Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2012, 10:16   #2921
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ik moet volgend jaar 650 euro stadstaks betalen, 400 euro/maand huur en dan moet ik nog een parkeerplaats huren ook.

Niet-gedomicilieerd in Leuven wonen, leidt tot echt arm zijn.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:18   #2922
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Dus een wedde om eten en drinken te kunnen kopen en een arbeidsplaats waar ze geen zweep gebruiken?
Persoonlijk ben ik altijd bereid geweest gratis te werken (dwz zonder iets bij over te houden) als ik iets mag doen wat ik graag doe

Dat heb ik echter nooit mogen doen noch de kans gekregen het zelfstandig te kunnen doen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:18   #2923
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jij denkt zeker dat je zuiniger bent dan een Zen-asceet?
Nee hoor, ik stel gewoon vast dat het dopgeld genoeg is om rond te komen, en dat je niet kieskeurig kan zijn als je meer centjes wilt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:19   #2924
van Maerlant

Standaard

Hmm, als ik nu een paar maanden ga werken om vervolgens aan den dop te gaan staan, heb ik dan recht op een sociale woning? Leuven staat daar tegenwoordig vol mee.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 26 juni 2012 om 10:20.
Oud 26 juni 2012, 10:19   #2925
eno2
Banneling

Standaard

Dit bericht is verborgen omdat van Maerlant op jouw negeerlijst staat.

Vier van mijn acht negeerlijsters volgen mij hier momenteel.
Oud 26 juni 2012, 10:20   #2926
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Dit bericht is verborgen omdat van Maerlant op jouw negeerlijst staat.

Vier van mijn acht negeerlijsters volgen mij hier momenteel.
Ik weet toch dat je stiekem mijn berichten leest, mijn brother in poverty.

Oud 26 juni 2012, 10:23   #2927
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Nee hoor, ik stel gewoon vast dat het dopgeld genoeg is om rond te komen, en dat je niet kieskeurig kan zijn als je meer centjes wilt.
Jij stelt niets vast, jij beweert uit de lucht gegrepen dingen, die voor zover ze subjectief zijn, ook niet kunnen gecontroleerd worden voor wat je hulpbronnen betreft. Bovendien is de termijn te kort geweest, om geldige uitspraken te doen. Iedereen kan een paar maand riem doen.
Oud 26 juni 2012, 10:34   #2928
eno2
Banneling

Standaard

echt arm zijn is...een zaak van graden en gradaties

Commentaar: Het belangrijkste is de hoogte of laagte van de huishuur. Als je een heel goedkope vindt, kan je misschien normaal eten.

Ik werd er eens uit gezet (275€/maand) en vond acht maand niks betaalbaars.
Uiteindelijk vond ik een bouwval van 500€ energie en water inbegrepen (er was geen afzonderlijke meter) Dus betaalde ik een forfait in d e huur inbegrepen.

Ook daar werd ik eruit gezet (kon niet verder verhuurd worden) en vond een jaar later een huishuur van 225 euro goedkoper. Daarvoor moest ik wel expatriëren. Rond die tijd ging ik ook op pensioen, waardoor ik helemaal uit d e armoede raakte, na zestien jaar directe armoede waarin ik 40000bf per jaar tekort kwam om te overleven. Ik heb nu een marge van 350€ per maand overschot op mijn erg bescheiden pensioentje. Terwijl ik in een paradijslijke omgeving leef.

Uit mijn ervaring blijkt dat de huidige armoedegrens van 975€ zeer correct berekend is voor een zeer frugaal leven - zonder eigen vervoer en zonder enige luxe. Gewoon voldoende voor enkel basisdingen en dan nog niet alle.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juni 2012 om 10:39.
Oud 26 juni 2012, 10:47   #2929
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij stelt niets vast, jij beweert uit de lucht gegrepen dingen,

Ik denk dat ik heus wel weet hoe ik die maanden financieel heb doorgebracht.

Citaat:
die voor zover ze subjectief zijn, ook niet kunnen gecontroleerd worden voor wat je hulpbronnen betreft. Bovendien is de termijn te kort geweest, om geldige uitspraken te doen. Iedereen kan een paar maand riem doen.
Dopgeld dient dan ook niet om je op lange temijn overeind te houden. Daarvoor hebben we vacatures.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 26 juni 2012, 10:49   #2930
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:

Ik denk dat ik heus wel weet hoe ik die maanden financieel heb doorgebracht.
Maanden, dat betekent niets. Iedereen kan een paar maand overbruggen. Ik heb zelfs eens zes jaar werken in armoe overbrugd - maar ben wel alles verloren. Alles GEDESINVESTEERD OP ZES JAAR TIJD - werkend. Spreek liever eens over een paar decades in armoe. Dat kan je niet

Citaat:
Dopgeld dient dan ook niet om je op lange temijn overeind te houden. Daarvoor hebben we vacatures.
En de langdurige werklozen en de arme werkers kunnen stikken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juni 2012 om 10:52.
Oud 26 juni 2012, 10:53   #2931
van Maerlant

Standaard

Citaat:

En de langdurige werklozen en de arme werkers kunnen stikken.
Nee, die kunnen solliciteren.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 26 juni 2012 om 10:54.
Oud 26 juni 2012, 10:54   #2932
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Nee, die kunnen solliciteren.
Oud 26 juni 2012, 11:30   #2933
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Komaan precies of alles wat in de privé van diensten geleverd wordt, ook geen "nepdiensten" zijn.
Best mogelijk, maar de klant kiest in alle vrijheid of hij er tegen betaling gebruik van maakt.

