Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2012, 18:15   #201
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er is maar 1 realiteit!
Het is niet omdat een Europees land geen deel uitmaakt van de EU dat het geen Europees land meer is.
Het is niet omdat de Nederlanden op dit ogenblik niet politiek geïntegreerd zijn, dat het eeuwenoude concept der Nederlanden niet meer bestaat.
Groot-Brittanië is niet europees
Nederland is niet europees.

Ik vraag me trouwens af hoe je bourgondische cultuur op 1 lijn kunt stellen met calvinistische zuinigheid. Nederlanders en Vlamingen zijn verschillende volkeren en wie dat niet inziet is stekeblind en maakt zichzelf wat wijs...
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 18:23   #202
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
U wil dus toestanden zoals in Noord-Ierland. Overigens hebben een aantal voorposters in 1995 bij de ijzerbedevaart eens een flink pak slaag opgelopen van NoordIerse protestanten van C18 na het zingen van katholieke en republikeinse liederen. Als je dus denkt dat de meerderheid van Nederlanders zomaar het calvinisme gaat afzweren...succes dan...
Hierop is slechts één antwoord mogelijk "tiocfaidh ár lá" ofwel "onze dag zal komen" in het Gaeilge (Iers-Gaelic).
Dit is de spreuk van de katholieken die voor hereniging zijn van Noord-Ierland en de republiek Ierland. Veel Ieren in de republiek noemen het noorden ook "Na Sé Chontae". De zeven counties (de zeven graafschappen) en dus niet Northern Ireland..
Opvallend is wel dat de verdeeldheid tussen Noord-Ierland en de republiek Ierland ook het gevolg is van tegenstellingen in godsdienst die bijna parallel loopt met de geschiedenis der Nederlanden.
Maar in Nederland en Vlaanderen is godsdienst geen factor van betekenis meer.
Dus er is hoop voor de Vlamingen en de Nederlanders!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 augustus 2012 om 18:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 18:30   #203
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland is niet europees....
.
Wat doen die landen dan in de EU?

Ooit al eens een atlas bekeken?

Herlees mijn vorige gewijzigde post. Uw perceptie laat ik voor uw rekening.

Citaat:
Ik vraag me trouwens af hoe je bourgondische cultuur op 1 lijn kunt stellen met calvinistische zuinigheid.
a) Wie zegt dat ik dat op 1 lijn stel?

b) Die begrippen zijn andermaal het produkt van perceptie én daarenboven klischees en veralgemeningen. Ik heb het over geschiedenis en aarderijkskunde.
Citaat:
Nederlanders en Vlamingen zijn verschillende volkeren en wie dat niet inziet is stekeblind en maakt zichzelf wat wijs...
a)De Belgicisten replikeren dan in dit soort diskussies:
Wat is een volk?

b) Friezen en Hollanders en Limburgers enz...zijn misschien ook evenveel verschillende volkeren en toch leven die in hetzelfde land. En toch voelen die zich allemaal Nederlander.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 18:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 18:33   #204
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hierop is slechts één antwoord mogelijk "tiocfaidh ár lá" ofwel "onze dag zal komen" in het Gaeilge (Iers-Gaelic).
Dit is de spreuk van de katholieken die voor hereniging zijn van Noord-Ierland en de republiek Ierland. Veel Ieren in de republiek noemen het noorden ook "Na Sé Chontae". De zeven counties (de zeven graafschappen) en dus niet Northern Ireland..
Opvallend is wel dat de verdeeldheid tussen Noord-Ierland en de republiek Ierland ook het gevolg is van tegenstellingen in godsdienst. Maar in Nederland en Vlaanderen is dit geen factor van betekenis meer. Dus er is hoop voor de Vlamingen en de Nederlanders!
Sympathiseren met een moordbende als de IRA die deze slogan jaren gebruikten. U bevindt zich in mooi gezelschap. Gelukkig zijn katholieken een uitstervende minderheid. In het CDA worden ze vervangen door gereformeerden, in Latijns-Amerika nemen de pinksterkerken de ex-katholieken in hun armen... dus er is nog hoop aan de hemel...
Oud 6 augustus 2012, 18:37   #205
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
.
Wat doen die landen dan in de EU?

Ooit al eens een atlas bekeken?

Herlees mijn vorige gewijzigde post. Uw perceptie laat ik voor uw rekening. .
Ze hebben geen europees continentale cultuur in die zin. Nederlanders en Britten zijn eigenlijke europese yanks.

