Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2012, 11:04   #781
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

et pour les flamands....
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 06:45   #782
Creed
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
et pour les flamands....
Jacques Brel.
Creed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 22:00   #783
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Aangezien Occupy en Indignadotoestanden stilaan doodbloeden wordt het tijd voor hardere acties.

http://www.libcom.org/news/unemploye...lucia-08082012

Georganiseerde arbeidersbewegingen plunderen gewoon de supermarkt.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2012, 16:13   #784
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De secundaire markt, dat is de particuliere markt. Ik had het over iets anders
Nou, kom er maar in hoor, wat was dat "iets anders"?
Oud 12 augustus 2012, 17:52   #785
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Nou, kom er maar in hoor, wat was dat "iets anders"?
quantitative easing
Citaat:
wiki
A central bank implements quantitative easing by purchasing financial assets from banks and other private sector businesses with new electronically created money.[3][4][5][6] This action increases the excess reserves of the banks, and also raises the prices of the financial assets bought, which lowers their yield.[7]
Dat is iets wat de ECB niet kan en niet mag doen

Citaat:
Wiki
The distinguishing characteristic between QE and monetizing debt is that with QE, the central bank is creating money to stimulate the economy, not to finance government spending

Waarom drukt de Amerikaanse Federal Reserve wel geld bij en de ECB niet?

De Federal Reserve heeft een andere rol dan de Europese Centrale Bank. De ECB moet prijsstabiliteit bewaken. Dat is een veel beperktere rol dan die van de Federal Reserve.

De Fed moet namelijk niet alleen prijsstabiliteit bewaken, maar moet ook de economische groei en werkgelegenheid stimuleren. Om groei en werkgelegenheid te stimuleren, pompt de Fed soms extra geld in de economie

Conclusie:

De ECB doet noch aan quantative easing, noch aan geld bijdrukken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 augustus 2012 om 18:11.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 05:28   #786
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
wiki
A central bank implements quantitative easing by purchasing financial assets from banks and other private sector businesses with new electronically created money.[3][4][5][6] This action increases the excess reserves of the banks, and also raises the prices of the financial assets bought, which lowers their yield.[7]
Dit beschrijft perfect het programma waaronder de ECB staatsschuld koopt van banken e.d., het SMP - Security Markets Program.
Zie Artikel 1 van het SMP:

Citaat:
Article 1
Establishment of the securities markets programme
Under the terms of this Decision, Eurosystem central banks may purchase the following: (a) on the secondary market, eligible marketable debt instruments issued by the central governments or public entities of the Member States whose currency is the euro; and (b) on the primary and secondary markets, eligible marketable debt instruments issued by private entities incorporated in the euro area.
link:
http://www.ecb.int/ecb/legal/pdf/en_...c7b99d7569380d

In een andere post heb ik je laten zien hoeveel de ECB schat dat er onder het SMP wordt bijgedrukt: 208 miljard.

Kortom: de ECB zegt dus zelf dat er bijgedrukt wordt, en geeft bovendien aan hoeveel.

Mocht je na dit alles nog altijd denken dat de ECB niet bijdrukt, dan stel ik voor dat we samen een email opstellen en die naar de ECB sturen, om te vragen hoe het zit. Ze hebben tenslotte gewoon emailadressen voor dit soort vragen.
Oud 13 augustus 2012, 09:06   #787
eno2
Banneling

Standaard

Ik had het over electronisch geld
(Wie drukt fysische € bij in de EU, en wie beslist daarover?)

De ECB heeft recent nog eens beloofd Spaanse en Italiaanse schuld op te kopen, wegens de ondraaglijke rentestand van deze landen bij het aanbieden van staatsobligaties, maar dat blijft voorlopig bij mijn weten nog altijd uitgesteld, tot grote frustratie van oa Rajoy van Spanje.

IK keek even naaar je link van 2010 en die geeft de ECB recht op traden op de secondaire markt inderdaad. Verder vond ik alleen spoor van SMP- activiteit vroeger, in 2008, vermeld op internet. Maar ik kijk nu je vroegere posts daarover nog eens na.

De "structural flaud" op de primaire markt blijkt te blijven bestaan?

Ik vind dat het (zelfs voor een leek als ik) overduidelijk is, dat de ECB in zijn interventies structureel fel gehandicapt is en blijft.

Dan hebben we nog niet over eurobonds gesproken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 augustus 2012 om 09:17.
Oud 13 augustus 2012, 14:11   #788
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik had het over electronisch geld
(Wie drukt fysische € bij in de EU, en wie beslist daarover?)
Ik neem aan dat de nationale centrale banken het fysieke geld drukken regelen, gezien dat elke munt of briefje een kenmerk van een van de lidstaten draagt.
Maar fysiek geld of electronisch geld maakt voor de geldhoeveelheid niet uit. In het huidige tijdperk koopt een centrale bank schuld door electronisch geld bij te drukken. Dat geld gaat door het systeem, en als iemand het opneemt dan wordt het omgezet in fysiek geld.

Citaat:
De ECB heeft recent nog eens beloofd Spaanse en Italiaanse schuld op te kopen, wegens de ondraaglijke rentestand van deze landen bij het aanbieden van staatsobligaties, maar dat blijft voorlopig bij mijn weten nog altijd uitgesteld, tot grote frustratie van oa Rajoy van Spanje.

IK keek even naaar je link van 2010 en die geeft de ECB recht op traden op de secondaire markt inderdaad. Verder vond ik alleen spoor van SMP- activiteit vroeger, in 2008, vermeld op internet. Maar ik kijk nu je vroegere posts daarover nog eens na.
Recent heeft de ECB voor zover ik weet idd geen italiaanse of spaanse staatsschuld gekocht, maar vroeger wel.
Spit vooral ook even rond op de site van de ECB, daar staat het een en ander over het SMP en ook over LTRO1 en 2, en andere programmas van geldcreatie.
(Ik geef overigens direct toe dat de ECB het de leek niet makkelijk maakt. Het is bepaald onoverzichtelijk.)

Citaat:
De "structural flaud" op de primaire markt blijkt te blijven bestaan?
Wat bedoel je met "structural flaud"?

Citaat:
Ik vind dat het (zelfs voor een leek als ik) overduidelijk is, dat de ECB in zijn interventies structureel fel gehandicapt is en blijft.
Nou ja, dat ligt een beetje aan hoe je het bekijkt. Als je ervanuit gaat dat de ECB helemaal vrij zou moeten zijn, dan zijn er idd beperkingen. Omgekeerd, als je ervanuit gaat dat de ECB helemaal niet zou moeten intervenieren, dan zijn er toch nog behoorlijk wat mogelijkheden.
Oud 17 augustus 2012, 01:38   #789
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met "structural flaud"?
Structural FLAWED =>

Dingetjes zoals de noodzaak van het opzetten van nieuwe structuren en bevoegdheden die nu ontbreken.

De fiscal compact, eurobonds, traden op de primaire markt, wat in de VS allemaal kan.

Citaat:
Ik neem aan dat de nationale centrale banken het fysieke geld drukken regelen, gezien dat elke munt of briefje een kenmerk van een van de lidstaten draagt.
Maar fysiek geld of electronisch geld maakt voor de geldhoeveelheid niet uit. In het huidige tijdperk koopt een centrale bank schuld door electronisch geld bij te drukken. Dat geld gaat door het systeem, en als iemand het opneemt dan wordt het omgezet in fysiek geld.
Ja, klaar.
Fysiek drukken ze alleen de geperimeerde biljetten bij, denk ik. Zonder de geldhoeveelheid te verhogen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 augustus 2012 om 01:56.
Oud 17 augustus 2012, 06:54   #790
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Structural FLAWED =>

Dingetjes zoals de noodzaak van het opzetten van nieuwe structuren en bevoegdheden die nu ontbreken.

De fiscal compact, eurobonds, traden op de primaire markt, wat in de VS allemaal kan.

Ja, klaar.
Fysiek drukken ze alleen de geperimeerde biljetten bij, denk ik. Zonder de geldhoeveelheid te verhogen.
Ik denk toch alsvolgt

als je 1 aandeel hebt of je beheert een portefeuille van 27 aandelen, dan is uw risico lager voor die 27 aandelen samen dan voor elk aandeel apart.
Als de Euro nu een obligatiefonds maakt, dan gaat die interest daarvan structureel lager zijn dan van gelijk welk land apart, ondanks spanje of italie erinzit;
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 17:06   #791
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Structural FLAWED =>

Dat klopt, dat kan nu niet. De vraag is natuurlijk of je dat zou moeten willen. Ik denk van niet. Ik zou iig de VS niet als lichtend voorbeeld zien, gezien de problemen met de economie daar.
Oud 17 augustus 2012, 17:15   #792
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
als je 1 aandeel hebt of je beheert een portefeuille van 27 aandelen, dan is uw risico lager voor die 27 aandelen samen dan voor elk aandeel apart.
Als de Euro nu een obligatiefonds maakt, dan gaat die interest daarvan structureel lager zijn dan van gelijk welk land apart, ondanks spanje of italie erinzit;
Die vergelijking met aandelen gaat niet helemaal op. Als een aandeel onderuit gaat, dan heeft dat in principe geen invloed op de andere aandelen.
Maar in het geval van eurobonds heeft een default van een land wel effect op de andere landen: die worden daar dan immers voor aangeslagen. Omdat het risico van een land overgedragen wordt op de andere landen, neemt ook voor die landen het risico toe. Het risico van het totaal is daardoor meer dan het risico van het minst risicovolle land.

