Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2012, 23:32   #101
eno2
Banneling

Standaard

Ik zou zelfs zeggen: katholieke priesters, blijf van de kinderen af. En ik spreek uit ervaring. Als slachtoffer van seksuele en andere mishandeling.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 23:52   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Jij hebt evenmin statistieken voor dat milieu van flink wat bekeerlingen.

Maar soit, als je rondhing op sites zoals Fisheaters hoor je wel aardig wat gevalletjes. Ach, een non-issue momenteel nu veel bekeerlingen hier jong zijn.
Ik heb inderdaad geen statistieken. Alleen bevind ik mij wel in een milieu, en dit in tegenstelling tot u, waar er flink wat instroom is van bekeerlingen. Daarbij heb ik inderdaad al wat mensen zien komen en gaan, net zoals er ook gebleven zijn. Net zoals ik ook in traditionele katholieke milieus jongvolwassenen heb zien vertrekken, maar tegelijkertijd ook jonge katholieken tot bewuste traditionele katholieken zien groeien en opgroeien. U belicht de ene kant van de medaille, maar er is ook de andere kant.

Fisheaters...? Dit kende ik tot een paar minuten geleden niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 23:55   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vanwaar?

Loze bewering.

Het is een politieke zaak, geen economische.

Jullie zijn niet efficienter, integendeel, duurder voor dezelfde waar en waarde.
Helemaal geen loze bewering, beste vriend. Iedere directeur van een katholieke school zal het volgende beamen: de werkingstoelagen per kind die de overheid uitkeert, zijn lager voor het confessionele net dan voor het openbaar net. Daar waar de financiering van gebouwen voor 100% wordt opgenomen door de overheid als het om het gemeenschapsonderwijs gaat, wordt die bijdrage teruggeschroefd tot 60% voor het confessioneel onderwijs. En die 60% wordt dan nog eens alleen berekend op de ruwbouw.

Kortom, als er ergens in Vlaanderen twee gelijkaardige schoolgebouwen worden gebouwd, eentje voor het katholiek onderwijs en eentje voor het gemeenchapsonderwijs, komt dat eerste gebouw voor de overheid veel goedkoper uit.

Kortom, uw vlieger gaat niet op. Echt niet.
Oud 25 juni 2012, 23:59   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Daar twijfel ik niet aan. De kwestie was echter of het een privéschool is of niet, gezien bepaalde personen nogal graag vitten op de zogenaamde kosten van de Katholieke zuil, een zuil die bezwaarlijk katholiek genoemd kan worden.
't Schooltje in de Hemelstraat zal inderdaad volledig bekostigd worden door de ouders zelf. Geen eurocent van de overheid.
Oud 26 juni 2012, 00:02   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die dateren nog van de tijd dat de katholieken in dit land de plak zwaaiden en omwille van de lieve vrede, de schoolvrede.
De grondwet wordt opgesteld door een groep die in meerderheid liberaal was.
Oud 26 juni 2012, 00:04   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie de jeugd indoctrineert, heeft in dit geval daarom nog niet de toekomst.
Grapjas, net alsof in het huidig katholiek onderwijs nog iets specifieks katholieks wordt aangeboden...!

Ga eens naar Ierland, het VK of de VS bijvoorbeeld, daar vind je nog echte katholieke scholen. En die hebben de jeugd. En dus de toekomst.
Oud 26 juni 2012, 00:26   #107
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Grapjas, net alsof in het huidig katholiek onderwijs nog iets specifieks katholieks wordt aangeboden...!

Ga eens naar Ierland, het VK of de VS bijvoorbeeld, daar vind je nog echte katholieke scholen. En die hebben de jeugd. En dus de toekomst.
Inderdaad, in mijn tijd was het maar 2 keer naar de mis gaan tijdens het schooljaar. Godsdienst was eerder humanistisch en filosofisch van aard waarbij de christelijke element van naastenliefde de hoofdlijn was.

Voor de rest is een katholieke school een voorbeeld van degelijk onderwijs met respect, tucht en discipline als richtlijnen om je karakter te vormen. Indien je aan de regels hield dan kreeg je een enorme vrijheid om je zelf te ontplooien.
Oud 26 juni 2012, 03:10   #108
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Alsgelooofsgeloof DEoplossign der mensheid is ,
waaarom dan nogzoveeel problemen opdeze aaardbol ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 06:43   #109
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die dateren nog van de tijd dat de katholieken in dit land de plak zwaaiden en omwille van de lieve vrede, de schoolvrede.

