Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2012, 06:08   #21
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

En wat doe je met die criminelen?
DNA helpt daar niet.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Bi...utm_medium=RSS
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 10:57   #22
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ach gij duimzuiger !!
Ge hebt daar juist niks over gelezen.

Vertel me eens: hoeveel vuilbakken denkt gij te moeten onderzoeken eer ge een gebruikte condoom gaat vinden?
Hilarisch !!

Verder: ik zeg niet dat dna alle criminaliteit gaat oplossen en voorkomen. Maar het zal helpen.
En daarom wil ik gerust mijn steentje daartoe bijdragen.

Als anderen natuurlijk liever hebben dat serieverkrachters gemiddeld drie slachtoffers meer kunnen maken eer ze gepakt worden door het gerecht: dat is dan jullie keuze.

En als 'grote' wetenschappers die actief zijn hier op dit forum, ons waarschuwen voor de beperktheden van dna-onderzoek, dan moeten die maar dringend een mail sturen naar de Nederlandse politie, waarvan sprake in de openingspost.
Die Nederlandse politie moet gewaarschuwd worden voor de grootste flater uit hun geschiedenis. Volgens die pseudo-wetenschappers op dit forum toch.

Hilarisch.

.
Het kan hilarisch overkomen, toch is het ( raar maar ) waar : de verkrachter was conciërge in een Franse banlieu-cité, waar men de vuilbakken vanop het balcon in een grote collector kan laten vallen. De conciërge ging dan in het vuilbakkenlokaal rustig de vuilnis doorzoeken, en alle condoompjes die hij opviste, nam hij mee naar huis, zette ze in plastiekzakjes in de frigo. En als hij ging verkrachten, nam hij er ééntje mee, en liet dat ter plaatse achter. Een eerste verdachte werd opgepakt door de flikken, en deze had zelf reeds een strafblad voor zedenfeiten, en geen alibi. Het DNA kwam overeen, en ondanks hij hardnekkig ontkende werd hij opgesloten. Bij de flikken ging een lichtje op toen een 2de man werd opgepakt, die in hetzelfde gebouw woonde, maar die een keihard alibi had : de moment van de verkrachting zat hij zelf in een cel op het politieburo, voor andere feiten. Hij kon het dus niet gedaan hebben en toch was een condoom met zijn sperma op de plaats van de verkrachting gevonden !
Uiteindelijk kwam men zo bij de conciërge terecht. Het staat je vrij dit niet te geloven, maar bedenk wel dat de realiteit dikwijls de fantasie overtreft, en dat misdadigers bijzonder vindingrijk zijn. Enkel politie kan die soms wel eens te pakken krijgen, omdat die anders niks te doen hebben.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 11:02   #23
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
We hebben zo al eens een draadje gehad, maar dat kan geen kwaad.

Ik las namelijk het volgende in De Standaard:

http://www.standaard.be/artikel/deta...20623_00197038

titel: Grootschalig DNA-onderzoek in Nederland

tekst:

Punt van discussie:
van mij mag er wetgeving komen dat ik op eenvoudig verzoek een haar of speekselstaaltje moet afstaan, als dit hulpzaam kan zijn in een gerechtelijke zaak.
En waarom niet nu onmiddellijk aanvangen met die databank, spontaan zomaar ?

Om te beginnen is dit zeer aangenaam voor mezelf: als er dna van een dader op het lichaam van een slachtoffer gevonden wordt, dan is van de eerste seconde uitgesloten dat men mij moet verdenken.

Ik ben geen biomedicus, maar als je het artikel leest, kan men zelfs uitsluiten dat mijn ouders, broers/zussen, kinderen ... schuldig zouden zijn.
En mochten ze toch schuldig zijn, dan hoop ik dat ze zo vlug mogelijk in den bak zitten.

Denk ik dat daarmee geen enkel pedofiel feit, of geen enkele verkrachting of moord meer zou door gebeuren? Helemaal niet.
Maar tenminste zal bij elk feit waar dna van de dader gevonden wordt, er een kans zijn dat er geen tweede slachtoffer moet vallen eer de verantwoordelijke in den jail zit.

En gij, wat denkte gij ?

