![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nederland is niet europees. Ik vraag me trouwens af hoe je bourgondische cultuur op 1 lijn kunt stellen met calvinistische zuinigheid. Nederlanders en Vlamingen zijn verschillende volkeren en wie dat niet inziet is stekeblind en maakt zichzelf wat wijs... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit is de spreuk van de katholieken die voor hereniging zijn van Noord-Ierland en de republiek Ierland. Veel Ieren in de republiek noemen het noorden ook "Na Sé Chontae". De zeven counties (de zeven graafschappen) en dus niet Northern Ireland.. Opvallend is wel dat de verdeeldheid tussen Noord-Ierland en de republiek Ierland ook het gevolg is van tegenstellingen in godsdienst die bijna parallel loopt met de geschiedenis der Nederlanden. Maar in Nederland en Vlaanderen is godsdienst geen factor van betekenis meer. Dus er is hoop voor de Vlamingen en de Nederlanders! ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 augustus 2012 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Wat doen die landen dan in de EU? Ooit al eens een atlas bekeken? Herlees mijn vorige gewijzigde post. Uw perceptie laat ik voor uw rekening. Citaat:
b) Die begrippen zijn andermaal het produkt van perceptie én daarenboven klischees en veralgemeningen. Ik heb het over geschiedenis en aarderijkskunde. Citaat:
Wat is een volk? b) Friezen en Hollanders en Limburgers enz...zijn misschien ook evenveel verschillende volkeren en toch leven die in hetzelfde land. En toch voelen die zich allemaal Nederlander.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 18:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Europees Commissaris
|
![]() Sympathiseren met de volksnationalistische bevrijdingsstrijd tegen de imperialistische staatsnationalist, j�*!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ofwel in het Duits: "was zusammen gehört soll zusammen wachsen"! De hereniging van de beide Duitslanden destijds geeft mij ook hoop!!!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 augustus 2012 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | ||
Europees Commissaris
|
![]() HAhaha! Met evenveel recht en reden kan ik stellen dat het zogezegde verschil tussen noord- en zuid-Nederlanders regionale verschillen zijn.
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Bovendien: mijn vaderland is mijn moedertaal! En vanuit dat Leitmotiv wil ik bij voorkeur staatsgrenzen die samenvallen met taalgrenzen. Al wil ik niet per se de Walen uitsluiten van een Herenigd Nederland maar ik vermoed zeer sterk dat ze er niet willen bijhoren. Ik identificeer mij niet met wat U Bourgondische kultuur noemt maar met de taalgemeenschap waartoe ik behoor.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 19:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Banneling
|
![]() Zullen we Duitstalig Zwitserland, Zuid-Tirol en Oostenrijk ook maar bij Duitsland voegen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is mij niet te doen om universele staatkundige recepten te proklameren. Vreemd dat gij dat zonder enige nuance allemaal op 1 hoop gooit! Het is mij echter wel bekend dat Duitstaligen in Zuid-Tirol bij Duitsland willen. Daarvoor heb ik wel sympathie. Dat is een verhaal van volksnationalistische Duitstaligen versus staatsnationalistische Italianen. Het is mij echter niet bekend dat Oostenrijkers dat ook willen. Daar hebben de Duitstaligen immers een eigen land in tegenstelling tot de Duitsers in Zuid-Tirol. Anderzijds is er een autonomiestreven bij franstalige Zwitsers. En ik heb er flik in dat de franstaligen daar eens een koekje van eigen deeg krijgen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is aan de mensen in die landen die u noemt om hier democratisch vorm aan te geven, mochten zij dit willen. Nogmaals: wat samen hoort moet ook samen groeien.
![]() |
![]() |
#212 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het Frans is dan ook gewoon een andere taal dan het Waals.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of gaat u beweren dat Nederland en het VK oorspronkelijk door Navajo werden bewoond? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Net zozeer was de Nederlandse scheiding tot tweemaal toe een fatale vergissing en fataal noodlot (1) hetgeen in naam der Historische Gerechtigheid moet hersteld worden. Wanneer komt trouwens dat streven in de Nederlandse grondwet en in de beleidsverklaring van de Vlaamse Regering? ![]() (1) En waarom? Niet om sentimentele redenen. Maar zonder de Franco-Luiks separatistische putsch van 1830 was Brussel nu een Nederlandstalige stad. En meer heb ik écht niet nodig om Groot-Nederlander te zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 19:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zijn in heel wat opzichten nog katholieker dan Vlaanderen het ooit geweest is. Niks te maken met "calvinistisch". Zelfs in de provincie Noord-Holland zijn er katholieke regio's zoals "West-Friesland" en de stad Volendam. Vlaanderen heeft volstrekt géén "bourgondische" cultuur. Die "bourgondische" cultuur is een hersenschim waarmee in de eerste plaats de Belgicisten komen aandraven. Het is een term die, net zoals die andere hersenschim "surrealistisch", kwistig wordt rondgestrooid in een poging om slecht beleid, mistoestanden en inefficiëntie te verbloemen.
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 augustus 2012 om 20:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Europees Commissaris
|
![]() Een katholiekenhater zoals Het Oosten de Calvinsten haat.
Beiden reiken echter mekaar de hand in hun anti-grootnederlandisme. Voor beiden wordt kultuur grotendeels bepaald door godsdienst en is in tegenstelling tot ons taal niet zo een belangrijke kulturele determinant. Het Oosten heeft hier een prachtig Noord-Nederlands komplementair Gegenstück. Goede zet als dit en dubbelnick zou zijn. Vaneigens.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 21:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dus, het heeft allemaal maar weinig te maken met 'Calvinistenhaat' of 'Hollanderhaat' of nog van die nonsens. Sommige mensen gebruiken vaak deze simplistische dooddoeners omdat ze weigeren de sociologische realiteit onder ogen te zien. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 augustus 2012 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de Nederlandse handelsgeest en de open debatcultuur identiek zijn aan die van de Angelsaxische landen. Vandaar dat ik Nederlanders beschrijf als europese yanks., als eigenlijk Amerika-minded mensen die in het Europese continent wonen. Dat bedoel ik hiermee, heeft niets te maken met geschiedkundige feiten. Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 6 augustus 2012 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |