Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2012, 22:37   #21
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
1.3,5 maanden vakantie per jaar (op loopbaan van 45 jaar is dat 10 jaar langere vakantie dan de privésector, BETAALD!!).
2.Elke woensdagnamiddag vrij.
3.Minder werkuren dan een doorsnee job. Een fulltime in het lager onderwijs doet 24 uren per week, in het secundair is dat 22 uren.
4.Ook in vakantieperiodes wordt het loon van een leerkracht gewoon doorbetaald. Voor vastbenoemden is het nettoloon elke maand hetzelfde, voor de niet-vastbenoemden varieert het maandloon. Op jaarbasis is er geen verschil tussen beide.
5.Geen opvangkosten voor je kinderen. Een leerkracht moet niet werken wanneer de kroost thuis is.
6.Een heel hoog pensioen.
7.Bij pensioen ook perikwatie.
8.Vakantiegeld.
9.Eindejaarspremie.
10.Gratis openbaar vervoer.
11.Fietsvergoeding.
13.Vastheid van betrekking.
14.Gezien de lange vakanties hebben 73% van de leerkrachten een tweede job, meestal in het zwart : - leraar in avondschool.
- reisleider.
- verzekeringsagent.
15. Wegens vastheid van betrekking wonen de meesten op wandelafstand van hun werk.
Het rijtje voordelen is natuurlijk niet min , maar ik zou de dag van vandaag niet graag voor de klas staan met de huidige jeugd die zich vaak zeer arogant en onbeschoft gedraagt , en als je er iets tegen zegt , staan hun ouders hen nog bij .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 22:41   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Extralegale voordelen
Behalve vakantiegeld, eindejaarspremie, gratis openbaar vervoer en fietsvergoeding krijgen leerkrachten geen bijzondere extralegale voordelen. Ze hebben wel recht op een lerarenkaart.
Toch even nuanceren. Zoals u het hierboven staat, lijkt het erop alsof wij, onderwijzend personeel, recht zouden hebben op "gratis openbaar vervoer". Dat is niet het geval. Wij hebben slechts recht op terugbetaling van de gemaakte kosten als we voor het OV kiezen als woon-werkverkeer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 22:47   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Klein land, kleine mentaliteit.
2
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 22:49   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1.3,5 maanden vakantie per jaar (op loopbaan van 45 jaar is dat 10 jaar langere vakantie dan de privésector, BETAALD!!).
2.Elke woensdagnamiddag vrij.
3.Minder werkuren dan een doorsnee job. Een fulltime in het lager onderwijs doet 24 uren per week, in het secundair is dat 22 uren.
4.Ook in vakantieperiodes wordt het loon van een leerkracht gewoon doorbetaald. Voor vastbenoemden is het nettoloon elke maand hetzelfde, voor de niet-vastbenoemden varieert het maandloon. Op jaarbasis is er geen verschil tussen beide.
5.Geen opvangkosten voor je kinderen. Een leerkracht moet niet werken wanneer de kroost thuis is.
6.Een heel hoog pensioen.
7.Bij pensioen ook perikwatie.
8.Vakantiegeld.
9.Eindejaarspremie.
10.Gratis openbaar vervoer.
11.Fietsvergoeding.
13.Vastheid van betrekking.
14.Gezien de lange vakanties hebben 73% van de leerkrachten een tweede job, meestal in het zwart : - leraar in avondschool.
- reisleider.
- verzekeringsagent.
15. Wegens vastheid van betrekking wonen de meesten op wandelafstand van hun werk.
2 niet juist. Er is bij ons een beurtrol waarbij we om de maand een woensdag namiddag verzorgen en besteden aan jeugdzorg op school. Daarnaast hou ik me ook bezig met schoolsport, waardoor ik op allerlei woensdag namiddagen voor school in de weer ben.