.
Men mag DNA afnemen van mensen die veroordeeld zijn voor bepaalde misdaden, waaronder zedenfeiten. Dat is heel goed.
Iedereen ficheren, vanaf zijn geboorte, is nog een stapje dichter bij de Big Brother samenleving, waar we met rasse schreden naartoe gaan.
En ik vind dat niet plezant.
Oud 30 juni 2012, 11:06   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Het kan hilarisch overkomen, toch is het ( raar maar ) waar : de verkrachter was conciërge in een Franse banlieu-cité, waar men de vuilbakken vanop het balcon in een grote collector kan laten vallen. De conciërge ging dan in het vuilbakkenlokaal rustig de vuilnis doorzoeken, en alle condoompjes die hij opviste, nam hij mee naar huis, zette ze in plastiekzakjes in de frigo. En als hij ging verkrachten, nam hij er ééntje mee, en liet dat ter plaatse achter. Een eerste verdachte werd opgepakt door de flikken, en deze had zelf reeds een strafblad voor zedenfeiten, en geen alibi. Het DNA kwam overeen, en ondanks hij hardnekkig ontkende werd hij opgesloten. Bij de flikken ging een lichtje op toen een 2de man werd opgepakt, die in hetzelfde gebouw woonde, maar die een keihard alibi had : de moment van de verkrachting zat hij zelf in een cel op het politieburo, voor andere feiten. Hij kon het dus niet gedaan hebben en toch was een condoom met zijn sperma op de plaats van de verkrachting gevonden !
Uiteindelijk kwam men zo bij de conciërge terecht. Het staat je vrij dit niet te geloven, maar bedenk wel dat de realiteit dikwijls de fantasie overtreft, en dat misdadigers bijzonder vindingrijk zijn. Enkel politie kan die soms wel eens te pakken krijgen, omdat die anders niks te doen hebben.
Het komt vooral hilarisch over hoe hardnekkig en koppig jij dat verhaaltje blijft geloven.
Het heeft nochtans alle kenmerken van een hoax: iets sexy, iets geheimzinnigs, moeilijk controleerbaar, verbeelding ...

Uw verkrachter zal wel moeite moeten doen om zijn eigen sperma na de daad goed weg te vegen, want ... anders vinden de wetsgeneesheren 2 daders, waar het slachtoffer er maar één gezien heeft ... Zo ook met zijn speeksel, zijn haren, zijn pellekes, huidschilfers ...

't Is ook eigenaardig dat ge niet komt met een verhaaltje van een boef die een afgesneden vinger van een lijk met zich draagt, om valse vingerafdrukken na te laten ...

Nu, het gaat in deze draad om medewerking aan justitie.

Hetgeen gij hier of topic brengt, is het onderuit halen van een onderzoeksmedthode, namelijk dna. Eigenlijk wil je dus dat de flikken en het gerecht nooit geen dna meer mogen gebruiken, wegens mogelijk gefoefel met condomen.
Wel, begin daar dan een eigen draad over.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 11:15   #25
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Het komt vooral hilarisch over hoe hardnekkig en koppig jij dat verhaaltje blijft geloven.
Het heeft nochtans alle kenmerken van een hoax: iets sexy, iets geheimzinnigs, moeilijk controleerbaar, verbeelding ...

Uw verkrachter zal wel moeite moeten doen om zijn eigen sperma na de daad goed weg te vegen, want ... anders vinden de wetsgeneesheren 2 daders, waar het slachtoffer er maar één gezien heeft ... Zo ook met zijn speeksel, zijn haren, zijn pellekes, huidschilfers ...

't Is ook eigenaardig dat ge niet komt met een verhaaltje van een boef die een afgesneden vinger van een lijk met zich draagt, om valse vingerafdrukken na te laten ...

Nu, het gaat in deze draad om medewerking aan justitie.

Hetgeen gij hier of topic brengt, is het onderuit halen van een onderzoeksmedthode, namelijk dna. Eigenlijk wil je dus dat de flikken en het gerecht nooit geen dna meer mogen gebruiken, wegens mogelijk gefoefel met condomen.
Wel, begin daar dan een eigen draad over.

