Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2012, 19:22   #101
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn schoonvader betaalde 12000 frank per maand af. 1/3 van zijn salaris destijds.

Dat was met 10 % rente ja. Maar wtf, das nog steeds niks. Ge leende een miljoen frang en ge had een huis.

Nu zijt ge het achtvoudige, minimaal, aan het betalen voor een huisJE. En het salaris is nauwelijks maar 2 gegaan.
Awel, wij hebben ook zowat dat bedrag geleend om ons huis te kopen....en er dan 10 jaar aan gewerkt om het bij stukjes en beetjes deftig verbouwd te krijgen....1 lening afbetalen was al genoeg.
Wat hier ook nogal vergeten wordt is 'vraag en aanbod'....en dat is iets waar die babyboomers ook schuld aan hebben zeker ? Ach ja, 't zijn zij die al die bevolkingsaanwas 'verwekt' hebben......
Oud 30 juli 2012, 19:26   #102
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
En Dubai is de referentie natuurlijk ?

Shangai ? Is dat representatief voor heel china ? Is toevallig wel de rijkste stad van het land die je daar op noemt.
Shanghai is een enorm grote stad. En de Chinezen die gestudeerd hebben krijgen het effectief beter. Het is alleen zo dat omdat China enorm groot is, het ook lang gaat duren eer de lonen en levensstandaard van de Chinezen in het algemeen gaat stijgen. Maar stijgen doet het. Daar zorgen de Chinezen in de eerste plaats zelf voor.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 20:49   #103
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Awel, wij hebben ook zowat dat bedrag geleend om ons huis te kopen....en er dan 10 jaar aan gewerkt om het bij stukjes en beetjes deftig verbouwd te krijgen....1 lening afbetalen was al genoeg.
Wat hier ook nogal vergeten wordt is 'vraag en aanbod'....en dat is iets waar die babyboomers ook schuld aan hebben zeker ? Ach ja, 't zijn zij die al die bevolkingsaanwas 'verwekt' hebben......
De enigste reden waarom ik een vrijstaand huis kon kopen, geschikt voor 2-3 kinderen (lees: 20 jaar geleden vrij standaard) is omdat wij allebeide hooggeschoold zijn, leidinggevende functies hebben en bovengemiddeld verdienen.

Hoe mensen die int fabriek werken of in een winkel staan het doen, moge joost weten. Mijn schoonpa was toen gewoon arbeider, en zijn vrouw werkte niet. Hij heeft helemaal alleen een huis laten bouwen. Zonder cash van de familie.

Zoiets bestaat nu niet meer. Je kan met 1 salaris geen gezin meer onderhouden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 20:54   #104
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Shanghai is een enorm grote stad. En de Chinezen die gestudeerd hebben krijgen het effectief beter. Het is alleen zo dat omdat China enorm groot is, het ook lang gaat duren eer de lonen en levensstandaard van de Chinezen in het algemeen gaat stijgen. Maar stijgen doet het. Daar zorgen de Chinezen in de eerste plaats zelf voor.
China heeft maar 1 voordeel en dat is loonkost. Als dat wegvalt hebben ze een probleem.

Wedden dat ze gaan voorkomen dat de lonen al te zeer stijgen ? De prijzen van goederen daarentegen...

Laatst gewijzigd door Stingray : 30 juli 2012 om 20:55.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 21:05   #105
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
In de VS wordt ander serieus getwijfeld aan de invloed van de op pensioen gaande babyboomers op de vastgoed bubble die ontstond en het crashen ervan daarna.

Ik heb niets tegen een babyboomer. Ze hebben gebruikt wat ze hadden. Ze moeten zich alleen niet voordoen alsof ze het moeilijker hadden dan de latere generaties want dat was helemaal niet het geval. Op vele vlakken hadden ze het veel makkelijker.
Oud 30 juli 2012, 21:07   #106
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
China heeft maar 1 voordeel en dat is loonkost. Als dat wegvalt hebben ze een probleem.

Wedden dat ze gaan voorkomen dat de lonen al te zeer stijgen ? De prijzen van goederen daarentegen...
Collegas uit China en India (chinezen en indiers zelf) melden mij dat de jobmobiliteit er op dit moment enorm is: mensen gaan van job naar job, bijna ieder jaar, omdat de lonen enorm snel stijgen. Ze kunnen effectief gewoon door op een ander te gaan op een paar jaar tijd hun salaris verdubbelen.

Ingenieurs verdienen er trouwens nauwelijks minder als hier, integendeel, na belastingen zelfs meer....
Oud 30 juli 2012, 21:12   #107
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Collegas uit China en India (chinezen en indiers zelf) melden mij dat de jobmobiliteit er op dit moment enorm is: mensen gaan van job naar job, bijna ieder jaar, omdat de lonen enorm snel stijgen. Ze kunnen effectief gewoon door op een ander te gaan op een paar jaar tijd hun salaris verdubbelen.

