Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2012, 04:30   #1
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard Ambtenaren zijn geen Uebermeschen maar ook geen Untermenschen... Punt uit

Meer valt daar niet over te zeggen...

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 3 juli 2012 om 04:31.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 04:54   #2
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Dat ze met te veel zijn en geen kloten uitvreten , toch niet op onze gemeente. Er werkt hier ca. 300 man (OCMW inbegrepen) voor een gemeente van 10.000 inwoners. Om dat te verantwoorden moet het hier erger zijn dan in Sarajevo in oorlogstijd.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 08:26   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat ze met te veel zijn en geen kloten uitvreten , toch niet op onze gemeente. Er werkt hier ca. 300 man (OCMW inbegrepen) voor een gemeente van 10.000 inwoners. Om dat te verantwoorden moet het hier erger zijn dan in Sarajevo in oorlogstijd.
Het gaat over ambtenaren. Niet over politiekers.

Het aantal ambtenaren wordt bepaald door de politiekers.
Wat de ambtenaren moeten doen, en hoe (op pc of op papier, zinnig of onzinnig ...) wordt bepaald in wetten edm, door de politiekers.
Als een ambtenaar, bijvoorbeeld, onvriendelijk is, en hij/zij wordt er door zijn oversten op aangesproken, maar hij/zij wordt vakkundig afgedekt door zijn politieke partij, dan ligt de verantwoordelijkheid bij die politieker.

Dit allemaal gezegd zijnde, dat de ambtenaren nog iets willen doen/werken, maakt hen eigenlijk wel tot supermensen.

Of zijt ge niet akkoord dat de kiezers eindelijk eens schoon schip moeten maken, te beginnen op 14 oktober, en zeker daarna ook in 2014 ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 13:09   #4
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Uw titel klopt in mijn ogen niet.

Dat ze geen übermenschen zijn staat wel vast (in de letterlijke zin, statutaire ambtenaren hebben wel onaanvaardbare privileges imo), maar üntermenschen...

Ook niet in de letterlijke zin van het woord, maar ik vind wel dat ambtenaren ten dienste van de bevolking zouden moeten staan. Ze worden er immers door betaald.

En op een aantal vlakken zijn ambtrenaren blijkbaar wel degelijk untermenschen. Ze zijn significant meer ziek bvb (Al zijn er binnen de ambtenarij daarin ook heel grote verschillen).

Ik denk dat als ambtenaren meer respect willen volgende zaken nodig zijn.

1: onaanvaardbare privileges moeten eruit. Dan denk ik aan vaste benoeming, het pensioen van statutairen en de almacht van de vakbonden die vaak misbruikt wordt om crapuleuze zaken in stand te houden.

2: er moeten gewoon veel minder ambtenaren zijn.

3: de reglementitis aan de overheid moet zwaar gereduceerd worden.

4: politieke benoemingen compleet afgeschaft. In tegenstelling daar zouden zeer zware straffen op moeten komen. In mijn ogen zou het ambtenaren compleet verboden moeten worden zich in of voor een politieke partij te engageren.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 13:12   #5
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Hoeveel van die 300 man staan in het onderwijs?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 16:47   #6
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoeveel van die 300 man staan in het onderwijs?
Dat ze onderwijzers in de vakantie periodes eens aan het werk zetten om werklozen op te leiden. Al die vakantie is onverantwoord.
Weirken nondedju.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 16:54   #7
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat ze onderwijzers in de vakantie periodes eens aan het werk zetten om werklozen op te leiden. Al die vakantie is onverantwoord.
Weirken nondedju.
De vakantieperiodes zijn er weer
De afgunst ook
Je moest zelf onderwijzer of iets dergelijks geworden zijn hé !
Eén van m'n broers staat in het onderwijs. Z'n vakantie gun ik hem % !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 17:00   #8
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De vakantieperiodes zijn er weer
De afgunst ook
Je moest zelf onderwijzer of iets dergelijks geworden zijn hé !
Eén van m'n broers staat in het onderwijs. Z'n vakantie gun ik hem % !
Iedereen heeft een zwaar beroep.
Les geven aan volwassenen is ook al minder zwaar dan aan kinderen en op die manier bekomen ze ook.
Ten andere de ene leraar is de andere niet. Les geven aan probleem kinderen, les geven aan het eerste studiejaar of les geven aan pubers is niet hetzelfde.
Oud 3 juli 2012, 17:06   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Iedereen heeft een zwaar beroep.
Les geven aan volwassenen is ook al minder zwaar dan aan kinderen en op die manier bekomen ze ook.
Ten andere de ene leraar is de andere niet. Les geven aan probleem kinderen, les geven aan het eerste studiejaar of les geven aan pubers is niet hetzelfde.
Juist Je hebt 100 % gelijk.
De ene leraar is de andere niet: in Vlaanderen doen de meeste leraars écht hun best. Het resultaat is er ook naar: In de onderwijs-olympiades komt het Vlaams onderwijs telkens in de top 5 v.d. GANSE WERELD !!! Voor sommige vakken, vb wiskunde, fysika in de top 3 !!!