Citaat:
b) Die begrippen zijn andermaal het produkt van perceptie én daarenboven klischees en veralgemeningen. Ik heb het over geschiedenis en aarderijkskunde.
a)De Belgicisten replikeren dan in dit soort diskussies:
Wat is een volk?
b) Friezen en Hollanders en Limburgers enz...zijn misschien ook evenveel verschillende volkeren en toch leven die in hetzelfde land. En toch voelen die zich allemaal Nederlander.
Dat zijn slechts regionale verschillen. Bovendien geef je nu in je discussie toe dat België bestaansrecht heeft want het zijn ook 2 verschillende volkeren die in hetzelfde land wonen hoewel bij Vlamingen het cultuurverschil met de Walen veel kleiner is dan het taalverschil.
Oud 6 augustus 2012, 18:38   #206
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sympathiseren met een moordbende als de IRA die deze slogan jaren gebruikten. U bevindt zich in mooi gezelschap.
Sympathiseren met de volksnationalistische bevrijdingsstrijd tegen de imperialistische staatsnationalist, j�*!
Oud 6 augustus 2012, 18:39   #207
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sympathiseren met een moordbende als de IRA die deze slogan jaren gebruikten. U bevindt zich in mooi gezelschap. Gelukkig zijn katholieken een uitstervende minderheid. In het CDA worden ze vervangen door gereformeerden, in Latijns-Amerika nemen de pinksterkerken de ex-katholieken in hun armen... dus er is nog hoop aan de hemel...
Ik sympathiseer niet met moordbendes maar met democratische partijen die de vrede en de éénheid nastreven.
Ofwel in het Duits: "was zusammen gehört soll zusammen wachsen"!
De hereniging van de beide Duitslanden destijds geeft mij ook hoop!!!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 6 augustus 2012 om 18:52.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 19:00   #208
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat zijn slechts regionale verschillen.
HAhaha! Met evenveel recht en reden kan ik stellen dat het zogezegde verschil tussen noord- en zuid-Nederlanders regionale verschillen zijn.
Citaat:
Bovendien geef je nu in je discussie toe dat België bestaansrecht heeft want het zijn ook 2 verschillende volkeren die in hetzelfde land wonen.
Het is natuurlijk niet omdat ik Uw argumentatie (NL en VL zijn twee verschillende volkeren en horen dus niet in hetzelfde land) toe pas op Belgiê -waar dit wel zo is, en volgens U als België-believer terecht zo is, gelet op die 'Bourgondische kultuur' - om Uw argumentatie te ontkrachten dat ik dan ook akkoord ga met het bestaan van België.

Citaat:
hoewel bij Vlamingen het cultuurverschil met de Walen veel kleiner is dan het taalverschil.
Ik, op mijn beurt, stel dan weer dat het taalverschil tussen VL. en Walen uiteraard groter is dan het kultuurverschil. Die vermeende kultuurverschillen maken mij overigens geen zak uit. En als die er toch al zouden zijn zeg ik:Leve de eenheid in de verscheidenheid. Trouwens, Bourgondische kultuur gaat voor mij terug om de Bourgondiërs en daarmee associeer ik een Heel-Nederlands denken.

Bovendien: mijn vaderland is mijn moedertaal! En vanuit dat Leitmotiv wil ik bij voorkeur staatsgrenzen die samenvallen met taalgrenzen. Al wil ik niet per se de Walen uitsluiten van een Herenigd Nederland maar ik vermoed zeer sterk dat ze er niet willen bijhoren.
Ik identificeer mij niet met wat U Bourgondische kultuur noemt maar met de taalgemeenschap waartoe ik behoor.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 19:07.
Oud 6 augustus 2012, 19:04   #209
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sympathiseer niet met moordbendes maar met democratische partijen die de vrede en de éénheid nastreven.
Zullen we Duitstalig Zwitserland, Zuid-Tirol en Oostenrijk ook maar bij Duitsland voegen?
Oud 6 augustus 2012, 19:15   #210
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zullen we Duitstalig Zwitserland, Zuid-Tirol en Oostenrijk ook maar bij Duitsland voegen?
Dat moeten de Duitstaligen in die landen zelf uitmaken. Wie zijn wij om daarvover te oordelen?
Het is mij niet te doen om universele staatkundige recepten te proklameren.
Vreemd dat gij dat zonder enige nuance allemaal op 1 hoop gooit!

Het is mij echter wel bekend dat Duitstaligen in Zuid-Tirol bij Duitsland willen. Daarvoor heb ik wel sympathie. Dat is een verhaal van volksnationalistische Duitstaligen versus staatsnationalistische Italianen.