Ingenieurs verdienen er trouwens nauwelijks minder als hier, integendeel, na belastingen zelfs meer....
Kan me dat moeilijk voorstellen, want met de transportkosten zou het in dat geval nog weinig zin hebben in China te produceren. Alle grondstoffen moeten ze ook importeren want die hebben ze ook niet.
Oud 30 juli 2012, 21:31   #108
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan me dat moeilijk voorstellen, want met de transportkosten zou het in dat geval nog weinig zin hebben in China te produceren. Alle grondstoffen moeten ze ook importeren want die hebben ze ook niet.
Ik heb het hier ook over ingenieurs en wetenschappers. Over arbeiders kan ik niks zeggen.

En grondstoffen ? China is wereldleider in het ophalen van rare earths (noodzakelijk voor electrica), ik vermoed dat ze kwa grondstoffen er wel tegen kunnen....
Oud 30 juli 2012, 21:44   #109
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier ook over ingenieurs en wetenschappers. Over arbeiders kan ik niks zeggen.

En grondstoffen ? China is wereldleider in het ophalen van rare earths (noodzakelijk voor electrica), ik vermoed dat ze kwa grondstoffen er wel tegen kunnen....
Voorbeeld :
http://www.forbes.com/sites/timworst...leaving-china/

En dan heb ik het nog niet over andere nadelen zoals zonder schroom bedrijfsspionage doen, copyright inbreuken, patentinbreuken, geen regels inzake aansprakelijkheid voor slechte producten etc.

Eerlijk gezegd lach ik ermee.

Laatst gewijzigd door Stingray : 30 juli 2012 om 21:49.
Oud 30 juli 2012, 21:45   #110
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn schoonvader betaalde 12000 frank per maand af. 1/3 van zijn salaris destijds.

Dat was met 10 % rente ja. Maar wtf, das nog steeds niks. Ge leende een miljoen frang en ge had een huis.

Nu zijt ge het achtvoudige, minimaal, aan het betalen voor een huisJE. En het salaris is nauwelijks maar 2 gegaan.
1. Vroeger leende men alleen wat men nog niet had gespaard, dus ging er al heel wat spaargeld in dat huis.
Tegenwoordig leent men zelfs meer soms dan de aankoopprijs.

2. Jouw schoonvader verdiende wel heel veel, tenminste als je de generatie van juist na de oorlog bedoelt,( wat met de babyboomgeneratie wordt bedoeld).

Als ik mijn situatie beschouw , mijn man werkte als ingenieur en had midden de jaren 80 een salaris van 17.000 fr, kindergeld voor drie kinderen inbegrepen.

Ik had in het onderwijs iets meer dan 10.000 BF met een voltijdse betrekking!!

Dus met twee gediplomeerden hoger onderwijs verdienden wij minder dan jouw schoonvader.

Ben je wel zeker dat je over dezelfde generatie schrijft???

Trouwens, ik ben thuisgebleven na de geboorte van mijn vierde kind en zelfs met die geringe wedde van mijn echtgenoot zijn wij erin geslaagd om ons huis verder af te betalen . Wij waren echter met veel minder tevreden en werkten het huis zelf af naarmate er iets overbleef op het einde van de maand!!

Hulp van ouders of schoonouders was er niet zoals nu, wij moesten het zelf klaren. Op vakantie gaan was er niet bij, twee auto's zeker niet, zelfs geen nieuwe, en veel zaken waren afgedankte en door ons in een nieuw kleedje gestoken!!

Echter de jeugd van heden kent dit niet meer, ze willen de luxe van hun ouders, maar vergeten dat die daar al 30-40 jaar voor gewerkt hebben.

Vraag maar eens aan die zgz vermaledijde babyboomers hoe zij gestart zijn!!

Ik ben wel blij dat ik mijn kinderen kan helpen, wij leven eigenlijk spaarzamer dan hen, want jong geleerd is oud gedaan en ik ben nog altijd verontwaardigd als ik de levenswijze van veel jongeren zie!!

Jullie zullen een omgekeerde beweging maken, van een gemakkelijk leven naar een minder gemakkelijk, wij hebben het omgekeerde gekend, vergeet dat niet!!

Laatst gewijzigd door omaplop : 30 juli 2012 om 21:54.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 21:52   #111
Vlanin
Banneling

Standaard

per week ?
Vlanin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 21:56   #112
omaplop
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlanin Bekijk bericht
per week ?
Ziedaar het bewijs dat de jeugd meer als wereldvreemd is en niet op de hoogte van wat 30-40 jaar geleden gebeurde!!

In plaats van een generatie aan te vallen, zou je beter eens een serieus gesprek hebben en heel eventjes (als het kan) de reële omstandigheden vragen waarin zij zijn gestart .

Laatst gewijzigd door omaplop : 30 juli 2012 om 21:58.
Oud 30 juli 2012, 21:57   #113
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
1. Vroeger leende men alleen wat men nog niet had gespaard, dus ging er al heel wat spaargeld in dat huis.
Tegenwoordig leent men zelfs meer soms dan de aankoopprijs.

2. Jouw schoonvader verdiende wel heel veel, tenminste als je de generatie van juist na de oorlog bedoelt,( wat met de babyboomgeneratie wordt bedoeld).

