Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2012, 00:13   #281
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, maar God sloeg er al eens naast met zijn geboden.
Dan wel, dan weer niet, dan weer gebood hij anderen het in zijn plaats te doen...
Is dat uw interpretatie van dat gebod? Past perfect bij uw kadavermentaliteit �* la brabançonne. Opgediend met een heerlijk glas Zever.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 01:19   #282
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Snel wat verpakte zever uitrochelen over de moslims om je eigen haat jegens anderen te verdoezelen. Tzal niet pakken.
Maar mens, heb jij al een moslim gezien die zelf gedurende een volle vijf minuten niet minstens 3x zoals een vuil crapuul staat te rochelen (op de openbare weg wel te verstaan) ? Vooral de jongeren, die zitten honderden keren per dag te rochelen en te spuwen. Een van de meest degoutante gewoontes die men zich maar kan voorstellen. Typisch een moslim gewoonte trouwens, die nu spijtig genoeg ook door de niet-moslim jeugd word overgenomen. Ik ben daar uitermate vies van. Zelfs moslima's beginnen dat nu ook al te doen. Ikzelf doe zoiets nooit.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 22 juli 2012 om 01:22.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 06:32   #283
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ga het anders stellen, want we blijven rondjes draaien. Zeg me eens Quercus, onderschrijft u Leviticus waarin wordt gezegd dat praktizerende homo's moeten worden gestraft met de dood.

Indien u zegt 'ja', dan weten we het dus en dan moet u de verdediging van de homo's niet meer op u nemen, want dan stelt u zich ongeloofwaardig op.

Indien u zegt 'neen', dan moet ik besluiten dat u het niet eens bent met de ethische principes die in de Thora staan, tenminste niet met sommige. En dan begrijp ik niet waarom men de wet niet strikt observeert wanneer het om bepaalde geboden gaat en dan weer wel wanneer het om andere geboden gaat. En ik begrijp het des te meer niet omdat de passage in Leviticus m.b.t de homo's ondubbelzinnig is.
Ik heb in mijn voorgaande berichten u klaar en duidelijk verteld dat het Judaïsme op twee benen loopt: de Schriftelijke Torah en de Orale Torah. Een Orale Torah heeft altijd bestaan, reeds van bij het begin (Sinaï) en is aanvankelijk letterlijk "oraal" geweest tot ongeveer 250 n.C. toen Jehudah Ha Naso die ook uitschreef. Dat corpus is steeds verder ontwikkeld, óók na de periode van de Talmud (die werd afgesloten rond 500 n.C.) en die interpretaties en commentaren zijn daarna (met de Sanhedrins en grote commentatoren zoals Rashi, Nachmanides,Maimonides enz.) gaat het door tot op vandaag. Joden maken duidelijk een onderscheid tussen het etisch principe en de bestraffing zoals dat voor overtreders is de tekst van de Torah werd voorzien. Het etisch principe ligt vast. De bestraffing niet.

U zou blijkbaar héél graag van het Judaïsme iets maken dat slechts steunt op de tekst van de Pentateuch, diepgevroren én meedogenloos is. Het spijt me dat ik u en de ettelijke Joden-bashers op dit forum moet ontgoochelen. Het Judaïsme is zo niet.
Oud 22 juli 2012, 06:42   #284
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb in mijn voorgaande berichten u klaar en duidelijk verteld dat het Judaïsme op twee benen loopt: de Schriftelijke Torah en de Orale Torah. Een Orale Torah heeft altijd bestaan, reeds van bij het begin (Sinaï) en is aanvankelijk letterlijk "oraal" geweest tot ongeveer 250 n.C. toen Jehudah Ha Naso die ook uitschreef. Dat corpus is steeds verder ontwikkeld, óók na de periode van de Talmud (die werd afgesloten rond 500 n.C.) en die interpretaties en commentaren zijn daarna (met de Sanhedrins en grote commentatoren zoals Rashi, Nachmanides,Maimonides enz.) gaat het door tot op vandaag. Joden maken duidelijk een onderscheid tussen het etisch principe en de bestraffing zoals dat voor overtreders is de tekst van de Torah werd voorzien. Het etisch principe ligt vast. De bestraffing niet.