Oud 3 juli 2012, 17:14   #10
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
De ene leraar is de andere niet: in Vlaanderen doen de meeste leraars écht hun best. Het resultaat is er ook naar: In de onderwijs-olympiades komt het Vlaams onderwijs telkens in de top 5 v.d. GANSE WERELD !!! Voor sommige vakken, vb wiskunde, fysika in de top 3 !!!

Ik ben door de band tevreden over het geleverde werk. Het is een stiel die niet voor iedereen is weggelegd.
Oud 3 juli 2012, 17:35   #11
Klarekijk
Banneling

Standaard

Als er nu een ambtenaar is waar ik niet veel problemen mee heb , is het iemand die zich inzet in het onderwijs , mogen we hopen dat die hun taak goed doen , al mochten ze van mij wat meer macht hebben om strenger te zijn en wat meer dicipline in de jeugd te steken . Maar verder heeft hun taak vrijwel weinig invloed op goed en efficient bestuur .

Laat ons maar stellen dat er een groot aantal postjes gecreeerd zijn in de overheid die totaal overbodig zijn , en daar gaan wat luizen zich nestellen die geen kloten uitvreten en de gemeenschap handen vol geld kosten .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 20:04   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is één zijde van de medaille. De andere is, dat nergens ter wereld het verschil zo groot is tussen autochtone leerlingen en allochtone leerlingen (wie men in deze laatste groep allemaal onderbrengt weet ik ook niet, wat bvb Aziaten blijken mij toch niet zo slecht te presteren).
Moeten we spreken van een elite (witte) plattelandsschool, en één op krokstenen lopende (zwarte) stadsschool ?

Laatst gewijzigd door Bob : 3 juli 2012 om 20:05.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 20:21   #13
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Als er nu een ambtenaar is waar ik niet veel problemen mee heb , is het iemand die zich inzet in het onderwijs , mogen we hopen dat die hun taak goed doen , al mochten ze van mij wat meer macht hebben om strenger te zijn en wat meer dicipline in de jeugd te steken . Maar verder heeft hun taak vrijwel weinig invloed op goed en efficient bestuur .
.
Ik ben het daar grotendeels mee eens maar met wel een paar kanttekeningen.

- ik heb wel bedenkingen bij het curriculum en sommige richtingen in het algemeen.

mbt het curriculum zijn er twee zaken die me sterk irriteren.
1) de indoctrinatie die er op de scholen plaatsvind. Soms omdat het onderwijzend personeel zelf erg 'politiek' is, soms omdat ze simpelweg onvoldoende kennis hebben over de materie.

2) de steeds verdergaande afzwakking van het niveau. de nadruk ligt nu al decennialang op de zwakkeren, de anderstaligen, degenen die niet mee kunnen/willen. De oplossing ligt blijkbaar dan in steeds meer belastinggeld er tegenaan gooien en een naar beneden halen van de waarde v/e diploma.

De problemen van het onderwijs liggen imo in de eerste plaats bij de overheid die zich veel te veel bemoeit met de gang van zaken / onderwijs sterk politiseert en in de 2e plaats bij een groep ouders die geen enkel respect meer hebben voor het onderwijs.

