Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2012, 16:18   #241
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ik weet dat humor niet reglementair is, maar C2C maakte gebruik van ironie om juist jouw punt te bevestigen.
Geveinsde onwetendheid is een techniek die zeer ontwapenend werkt.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 16:20   #242
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht

ik ben niet de persoon in mijn schermafbeelding

Aw, hoe jammer.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 16:51   #243
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kleuterjuf = leerkracht lager en middelbaar onderwijs (bachelors)

Opvallend, de loonbarema's voor kleuterjuffen en leekrachten lager of middelbaar onderwijs zijn aan elkaar gelijk gesteld. Starters verdienen 2.234,93 euro bruto per maand (indexering 2011). De eerste drie jaar komt daar jaarlijks zo'n 70 euro bij. Daarna volgt er om de twee jaar een loonsverhoging van ongeveer 120 euro.

Na 5 jaar ervaring 2.574,01 euro bruto per maand
Na 15 jaar ervaring 3.173,26 euro bruto per maand
Na 27 jaar ervaring (maximum) 3.892,36 euro bruto per maand

Leerkrachten hoger middelbaar onderwijs (masters)

Met een masterdiploma, aangevuld met een aggregaatsdiploma, verdien je al meteen 2.799,11 euro bruto (indexering 2011). Na amper drie jaar stijgt het loon tot boven de 3.000 euro bruto.

Na 5 jaar ervaring 3.240,49 euro bruto per maand
Na 15 jaar ervaring 4.088,23 euro bruto per maand
Na 25 jaar ervaring (maximum) 4.935,95 euro bruto per maand

Het salaris van professoren stijgt niet alleen met de anciënniteit, ook zijn of haar titel speelt een rol:

Bedragen in bruto; respectievelijk geen ervaring - 5 jaar - 15 en 25 jaar

Docent 3.693,61 euro - 4.134,99 euro - 4.982,73 euro - 5.830,45 euro

Hoogleraar 4.602,74 euro - 5.044,13 euro - 5.891,85 euro - 6.739,57 euro

Gewoon hoogleraar 5.961,44 euro - 6.589,02 euro - 7.848,28 euro - 9.107,55 euro

Extralegale voordelen
Behalve vakantiegeld, eindejaarspremie, gratis openbaar vervoer en fietsvergoeding krijgen leerkrachten geen bijzondere extralegale voordelen. Ze hebben wel recht op een lerarenkaart.
Een van de redenen waarom het onderwijs van bedenkelijke kwaliteit is. Als je kwaliteit wil, moet je wat meer betalen, he !

Enkel het "gewoon hoogleraar" salaris begint er al een klein beetje op te lijken, tegen het einde van de loopbaan toe. Maar als je ziet hoe moeilijk het is dat baantje vast te krijgen, en hoeveel ons-kent-ons je daarvoor moet meehebben, is dat de moeite niet om dat te proberen.

Dan zijn er toch wel jobkes die met veel minder moeite veel gemakkelijker zo een verloning geven. Een van de redenen voor mij om niet in het onderwijs te blijven.
Oud 30 juli 2012, 17:02   #244
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Dan maar naar Frankrijk?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 17:14   #245
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een van de redenen waarom het onderwijs van bedenkelijke kwaliteit is. Als je kwaliteit wil, moet je wat meer betalen, he !
Onnozelen. Een ICT'er die zich maandelijks moet bijscholen en elke dag voor nieuwe intellectuele uitdagingen staat verdient nog minder.
Oud 30 juli 2012, 17:17   #246
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Onnozelen. Een ICT'er die zich maandelijks moet bijscholen en elke dag voor nieuwe intellectuele uitdagingen staat verdient nog minder.
Netwerkbeheer voor "Golfplaten Vermeulen" is niet meteen iets wat vol nieuwe intellectuele uitdagingen zit.

Trouwens, het is volledig terecht dat een leraar meer verdient, een leraar draagt kennis over. Een leraar heeft een meer waardevolle functie, daar hij als hij goed is ervoor kan zorgen dat mensen goede ICT'er (of andere zaken) worden.

Kennisoverdracht is een integraal deel van een hoogtechnologische maatschappij. Ik weet dat hier asocialen rondlopen, die door de perikelen van deze tijd hun rug niet breken in heropvoedingskampen voor asocialen maar met een te grote auto rijden, die menen te vinden dat dit niet waar is, maar toch is het zo. Geef iets teveel inspraak aan die asocialen en hun ideologen en we zitten snel weer in Afrika.