Citaat:
Kijk nu naar de havenVerrebroekdock nooit afgewerkt, Doeldok NOOIT gebruikt. En de waanzin dat doel moet verdwijnen.
Ik snap het verband niet met de discussie.
Oud 26 juni 2012, 11:59   #2934
eno2
Banneling

Standaard

Vacatures als de endlösung voorstellen van de werkloosheid, laat staan de armoede , bij de huidige gang van zaken, is belachelijk. Er zijn zowat 150000 vacatures en een miljoen werkzoekenden

De spanningsindicator, het aantal werkzoekenden voor het aantal vacatures, bedraagt ongeveer vijf, met schommelingen. Er is dus voor 20% van de werkzoekenden aanbod.

Voor de meeste jobs zijn er natuurlijk veel meer dan vijf die opgeroepen worden (ik zou wel eens willen weten hoeveel de RVA er oproept per vacature) en die solliciteren. Soms honderden. Maar wat doet rechts? DE knelpuntberoepen ten onrechte laten opdraven als bewijs van de kwaadwilligheid van de werkzoekenden...Terwijl je alleen de arbeidsvoorwaarden moet verbeteren om die vacatures rapper in te vullen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juni 2012 om 12:04.
Oud 26 juni 2012, 12:31   #2935
eno2
Banneling

Standaard

De Turken nemen in Cyprus arbeidsplaatsen in van de Cyprioten, aangezien ze veel goedkoper werken. . De Cypriotische jongeren mogen aan de werkloosheid en dus in de armoede gaan leven of uitwijken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juni 2012 om 12:31.
Oud 26 juni 2012, 19:36   #2936
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
ALs je maar 800 € trekt, dan moet je niet in een villa kruipen, en dan koop je ook geen confituur want dat is dure en ongezonde toespijs. Eigenlijk koop je dan zelfs beter geen brood. Aardappelen zijn even voedzaam en veel goedkoper.
U moet eens de advertenties "te huur" bekijken en zien wat er te krijgen valt onder de 400 €. Gene vette! Bovendien, als men jarenlang gewerkt heeft en dus een redelijk appartement huurt, dan werkloos wordt maar nog altijd hoopt op werk, gaat men niet direct verhuizen. Een verhuis kost ook veel geld, het heeft nadelen om in een volledig andere omgeving te gaan wonen en als er dan in de eigen gemeente of de naburige gemeenten niet iets schappelijks van prijs te vinden is ...
Wat voor confituur eet u, zeg? In de Aldi kost die niet veel.
A propos : ik koop slechts eens per veertien dagen een brood als verwennerij voor mezelf. De rest van de tijd koop ik de mini-crackers van Aldi, 0.89 € en ik doe zo'n 5 dagen met een pakje.
Aardappelen zijn lekker en voedzaam maar het is niet raadzaam die te dikwijls te eten, nooit van "aardappelbuikjes" gehoord?
Oud 26 juni 2012, 19:57   #2937
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn huishuur was toen (2002) 350 euro per maand. Dat is inderdaad niet veel. Tel daarbij nog het geld op van mijn internetconnectie en kabelabonnement, plus het geld dat ik opzij zette, en je komt rond de 550 euro die ik aan huur had kunnen besteden. Inflatie indachtig, zou dit vandaag een 600tal euro zijn vermoed ik. Best genoeg om iets schappelijks van te huren. En neen, het waren niet heel de tijd bokes met confituur. Maar het was ook niet afhaalchinees of een club americain. Dopgeld dient dan ook niet voor luxe.
U hoeft mij geen les te spellen over dopgeld. Ik weet er alles van!
Hoe zat het trouwens met uw energierekening? Of deed mama de was? En koken zal u ook niet veel gedaan hebben. Douchen met koud water?
In 2002 had ik internet + een vaste telefoon samen (heb pas in 2005 een GSM gekocht) en dat kwam op een 50 tot 55 € per maand. Toen hadden we nog Integan voor de kabel en dat kostte toen ongeveer 35 € per 3 maanden. Dus telefoon + internet + kabel = +/- 85 €.
U kunt de verhouding inkomsten/uitgaven van 10 jaar geleden niet vergelijken met die van vandaag, zelfs de inflatie bedriegt nog. De inkomsten zijn in verhouding veel lager en de prijzen veel hoger.
Houdt u ook rekening met de kosten van het water? In 2002 was dat nog geen 90 € per jaar (inclusief die milieutaks voor water) nu betaal ik 51 € om de drie maanden.
Oud 26 juni 2012, 19:57   #2938
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sorry, dubbel

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 26 juni 2012 om 19:58.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:01   #2939
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ik moet volgend jaar 650 euro stadstaks betalen, 400 euro/maand huur en dan moet ik nog een parkeerplaats huren ook.

Niet-gedomicilieerd in Leuven wonen, leidt tot echt arm zijn.
Dat is zeker niet leuk
Oud 26 juni 2012, 20:06   #2940
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij stelt niets vast, jij beweert uit de lucht gegrepen dingen, die voor zover ze subjectief zijn, ook niet kunnen gecontroleerd worden voor wat je hulpbronnen betreft. Bovendien is de termijn te kort geweest, om geldige uitspraken te doen. Iedereen kan een paar maand riem doen.
Dat is juist. Iedereen met een beetje verstand zal er voor zorgen dat hij wat overhoudt van zijn salaris. Wanneer men dan moet gaan stempelen, is het het eerste jaar, zelfs de eerste twee jaren echt niet onmogelijk om rond te komen. Pas daarna (mede door het feit dat het stempelgeld intussen verlaagd wordt - iets waar ik dank zij mijn leeftijd nu gelukkig geen last meer mee heb) begint men aan de lijve te voelen wat het betekent een inkomen te hebben dat te weinig is om van te leven en te veel om van te sterven.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be