Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2012, 17:13   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Mooi gezegd.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 17:13   #22
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Marie, je hebt gelijk,, het gaat maar om vier uur per maand.
De eerste vraag die ik mij dan stel is hoe het zo ver is kunnen komen, er moet dus een probleem zijn. En ik vermoed dat heel wat ouderen (ouders) worden gedumpt. Dat is zeer triestig.
Ik zie het probleem wel onder ogen, maar ik heb een probleem met de oplossing. Weer een verplichting bij. Precies of alle problemen kunnen worden opgelost dmv reglementitis.
De verplichting, zoals ik hierboven al zei, is inderdaad een beetje eng.
Zoiets moet spontaan gebeuren.
Oud 4 augustus 2012, 17:20   #23
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die groep kinderen waar je het over hebt behoren wel tot een minderheid. Misschien kunnen we wel nog iets leren van de Marokkanen bij wie de zorg voor de ouderen belangrijk is.
De laatste keer in Marokko was ik ontzet door de bedelende bejaarden nabij de moskeeen. Ik kon niet kijken naar een oud vrouwtje dat verschrompelde paprika's op de markt aan het verkopen was. In dat soort landen teert soms een hele familie op het pensioentje van opa of oma. Ik zou maar niet kijken naar de Marokkanen, wat ze ook mogen beweren. Nederland is bijkans het rijkste land ter wereld.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 17:23   #24
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
zeg dat eens tegen kinderen die buitengegooid, mishandelt of verkracht zijn.
of klassieke familieruzies zoals iedereen ze kent.
wie zijn ma/pa al 20j niet gezien heeft is geen egoist als hij geen zin heeft om wekelijks naar een rusthuis af te zakken.
dat zijn vreemden voor mekaar.
Geef toe dat buitengooien, mishandelen en verkrachten nog steeds uitzonderingen zijn, gelukkig maar. En in die gevallen is het zeker begrijpelijk dat kinderen niet meer naar hun ouder(s) gaan.
Mijn ex heeft zijn kinderen ook bij manier van spreken verstoten en niet meer willen kennen. Maar zoiets is zeker niet de alledaagse, normale gang van zaken.
Ik ken een oude, heel eenzame man. Mijn hart breekt als ik hem soms bezoek en hij honderd keer zegt dat hij zo dankbaar is dat hij eens iemand ziet. Ik weet dat hij kinderen heeft en ik ken zijn familiegeschiedenis dus ik weet dat hij die kinderen nooit iets misdaan heeft. Die kinderen kan ik echt niet begrijpen.
Oud 4 augustus 2012, 17:57   #25
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Er wordt voorbijgegaan aan het feit dat vele mensen gewoon geen kinderen hebben. Of ze hebben maar een beperkt aantal kinderen (1 of 2) die vaak veel verder wonen, of al overleden zijn. En het zijn vooral deze mensen die vereenzaamd zijn.

En er zullen er ook bij zijn die geen hulp van hun kinderen verdienen, omdat hun kinderen destijds ook niet op hen konden rekenen.

Sommigen beweren dat Marokkanen beter voor hun oude ouders zouden zorgen dan Belgen; dat vind ik onzin: mensen zijn allemaal dezelfden.

Ik kan wel geloven dat er veel minder vereenzaamde Marokkaanse ouderen zijn, maar dat komt dan vooral omdat zij meer kinderen hebben en er veel minder kinderloze Marokkanen zijn, maw: er zijn veel meer Marokkaanse kinderen om voor hun bejaarde ouders te zorgen dan dat er Belgische kinderen zijn om voor hun bejaarde ouders te zorgen.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 4 augustus 2012 om 17:58.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 18:01   #26
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Uw ouders hebben u aanvaard, dus leeft u nu.
het is niet omdat iemand mij op deze planeet heeft gezet dat ik plots een soort van onderhoudsplicht zou hebben tov die persoon. daar situeert zich het probleem.
mijn ouders hebben mij verzorgd totdat ik volwassen was. vanaf dan ben ik vrij en vervallen al mijn plichten tov hen