Laatst gewijzigd door Восход-1 : 30 juli 2012 om 17:20.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 17:23   #247
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Netwerkbeheer voor "Golfplaten Vermeulen" is niet meteen iets wat vol nieuwe intellectuele uitdagingen zit.

Trouwens, het is volledig terecht dat een leraar meer verdient, een leraar draagt kennis over. Een leraar heeft een meer waardevolle functie, daar hij als hij goed is ervoor kan zorgen dat mensen goede ICT'er (of andere zaken) worden.

Kennisoverdracht is een integraal deel van een hoogtechnologische maatschappij. Ik weet dat hier asocialen rondlopen, die door de perikelen van deze tijd hun rug niet breken in heropvoedingskampen voor asocialen maar met een te grote auto rijden, die menen te vinden dat dit niet waar is, maar toch is het zo. Geef iets teveel inspraak aan die asocialen en hun ideologen en we zitten snel weer in Afrika.
Daar bestaan boeken voor. Sommige leerkrachten maken alles net ingewikkelder met hun duiding.
Oud 30 juli 2012, 17:28   #248
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar bestaan boeken voor. Sommige leerkrachten maken alles net ingewikkelder met hun duiding.
Klopt. Dat komt omdat de lerarenopleidingen slecht zijn (de Crocs-mafia aan pedagoges zwaait daar de plak) en leerkracht een onderbetaald beroep is waardoor er veel incompetenten zit.

Maar, boeken zijn een prima hulpmiddel en eens men bezig is kan men het vaak met enkel boeken redden. Maar in het middelbaar gaat het niet. Er komt daar meer aan pas dan enkel het vak overbrengen, he. Motiveren, enthousiasme opwekken, begeleiden, problemen opsporen en wegwerken, ... . Leren leren, kortom. Nadien kan men het zelf (het is dat ik in't hoger ooit naar de les ging), maar dat eerste is onontbeerlijk.

Nu, ik hoop dat ik hier niet voor een muur sta te praten. Kan zijn dat je zo'n centenmans zit die elke dag gefrustreerd naar zijn loonbrief en dan weer naar de BMW naar de buurman die groter is dan de jouwe kijkt, het glazuur van je tanden wegschrobbend en morrend dat het godverdomme niet eerlijk is, maar ik hoop van niet.
Oud 30 juli 2012, 17:35   #249
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Maar, boeken zijn een prima hulpmiddel en eens men bezig is kan men het vaak met enkel boeken redden. Maar in het middelbaar gaat het niet. Er komt daar meer aan pas dan enkel het vak overbrengen, he. Motiveren, enthousiasme opwekken, begeleiden, problemen opsporen en wegwerken, ... . Leren leren, kortom. Nadien kan men het zelf (het is dat ik in't hoger ooit naar de les ging), maar dat eerste is onontbeerlijk.
In het middelbaar lette ik nooit op. Net omdat ik niet gemotiveerd was. Allemaal abstract gedoe over wetten van Newton, Pythagoras enz. Zelfs op de hogeschool of unief gaat dit verder. Hemoglobine zorgt voor zuurstofbinding blablabla. Ze zouden mij beter een microscoop onder de neus duwen zodat ik zelf eens hemoglobine en zuurstofdeeltjes in actie kan zien. Zoiets zal mij meer bijblijven dan steeds maar theorie te verorberen. Jeugd wilt zelf ontdekken.
Oud 30 juli 2012, 17:41   #250
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
In het middelbaar lette ik nooit op. Net omdat ik niet gemotiveerd was. Allemaal abstract gedoe over wetten van Newton, Pythagoras enz. Zelfs op de hogeschool of unief gaat dit verder. Hemoglobine zorgt voor zuurstofbinding blablabla. Ze zouden mij beter een microscoop onder de neus duwen zodat ik zelf eens hemoglobine en zuurstofdeeltjes in actie kan zien. Zoiets zal mij meer bijblijven dan steeds maar theorie te verorberen. Jeugd wilt zelf ontdekken.
Akkoord, de manier waarop men lesgeeft is enorm achterhaald. En er wordt te weinig interactie met leerlingen en studenten behaald. Maar dat wil niet zeggen dat men alles mag afvoeren. Integendeel.
"Abstract gedoe over wetten van Netwon, Pythagoras blabla" is onontbeerlijk voor het begrijpen van een aantal dingen, waaronder ook hetgeen wat onder je microscoop gebeurt.
Maar je zal de wetten van Newton moeten kennen. Of je mag naar de vakschool, daar moeten ze die wetten niet kennen. En kunnen ze heel handig zijn en weten hoe "het in den praktijk" in elkaar zit, maar niemand laat die mensen dan ook iets ontwerpen.
Oud 30 juli 2012, 17:42   #251
Восход-1
Banneling

