![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() Nog even een kanttekening: Een datum als 26 juli is misschien historisch wel heel significant, maar valt wel midden in de zomervakantie, wanneer iedereen weg is en alles plat ligt. Over het algemeen kiezen landen voor een nationale feestdag in de lente, wanneer er goed weer is en mensen om het feest mee te vieren.
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
*Bukt, rent*
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister-President
|
![]() Wel, dit fundament van corruptie is aan het verdwijnen.
![]() |
#127 |
Minister-President
|
![]() Morgen 26-07-2012 is de nationale feestdag der Nederlanden ! !
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
|
![]() dat op 26 juli 1581 de Nederlanden hun onafhankelijkheid uitroepen van Spanje.
![]() |
#130 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
http://www.storme.be/unievanutrecht.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Minister-President
|
![]() Ik ben er vrij zeker van dat Vlaanderen en Nederland nooit een confederatie zullen vormen.
![]() |
#132 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- de Pragmatieke Sanctie aan: 4 november 1549 waarbij de Nederlanden (minus de Vlaanders en Artesie) werden gelicht uit het HRR. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pragmatieke_Sanctie_(1549) - en de Damesvrede 1529: waarbij Vlaanderen en Artesië werden losgeweekt uit het Franse leenmanschap. http://nl.wikipedia.org/wiki/Damesvrede_van_Kamerijk Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 11:42. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
11 juli is even belangrijk dan 18 juni, de nederlaag van Napoleon te Waterloo. http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=491
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht 30 april als 'nationale feestdag' in (Noord-)Nederland is, bij gebrek aan een 'echte' nationale feestdag, kunstmatig en wordt gevierd sinds 30 april 1949, de verjaardag van Juliana, en bestendigd sinds 30 april 1980. Als Beatrix abdiceert ten gunste van Willem-Alexander, wordt 30 april als 'Koninginnedag' twijfelachtig. De datum van 27 april (verjaardag Willem-Alexander) komt dan naar voren, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Er gaan daarom stemmen op om op 24 april 'Oranjedag' te vieren. Op die dag werd Willem van Oranje (1533 - 1584) geboren. De echte nationale feestdag moet niet (meer) samenvallen met de geboortedag van de toevallig regerende koning(in). Dat is niet (meer) van deze tijd. Daarom is, naast de data die ik noemde, ook 18 juni een goed voorstel.'----einde citaat Het lijkt me beter om op 5 mei onze nationale feestdag te vieren. De dag van de vrijheid, waarop we onze vrijheid herdenken en de bevrijdingen van Spanje , van Frankrijk/Napoleon en van Hitler/Duitsland Ook de Oranjes ,als symbool van deze vrijheid kunnen een plaats krijgen op deze feestdag. Koninginnendag bij Willem Alexander, afschaffen. Het zou goed zijn dat zo'n nationale feestdag naast de feestelijkheden ook een lesje geschiedenis zou bevatten ,want de meeste mensen hebben hier geen benul van. De saaie provincie feestjes komen te vervallen en Willem Alexander bezoekt met Maxima belangrijke plaatsen met historische gebeurtenissen. De verworven vrijheid wordt aanschouwelijk gemaakt, door deze bezoeken en feestelijkheden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Net zoals ze vergeten dat Brabanders aan de andere kant vochten terwijl Henegauwers en mensen van Namen met de Vlamingen mee vochten. 11-juli had met taalstrijd niks van doen, het was een opstand van de gilden en de vroege burgerij. Een klassenstrijd dus. 26 juli is klaar en duidelijk: de Nederlanden verklaren zichzelf onafhankelijk. Het ondertekende document laat geen twijfel over de intentie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch niet, ![]() Bovendien: als Vlaanderen geeannexeerd zou gebleven zijn, was dit maar een eerste dominosteentje dat gevallen zou zijn. Filips de Schone had een akkoord afgesloten met Godefried Van Brabant dat deze laatste bij een Franse overwinning leenman voor Gent zou worden en het Hertogdom Brabant zou vermarchandeerd worden. (Godefied zou in het hertogdom op de troon komen met Franse steun in de plaats van Jan.) Als de Schelde de grens zou zijn geworden had bovendien de later ten tonele verschijnende Louis Kators een pracht van een uitvalsbasis om de rest van de zuidelijke Nederlanden in de tang te nemen, als deze tenminste toen nog niet zouden hebben deel uitgemaakt van Frankrijk. 