U zou blijkbaar héél graag van het Judaïsme iets maken dat slechts steunt op de tekst van de Pentateuch, diepgevroren én meedogenloos is. Het spijt me dat ik u en de ettelijke Joden-bashers op dit forum moet ontgoochelen. Het Judaïsme is zo niet.

U antwoordt naast de kwestie. Ik vind het heel interessant wat u hierboven zegt (alhoewel zonder pretentie ik dit ongeveer al wist) maar dat is niet wat ik van u weten wil. En daarom herhaal ik nog maar eens:

Citaat:
Antwoord me nu eens op mijn vraag: bent u akkoord met de straf in de Thora opgelegd aan homo's wanneer zij met een partner naar bed gaan? Dat is toch een duidelijke vraag.
--------------------------------------------------------------------------------
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 07:56   #285
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U antwoordt naast de kwestie. Ik vind het heel interessant wat u hierboven zegt (alhoewel zonder pretentie ik dit ongeveer al wist) maar dat is niet wat ik van u weten wil. En daarom herhaal ik nog maar eens:

--------------------------------------------------------------------------------
Uit hetgeen ik in mijn vorig bericht heb geschreven had u het reeds kunnen afleiden. Maar, voor uw gewetensrust zal ik het dus expliciet uitschrijven: neen, ik ben niet akkoord met het soort straf die in Leviticus wordt voorzien. En ik ben géén uitzondering. Zelfs de meest radicale versie van ultra-orthodoxe Jood zal dergelijke straf niet willen toepassen. Hetzelfde geldt overigens voor wat betreft de overspelige vrouw. De gelovige Jood Jehoushuah ("Jezus") was overigens dezelfde mening toegedaan (Wie zonder zonder is enz.).

Laatst gewijzigd door quercus : 22 juli 2012 om 07:57.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 08:36   #286
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit hetgeen ik in mijn vorig bericht heb geschreven had u het reeds kunnen afleiden. Maar, voor uw gewetensrust zal ik het dus expliciet uitschrijven: neen, ik ben niet akkoord met het soort straf die in Leviticus wordt voorzien. En ik ben géén uitzondering. Zelfs de meest radicale versie van ultra-orthodoxe Jood zal dergelijke straf niet willen toepassen. Hetzelfde geldt overigens voor wat betreft de overspelige vrouw. De gelovige Jood Jehoushuah ("Jezus") was overigens dezelfde mening toegedaan (Wie zonder zonder is enz.).
Dus u neemt zowat uit de Thora hetgeen u past, hetgeen u aanstaat. Tja, wat moeten we daar nu allemaal mee. Judaïst �* la carte. Dat is gemakkelijk natuurlijk, laat staan dat het ook maar enige ernstige en consequente morele instelling veronderstelt.

Maar wees maar zeker dat ultra-orthodoxe joden deze straf zouden toepassen, moesten ze het ooit voor het zeggen hebben. Net zoals de katholieke kerk dit deed toen ze het voor het zeggen had. En net zoals de fundamentalistische islam het nog steeds toepast.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2012 om 08:45.
Oud 22 juli 2012, 08:42   #287
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Of daar ga ik toch van uit
Enkel latente moslims zijn geobsedeerd met wie al dan niet een moslim is.
Oud 22 juli 2012, 11:09   #288
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus u neemt zowat uit de Thora hetgeen u past, hetgeen u aanstaat. Tja, wat moeten we daar nu allemaal mee. Judaïst �* la carte. Dat is gemakkelijk natuurlijk, laat staan dat het ook maar enige ernstige en consequente morele instelling veronderstelt.

Maar wees maar zeker dat ultra-orthodoxe joden deze straf zouden toepassen, moesten ze het ooit voor het zeggen hebben. Net zoals de katholieke kerk dit deed toen ze het voor het zeggen had. En net zoals de fundamentalistische islam het nog steeds toepast.
Mocht het Judaïsme beantwoorden aan de criteria die jij ervoor wil hanteren, dan zou er geen Judaïsme meer bestaan.

Jij wilt een Judaïsme dat uitsluitend bestaat in het �* la lettre toepassen van de tekst van de Geschreven Torah. Of je het nu graag hebt of niet, voor een observante Jood is de Halakha die is vastgelegd in de Orale Torah net zo belangrijk.

