Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2012, 14:08   #321
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ja, hij werd verraden door de Bolsjevieken, die hem en zijn kavalerietactieken hebben gebruikt tegen de Witten.

En ik vind hem cool omdat hij cool is. Dat kan men niet uitleggen. Is alleszins cooler dan Ayn Rant.
Ayn Rand was geen anarchist he, ze had zelfs een probleem met de 'libertarisch kapitalisten'. Ze zei dat dat altijd tot collectivisme zou leidden, hoewel haar voorgestelde filosofie, objectivisme, stelde dat zogezegd 'kennis bij voorhand' te verwerpen valt... Tot zover het objectieve van objectivisme
Oud 26 juni 2012, 14:23   #322
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

De coolste anarchist is zonder twijfel Proudhon, Tucker of Spooner. Moeilijke beslissing. Proudhon was één van de belangrijkste grondleggers van individualistisch anarchisme, Tucker had de beste theorieën (waarop het grootste deel van de huidige mutualisten verder bouwde) en Spooner bracht zijn theorieën in werking en concureerde de overheids-postbedeling bijna kapot (tot ze zijn boeken toededen, met Staatsmonopolie).

Pierre-Joseph Proudhon

Benjamin R. Tucker

Lysander Spooner

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 juni 2012 om 14:26.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 14:27   #323
Восход-1
Banneling

Standaard

Maar uiteraard is dat allemaal al oud tegenwoordig, he.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 14:46   #324
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Hedendaagse coole anarchisten zijn er precies niet meer?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 14:53   #325
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Hedendaagse coole anarchisten zijn er precies niet meer?
Jawel. O jawel. De anarcho-monarchist/anarcho-mysticist, de Pedobear of the occulture, Hakim Bey.

Oud 26 juni 2012, 15:05   #326
Восход-1
Banneling

Standaard

The squabbling ideologues of anarchism & libertarianism each prescribe some utopia congenial to their various brands of tunnel-vision, ranging from the peasant commune to the L-5 Space City. We say, let a thousand flowers bloom--with no gardener to lop off weeds & sports according to some moralizing or eugenical scheme. The only true conflict is that between the authority of the tyrant & the authority of the realized self--all else is illusion, psychological projection, wasted verbiage.
//Hakim Bey, TAZ
Oud 26 juni 2012, 15:05   #327
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Anarchisten zijn varkens.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 15:13   #328
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jawel. O jawel. De anarcho-monarchist/anarcho-mysticist, de Pedobear of the occulture, Hakim Bey.

Wilson (of zin echte naam : Bey) vond ik ook wel interessant al lijkt hij religie als een controle-systeem te negeren, oftewel, hij leek in Pirate Utopias de bekering van christenen naar de Islam als een ruk van individuen weg van controle te beschouwen. Ik zou argumenteren dat dat gewoon één controlesysteem inruilen voor het andere is.

Maar ja, zoals je quote aangaf, kan dat misschien focus zijn op een onbelangrijk gegeven in het grotere plaatje.

Ik vond TAZ echt wel een origineel essay. Op de essays van Carson na, is dat mij favoriet van de huidige anarchisten hun literatuur.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 26 juni 2012 om 15:15.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 15:14   #329
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Wilson (of zin echte naam : Bey) vond ik ook wel interessant al lijkt hij religie als een controle-systeem te negeren, oftewel, hij leek in Pirate Utopias de bekering van christenen naar de Islam als een ruk van individuen weg van controle te beschouwen. Ik zou argumenteren dat dat gewoon één controlesysteem inruilen voor het andere is.

Maar ja, zoals je quote aangaf, kan dat misschien focus zijn op een onbelangrijk gegeven in het grotere plaatje.
Het kan ook een verkeerde interpretatie zijn.
Oud 26 juni 2012, 15:17   #330
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het kan ook een verkeerde interpretatie zijn.
Dat zou zeker kunnen. Ik had graag dat hij er eens wat over zou uitwijden ergens, al is het maar een A4'tje gepost op C4SS ofzo, omdat Bey zich zowiezo al graag tot mysticisme keert.
Oud 26 juni 2012, 15:23   #331
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Deze draad klinkt als 'Knipp ge moet nog veel huiswerk maken'