3 is onzin, daar een leraar die zijn werk ernstig neemt zeker nog tien uur bijkomend werk per week heeft. En eigenlijk is dat maar een minimum. Naast mijn 24 uur als onderwijzer heb ik trouwens ook nog allerlei vergaderingen. Mij hoor je niet klagen, maar het plaatje "je moet maar een twintigtal uur werken" is gewoonweg onjuist.

5 klopt al evenmin, want wie om vier uur stopt, is niet om vier uur al bij de school van je kroost.

13 bereik je maar als je vastbenoemd bent. Sommige leraren leven jarenlang van de ene interim naar de andere. Soms niet echt om naar uit te zien, hoor.

14 is onzin, maar leraren in avondschool officieel ingeschreven moeten worden. Ook verzekeringsagenten kunnen niet werken zonder officiële toelating met alle nodige implicaties voor de belastingen. Als reisleider kan men al lang niet meer zoveel 'foefelen' als voorheen. Tegenwoordig werken belastingsdiensten vrij methodisch, waarbij ze vertrekken van boekhouding en boekingsplanning van de reisbureaus. Op die manier halen ze feilloos de verschillende reisleiders.

15 prietpraat. In onze school woont welgeteld slechts één onderwijzer op wandelafstand. De meeste komen per auto, een drietal met de trein en de rest met de fiets.
Oud 24 juli 2012, 22:51   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
En weer een draadje waarbij mensen uit den privee gaan zagen over leerkrachten.

Graag de belastingen wat omhoog!
Inderdaad, als het onderwijs dan schijnbaar toch dat beloofde land is, dan zou ik zeggen: kom af! Alleen stel ik jaar na jaar vast dat de instroom van mannelijke collega's afneemt en dat heel velen na enige tijd afhaken om hun heil in de private sector te zoeken.
Oud 24 juli 2012, 23:07   #26
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, als het onderwijs dan schijnbaar toch dat beloofde land is, dan zou ik zeggen: kom af! Alleen stel ik jaar na jaar vast dat de instroom van mannelijke collega's afneemt en dat heel velen na enige tijd afhaken om hun heil in de private sector te zoeken.
Heeft dat niet te maken doordat de nieuwe lichting, itt de vastbenoemde klasse, vd ene interim naar de andere holt zonder uitzicht om op korte of middellange termijn vastbenoemd te worden?
En kan men niet stellen dat de oude garde hun privileges hierdoor in stand houdt? Na ons de zondvloed voor de übermensch?
Wist U dat U 10 jaar minder werkt dan een mens uit de privé maar dat uw pensioen gemiddeld het dubbele bedraagt?
Is dat ethisch te verantwoorden?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 23:11   #27
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Het rijtje voordelen is natuurlijk niet min , maar ik zou de dag van vandaag niet graag voor de klas staan met de huidige jeugd die zich vaak zeer arogant en onbeschoft gedraagt , en als je er iets tegen zegt , staan hun ouders hen nog bij .
De tijd dringt

Spanje ziet zich in ieder geval gedwongen dringend orde op zaken te stellen, aangezien er in oktober voor een aanzienlijk bedrag aan schulden moet worden afgelost. Volgens de Spaanse krant El Economista gaat het om 28 miljard euro. Tegen een rente van boven de 6 en 7 procent wordt dat voor Spanje een hopeloze zaak.

Spanje ziet zich in ieder geval gedwongen dringend orde op zaken te stellen, aangezien er in oktober voor een aanzienlijk bedrag aan schulden moet worden afgelost. Volgens de Spaanse krant El Economista gaat het om 28 miljard euro. Tegen een rente van boven de 6 en 7 procent wordt dat voor Spanje een hopeloze zaak.