Een laatste pijnpunt dat ik bij het onderwijs zie is dat het wel heel erg vervrouwelijkt is. Ik heb niks tegen vrouwelijke leraressen, maar voor de kinderen lijkt iets meer balans me wel wenselijk. Het geeft ook ergens aan hoezeer onderwijs gedegradeerd is van 1 van de 'topjobs' (samen met de notaris en meneer pastoor) naar iets waarvoor vaak gekozen wordt omdat het beter met een eigen gezinsleven te combineren valt dan zowat alle andere full-time jobs.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Laat ons maar stellen dat er een groot aantal postjes gecreeerd zijn in de overheid die totaal overbodig zijn , en daar gaan wat luizen zich nestellen die geen kloten uitvreten en de gemeenschap handen vol geld kosten .
Er zijn er ook een hoop die mogelijk wel enig maatschappelijk nut hebben maar die ik simpelweg niet met belastinggeld gefinancierd wil zien. Ik denk dan bvb aan buurt-, diversiteitswerkers enz.

En dan heb je nog hele groepen die officieel geen ambtenaar zijn maar de facto wel gezien ze het overgrote deel van hun inkomen uit subsidies halen. Denk bvb maar aan de culturele sector. Als je in die sector actief bent en je kunt er niet van leven dan lijkt mij dat je er maar een hobby van moet maken en een andere / bijjob zoeken ipv je door de belastingbetaler te laten onderhouden.
Oud 3 juli 2012, 20:46   #14
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik weet niet waar u rankings hebt gevonden voor alleen vlaanderen. Ik wil gerust aannemen dat vlaanderen beter scoort dan belgië maar voor belgië vind ik volgende rankings

Lezen: 8, Wiskunde 8, wetenschappen: 15.

http://www.guardian.co.uk/news/datab...cience-reading

Dat is niet slecht, maar waarom niet ambitieuzer zijn? Finland staat 2-2-1..

Ik weet ook niet hoe representatief zo'n olympiade is voor het gemiddeld niveau. Het lijkt me dat hiervoor enkel topstudenten geselecteerd worden. Of vergis ik me?
Oud 3 juli 2012, 20:47   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat is één zijde van de medaille. De andere is, dat nergens ter wereld het verschil zo groot is tussen autochtone leerlingen en allochtone leerlingen (wie men in deze laatste groep allemaal onderbrengt weet ik ook niet, wat bvb Aziaten blijken mij toch niet zo slecht te presteren).
Moeten we spreken van een elite (witte) plattelandsschool, en één op krokstenen lopende (zwarte) stadsschool ?
Nergens ter wereld ???
Positief blijven: het gaat over ons "eigen volk".

Oud 3 juli 2012, 21:43   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nergens ter wereld ???
Positief blijven: het gaat over ons "eigen volk".

Heb het meest recente pisarapport eens even opgezocht (van 2009). En heb wel wat overdreven (wat kloof allochtoon-autochtoon betreft - het is slecht, maar in meerdere andere landen is het ook slecht).
Wat ook opvalt is de betere prestaties van meisjes, de eerder slechte prestatie van het Waals onderwijs, en op de baten/kostprijsgrafiek dat Belgie in de massa verdwijnt (maw rekening houdend met zijn kostprijs springt ons onderwijs er niet uit). En vooral, de Aziaten zijn in opkomst.
Oud 3 juli 2012, 22:28   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik weet niet waar u rankings hebt gevonden voor alleen vlaanderen. Ik wil gerust aannemen dat vlaanderen beter scoort dan belgië maar voor belgië vind ik volgende rankings

Lezen: 8, Wiskunde 8, wetenschappen: 15.

http://www.guardian.co.uk/news/datab...cience-reading

Dat is niet slecht, maar waarom niet ambitieuzer zijn? Finland staat 2-2-1..

Ik weet ook niet hoe representatief zo'n olympiade is voor het gemiddeld niveau. Het lijkt me dat hiervoor enkel topstudenten geselecteerd worden. Of vergis ik me?
Dit soort lijsten staat elk jaar o.a. in De Standaard.
Inderdaad: Vlaanderen & Wallonie staan apart vermeld. Ik was daar ook verbaasd over. Ik vermoed dat dit is omdat het onderwijs geregionaliseerd is.
Natuurlijk worden in ELK land de besten geselekteerd zodat de uitslag toch relatief representatief is.