En tegelijkertijd wil u hier tegenover anderen zitten pontificeren dat u het allemaal wel beter weet.

Met jou zet ik de discussie over dit onderwerp stop. Je weigert je neer te leggen bij een realiteit die niet beantwoordt aan het door jou gekoesterde negatieve beeld van het Judaïsme.
Oud 22 juli 2012, 11:16   #289
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mocht het Judaïsme beantwoorden aan de criteria die jij ervoor wil hanteren, dan zou er geen Judaïsme meer bestaan.

Jij wilt een Judaïsme dat uitsluitend bestaat in het �* la lettre toepassen van de tekst van de Geschreven Torah. Of je het nu graag hebt of niet, voor een observante Jood is de Halakha die is vastgelegd in de Orale Torah net zo belangrijk.

En tegelijkertijd wil u hier tegenover anderen zitten pontificeren dat u het allemaal wel beter weet.

Met jou zet ik de discussie over dit onderwerp stop. Je weigert je neer te leggen bij een realiteit die niet beantwoordt aan het door jou gekoesterde negatieve beeld van het Judaïsme.
Helemaal niet. Maar als u het zo opvat, dan is het bestuderen van de Thora door een Judaïst gereduceerd tot een aangenaam tijdverdrijf. Mij goed, het is genoteerd.
Oud 22 juli 2012, 12:26   #290
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Maar mens, heb jij al een moslim gezien die zelf gedurende een volle vijf minuten niet minstens 3x zoals een vuil crapuul staat te rochelen (op de openbare weg wel te verstaan) ? Vooral de jongeren, die zitten honderden keren per dag te rochelen en te spuwen. Een van de meest degoutante gewoontes die men zich maar kan voorstellen. Typisch een moslim gewoonte trouwens, die nu spijtig genoeg ook door de niet-moslim jeugd word overgenomen. Ik ben daar uitermate vies van. Zelfs moslima's beginnen dat nu ook al te doen. Ikzelf doe zoiets nooit.
Ik heb al veel moslims gezien die dit niet doen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 12:29   #291
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Het is wetenschappelijk bewezen, dat moslims vaak staan te rochelen. Dat is inderdaad een gewoonte van vele moslims, het is een teken van beleefdheid.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 12:36   #292
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, maar God sloeg er al eens naast met zijn geboden.
Dan wel, dan weer niet, dan weer gebood hij anderen het in zijn plaats te doen...
En ik die indertijd heb moeten van buiten blokken dat diene kwibus onfeilbaar is... Weer een zekerheid minder..... Op den duur zou ne mens nog moslim worden, voor hen staat alles tenminste zwart op wit duidelijk vast...

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 22 juli 2012 om 12:37.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 13:39   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag is evenwel in welke mate men dan nog waarde hecht aan die bijbelboeken als uitdrukking van Gods wil. In deze weten wij als christenen dat dit alles voortkwam "met het oog op de hardheid uwer harten", zoals Jezus aangaf. Met de volheid van de Openbaring door Hem kunnen we deze bijbelboeken juist plaatsen, maar het jodendom verwerpt deze vervolmaking van de Wet in Jezus de Messias. Bijgevolg heeft het Oosten wel een terecht punt, dat de joden - en in hun kielzog u als judaïserende niet-jood - blijkbaar wat aan het rotzooien gaan met de bijbel. Op eigen initiatief. Vandaar dat hier weer eenzelfde oordeel naar voorkomt als eerder: het huidige jodendom is niet langer het oorspronkelijke.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 13:40   #294
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Zo kennen we jouw soortje weeral. Snel wat verpakte zever uitrochelen over de moslims om je eigen haat jegens anderen te verdoezelen. Tzal niet pakken.
Er zijn enkele grote stromingen binnen de islam, de sjiieten kunnen we al afschrijven als barbaars en achterlijk (zie iran en irak), die van midden afrika en egypte besnijden nog steeds hun dochters clitoris dus ik hoop dat je die niet goed praat. Da's al 35% van alle moslims die deze leer volgen.