.
De verkrachter gebruikte tijdens zijn misdaden zélf ook een condoom, hetgeen hij echter niet liet liggen in de nabijheid van zijn slachtoffer.
Verder : dat van die afgesneden vinger weet ik niets van.
Nog verder : ik heb niets tegen DNA onderzoek, enkel tegen het stelselmatig ficheren van een gehele bevolking. Dat is een inbreuk op de vrijheid.
Nog verder : dat DNA onderzoek moet beter uitgewerkt worden vooraleer er 100 % vertrouwen in te hebben.

Laatst gewijzigd door Aligator : 30 juni 2012 om 11:16.
Oud 30 juni 2012, 11:18   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
De verkrachter gebruikte tijdens zijn misdaden zélf ook een condoom, hetgeen hij echter niet liet liggen in de nabijheid van zijn slachtoffer.
Verder : dat van die afgesneden vinger weet ik niets van.
Nog verder : ik heb niets tegen DNA onderzoek, enkel tegen het stelselmatig ficheren van een gehele bevolking. Dat is een inbreuk op de vrijheid.
Tuurlijk !
En een haarnetje van de smaakpolitie.

Verder is heel de bevolking (behalve de illegalen) al geficheerd.
Napoleon was voor niets verlegen.
De ziekenkas ook al niet.
De belastingen ... daar zwijgen we over. Ik wil ze niet kwaad maken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 juni 2012, 12:49   #27
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
We hebben zo al eens een draadje gehad, maar dat kan geen kwaad.

Ik las namelijk het volgende in De Standaard:

http://www.standaard.be/artikel/deta...20623_00197038

titel: Grootschalig DNA-onderzoek in Nederland

tekst:

Punt van discussie:
van mij mag er wetgeving komen dat ik op eenvoudig verzoek een haar of speekselstaaltje moet afstaan, als dit hulpzaam kan zijn in een gerechtelijke zaak.
En waarom niet nu onmiddellijk aanvangen met die databank, spontaan zomaar ?

Om te beginnen is dit zeer aangenaam voor mezelf: als er dna van een dader op het lichaam van een slachtoffer gevonden wordt, dan is van de eerste seconde uitgesloten dat men mij moet verdenken.

Ik ben geen biomedicus, maar als je het artikel leest, kan men zelfs uitsluiten dat mijn ouders, broers/zussen, kinderen ... schuldig zouden zijn.
En mochten ze toch schuldig zijn, dan hoop ik dat ze zo vlug mogelijk in den bak zitten.

Denk ik dat daarmee geen enkel pedofiel feit, of geen enkele verkrachting of moord meer zou door gebeuren? Helemaal niet.
Maar tenminste zal bij elk feit waar dna van de dader gevonden wordt, er een kans zijn dat er geen tweede slachtoffer moet vallen eer de verantwoordelijke in den jail zit.

En gij, wat denkte gij ?

.
Dat is fascistisch gezeik.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 12:51   #28
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb in ieder geval nog geen contra-elementen gelezen waarom ik niet vrijwillig zou meewerken, in de hypothese van dat spel daar in Nederland (een moord op een 16 jarig meisje, ondertussen al 13 jaar geleden ... mocht het hier in Vlaanderen, in mijn streek zijn, ik zou me naar het politiekantoor begeven om vrijwillig mee te werken).

Je kan niet tegelijk roepen (of beter ik kan niet tegelijk roepen dat pedofilie ernstig aangepakt moet worden, dat misdrijven bestraffen maatschappelijk heel erg nodig is ... bla bla ... en dan een beetje zeveren over mijn privacy of over mogelijke verkeerde conclusies.

Edit:
ik ga het wat straffer zeggen: ben je tegen zo'n algemene databank van DNA, dan ben je voor pedofilie en dan ben je een fan van Dutroux en Janssens.

.
Jij bent echt wel een cavalier seul denk ik.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 15:21   #29
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach gij duimzuiger !!
Ge hebt daar juist niks over gelezen.

Vertel me eens: hoeveel vuilbakken denkt gij te moeten onderzoeken eer ge een gebruikte condoom gaat vinden?
Hilarisch !!

.
Over 't onderwerp heb ik voorlopig (nog) geen mening. maar wat betreft uw bovenstaande vraag : Ik zou geen vuilnisbakken moeten doorzoeken (als er sedert mijn studiejaren niks is veranderd, natuurlijk) : al eens door 't Citadelpark in Gent gepasseerd 's morgens in de vroegte ?
Oud 30 juni 2012, 15:57   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Jij bent echt wel een cavalier seul denk ik.
Om dat te weten, in het raam van het onderwerp van deze draad toch, en onder de deelnemrs van dit deelforum, heb ik deze draad opgestart.