2. Ja, en als ik sommige bronnen mag geloven was de opperbevelhebber van de het Vlaamse volksleger de Zeeuw, Jan Van Renesse. Wat maakt het uit....! Feit was dat het vooral een Vlaamse aangelegenheid was en dan bovenal een West-Vlaamse. De kosten werden bovendien voornamelijk gedragen door Brugge, dat trouwens het meeste te vrezen had bij een Franse overwinning. Die stad zou ter vergelding voor de Brugse Metten zo ongeveer met de grond zijn gelijkgemaakt. Maar keer het toch eens om: als Frankrijk zou gewonnen hebben, was het dan een overwinning door Fransen.... In 1304 ronselden de Fransen grotendeels een huurlingenleger. (Dat nadien door Vlaanderen werd betaald, maar dat is iets anders.) 3. Maar dat beweer ik toch begoth niet, dat het een taalstrijd was! ![]() Ik had het over de gevolgen van de Vlaamse overwinning. Het is een beetje te vergelijken met de weerstanders tijdens WO II. Die hebben ook niet gevochten voor de Nederlandstaligheid en de geallieerden ook niet. Maar als nazi-Duitsland hier gebleven was, dan was onze standaardtaal nu het Duits en niet het Nederlands. (Alhoewel daar misschien nog een heel klein beetje kan over getwijfeld worden) Net zoals het Frans onze standaadtaal zou zijn geweest, ware Naploeon hier gebleven. Welnu, hadden de Vlaanderaars in 1302 niet gewonnen dan bleef de annexatie door Frankrijk bestaan, en als die annexatie nadien niet werd teniet gedaan dan behoorden de Vlaanders nu bij Frankrijk en uiteraard zou van het Nederlands geen sprake meer zijn geweest en zoals nu in Artesie en Frans-Vlaanderen. Het volstaat soms van gewoon 1 en 1 op te tellen. ![]() Gij herleidt het tot een klassenstrijd. Dat klopt maar dan wel in een eenzijdig marxistische visie. Het was OOK een klassenstrijd. In sé ging het om een konfkikt leenman-leenheer waar nadien nog andere faktoren bijkwamen. 4. Het gaat mij niet zozeer om de onafhankelijkheid op zich maar om de vrijwaring van de Nederlandstaligheid. Ik wil graag tekenen voor een terrugkeer naar een unie met Spanje op voorwaarde dat de gevolgen van de scheiding dan ook teniet gedaan worden. Maw dat de sindsdien aan de Nederlandstaligheid Geroofde Gebiedsdelen terug Nederlandstalig worden. Mijn vaderland is namelijk mijn moedertaal en dat werd gered op 11 juli en 18 juli. En ook op 5/8 mei (Duitse kapitulatie in NL/B) maar als ik iets kan vieren ten nadele van de eeuwenoude aarts- en erfvijand ben ik natuurlijk dubbel in mijn nopjes. Zie trouwens http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=134 Zelfstandigheid is voor mij geen fetish. Als dat ten koste molet gaan van 1 NL-talige dan bedank ik daar voor, bjj manier van spreken. Vanuit die optiek vind ik dus Wateroodag en de Guldensporenslag belangrijker van de Plakkaat van Verlatinghe.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 14:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Lobbywerk voor Leo Belgicus aan de winkel....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juli 2012 om 13:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De uitgeweken Vlamingen samen met de Hollanders, hebben niet alleen een gouden eeuw tot stand gebracht, maar ook een statenbijbel in het Nederlands, het Nederlands als bestuur en cultuur taal , het Nederlandstalig onderwijs enz enz. Lange tijd is het Nederlands van Nederland tot ,jaren 60 vorige eeuw , voor Vlaanderen een voorbeeld geweest bij de strijd en de emancipatie van hun taal. Zonder de onafhankelijkheid ,na de opstand tegen Spanje, hadden we waarschijnlijk nu allemaal Frans gesproken *Guldensporenslag, tegen Frankrijk *Verlatinghe -oorlog tegen Spanje *Waterloo dag -Napoleon *1e wereld oorlog tegen Duitsland *2e wereldoorlog tegen Duitsland Het zijn allemaal gebeurtenissen voor onze onafhankelijkheid, met als gevolg het voortbestaan van het Nederlands Mijn voorkeur zou zijn ,om al deze strijd voor de vrijheid en onafhankelijkheid, op een gezamenlijke feestdag te vieren/herdenken. De datum vind ik minder belangrijk Laatst gewijzigd door Roderik : 27 juli 2012 om 14:16. |
|
![]() |
![]() |