Standaard

Maar blijkbaar zijn de wetten van Newton al "te abstract". En abstract denken is foei natuurlijk. Ga dan naar beroepsonderwijs, krijg je niks van die zever.
Oud 30 juli 2012, 17:50   #252
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Maar je zal de wetten van Newton moeten kennen. Of je mag naar de vakschool, daar moeten ze die wetten niet kennen. En kunnen ze heel handig zijn en weten hoe "het in den praktijk" in elkaar zit, maar niemand laat die mensen dan ook iets ontwerpen.
Dan komen we terug bij het slecht onderwijs. Ik sta er zeker achter dat die basisprincipes moeten gekend zijn, maar hoeveel mensen weten het nog eens ze hun diploma behaald hebben ? 70% van de leerstof is vergeten 6 weken na de examens. Nog eens 70% van al die leerstof ga je in de rest van je leven niet meer gebruiken. Dat vind ik net zo erg. Dat er zoveel hogere diploma's rondlopen, maar vraag je ze iets basic weten ze het antwoord niet.
Oud 30 juli 2012, 17:56   #253
Восход-1
Banneling

Standaard

Als je concreet gaat voorstellen dat de elementaire beginselen van de fysica niet onderwezen moeten worden, dan zijn we uitgepraat en mag je elders de werkzoekende IT-er uithangen.
Hetzelfde geldt voor mensen die beweren dat zaken leren enkel dient om deze zaken te onthouden. Dat is voor een groot deel niet zo. Men vergeet zaken snel, maar het verwerken van bepaalde disciplines draagt wel bij tot het ontwikkelen van abstract, technisch, creatief en doelgericht denken.
Ik ken ook niet alle stellingen over continuiteit van functies over R meer, maar dat wilt niet zeggen dat ik er niks aan heb gehad.

Snap je eigenlijk wat ik bedoel? Allezja, van iemand die vindt dat men niet meer dan de absolute basis moet aanleren en verder stielmannen moet maken verwacht ik nu niet veel, maar ik kan wel hopen.
Oud 30 juli 2012, 17:59   #254
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ons onderwijs is trouwens helemaal niet slecht. We staan aan de wereldtop (volgens de PISA-studies toch).

Maar eigenlijk moet héél het Westerse onderwijssysteem hervormd worden. Dat stamt nog uit de 19de eeuw en is gebaseerd op twee simplistische denklijnen: (1) de creatie van de natie-staat, en (2) de industrialisering.

Dat is nu volstrekt verleden tijd. Maar het curriculum is daar nog op gebaseerd.

Vandaag moet onderwijs gaan over menselijke creativiteit. En daar is een gigantische revolutie voor nodig.

Niemand weet goed hoe daaraan te beginnen. Buiten een paar experts als Ken Robinson, die ongebreideld stelt dat ons onderwijs creativiteit doodt, en dat ook als doel heeft.

Nu we daar toch over bezig zijn ga ik die kerel z'n lezing nog eens terug bekijken: http://www.ted.com/talks/lang/en/ken...reativity.html

=================

En we weten niet echt hoe leraars met zo'n transformatie zullen omgaan. Ze kunnen hun oude routines verkiezen, maar ze kunnen ook de drijfveer van die revolutie zijn. Niemand weet het.

Laatst gewijzigd door C2C : 30 juli 2012 om 18:00.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 18:00   #255
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ons onderwijs is trouwens helemaal niet slecht. We staan aan de wereldtop (volgens de PISA-studies toch).

Maar eigenlijk moet héél het Westerse onderwijssysteem hervormd worden. Dat stamt nog uit de 19de eeuw en is gebaseerd op twee simplistische denklijnen: (1) de creatie van de natie-staat, en (2) de industrialisering.

Dat is nu volstrekt verleden tijd. Maar het curriculum is daar nog op gebaseerd.

Vandaag moet onderwijs gaan over menselijke creativiteit. En daar is een gigantische revolutie voor nodig.

Niemand weet goed hoe daaraan te beginnen. Buiten een paar experts als Ken Robinson, die ongebreideld stelt dat ons onderwijs creativiteit doodt, en dat ook als doel heeft.