Het is een levend schandaal dat jullie privé-scholen op kosten van de staat draaien.

Dat kan niet al te lang meer duren met de secularisering van de maatschappij zoals we die nu kennen

De kwaliteit van jullie onderwijs heeft jullie voorlopig nog gered, de religieuze indoctrinatie gaat er immers al lang niet meer in.

Wie de jeugd indoctrineert, heeft in dit geval daarom nog niet de toekomst.
ik neem aan dat u het heeft over VRIJE SCHOLEN?
Privé onderwijs wordt niet door de staat gesubsidieerd, maar door mama en papa. daarom heet het ook privé onderwijs.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 06:44   #110
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanwaar?

Loze bewering.

Het is een politieke zaak, geen economische.

Jullie zijn niet efficienter, integendeel, duurder voor dezelfde waar en waarde.
Het vrij onderwijs is weldegelijk efficienter en goedkoper dan het staatsonderwijs. Ze krijgen alvast minder middelen en leveren betere kwaliteit.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 26 juni 2012 om 06:44.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 09:02   #111
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Wat maakt het uit dat die kinderen een moskee bezoeken of halalvlees eten? Wanneer ze oud genoeg zijn om alleen de wereld (allez, de steden toch) in te trekken, zullen ze snel genoeg leren over 'andere culturen'. En ik denk dat die praktijklesjes heel wat propaganda teniet zullen doen

Ik zou mijn kind echter niet naar de strafstudie sturen indien het zou weigeren een moskee te bezoeken. Eerder een beloning omdat het voor zichzelf heeft durven opkomen, tégen de mainstream in. Een serieus gesprek over het waarom van zijn keuze hoort daar natuurlijk ook bij.
Wat zou het uitmaken mochten onze kinderen in de scholen op bezoek gaan bij Vlaams Belangers en Voorposters om wat informatie te garen ... wanneer ze oud genoeg zullen zijn, gaan ze wel vanzelf terug links worden.

Wel vriend, ik stel hogere eisen aan onderwijs en opvoeding. En ik leg meer voorzichtigheid aan de dag voor mijn (klein)kinderen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 09:57   #112
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Uw gescherm met wetjes en regeltjes is niet alleen een zwaktebod; het is bovendien volstrekt oninteressant.
Jij wilt grondwettelijk vastgelegde verworven vrijheden verbieden. Dat vind ik wel interessant.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 09:57   #113
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Schooltje in de Hemelstraat zal inderdaad volledig bekostigd worden door de ouders zelf. Geen eurocent van de overheid.
Voila. Tot zover dus de staatssubsidies om te "indoctrineren".
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:03   #114
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat zou het uitmaken mochten onze kinderen in de scholen op bezoek gaan bij Vlaams Belangers en Voorposters om wat informatie te garen ... wanneer ze oud genoeg zullen zijn, gaan ze wel vanzelf terug links worden.
Van mij mogen kinderen in het kader van een opvoedend project op bezoek gaan bij politieke partijen of groeperingen. Soms draait dat echter anders uit dan de organisatoren hadden willen zien. Zo werd Mia De Vits eens verbaal neergesabeld door een zestienjarige tijdens een bezoekje van zijn klas aan de Europese instellingen.

Citaat:
Wel vriend, ik stel hogere eisen aan onderwijs en opvoeding. En ik leg meer voorzichtigheid aan de dag voor mijn (klein)kinderen.

Kinderen zijn niet achterlijk. Denk je dat een moskee of een kerk, een synagoge of een klooster bezoeken een kind onmiddellijk bekeert?
Zoals ik eerder al zei, wordt de Islam zéér zelden in een positief daglicht geplaatst. Denk je dat een moskeebezoek en een halalmaaltijd de ogen van kinderen sluit voor wat er gebeurt in het Midden-Oosten, of in Molenbeek?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 26 juni 2012, 10:34   #115
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van mij mogen kinderen in het kader van een opvoedend project op bezoek gaan bij politieke partijen of groeperingen. Soms draait dat echter anders uit dan de organisatoren hadden willen zien. Zo werd Mia De Vits eens verbaal neergesabeld door een zestienjarige tijdens een bezoekje van zijn klas aan de Europese instellingen.