Volgens Alessandro Giansanti, strateeg bij ING Bank, mag er in september of oktober een bail-out voor Spanje worden verwacht. (Reuters/BO)
Oud 24 juli 2012, 23:15   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft dat niet te maken doordat de nieuwe lichting, itt de vastbenoemde klasse, vd ene interim naar de andere holt zonder uitzicht om op korte of middellange termijn vastbenoemd te worden?
En kan men niet stellen dat de oude garde hun privileges hierdoor in stand houdt? Na ons de zondvloed voor de übermensch?
Wist U dat U 10 jaar minder werkt dan een mens uit de privé maar dat uw pensioen gemiddeld het dubbele bedraagt?
Is dat ethisch te verantwoorden?
Er zijn allerlei factoren waarom bepaalde mensen afhaken. Een ervan is dat de illusie die bij sommigen leeft als een ballon uiteenspat, als zouden ze als leraar van een gemakkelijk leventjes kunnen profiteren. Plotseling merken ze dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar eens een twintigtal uur voor de klas "staan". 't Is al lang niet meer voor een klas "staan", maar het gaat om individuele leerlingen begeleiden (in het lager onderwijs toch), om gedifferentieerd werken in allerlei opdrachten te voorzien, om creatief om te springen met de leerstof en leerlingen weten te boeien, enz.

Oude garde? Privileges? Welke 'privileges' hebben wij dan wel? Ik zie er geen, hoor.

En waaruit blijkt dat wij als onderwijzers tien jaar minder moeten werken?
Oud 24 juli 2012, 23:31   #29
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Oude garde? Privileges? Welke 'privileges' hebben wij dan wel? Ik zie er geen, hoor.

En waaruit blijkt dat wij als onderwijzers tien jaar minder moeten werken?
Privileges zie opsomming.
U heeft 3,5 maanden BETAALD verlof en wij in de privé 20 werkdagen.
U heeft dus, ik tel de woensdagnamiddagen niet mee en ook uw halftijdsuurrooster tov de prive tel ik niet mee, 2,5 maanden meer verlof.
2,5m X 45 jaar is 112,5 maanden of te wel 10 jaar!
Uw bijdragen zijn fictief maw U heeft niets bijgedragen voor de sociale zekerheid of pensioen.
Trouwens, een lesuur bedraagt slechts 50 min en geen uur.
Men moet jullie dwingen om effectief 38uur op school te zijn per week.
Dan kunnen jullie vergaderen, lessen voorbereiden, verbeteren, etc.
En 20 dagen verlof per jaar.

Laatst gewijzigd door demonen : 24 juli 2012 om 23:34.
Oud 24 juli 2012, 23:32   #30
Восход-1
Banneling

Standaard

Wanneer mensen niet langer iets over hebben voor de opleiding van de kinderen van hun samenleving, is deze gedoemd om te falen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 23:34   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Privileges zie opsomming.
U heeft 3,5 maanden BETAALD verlof en wij in de privé 20 werkdagen.
Dat klopt niet, hoor.
Oud 24 juli 2012, 23:35   #32
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wanneer mensen niet langer iets over hebben voor de opleiding van de kinderen van hun samenleving, is deze gedoemd om te falen.
Indien U enkel les geeft omwille vd exuberante financiele voordelen wens ik niet dat u les geeft aan mijn kinderen.
Oud 24 juli 2012, 23:37   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien U enkel les geeft omwille vd exuberante financiele voordelen wens ik niet dat u les geeft aan mijn kinderen.
Niemand houdt het vol omwille van dergelijke motieven. In het onderwijs hebben we trouwens geen "exuberante financiële voordelen".
Oud 24 juli 2012, 23:42   #34
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat Jan zegt is waar. Ik ken voldoende mensen van zeer dichtbij die ondanks die exuberante voordelen, waarbij zij ware Rockefellers en Fords konden worden na 5 jaar als men jou moet geloven, heel snel weg waren uit het onderwijs.

Enorme werkdruk, vaak te weinig middelen, en heel ondankbaar werk.