Als ik mijn situatie beschouw , mijn man werkte als ingenieur en had midden de jaren 80 een salaris van 17.000 fr, kindergeld voor drie kinderen inbegrepen.

Ik had in het onderwijs iets meer dan 10.000 BF met een voltijdse betrekking!!

Dus met twee gediplomeerden hoger onderwijs verdienden wij minder dan jouw schoonvader.

Ben je wel zeker dat je over dezelfde generatie schrijft???
Babyboomgeneratie = 55-60 jaar op het moment. Dusja, in de jaren 50 geboren.

Hij had werkte toen als bandarbeider in een autofabriek (ge kent ze wel), en verdiende 34000 fr als eerste netto salaris. Dit was begin jaren 70. Hij pendelde wel 100 km heen en terug iedere dag hiervoor. Net omwille van het hoger salaris.

Mijn vader was bediende in die tijd, ook net begonnen, en had 27000 fr netto per maand, meldde hij mij. Was wel zijn tweede job, de eerste was werken aan de bouw van de E314 en dat leverde slechts 17000 fr op. Dit was ook begin jaren 70.

En midden jaren 80 een salaris van 17000 fr voor een ingenieur ? Mijn pa was bediende met een A2 en had midden jaren 80 toch eerder 40 000 fr hoor !
Oud 30 juli 2012, 22:01   #114
omaplop
Minister-President

Standaard

Citaat:

Hij had werkte toen als bandarbeider in een autofabriek (ge kent ze wel), en verdiende 34000 fr als eerste netto salaris. Dit was begin jaren 70. Hij pendelde wel 100 km heen en terug iedere dag hiervoor. Net omwille van het hoger salaris.

Mijn vader was bediende in die tijd, ook net begonnen, en had 27000 fr netto per maand, meldde hij mij. Was wel zijn tweede job, de eerste was werken aan de bouw van de E314 en dat leverde slechts 17000 fr op. Dit was ook begin jaren 70.

En midden jaren 80 een salaris van 17000 fr voor een ingenieur ? Mijn pa was bediende met een A2 en had midden jaren 80 toch eerder 40 000 fr hoor !
Wij zijn beiden van begin de jaren 40 en dit waren inderdaad de lonen. Toen ik startte, enkele jaren voor ik huwde had ik zelfs maar 9000 Bf en mijn schoonzus die verpleegster was 7000 BF!!

De eigenlijk babyboomgeneratie is thans rond de 70 !Tijdens en kort na de tweede wereldoorlog.

Mensen die nu 55-60 zijn kennen deze tijd al niet meer.

Laatst gewijzigd door omaplop : 30 juli 2012 om 22:03.
Oud 30 juli 2012, 22:16   #115
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wij zijn beiden van begin de jaren 40 en dit waren inderdaad de lonen. Toen ik startte, enkele jaren voor ik huwde had ik zelfs maar 9000 Bf en mijn schoonzus die verpleegster was 7000 BF!!

De eigenlijk babyboomgeneratie is thans rond de 70 !Tijdens en kort na de tweede wereldoorlog.

Mensen die nu 55-60 zijn kennen deze tijd al niet meer.
Het verandert wel niks aan mijn verhaal

Babyboomers zijn, algemeen gesproken, de mensen geboren net na de oorlog en in de jaren 50.
Oud 31 juli 2012, 08:27   #116
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verandert wel niks aan mijn verhaal

Babyboomers zijn, algemeen gesproken, de mensen geboren net na de oorlog en in de jaren 50.
Vwala. We zijn er weer: zouden we bij het begin v.e. discussie niet beter bepaalde begrippen een DEFINITIE geven ?
Dan zouden we minder NAAST elkaar praten.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 10:13   #117
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:

+ de prijzen zijn zo overgewaardeerd dat je wel met zekerheid kan stellen dat je je huisje later met flink verlies kan verkopen.

Uiteindelijk kan men beter opteren voor een stacaravan, ik heb dat ook gedaan en dit heeft me uiteindelijk veel financieel voordeel opgeleverd. Ondertussen moet men wel niet denken aan een gezin, want voor velen ben je te min
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 10:20   #118
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:

Inderdaad, 40000 frank was toen ook de norm. Ik weet niet vanwaar ze het haalt hoor.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2012, 10:41   #119
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Inderdaad, 40000 frank was toen ook de norm. Ik weet niet vanwaar ze het haalt hoor.
Mijn vader was in 1979 net voor hij stierf productionleader in een bedrijf in de chemie. Betaalde toen Bfr 40.000 per maand. Dus e.e.a. kan kloppen als je rekening houdt met het feit dat de chemiesector over het algemeen goed betaalt.
Oud 31 juli 2012, 12:21   #120
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als je wil leven zoals in de jaren '60 is leven van één loon nog perfect mogelijk. Dat is dan wel een leven zonder TV , zonder internet, zonder auto, zonder volledig ingerichte keuken , zonder op reis gaan (tenzij misschien een paar dagen naar de zee), zelf een varken grootbrengen enz....
Alleen : wij kunnen dat niet meer opbrengen omdat we meer gewoon zijn.
... en dus ook zonder job?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be