Zie ook de rentetarieven van het EFSF vs die van bv Duitsland.
Oud 17 augustus 2012, 17:33   #793
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Structural FLAWED =>

(...)
Op termijn zal dat zeker moeten worden ingevoerd, of allicht had men hier bij invoering van een Euro al toe moeten besluiten.
Echter, en dat is misschien nog wel de grootste achilleshiel van de Euro, momenteel is daar geen unaniem politiek draagvlak voor.

Een voorbeeld zijn de Eurobonds; gezien de huidige vertrouwenscrisis in de Euro ontstaan na 'Griekenland' is het politiek onhaalbaar in landen als Duitsland, Nederland, Finland of Oostenrijk, dat ze nu hun kip met de gouden eieren gaan slachten. Hoe verstandig het rationeel ook is, politiek gezien is dat nu nog niet haalbaar.
Verder leeft er (daar) de politieke angst, dat dit de drijfveer van de zwakkere Eurolanden vermindert om noodzakelijke hervormingen door te voeren.

Let wel dit zijn hoofdzakelijk politieke overwegingen, maar zo is uiteindelijk de Euro ook ontstaan; toch zal dit op de langere termijn uiteindelijk wel moeten worden ingevoerd.
Oud 17 augustus 2012, 18:47   #794
eno2
Banneling

Standaard

Men zou de € ook moeten kunnen laten devalueren...
Oud 17 augustus 2012, 18:58   #795
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Che 20

In een andere post heb ik je laten zien hoeveel de ECB schat dat er onder het SMP wordt bijgedrukt: 208 miljard.

Kortom: de ECB zegt dus zelf dat er bijgedrukt wordt, en geeft bovendien aan hoeveel.
Ik blijf bezwaar hebben tegen het gebruik van het woordje "bijdrukken" - schept verwarring.
Oud 17 augustus 2012, 19:31   #796
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik blijf bezwaar hebben tegen het gebruik van het woordje "bijdrukken" - schept verwarring.
Hoe wil je het dan noemen?
Oud 17 augustus 2012, 19:34   #797
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Men zou de € ook moeten kunnen laten devalueren...
Dat kan al, oa door renteverlaging. Zie ook hoe de euro in waarde achteruit is gegaan tov de dollar.
Maar je kunt je afvragen of het afwentelen van de crisis op mensen die van een pensioen leven wel zo rechtvaardig is.
Oud 17 augustus 2012, 19:39   #798
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Verder leeft er (daar) de politieke angst, dat dit de drijfveer van de zwakkere Eurolanden vermindert om noodzakelijke hervormingen door te voeren.
Dat lijkt me dan volkomen terecht. Als die zwakkere landen namelijk die hervormingen zouden doorvoeren, dan zouden eurobonds uberhaupt niet nodig zijn. De enige reden om ze in te voeren, is dus omdat men denkt die hervormingen niet (volledig) uit te voeren.
Oud 17 augustus 2012, 19:42   #799
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me dan volkomen terecht. Als die zwakkere landen namelijk die hervormingen zouden doorvoeren, dan zouden eurobonds uberhaupt niet nodig zijn. De enige reden om ze in te voeren, is dus omdat men denkt die hervormingen niet (volledig) uit te voeren.
Eurobonds kunnen enkel na de fiscal compact, Duitsland gaat zijn been zolang stijf blijven houden.
Oud 17 augustus 2012, 19:47   #800
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat kan al, oa door renteverlaging. Zie ook hoe de euro in waarde achteruit is gegaan tov de dollar.
Maar je kunt je afvragen of het afwentelen van de crisis op mensen die van een pensioen leven wel zo rechtvaardig is.
Devaluatie of revaluatie, om het even, ik heb het over het instrument dat ontbreekt...

Hoe is een devaluatie nadelig voor pensioenen? Alleen als je buiten de €-zone leeft dan, met je gedevalueerd pensioen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be