Het is mij echter niet bekend dat Oostenrijkers dat ook willen. Daar hebben de Duitstaligen immers een eigen land in tegenstelling tot de Duitsers in Zuid-Tirol.

Anderzijds is er een autonomiestreven bij franstalige Zwitsers. En ik heb er flik in dat de franstaligen daar eens een koekje van eigen deeg krijgen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 19:19.
Oud 6 augustus 2012, 19:24   #211
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is bijzonder scherp van U.
Het is aan de mensen in die landen die u noemt om hier democratisch vorm aan te geven, mochten zij dit willen.
Nogmaals: wat samen hoort moet ook samen groeien.
Oud 6 augustus 2012, 19:26   #212
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er is een groot verschil tussen het Waals dialect en de Franse taal.

Als een Luikenaar mooi Frans spreekt ga je die als je een beetje verstand hebt onmiddellijk herkennen aan z'n accent. Dat heeft geen ballen te maken met een dialect.
Het Frans is dan ook gewoon een andere taal dan het Waals.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 19:28   #213
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is geen realiteit want Nederland en GB zijn deelstaten van de EU en liggen bovendien op het Europees continent. Dat is de realiteit anno 2012 en niets anders.
Oud 6 augustus 2012, 19:29   #214
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze hebben geen europees continentale cultuur in die zin. Nederlanders en Britten zijn eigenlijke europese yanks.
Dat is pas onzin, de yanks hebben de Europese cultuur juist naar Amerika gebracht...
Of gaat u beweren dat Nederland en het VK oorspronkelijk door Navajo werden bewoond?
Oud 6 augustus 2012, 19:31   #215
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de Duitse scheiding was (vanuit Duits perspektief) een onrecht dat moest hersteld worden. Een herenigingsstreven stond trouwens in de Duitse grondwet.
Net zozeer was de Nederlandse scheiding tot tweemaal toe een fatale vergissing en fataal noodlot (1) hetgeen in naam der Historische Gerechtigheid moet hersteld worden.
Wanneer komt trouwens dat streven in de Nederlandse grondwet en in de beleidsverklaring van de Vlaamse Regering?

(1) En waarom? Niet om sentimentele redenen. Maar zonder de Franco-Luiks separatistische putsch van 1830 was Brussel nu een Nederlandstalige stad. En meer heb ik écht niet nodig om Groot-Nederlander te zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 19:39.
Oud 6 augustus 2012, 19:54   #216
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vraag me trouwens af hoe je bourgondische cultuur op 1 lijn kunt stellen met calvinistische zuinigheid. Nederlanders en Vlamingen zijn verschillende volkeren en wie dat niet inziet is stekeblind en maakt zichzelf wat wijs...
Maar wie of wat ben jij eigenlijk? Waarom veronderstel jij nu dat er ook maar het minste belang zou kunnen gehecht worden aan dergelijke, door jou hier uitgekraamde onzin?

De Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zijn in heel wat opzichten nog katholieker dan Vlaanderen het ooit geweest is. Niks te maken met "calvinistisch". Zelfs in de provincie Noord-Holland zijn er katholieke regio's zoals "West-Friesland" en de stad Volendam.

Vlaanderen heeft volstrekt géén "bourgondische" cultuur. Die "bourgondische" cultuur is een hersenschim waarmee in de eerste plaats de Belgicisten komen aandraven. Het is een term die, net zoals die andere hersenschim "surrealistisch", kwistig wordt rondgestrooid in een poging om slecht beleid, mistoestanden en inefficiëntie te verbloemen.
Oud 6 augustus 2012, 20:53   #217
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar wie of wat ben jij eigenlijk? Waarom veronderstel jij nu dat er ook maar het minste belang zou kunnen gehecht worden aan dergelijke, door jou hier uitgekraamde onzin?

De Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zijn in heel wat opzichten nog katholieker dan Vlaanderen het ooit geweest is. Niks te maken met "calvinistisch". Zelfs in de provincie Noord-Holland zijn er katholieke regio's zoals "West-Friesland" en de stad Volendam.