Ik vind het inderdaad eigenaardig dat mensen van hun gat maken tegen de stijgende criminaliteit, maar zelf niet één cm uit hun kot durven of willen komen.
Die moeder van dat gepeste meisje in Roeselare, had zij op voorhand van die beslommeringen over privacy en big brother gemaakt, ze had nooit ofte nooit de politie, die schooldirectie, de ouders van de daderes ... kunnen overtuigen van de ernst van de zaak.

Veel tralala van "o ik durf dit" en "o ik vind zo" ... maar open en bloot zeggen "dit ben ik en daar sta ik voor" ... dat is even te veel gevraagd.

.

Oud 30 juni 2012, 16:06   #31
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Om dat te weten, in het raam van het onderwerp van deze draad toch, en onder de deelnemrs van dit deelforum, heb ik deze draad opgestart.

Ik vind het inderdaad eigenaardig dat mensen van hun gat maken tegen de stijgende criminaliteit, maar zelf niet één cm uit hun kot durven of willen komen.
Die moeder van dat gepeste meisje in Roeselare, had zij op voorhand van die beslommeringen over privacy en big brother gemaakt, ze had nooit ofte nooit de politie, die schooldirectie, de ouders van de daderes ... kunnen overtuigen van de ernst van de zaak.

Veel tralala van "o ik durf dit" en "o ik vind zo" ... maar open en bloot zeggen "dit ben ik en daar sta ik voor" ... dat is even te veel gevraagd.

.
OK, ik heb er eens over nagedacht. Stel, ik zeg wel stel :
Ik kom met mijn zatte KL. door een verlaten steegje,val van zattigheid omver en ledig efkes mijn maag, 't mag wel niet, 't is niet proper,enz. maar 't is overmacht. Ik geraak toch thuis en geniet van een zalige rust.
Eén van de volgende dagen word ik gearresteerd want ze hebben mijn DNA in dat steegje gevonden op het lichaam van iemand die daar neergestoken is, toevallig natuurlijk precies op de plaats waar ik dat deponeersel heb gedeponeerd. De flikken gelukkig want ze moeten niet meer verder zoeken....Ikke een hoop miserie want hoe kan ik bewijzen dat ik er niks mee te maken had...ik herinner me niks meer en niemand heeft de dader gezien, de echte, en ik heb niemand die mij een alibi kan geven.....
Onwaarschijnlijk ? Misschien. Denkbaar ? Zeker.
Ben ik nu in de bres gesprongen voor pedofielen ?

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 30 juni 2012 om 16:11.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 16:21   #32
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Ik kom met mijn zatte KL. door een verlaten steegje,val van zattigheid omver en ledig efkes mijn maag, 't mag wel niet, 't is niet proper,enz. maar 't is overmacht. Ik geraak toch thuis en geniet van een zalige rust.
Eén van de volgende dagen word ik gearresteerd want ze hebben mijn DNA in dat steegje gevonden op het lichaam van iemand die daar neergestoken is, toevallig natuurlijk precies op de plaats waar ik dat deponeersel heb gedeponeerd. De flikken gelukkig want ze moeten niet meer verder zoeken....Ikke een hoop miserie want hoe kan ik bewijzen dat ik er niks mee te maken had...ik herinner me niks meer en niemand heeft de dader gezien, de echte, en ik heb niemand die mij een alibi kan geven.....
Ik voorspel dat je in dit geval 25 jaar krijgt op Assisen.
Oud 30 juni 2012, 16:30   #33
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik voorspel dat je in dit geval 25 jaar krijgt op Assisen.
neenee, er zijn materiële bewijzen, da's dan enkele jaren minder......
Oud 30 juni 2012, 16:31   #34
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neenee, er zijn materiële bewijzen, da's dan enkele jaren minder......
Neenee, want jij hebt (waarschijnlijk) de lef van de misdaad te ontkennen, wat in de praktijk wil zeggen dat je veroordeeld wordt op tegenspraak, de maximum straf dus om je een lesje te leren.
Oud 30 juni 2012, 16:37   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan heb ik toch wel veel chance, want ik liep ook door dat steegje, net voor de moord, en van zattigheid liet ik mijn gsm vallen.
Gelukkig bemerkte ik het, en raapte hem op.
Want anders konden de flikken mij verwijten van tijdens de schermutseling met het slachtoffer mijn gsm kwijt gespeeld te zijn.
Bovendien was het slachtoffer mijn schoonmoeder ... en die kan volgens mij niet koken.

