijden.
De toename van de verticale versnelling moet maximaal zijn voor een snelheid dichtbij 30 km per uur.
Begrijp je dichtbij 30 kmh niet ?

En denk nu eens de titel van het KB erbij:

Citaat:
9 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.
[B.S. 28.10.1998]
Daar staat beperken tot 30 kmh dus 30 kmh MAXIMUM !
Natuurlijk is in de meeste gevallen bij 40-50 kmh de verticale versnelling hoger...

... als de vering doorslaat of breekt misschien niet, of als de schokdempers doorknakken ook niet...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2012 om 22:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 22:57   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar staat beperken tot 30 kmh dus 30 kmh MAXIMUM !
Natuurlijk is in de meeste gevallen bij 40 kmh de verticale versnelling hoger als de vering doorslaat of breekt misschien niet of als de schokdempers doorknakken...
Kortom, als je dus aan vijftig die drempel overgaat, is het veroorzaakte ongemak groter dan bij dertig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:02   #113
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.652
Standaard

hier hebben ze eens zo'n danig goeie drempels gelegd dat de brandweer volgeladen haperde Dus hebben ze die ondingen dan noodgedwongen moeten aanpassen; Reken ook wat een gigantische vertraging alle hulpdiensten oplopen... Als je eens een hartinfarct doet zul je wel weten hoe leuk je die drempels vindt terwijl je wacht op die levensreddende bloedverdunner, en je zult nog eens met extra plezier hotsen over die drempels tot aan het ziekenhus. Succes
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:07   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, als je dus aan vijftig die drempel overgaat, is het veroorzaakte ongemak groter dan bij dertig.
Ah, plots heb je het begrepen.

Dus waarom legt men dan drempels/plateau waar de snelheidsbeperking 50 kmh in een dorp is bvb. Daar mag men in principe tot 50 kmh hé.
Waarom legt men plateaus waar men maar 30 op mag op kruispunten van voorrangswegen die op 70 kmh, zelden zelfs op 90 kmh gelimiteerd zijn ?

De bedoeling van verhoogde inrichtingen is dat het ongemak dichtbij 30 kmh al (redelijk) maximaal is. Tja die context is niet anders leesbaar.
Citaat:
Zijn lengteprofiel is bedoeld om een ongemak te veroorzaken, stijgend in functie van een toenemende snelheid bij het overrijden.
De toename van de verticale versnelling moet maximaal zijn voor een snelheid dichtbij 30 km per uur.
Ik zal mijn oorspronkelijke post lichtjes (corrigeren):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wettelijke drempels worden zo aangelegd dat de schokken (dicht)bij 30 kmh het felst zijn - voor iedereen dus die er over moet (dus niet alleen automobiliten en hun passagiers. Dus in feite zijn drempels en plateau´s begin en einde nog te nemen aan 20 kmh, een pure pestmaatregel dus voor iedereen.
aub:
http://goo.gl/maps/Qsx2
Verkeersplateau op voorrangsweg -90 kmh limiet- naar Eksel-centrum, op een kruispunt aangelegd, geen voorrang van rechts nada, nikske. Zelfs na het kp blijft het vooreerst 90 kmh algemeen.

Verkeersplateau is ook niet aangekondigd door borden, dus ook daarom totaal onwettelijk.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2012 om 23:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:11   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ah, plots heb je het begrepen.

De bedoeling van verhoogde inrichtingen is dat het ongemak dichtbij 30 kmh al (redelijk) maximaal is. Tja die context is niet anders leesbaar.
U stelt nochtans het omgekeerde: het ongemak neemt met de snelheid toe. Bij dertig is het ongemak dus niet maximaal, want bij vijftig zal het ongemak nog groter zijn.

Daarom ook vroeg ik u wat dat nu juist is, die "verticale versnelling".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:13   #116
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U stelt nochtans het omgekeerde: het ongemak neemt met de snelheid toe. Bij dertig is het ongemak dus niet maximaal, want bij vijftig zal het ongemak nog groter zijn.

Daarom ook vroeg ik u wat dat nu juist is, die "verticale versnelling".
als iedereen met een SUV rijdt is de oude norm niet voldoende.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:24   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U stelt nochtans het omgekeerde: het ongemak neemt met de snelheid toe. Bij dertig is het ongemak dus niet maximaal, want bij vijftig zal het ongemak nog groter zijn.
Denk ik toch. Ik heb het niet uitgetest met mijn auto aan 50 kmh mss voel ik de eerste schok feller opgaand maar de tweede schok dan minder bij het neerkomen, mijn vering is redelijk stug en ik heb stevige schokdempers.

Citaat:
Daarom ook vroeg ik u wat dat nu juist is, die "verticale versnelling".
De verticale schok die de wagen probeert op te vangen, je voelt ze heus wel.

Rij eens met de fiets op slechte kasseien voel je de vele verticale versnellingen ? Rij eens door een put met je fiets, dat is ook een verticale versnelling maar dan eerst neerwaarts en dan opwaarts. Bij een drempel of plateau is het eerst op dan neer...

En wat vind je van dat plateau bij 90 kmh limiet ?
aub:
http://goo.gl/maps/Qsx2
Verkeersplateau op voorrangsweg -90 kmh limiet- richting Eksel-centrum of omgekeerd http://goo.gl/maps/TsRj , op een kruispunt aangelegd, geen voorrang van rechts nada, nikske. Zelfs na het kp blijft het vooreerst 90 kmh algemeen.
Verkeersplateau is ook niet aangekondigd door borden, dus ook daarom totaal onwettelijk.