Vlaanderen heeft volstrekt géén "bourgondische" cultuur. Die "bourgondische" cultuur is een hersenschim waarmee in de eerste plaats de Belgicisten komen aandraven. Het is een term die, net zoals die andere hersenschim "surrealistisch", kwistig wordt rondgestrooid in een poging om slecht beleid, mistoestanden en inefficiëntie te verbloemen.
Hij heeft wel gelijk. De Nederlanders zijn tegen Europa en pro-Amerikaans. Ze zijn als de Engelsen. Zij willen binnen Europa de grote trom roeren, maar tegelijkertijd er buiten staan (stemden tegen de Europese Grondwet). Nederlanders willen dit met Europa en dat, ze hebben een grote mond als het over Europa gaat en budgetaire evenwichten, maar bakken er zelf niks van in hun eigen land. En dan spreek ik nog niet over de politieke instabiliteit. Op dat vlak lijkt Nederland Italië wel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 augustus 2012 om 20:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 20:58   #218
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar wie of wat ben jij eigenlijk, Dazi Martina?
Een katholiekenhater zoals Het Oosten de Calvinsten haat.
Beiden reiken echter mekaar de hand in hun anti-grootnederlandisme.
Voor beiden wordt kultuur grotendeels bepaald door godsdienst en is in tegenstelling tot ons taal niet zo een belangrijke kulturele determinant.

Het Oosten heeft hier een prachtig Noord-Nederlands komplementair Gegenstück. Goede zet als dit en dubbelnick zou zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hij heeft wel gelijk.
Vaneigens.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 augustus 2012 om 21:01.
Oud 6 augustus 2012, 21:34   #219
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een katholiekenhater zoals Het Oosten de Calvinsten haat.
Beiden reiken echter mekaar de hand in hun anti-grootnederlandisme.
Voor beiden wordt kultuur grotendeels bepaald door godsdienst en is in tegenstelling tot ons taal niet zo een belangrijke kulturele determinant.

Het Oosten heeft hier een prachtig Noord-Nederlands komplementair Gegenstück. Goede zet als dit en dubbelnick zou zijn.

Vaneigens.....
U legt veel te veel de nadruk op de taal. Taal is belangrijk natuurlijk, daar niet van, maar taal is niet het enige. Ook de mentaliteit is even belangrijk. Nederlanders (Hollanders dan) zijn niet onze broeders en zusters. Dat is een mythe. Een vooral een mythe, die in leven wordt gehouden door zogenaamde 'Grootnederlanders'. We hebben niet zoveel gemeen met de Nederlanders. Men zou kunnen zeggen: jawel, wij hebben de taal gemeen. Maar ook dat is slechts schijn (ik heb het hier over de gesproken taal). Want zoals al zo vaak werd gesteld hier op dit forum, hebben dezelfde woorden dikwijls niet dezelfde betekenis in noord en zuid in de omgangstaal, of gebruiken wij andere woorden dan de Nederlanders. Belgische en Nederlandse zakenlui worden dan regelmatig dan ook geconfronteerd met het feit dat, niettegenstaande zij ongeveer dezelfde taal spreken, zij toch langs mekaar doorpraten. En dit omdat de ene iets anders bedoelt dan de andere met ongeveer dezelfde woorden. Daarom hebben de Nederlanders het ook vaak over 'Belgisch Nederlands'. En dit omdat zij ons Nederlands niet altijd goed verstaan. Dat is ook de reden waarom Vlaamse films zoals Loft opnieuw ingesproken moeten worden voor de Nederlanders omdat de Nederlanders deze Vlaamse film toch niet goed begrepen en zij onze taal niet zo aantrekkelijk vonden in een film.

En dus, het heeft allemaal maar weinig te maken met 'Calvinistenhaat' of 'Hollanderhaat' of nog van die nonsens. Sommige mensen gebruiken vaak deze simplistische dooddoeners omdat ze weigeren de sociologische realiteit onder ogen te zien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 augustus 2012 om 21:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 22:01   #220
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Dat is geen realiteit want Nederland en GB zijn deelstaten van de EU en liggen bovendien op het Europees continent. Dat is de realiteit anno 2012 en niets anders.
Zijn helemaal geen deelstaten maar bezette staten door de EU. Dat klinkt al beter.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Dat is pas onzin, de yanks hebben de Europese cultuur juist naar Amerika gebracht...
Of gaat u beweren dat Nederland en het VK oorspronkelijk door Navajo werden bewoond?.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de Nederlandse handelsgeest en de open debatcultuur identiek zijn aan die van de Angelsaxische landen. Vandaar dat ik Nederlanders beschrijf als europese yanks., als eigenlijk Amerika-minded mensen die in het Europese continent wonen. Dat bedoel ik hiermee, heeft niets te maken met geschiedkundige feiten.

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 6 augustus 2012 om 22:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be