ps koster
ivm die oude man, uiteindelijk ken je maar 1 kant vh verhaal

Laatst gewijzigd door 1207 : 4 augustus 2012 om 18:02.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 18:26   #27
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het is niet omdat iemand mij op deze planeet heeft gezet dat ik plots een soort van onderhoudsplicht zou hebben tov die persoon. daar situeert zich het probleem.
mijn ouders hebben mij verzorgd totdat ik volwassen was. vanaf dan ben ik vrij en vervallen al mijn plichten tov hen

ps koster
ivm die oude man, uiteindelijk ken je maar 1 kant vh verhaal
Zou u dit leven liever niet gehad hebben? Dan, sorry dat ik het zeg, kunt u er beter een einde aan maken!
Maar alles wat u nu ook maar een heel klein beetje blij maakt, alles wat u nu ook maar een heel klein beetje plezier verschaft, alles wat u ook maar een heel klein beetje mooi vindt, van dat alles kan u genieten omdat uw ouders ooit gevrijd hebben, uw moeder u 9 maanden in haar lichaam gedragen heeft en u met de nodige miserie op de wereld heeft gezet en omdat uw ouders u tot uw volwassenheid verzorgd hebben.
Denk daar maar eens goed over na.

PS ik ken de twee kanten van het verhaal maar ik ben niet van plan die mens zijn levensverhaal hier neer te pennen. Ik had het beter niet opgebracht. Maar toestanden als deze bestaan en zijn schrijnend.
Oud 4 augustus 2012, 19:20   #28
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zou u dit leven liever niet gehad hebben?
die vraag is toch totaal irrelevant?

Citaat:
dat mijn ouders sex hadden heeft niets met mij te maken (voor hetzelfde geld was de helft van mij in een condoom geland)maar enkel met hun plezier. ook had mijn moeder een kinderwens. of dit nu ik, een meisje of iemand anders zou zijn geweest maakte haar ook niets uit.
mij ontgaat, ondanks je emotionele insteek, nog steeds mijn eventuele verzorgingsplicht tav mijn ouders.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 22:58   #29
perzie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Er wordt voorbijgegaan aan het feit dat vele mensen gewoon geen kinderen hebben. Of ze hebben maar een beperkt aantal kinderen (1 of 2) die vaak veel verder wonen, of al overleden zijn. En het zijn vooral deze mensen die vereenzaamd zijn.

En er zullen er ook bij zijn die geen hulp van hun kinderen verdienen, omdat hun kinderen destijds ook niet op hen konden rekenen.
Helemaal niet. Met de verplichte "familiehulp" zijn er juist meer middelen beschikbaar voor hen zonder familie.
Citaat:
Sommigen beweren dat Marokkanen beter voor hun oude ouders zouden zorgen dan Belgen; dat vind ik onzin: mensen zijn allemaal dezelfden.

Ik kan wel geloven dat er veel minder vereenzaamde Marokkaanse ouderen zijn, maar dat komt dan vooral omdat zij meer kinderen hebben en er veel minder kinderloze Marokkanen zijn, maw: er zijn veel meer Marokkaanse kinderen om voor hun bejaarde ouders te zorgen dan dat er Belgische kinderen zijn om voor hun bejaarde ouders te zorgen.
Nee, moslims zorgen doorgaans beter voor hun ouders omdat dat een plicht is in hun godsdienst.

Natuurlijk zijn er ook een hoop niet-moslims die bekommerd genoeg kunnen zijn om hun ouders, zodat ze er extra inspanningen voor willen doen.
perzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 23:51   #30
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perzie Bekijk bericht
Hoezo? Er staat toch dat er familiehulp komt of dat deze hulp afgekocht kan worden. Dat laat weinig ruimte voor "holocausten".

Persoonlijk vind ik de maatregel een goede en logische zet van de verpleeghuizen, zeker in tijden van tekorten aan geld- en mankracht.
Raar dat er zo verontwaardigd op wordt gereageerd.
Ouders hebben ooit ook voor hun kinderen gezorgd, dus is het niet meer dan redelijk om van hen dezelfde wederdienst (indien het nodig mocht zijn bij ouderdom) te vragen.
Non-argumenten van familie (meestal kinderen) om de wederdienst niet te hoeven bewijzen, bv. "zij hebben gekozen voor het ouderschap en ik niet om kind te zijn" (wat niet steeds waar is wat betreft keuze), zijn in deze situatie irrelevant. Want de dienst van de ouders is immers bewezen.
Met de extra familiehulp kan er trouwens ook meer aandacht worden besteed aan degenen zonder familie.
Net zoals het argument "gij zijt het kind ge moet maar luisteren?" Sorry maar als je echt niet kan leven met je ouders omdat ze te autoritair zijn,... dan vind ik verplichte hulp aan ouders er wel ver over. Velen breken om een reden met hun ouders en om hen daarvoor financieel te straffen,.... dat is net als de kat bij de melk zetten om je ouders uiteindelijk toch de laatste troef te geven om hun kinderen te treffen.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 01:41   #31
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Net zoals het argument "gij zijt het kind ge moet maar luisteren?" Sorry maar als je echt niet kan leven met je ouders omdat ze te autoritair zijn,... dan vind ik verplichte hulp aan ouders er wel ver over. Velen breken om een reden met hun ouders en om hen daarvoor financieel te straffen,.... dat is net als de kat bij de melk zetten om je ouders uiteindelijk toch de laatste troef te geven om hun kinderen te treffen.
2

Ik ken feitelijk meer slechte ouders dan goede.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 01:48   #32
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perzie Bekijk bericht
Helemaal niet. Met de verplichte "familiehulp" zijn er juist meer middelen beschikbaar voor hen zonder familie.

Nee, moslims zorgen doorgaans beter voor hun ouders omdat dat een plicht is in hun godsdienst.

Natuurlijk zijn er ook een hoop niet-moslims die bekommerd genoeg kunnen zijn om hun ouders, zodat ze er extra inspanningen voor willen doen.
Phfff! Bij de Katholieken is het net hetzelfde. 'Eert uw vader en uw moeder!'. Een van de tien geboden.
Oud 5 augustus 2012, 02:33   #33
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
2

Ik ken feitelijk meer slechte ouders dan goede.
Ik kan hier al een aantal ouders op ideeën brengen, doe al jullie geld op dan zijn uw kinderen later verplicht van ofwel u financieel te steunen of van u te komen bezoeken.
Oud 5 augustus 2012, 02:51   #34
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zou u dit leven liever niet gehad hebben? Dan, sorry dat ik het zeg, kunt u er beter een einde aan maken!
Maar alles wat u nu ook maar een heel klein beetje blij maakt, alles wat u nu ook maar een heel klein beetje plezier verschaft, alles wat u ook maar een heel klein beetje mooi vindt, van dat alles kan u genieten omdat uw ouders ooit gevrijd hebben, uw moeder u 9 maanden in haar lichaam gedragen heeft en u met de nodige miserie op de wereld heeft gezet en omdat uw ouders u tot uw volwassenheid verzorgd hebben.

PS ik ken de twee kanten van het verhaal maar ik ben niet van plan die mens zijn levensverhaal hier neer te pennen. Ik had het beter niet opgebracht. Maar toestanden als deze bestaan en zijn schrijnend.
Het is niet omdat je de beide kanten van een bepaald verhaal weet dat je al kan oordelen wat nu eigenlijk de onderliggende reden is. Je ouders hebben in ieder geval meer verantwoordelijkheid tegenover u dan omgekeerd. Ze wouden een kind en ze hebben het opgevoed tot wie het nu is. Als het later niks meer met hen wil te maken hebben moet er toch wel al iets misgelopen zijn in die opvoeding. Als een relatie tussen twee mensen niet goed is dan ben je beter dat je elk zijn eigen weg laat gaan. Dikwijls zijn gedachten aan het verleden pijnlijk genoeg en wil men er niet elke keer worden aan herinnerd.
Oud 5 augustus 2012, 03:18   #35
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Veel of niet veel kinderen. De ouders dienen opgevangen te worden door hun kinderen. Binnen de gemeenschap is het een schande je ouders naar een tehuis te sturen en terecht.
Oud 5 augustus 2012, 03:28   #36
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Veel of niet veel kinderen. De ouders dienen opgevangen te worden door hun kinderen. Binnen de gemeenschap is het een schande je ouders naar een tehuis te sturen en terecht.
Er is toch een nuance hoor.

Als je beiden enig kind bent ga je dan met vier ouders onder één dak gaan leven? Dan moet er al iemand thuisblijven om op de ouders te letten en dan is die fulltime job vermoeiender dan te gaan werken. Verder is dit ook een aanslag op je huwelijk. Je hebt immers geen privé meer (als je met meerdere bent wel).
Oud 5 augustus 2012, 03:34   #37
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Er is toch een nuance hoor.

Als je beiden enig kind bent ga je dan met vier ouders onder één dak gaan leven? Dan moet er al iemand thuisblijven om op de ouders te letten en dan is die fulltime job vermoeiender dan te gaan werken. Verder is dit ook een aanslag op je huwelijk. Je hebt immers geen privé meer (als je met meerdere bent wel).
De kans dat jij enig kind bent is groter dan de kans dat een Marokkaan enig kind zou zijn

En bovendien vind ik persoonlijk dat er dan een regeling zou moeten getroffen worden tussen de ouders en de kinderen. Geen haartje op mijn hoofd dat er aan zou denken om de personen die mij opgevoed hebben en al het mogelijks hebben gedaan om mij gelukkig te maken in een bejaardentehuis te stoppen. Dat is tegen mijn islamitische principes. De ouders hebben recht op de beste behandeling.
Oud 5 augustus 2012, 03:39   #38
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
De kans dat jij enig kind bent is groter dan de kans dat een Marokkaan enig kind zou zijn

En bovendien vind ik persoonlijk dat er dan een regeling zou moeten getroffen worden tussen de ouders en de kinderen. Geen haartje op mijn hoofd dat er aan zou denken om de personen die mij opgevoed hebben en al het mogelijks hebben gedaan om mij gelukkig te maken in een bejaardentehuis te stoppen. Dat is tegen mijn islamitische principes. De ouders hebben recht op de beste behandeling.
Dat is het probleem, niet iedereen heeft het geluk om ouders te hebben die er waren voor hen en / of een grote familie te hebben. Ouders die je met respect hebben opgevoed verdienen inderdaad om opgevangen te worden het moet echter wel mogelijk zijn.
Oud 5 augustus 2012, 03:43   #39
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Dat is het probleem, niet iedereen heeft het geluk om ouders te hebben die er waren voor hen en / of een grote familie te hebben. Ouders die je met respect hebben opgevoed verdienen inderdaad om opgevangen te worden het moet echter wel mogelijk zijn.
Binnen uw gemeenschap komt het probleem voor. Binnen onze gemeenschap komt dat heel zelden voor. Er zijn 2 opties:

- 1. Ofwel treffen de ouders een regeling met de kinderen en vangen deze je op indien de kinderen en de partners akkoord gaan en over ruimte beschikken

- 2. Ofwel trek je naar je thuisland met je pensioencenten samen met je vrouw/man en zoek je een huishoudster. Meisjes genoeg die zo'n kans zouden grijpen. Zo doen vele Marokkanen het ook. Ouders blij, kinderen blij en je schept een baan voor iemand die het goed kan gebruiken.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 5 augustus 2012 om 03:49.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 03:55   #40
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Binnen uw gemeenschap komt het probleem voor. Binnen onze gemeenschap komt dat heel zelden voor. Er zijn 2 opties:

- 1. Ofwel treffen de ouders een regeling met de kinderen en vangen deze je op indien de kinderen en de partners akkoord gaan en over ruimte beschikken

- 2. Ofwel trek je naar je thuisland met je pensioencenten samen met je vrouw/man en zoek je een huishoudster. Meisjes genoeg die zo'n kans zouden grijpen. Zo doen vele Marokkanen het ook. Ouders blij, kinderen blij en je schept een baan voor iemand die het goed kan gebruiken.
Stel je even voor dat je twee van de vier ouders hebt die beginnen dementeren. 1 zo'n ouder heeft al de zorg nodig van een persoon. Verder zie ik in de toekomst een legalisering van de lonen op de volledige aardbol komen. Dan is het ook in het buitenland niet meer te betalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be