Kinderen zijn niet achterlijk. Denk je dat een moskee of een kerk, een synagoge of een klooster bezoeken een kind onmiddellijk bekeert?
Zoals ik eerder al zei, wordt de Islam zéér zelden in een positief daglicht geplaatst. Denk je dat een moskeebezoek en een halalmaaltijd de ogen van kinderen sluit voor wat er gebeurt in het Midden-Oosten, of in Molenbeek?
"Van u mogen .." heeft geen belang.
Het principe is: scheiding van kerk en staat; neutraliteit van onderwijs.

Ge moet de discussie ook niet vergiftigen door ineens over (vaak zeer assertieve) 16-jarigen beginnen, die wel een andere doelgroep zijn ... bla bla ... als ge begrijpt wat ik bedoel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:45   #116
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Het vrij onderwijs is weldegelijk efficienter en goedkoper dan het staatsonderwijs. Ze krijgen alvast minder middelen en leveren betere kwaliteit.
Daar durf ik het toch mee oneens zijn.

Efficiënter: Ja, het vrij onderwijs krijgt minder toelage dan het GO!, maar daar waar de staatstoelage de enige bron van inkomsten is bij het GO!, is dat niet het geval in het katholieke net: hier draagt de kerk / de orde e.d. achter een bepaalde school ook nog bij. Bovendien daag ik je uit om eens een schoolrekening in een secundaire school, voor dezelfde studierichting en hetzelfde jaar, van een katholieke school en een GO!-school naast mekaar te leggen. Die in de katholieke school gaat gemiddeld duurder zijn. Daarnaast heeft het GO! de extra kostenpost van de levensbeschouwelijke vakken die het moet aanbieden, daar waar de katholieke school enkel katholieke godsdienst moet aanbieden. Efficiënter zou ik het vrij onderwijs dus zeker niet noemen, enkel anders gefinancierd.

Ook wat 'betere kwaliteit' betreft ben ik het oneens. De kwaliteit van het onderwijs in een GO!-school is minstens even goed als die in het vrije net. 'Kwaliteit' wordt vaak verkeerd gedefinieerd. Voor mij meet je die vooral af aan het leerrendement: in hoeverre haal je uit een leerling uit wat er in zit. Door een combinatie van traditie en vastgeroeste vooroordelen is de kwaliteit van die instroom aan leerlingen lang niet altijd gelijk. De oude dooddoener is nog steeds vaak gewoon waar: de dokter en advocaat sturen hun kindjes naar het college, de zwakkeren gaan naar het GO!. Vrij logisch dat dan meer kinderen uit katholieke scholen later op universiteit of hogeschool slagen, niet?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:55   #117
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
"Van u mogen .." heeft geen belang.
Het principe is: scheiding van kerk en staat; neutraliteit van onderwijs.
Bezoek van een gebedshuis is een ideale manier om bij te leren.

Citaat:
Ge moet de discussie ook niet vergiftigen door ineens over (vaak zeer assertieve) 16-jarigen beginnen, die wel een andere doelgroep zijn ... bla bla ... als ge begrijpt wat ik bedoel.
Het zijn meestal de middelbare scholieren die af te rekenen krijgen met initiatieven op touw gezet door linkse leerkrachten.

Oud 26 juni 2012, 10:56   #118
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht

Ook wat 'betere kwaliteit' betreft ben ik het oneens. De kwaliteit van het onderwijs in een GO!-school is minstens even goed als die in het vrije net. 'Kwaliteit' wordt vaak verkeerd gedefinieerd.
Fo'serious?

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 26 juni 2012 om 10:56.
Oud 26 juni 2012, 10:59   #119
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Fo'serious?
Reken maar van wel, zeker wanneer het gaat over de kwaliteit van onderwijs.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 11:05   #120
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Fo'serious?
Dit is zeker waar voor Antwerpen. De katholieke scholen hebben hier een slechtere naam en een lager niveau. De sfeer is daar ook slecht.
Uitzondering is wel de technische instituten zoals VITO. Deze zijn van een veel hoger niveau dan een KTA. Nu, ik sprak dan vooral over ASO-scholen hier.

Dit blijkt in pakweg Leuven inderdaad anders te zijn.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be