Oud 3 juli 2012, 22:30   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Heb het meest recente pisarapport eens even opgezocht (van 2009). En heb wel wat overdreven (wat kloof allochtoon-autochtoon betreft - het is slecht, maar in meerdere andere landen is het ook slecht).
Wat ook opvalt is de betere prestaties van meisjes, de eerder slechte prestatie van het Waals onderwijs, en op de baten/kostprijsgrafiek dat Belgie in de massa verdwijnt (maw rekening houdend met zijn kostprijs springt ons onderwijs er niet uit). En vooral, de Aziaten zijn in opkomst.
Singapore staat bijna ieder jaar in de top 5. Dat is al lang zo.
Oud 3 juli 2012, 22:39   #19
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik ben het daar grotendeels mee eens maar met wel een paar kanttekeningen.

- ik heb wel bedenkingen bij het curriculum en sommige richtingen in het algemeen.

mbt het curriculum zijn er twee zaken die me sterk irriteren.
1) de indoctrinatie die er op de scholen plaatsvind. Soms omdat het onderwijzend personeel zelf erg 'politiek' is, soms omdat ze simpelweg onvoldoende kennis hebben over de materie.

2) de steeds verdergaande afzwakking van het niveau. de nadruk ligt nu al decennialang op de zwakkeren, de anderstaligen, degenen die niet mee kunnen/willen. De oplossing ligt blijkbaar dan in steeds meer belastinggeld er tegenaan gooien en een naar beneden halen van de waarde v/e diploma.

De problemen van het onderwijs liggen imo in de eerste plaats bij de overheid die zich veel te veel bemoeit met de gang van zaken / onderwijs sterk politiseert en in de 2e plaats bij een groep ouders die geen enkel respect meer hebben voor het onderwijs.

Een laatste pijnpunt dat ik bij het onderwijs zie is dat het wel heel erg vervrouwelijkt is. Ik heb niks tegen vrouwelijke leraressen, maar voor de kinderen lijkt iets meer balans me wel wenselijk. Het geeft ook ergens aan hoezeer onderwijs gedegradeerd is van 1 van de 'topjobs' (samen met de notaris en meneer pastoor) naar iets waarvoor vaak gekozen wordt omdat het beter met een eigen gezinsleven te combineren valt dan zowat alle andere full-time jobs.

Er zijn er ook een hoop die mogelijk wel enig maatschappelijk nut hebben maar die ik simpelweg niet met belastinggeld gefinancierd wil zien. Ik denk dan bvb aan buurt-, diversiteitswerkers enz.

En dan heb je nog hele groepen die officieel geen ambtenaar zijn maar de facto wel gezien ze het overgrote deel van hun inkomen uit subsidies halen. Denk bvb maar aan de culturele sector. Als je in die sector actief bent en je kunt er niet van leven dan lijkt mij dat je er maar een hobby van moet maken en een andere / bijjob zoeken ipv je door de belastingbetaler te laten onderhouden.
Ik wil onderwijs geen 50 jaar terugschroeven in de tijd . maar in onze tijd stond de leraar met een hemd en das voor de klas en spraken we hem aan met mijnheer . en met de strengste leraar deelden we de vetste moppen en de meeste pret , maar als het werken was was het werken .

Nu staat een schoelie voor de klas in een T-shirt met een doodskop op , een broek die in de afgelopen 3 jaar geen strijkijzer gezien heeft , paar basketsloefkes aan en een ring in zijn neus . wat wil je ?

als je zelf zo nochaland en geen eergevoel hebt of geen grientje etikete of stijl , wat wil je dan meegeven aan de jeugd . daar moest men meer op selecteren . en ook mensen met kennis en wat power , geen jukkies van 20 die les geven aan gasten van 18 en die samen een pint drinken .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2012, 22:44   #20
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Singapore staat bijna ieder jaar in de top 5. Dat is al lang zo.
Alhoewel. Waar Belgie, of beter gezegd Vlaanderen, iedere keer een plaatsje zakt, stijgen de Aziaten elke keer een plaatsje.
En Singapore staat inderdaad op plaats 5. Maar op plaats 1 staat wel Shangai, en verder zitten Korea en HongKong ook nog in de top5.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be