Oud 30 juni 2012, 17:23   #36
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Neenee, want jij hebt (waarschijnlijk) de lef van de misdaad te ontkennen, wat in de praktijk wil zeggen dat je veroordeeld wordt op tegenspraak, de maximum straf dus om je een lesje te leren.
Neeneenee, ik ontken niks, ik wéét van niks.....zat tot en mét.... Is dat geen verzachtende omstandigheid ? Of nee, toch niet, ik ben geen politieker....
Oud 30 juni 2012, 17:29   #37
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neeneenee, ik ontken niks, ik wéét van niks.....zat tot en mét.... Is dat geen verzachtende omstandigheid ? Of nee, toch niet, ik ben geen politieker....
Dan hoor je de procureur zo zeggen tegen de jury:

hij minimaliseert de feiten, ziet zijn eigen fouten niet in, ik eis de maximumstraf.
Oud 30 juni 2012, 17:38   #38
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Over 't onderwerp heb ik voorlopig (nog) geen mening. maar wat betreft uw bovenstaande vraag : Ik zou geen vuilnisbakken moeten doorzoeken (als er sedert mijn studiejaren niks is veranderd, natuurlijk) : al eens door 't Citadelpark in Gent gepasseerd 's morgens in de vroegte ?
Maar natuurlijk. Gebruikte condooms worden op heel wat plaatsen zomaar achtergelaten. Schoofzak is daarvan misschien niet op de hoogte ? Ik weet niet waar hij woont, en of hij nog wel eens buitenkomt van tijd tot tijd, maar klaarblijkelijk is er wel één en ander dat hem ontsnapt.
Oud 30 juni 2012, 17:46   #39
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Tuurlijk !
En een haarnetje van de smaakpolitie.

Verder is heel de bevolking (behalve de illegalen) al geficheerd.
Napoleon was voor niets verlegen.
De ziekenkas ook al niet.
De belastingen ... daar zwijgen we over. Ik wil ze niet kwaad maken.

.
We zijn inderdaad al veel te veel geficheerd . Reden te meer om er geen schepje bovenop te doen, met jouw DNA-gezever.
Mensen zoals jij zijn misschien niet verantwoordelijk voor misdaden, maar wél voor de alsmaar dichterbij komende dictatuur.
Onder het mom van misdaadbeschrijving de gehele bevolking ficheren, tot in het diepste van hun privaat leven, hun DNA.
Wat ga je de volgende keer voorstellen ? Elke burger uitrusten met een microchip ( wie niets verkeerd doet heeft toch niets te vrezen ) ?
http://www.onnouscachetout.com/themes/nom/microchip.php
Oud 30 juni 2012, 17:56   #40
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Dan heb ik toch wel veel chance, want ik liep ook door dat steegje, net voor de moord, en van zattigheid liet ik mijn gsm vallen.
Gelukkig bemerkte ik het, en raapte hem op.
Want anders konden de flikken mij verwijten van tijdens de schermutseling met het slachtoffer mijn gsm kwijt gespeeld te zijn.
Bovendien was het slachtoffer mijn schoonmoeder ... en die kan volgens mij niet koken.
Jaja, lach er maar eens mee, je hebt gelijk. Ik doe dat ook met uw belachelijke eisen. De extreem rechtse politiekers en de polies zijn niet erg genoeg, Schoofzak moet er een schepje bovenop doen.
Iedereen een microchip ingeplant vanaf zijn geboorte + geregistreerd op de DNA databank, dat ze u ten allen tijde kunnen volgen en weten wat je doet, of gedaan hebt, waar je gegaan en gestaan hebt, en ook nog een kilometerteller op ieders fluit gemonteerd, om te weten hoeveel je neukt, dan kunnen ze daar per kilometer belastingen op heffen ( idem kilometerteller ingeplant in elke vagina ).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be