Ik probeer nu al een tijdje te begrijpen welke islam stroming we nu kunnen bestempelen als 'de juiste' en die niet voldoet aan onze foute vooroordelen die we blijkbaar hebben.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 13:42   #295
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik probeer nu al een tijdje te begrijpen welke islam stroming we nu kunnen bestempelen als 'de juiste' en die niet voldoet aan onze foute vooroordelen die we blijkbaar hebben.
De ahmadiyya misschien. In het verleden heb ik interessante en vrij open contacten met die mensen gehad.
Oud 22 juli 2012, 13:55   #296
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De ahmadiyya misschien. In het verleden heb ik interessante en vrij open contacten met die mensen gehad.
Misschien maar volgens wikipedia : "Door de meeste moslims worden de Ahmadiyya niet als moslims beschouwd." en ze beslaan maar 0,7% van de moslim gemeenschap.

Ik heb het persoonlijk nog wel op met de noord afrikaanse berbers maar die hebben eerder een allegaartje van gebruiken en zijn nu quasi volledig soenitisch geïslamiseerd, veel marokkanen hebben berberse voorouders, ze zouden beter daar eens hun roots zoeken in plaats van bij de islam die de berbers veroverd hebben tijdens de middeleeuwen.

Laatst gewijzigd door BonBon : 22 juli 2012 om 13:56.
Oud 22 juli 2012, 13:58   #297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien maar volgens wikipedia : "Door de meeste moslims worden de Ahmadiyya niet als moslims beschouwd." en ze beslaan maar 0,7% van de moslim gemeenschap.
Inderdaad, ze worden door sommige moslims niet als moslim aanzien. Ook de alevieten zitten in hetzelfde schuitje en zelfs soefi's moeten het bij veel soennieten ontgelden.

Ahmadiyya worden evenwel toch toegelaten tot Mekka, wat dus toch een impliciete erkenning is van hun moslim-zijn.
Oud 22 juli 2012, 14:30   #298
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Ik mis eigenlijk toch veel zo zonder Godsdienst.
Hier hebben ze kraantjeswater of Spa, die heilig word als iemand er over wuift.
Het neemt van mensen erfzonden (?) weg van pasgeborenen, die als enige fout eens, in een pamper gepist of gekakt hebben.
In Israël heb je dan weer veel frustratie, want ze vinden het nodig met hun hoofd tegen een muur te bonzen.
In Mekka zijn ze dan weer kwaad op een muur die langs een grote zwarte kist staat.
Vraag me af wat die muur hen gedaan heeft, dat ze er de ganse dag met stenen tegen gooien.

Maar ik geef toe, logica is niet mijn sterkste zijde.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 14:38   #299
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, ze worden door sommige moslims niet als moslim aanzien. Ook de alevieten zitten in hetzelfde schuitje en zelfs soefi's moeten het bij veel soennieten ontgelden.

Ahmadiyya worden evenwel toch toegelaten tot Mekka, wat dus toch een impliciete erkenning is van hun moslim-zijn.
Ergens in deze thread is het al ter sprake gekomen dat moslims niet mogen ontkennen dat iemand moslim is als die zelf beweert dat die moslim is, zelfs al is hij homo. Ahmadiyya lijkt me dan aanvaardbaar om toe te laten in Mekka.

Al is die regel niet overal geldig blijkbaar want moslims worden ook dood gestenigd en veroordeeld voor afwijkende ideeën van de islam, het is een ingewikkeld gedoe.
Oud 22 juli 2012, 14:45   #300
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ergens in deze thread is het al ter sprake gekomen dat moslims niet mogen ontkennen dat iemand moslim is als die zelf beweert dat die moslim is, zelfs al is hij homo. Ahmadiyya lijkt me dan aanvaardbaar om toe te laten in Mekka.

Al is die regel niet overal geldig blijkbaar want moslims worden ook dood gestenigd en veroordeeld voor afwijkende ideeën van de islam, het is een ingewikkeld gedoe.
In bepaalde landen - waaronder Pakistan - wordt de Ahmadiyya inderdaad vervolgd, heel bloedig zelfs. In andere landen getolereerd. In Nederland echter worden ze door de andere soennitische moskeeën niet als islamitisch erkend. 't Zal je dus maar overkomen dat je de ene dag moet horen dat je geen moslim bent, om de andere dag samen met diezelfde man in Mekka te staan... als moslim.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be