Wat een dilemma, Joseph Conrad verder lezen of die anarchisten uitvogelen.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 16:27   #332
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zou zeker kunnen. Ik had graag dat hij er eens wat over zou uitwijden ergens, al is het maar een A4'tje gepost op C4SS ofzo, omdat Bey zich zowiezo al graag tot mysticisme keert.
Wat voor uitwijding had je graag gezien?
En ja, Bey is een mysticus.
Oud 26 juni 2012, 17:49   #333
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat voor uitwijding had je graag gezien?
En ja, Bey is een mysticus.
Of hij religie ook als controle-systemen ziet met een inherente hierarchische structuur. Waarom het wegkeren van het christendom een soort sociale praxis zou zijn, als men zich bekeert naar de Islam, vanuit een anarchistisch standpunt? Dat lijkt mij zoals als ik Coca Cola zou afzweren uit overweging dat het te veel fructose-siroop bevat en dan overschakel naar Fanta.
Oud 26 juni 2012, 18:02   #334
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Of hij religie ook als controle-systemen ziet met een inherente hierarchische structuur. Waarom het wegkeren van het christendom een soort sociale praxis zou zijn, als men zich bekeert naar de Islam, vanuit een anarchistisch standpunt? Dat lijkt mij zoals als ik Coca Cola zou afzweren uit overweging dat het te veel fructose-siroop bevat en dan overschakel naar Fanta.
Wel, dat komt omdat een religie of een mystiek systeem verre van altijd een controlesysteem is. Religie kan als dusdanig worden gebruikt, maar het kan ook voor andere doeleinden toegepast worden.
Nu goed, termen die op het wereldlijke kunnen worden toegepast laten zich niet zo vlot appliceren op het mystieke, en wat Bey betreft, deze dient op een heel andere manier gelezen te worden dan definitiegebonden academische lectuur. Het is niet dat hij een sluitende definitie voor mystiek moet leveren.
Dat zou zijn als anarchopunkers die tijdens een wild concertje flyers zouden uitdelen waar in droge stijl zou worden geschreven wat de sluitende definitie van "fuck" en "the system" is.
Oud 26 juni 2012, 18:03   #335
Восход-1
Banneling

Standaard

Maar ja, het gaat uiteraard over iets anders dan controlestructuren. Bey doet ook niet aan het beschrijven van politieke systemen.
Oud 26 juni 2012, 18:24   #336
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel, dat komt omdat een religie of een mystiek systeem verre van altijd een controlesysteem is. Religie kan als dusdanig worden gebruikt, maar het kan ook voor andere doeleinden toegepast worden.
Nu goed, termen die op het wereldlijke kunnen worden toegepast laten zich niet zo vlot appliceren op het mystieke, en wat Bey betreft, deze dient op een heel andere manier gelezen te worden dan definitiegebonden academische lectuur. Het is niet dat hij een sluitende definitie voor mystiek moet leveren.
Dat zou zijn als anarchopunkers die tijdens een wild concertje flyers zouden uitdelen waar in droge stijl zou worden geschreven wat de sluitende definitie van "fuck" en "the system" is.
IK ben het er mee eens dat religie geen controlesysteem hoeft te zijn , maar in zake de Abrahaamse godsdiensten, is dit wel duidelijk zo. De 'massale' bekering van christenen tot de Islam lijkt me gewoon niet de bijna-revolutionaire beweging die Bey voorstelde. Als men zich masaal had bekeerd tot een niet-Abrahaamse religie met een minder duidelijke hiërarchische structuur en codex die duidelijk voorschrijft je te onderwerpen aan autoriteit etc. dan was ik het misschien eens geweest met hem.
Oud 26 juni 2012, 18:43   #337
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
IK ben het er mee eens dat religie geen controlesysteem hoeft te zijn , maar in zake de Abrahaamse godsdiensten, is dit wel duidelijk zo. De 'massale' bekering van christenen tot de Islam lijkt me gewoon niet de bijna-revolutionaire beweging die Bey voorstelde. Als men zich masaal had bekeerd tot een niet-Abrahaamse religie met een minder duidelijke hiërarchische structuur en codex die duidelijk voorschrijft je te onderwerpen aan autoriteit etc. dan was ik het misschien eens geweest met hem.
De islam is breed, hoor. Je hebt randstromingen in de islam in vergelijking waarmee Westers anarchisme een controlestructuur is. Nuja, dat is ze ook.

Je moet het niet zien in termen van "de islam", he. Het westen is niet anarchistisch en toch ben jij hier.

En nogmaals: mystieke boodschap, geen academisch getrol.
Oud 26 juni 2012, 18:48   #338
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De islam is breed, hoor. Je hebt randstromingen in de islam in vergelijking waarmee Westers anarchisme een controlestructuur is. Nuja, dat is ze ook.

Je moet het niet zien in termen van "de islam", he. Het westen is niet anarchistisch en toch ben jij hier.

En nogmaals: mystieke boodschap, geen academisch getrol.
Kan je dat vetgedrukte eens verklaren?
Oud 26 juni 2012, 18:51   #339
Lunokhod
Partijlid

Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
Standaard

Citaat:
Geweldig.
Lunokhod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 18:56   #340
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan je dat vetgedrukte eens verklaren?
Ewel, zoals met die anarchopunkers.
Komt neer op een constant bezighouden met definities en formalismen, en heelder boeken schrijven over verschilletjes in interpretatie tussen je definities. Het moet strict, droog en saaai.
Intussen raast de wereld voorbij, maar dat heb je niet gemerkt want je was komma's aan het pulken in een of andere tekst die het eigendomsrecht niet geheel definieert volgens hoe jij het wil zien.

Think big.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be