Of wil je de talrijke aan 70 kmh eens zien ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juni 2012 om 23:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:32   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wat vind je van dat plateau bij 90 kmh limiet ?
aub:
http://goo.gl/maps/Qsx2
Verkeersplateau op voorrangsweg -90 kmh limiet- naar Eksel-centrum, op een kruispunt aangelegd, geen voorrang van rechts nada, nikske. Zelfs na het kp blijft het vooreerst 90 kmh algemeen.
Verkeersplateau is ook niet aangekondigd door borden, dus ook daarom totaal onwettelijk.
Ik ken de situatie niet, maar naar foto lijkt het erop dat er nauwelijks niveauverschil is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:53   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ken de situatie niet, maar naar foto lijkt het erop dat er nauwelijks niveauverschil is.
Ik ken de situatie wel en gelukkig maar is de hoogte van het verkeersplateau nog binnen de wettelijke norm van 10-12 cm, dat zie je op de foto niet.

Denk je daar echt dat dat fantasietjes zijn dat gans verhoogd kp in betonklinkers aanleggen ?

Dat plateau gaat mss nog aan 40 kmh op een absolute voorrangsweg door het bos waar je tot 90 kmh mag, fijn hé. Maar je mag er maar wettelijk 30 rijden hé, welke pestaap doet nu zoiets volledig buiten de bebouwde kom en nergens lintbebouwing.

Als ik binnenkort naar de autokeuring van Eksel rij passeer ik er nog eens maar verleden jaar was de situatie nog zo, 90 limiet, geen aankondigingsborden.
De foto op google vieuw is gemaakt mei 2009 staat erbij, soms is het april 2009 naargelang welke kant.

Maar als je wilt toon ik je een plateau op een voorrangsweg-70 kmh ook met licht gescheiden fietspaden die je nu maar aan 25 kmh hoogstens kunt nemen, plezant dat pesten hé. Zelfs de snelle fietsers remmen daar af.

Google-view-foto toen (april 2009) nog in redelijke toestand (nu door het vele zwaar verkeer verzakt tussen asfalt en klinkers):
http://maps.google.be/?ie=UTF8&hl=nl

Nog een van de vele gemeentes die helemaal geen uitzondering zijn, integendeel de meeste (pest)wegbeheerders vegen gewoon hun voeten aan de wet.

Let op de data !
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=PH2LU8IN

6 Februari 2010

AFFLIGEM - In Affligem voldoen veertien verkeersdrempels niet aan de wetgeving. Ze zijn te hoog, niet lang genoeg of onvoldoende aangeduid. Guy Uyttersprot (N-VA) wil de wildgroei aanpakken. Rudy De Saedeleir

Veel verkeersdrempels beantwoorden (nog) niet aan de reglementaire voorschriften, hoewel er een koninklijk besluit is dat de vereisten vastlegt voor de aanleg van verhoogde inrichtingen. In Affligem liggen liefst veertien verkeersdrempels niet conform de wetgeving. Dat blijkt uit een verslag van de lokale politie TARL dat gemeenteraadslid Guy Uyttersprot kon inkijken.

'Sinds 1998 regelt een koninklijk besluit de vereisten voor de aanleg van de verhoogde inrichtingen. Het werd vier jaar later gewijzigd om de tekortkomingen op te vangen en de wegbeheerder een bijkomende termijn te geven om niet-conforme inrichtingen aan te passen', aldus Uyttersprot. 'Vandaag zijn die aanpassingen echter nog niet overal gerealiseerd. In Affligem gaat het over veertien drempels.'

Een reglementaire verkeersdrempel is 4,8 meter lang, maximaal 12 centimeter hoog en heeft een witte kammarkering. In Affligem zijn twaalf drempels te hoog, is de lengte tien keer niet in orde en ontbreekt vijf keer de nodige verkeerssignalisatie.

'Een aantal jaren geleden waren de drempels helemaal in', aldus Uyttersprot. 'Veel inwoners, bijvoorbeeld van een drukke straat met veel sluipverkeer, vroegen ernaar en de gemeentebesturen legden de drempels en verkeersplateaus aan naar eigen goeddunken. Uiteraard zaten we plots met veel drempels die niet aan de voorwaarden voldeden.'

'Een ander aspect is de vervuiling. Door het voortdurend afremmen en weer optrekken, veroorzaken die een sterk verhoogde uitstoot van fijn stof en CO2. Als iedereen zijn steentje moet bijdragen tot een beter milieu, laat de lokale overheid dan ook maar haar best doen en het aantal verkeersdrempels in hun gemeenten gevoelig verminderen.'

De technische dienst van Affligem bestudeert nu waar ze onwettelijke verkeersdrempels kan aanpassen of zelfs verwijderen. In dat laatste geval zou geopteerd worden voor andere verkeersremmers, zoals asverschuivingen. N-VA stelt voor om de wildgroei aan verkeersdrempels in de gemeente aan te pakken. Schepen van Openbare Werken Paul Geeraerts (CD&V) pleit voor een systematische aanpak. 'We pakken de drempels best aan in combinatie met herasfalteringen en gespreid over twee, drie jaar. Met de nakende werkzaamheden op de Brusselbaan wil ik liefst zo weinig mogelijk hinder op de andere wegen. Bovendien klopt de lijst volgens mij niet helemaal. De politie heeft de hoogte gemeten vanuit de goot, terwijl je moet meten vanaf de straat. Dat geeft een ander resultaat', aldus Geeraerts.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juni 2012 om 00:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 07:43   #120
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.652
Standaard

Jan

ik was zojuist aan het denken, was dat gij die ooit zei dat zo'n 'Go-one' geen plaats op de weg hebben ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be