Het geldt overal hoor, ook bij leerkrachten en lager medisch personeel: als je pindanoten betaalt, krijg je apen.
Oud 24 juli 2012, 23:44   #35
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of het in je kop komt, wellicht niet, want het hoogste ideaal in je leven is wellicht een BMW, maar leerkrachten zijn de mensen die de nieuwe generatie aan mensen opleiden. Hoe beter het onderwijs, en dus de leerkrachten, zijn, hoe beter mensen zich kunnen ontplooien en hoe meer zij hebben aan hun levens EN hoe meer zij kunnen bijdragen tot de samenleving.
Dit is weer eens een mooi staaltje idealistische bullshit. Ik heb zelf niets tegen leerkrachten, maar men moet hun maatschappelijke rol nu ook niet overwaarderen. Ik heb tijdens mijn opleiding (van lagere school tot einde unief) nooit iets gehad aan leerkrachten, altijd op mijn eigen geleerd, en al zeker geen "ontplooiingsdrang" van hun meegenomen. De meeste leerkrachten die ik gehad heb waren net mensen die een 10 to 3 mentaliteit hadden en na hun werk zo snel mogelijk naar huis wilden. Niet dat daar iets mee mis is, maar in de gemiddelde privé onderneming is er meer gedrevenheid en ontplooiing.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 23:46   #36
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dit is weer eens een mooi staaltje idealistische bullshit. Ik heb zelf niets tegen leerkrachten, maar men moet hun maatschappelijke rol nu ook niet overwaarderen. Ik heb tijdens mijn opleiding (van lagere school tot einde unief) nooit iets gehad aan leerkrachten, altijd op mijn eigen geleerd, en al zeker geen "ontplooiingsdrang" van hun meegenomen. De meeste leerkrachten die ik gehad heb waren net mensen die een 10 to 3 mentaliteit hadden en na hun werk zo snel mogelijk naar huis wilden. Niet dat daar iets mee mis is, maar in de gemiddelde privé onderneming is er meer gedrevenheid en ontplooiing.
Dus moet men ze nog minder betalen en nog meer belasten met hersenloze taken, dan worden ze beter!

Oud 24 juli 2012, 23:48   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, een lesuur bedraagt slechts 50 min en geen uur.
Men moet jullie dwingen om effectief 38uur op school te zijn per week.
Dan kunnen jullie vergaderen, lessen voorbereiden, verbeteren, etc.
En 20 dagen verlof per jaar.
In het middelbaar duurt een lesuur inderdaad vijftig minuten, omdat de leraren zich na ieder jaar van de ene naar de andere klas moeten verplaatsen.

Waarom zouden we 38 uur op school moeten zijn? Als onderwijzer bereid ik inderdaad flink wat op school voor, maar net zo goed kan ik thuis eraan werken als dat beter past bij het doen en laten van mijn gezin. In onze job staat er geen beperking op de uren: de meesten van ons doen veel meer dan louter een twintigtal uren.

Nog eens: uw twintig dagen kloppen niet, beste vriend.
Oud 24 juli 2012, 23:53   #38
Восход-1
Banneling

Standaard

Sommige mensen bereiden liever thuis in alle rust lessen voor, in plaats van dit op school te doen. Maar dat gaat niet in de hoofden van de afgunstige gastjes.

Gewoon kapotbelasten, die handel.
Oud 24 juli 2012, 23:56   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommige mensen bereiden liever thuis in alle rust lessen voor, in plaats van dit op school te doen. Maar dat gaat niet in de hoofden van de afgunstige gastjes.

Gewoon kapotbelasten, die handel.
In mijn onmiddellijke omgeving heb ik er ook een paar van dergelijke kalibers lopen: afgunstig en jaloers waarbij ze voortdurend de mond vol hebben van "twee maanden vakantie" en "maar twintig uur werken"... Ik antwoord steeds: "Als het toch het aards paradijs is, waarom kom je geen lesgeven? Genoeg openstaande betrekkingen in technische instituten e.d." Dan zwijgen ze (voor een tijdje).
Oud 25 juli 2012, 00:13   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je even bekijkt hoeveel belasting er betaald wordt, dan komt wat je zegt nogal ongeloofwaardig over.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be