Nu we daar toch over bezig zijn ga ik die kerel z'n lezing nog eens terug bekijken: http://www.ted.com/talks/lang/en/ken...reativity.html
Als ik mij niet vergis lot Singularity University hopen geld uit aan diegene die een goed plan voorlegt om het onderwijs radicaal te verbeteren.
Oud 30 juli 2012, 18:04   #256
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik mij niet vergis lot Singularity University hopen geld uit aan diegene die een goed plan voorlegt om het onderwijs radicaal te verbeteren.
Laten we eens een plan schrijven.

Ik heb een website-je voor een radicaal soort schooltjes in de Congo. Waar experimenteren mogelijk is, zeker met straatkinderen. Maar op die website staat mijn echte naam, en die kan ik dus niet delen. Er hangen hier teveel jerks rond.

Maar, inderdaad, er mag gerust een bom geld worden uitgeloot aan zij die nadenken over nieuwe vormen van onderwijs. Er zijn verbazend weinig pedagogen die zich daaraan wagen. Dus het zal vanuit een andere hoek moeten komen.

Wellicht zullen het weer de filosofen zijn die ons gaan helpen. Want de rest kan het niet.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 18:09   #257
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Qua universiteiten doen we het bijzonder zwak. Was het niet op de 80ste plaats dat de KUL pas kwam en bepaalde Nederlandse universiteiten op plaats 10 al? Ik meen zoiets gelezen te hebben een tijdje terug.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 18:12   #258
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Als je concreet gaat voorstellen dat de elementaire beginselen van de fysica niet onderwezen moeten worden, dan zijn we uitgepraat en mag je elders de werkzoekende IT-er uithangen.
Hetzelfde geldt voor mensen die beweren dat zaken leren enkel dient om deze zaken te onthouden. Dat is voor een groot deel niet zo. Men vergeet zaken snel, maar het verwerken van bepaalde disciplines draagt wel bij tot het ontwikkelen van abstract, technisch, creatief en doelgericht denken.
Ik ken ook niet alle stellingen over continuiteit van functies over R meer, maar dat wilt niet zeggen dat ik er niks aan heb gehad.

Snap je eigenlijk wat ik bedoel? Allezja, van iemand die vindt dat men niet meer dan de absolute basis moet aanleren en verder stielmannen moet maken verwacht ik nu niet veel, maar ik kan wel hopen.
Ik zeg hier in de vorige post dat ik de basis absoluut noodzakelijk vind en dan ga jij een hele lapzwans uit je duim zuigen overladen met een paar leugens om toch maar je gelijk te kunnen halen.

Vanwaar ge die vergelijking haalt van die mens die zijn glazuur van zijn tanden schraapt omdat hij jaloers is op de BMW van zijn buur weet ik ook niet. Vanwaar heb je die wetenschappelijke studie ?

Ge kunt het goed uitleggen, maar het blijft rammelen langs alle kanten.
Oud 30 juli 2012, 18:27   #259
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Enkel het "gewoon hoogleraar" salaris begint er al een klein beetje op te lijken, tegen het einde van de loopbaan toe. Maar als je ziet hoe moeilijk het is dat baantje vast te krijgen, en hoeveel ons-kent-ons je daarvoor moet meehebben, is dat de moeite niet om dat te proberen.

Dan zijn er toch wel jobkes die met veel minder moeite veel gemakkelijker zo een verloning geven. Een van de redenen voor mij om niet in het onderwijs te blijven.
Laag ?

Ik werk nu in de petrochemie. Een van de wereldspelers (a la BASF). Als Dr. Ir. met enige ervaring.

Als ik naar de loonbameras kijk hier, moet je al uitzonderlijk hoog geraken in de ladder om salarissen zoals een prof binnen te halen. 9000 euro bruto, dat is iets voor een plant manager.

En ik weet dat het antwoord van de ambtenaren hier is: maar die plant manager krijgt wel bedrijfwagen, groepsverzekering, etc....

Ja. Maar die prof scoort nog heel wat duizenden euros extra door comissies, raden, evaluties, etc....en heeft een echt toppensioen.

En hij hoeft eigenlijk helemaal niet zo hard te werken. De plant manager draait dagen van 7 tot 8. En de prof heeft slechts leiding over een handvol doctoraatsstudenten. De plant manager over 100-200 man.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 18:29   #260
Tavek
Banneling

Standaard

PS: Zodra ik kan ga ik richting hoger onderwijs voor positie als docent/hoogleraar.

Meer geld, meer vrijheid, minder stress, beter pensioen en eigenlijk ook gewoon een gemakkellijkere job. En ik kan het weten, ik heb al een tijdje les gegeven aan een unief.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be