![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() et pour les flamands....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#782 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#783 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Aangezien Occupy en Indignadotoestanden stilaan doodbloeden wordt het tijd voor hardere acties.
http://www.libcom.org/news/unemploye...lucia-08082012 Georganiseerde arbeidersbewegingen plunderen gewoon de supermarkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#784 |
Schepen
|
![]() Nou, kom er maar in hoor, wat was dat "iets anders"?
![]() |
#785 | ||
Banneling
|
![]() quantitative easing
Citaat:
Citaat:
Waarom drukt de Amerikaanse Federal Reserve wel geld bij en de ECB niet? De Federal Reserve heeft een andere rol dan de Europese Centrale Bank. De ECB moet prijsstabiliteit bewaken. Dat is een veel beperktere rol dan die van de Federal Reserve. De Fed moet namelijk niet alleen prijsstabiliteit bewaken, maar moet ook de economische groei en werkgelegenheid stimuleren. Om groei en werkgelegenheid te stimuleren, pompt de Fed soms extra geld in de economie Conclusie: De ECB doet noch aan quantative easing, noch aan geld bijdrukken. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 augustus 2012 om 18:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Zie Artikel 1 van het SMP: Citaat:
http://www.ecb.int/ecb/legal/pdf/en_...c7b99d7569380d In een andere post heb ik je laten zien hoeveel de ECB schat dat er onder het SMP wordt bijgedrukt: 208 miljard. Kortom: de ECB zegt dus zelf dat er bijgedrukt wordt, en geeft bovendien aan hoeveel. Mocht je na dit alles nog altijd denken dat de ECB niet bijdrukt, dan stel ik voor dat we samen een email opstellen en die naar de ECB sturen, om te vragen hoe het zit. Ze hebben tenslotte gewoon emailadressen voor dit soort vragen.
![]() |
![]() |
#787 |
Banneling
|
![]() Ik had het over electronisch geld
(Wie drukt fysische € bij in de EU, en wie beslist daarover?) De ECB heeft recent nog eens beloofd Spaanse en Italiaanse schuld op te kopen, wegens de ondraaglijke rentestand van deze landen bij het aanbieden van staatsobligaties, maar dat blijft voorlopig bij mijn weten nog altijd uitgesteld, tot grote frustratie van oa Rajoy van Spanje. IK keek even naaar je link van 2010 en die geeft de ECB recht op traden op de secondaire markt inderdaad. Verder vond ik alleen spoor van SMP- activiteit vroeger, in 2008, vermeld op internet. Maar ik kijk nu je vroegere posts daarover nog eens na. De "structural flaud" op de primaire markt blijkt te blijven bestaan? Ik vind dat het (zelfs voor een leek als ik) overduidelijk is, dat de ECB in zijn interventies structureel fel gehandicapt is en blijft. Dan hebben we nog niet over eurobonds gesproken. Laatst gewijzigd door eno2 : 13 augustus 2012 om 09:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#788 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar fysiek geld of electronisch geld maakt voor de geldhoeveelheid niet uit. In het huidige tijdperk koopt een centrale bank schuld door electronisch geld bij te drukken. Dat geld gaat door het systeem, en als iemand het opneemt dan wordt het omgezet in fysiek geld. Citaat:
Spit vooral ook even rond op de site van de ECB, daar staat het een en ander over het SMP en ook over LTRO1 en 2, en andere programmas van geldcreatie. (Ik geef overigens direct toe dat de ECB het de leek niet makkelijk maakt. Het is bepaald onoverzichtelijk.) Citaat:
Nou ja, dat ligt een beetje aan hoe je het bekijkt. Als je ervanuit gaat dat de ECB helemaal vrij zou moeten zijn, dan zijn er idd beperkingen. Omgekeerd, als je ervanuit gaat dat de ECB helemaal niet zou moeten intervenieren, dan zijn er toch nog behoorlijk wat mogelijkheden.
![]() |
![]() |
#789 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dingetjes zoals de noodzaak van het opzetten van nieuwe structuren en bevoegdheden die nu ontbreken. De fiscal compact, eurobonds, traden op de primaire markt, wat in de VS allemaal kan. Citaat:
Fysiek drukken ze alleen de geperimeerde biljetten bij, denk ik. Zonder de geldhoeveelheid te verhogen. Laatst gewijzigd door eno2 : 17 augustus 2012 om 01:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#790 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als je 1 aandeel hebt of je beheert een portefeuille van 27 aandelen, dan is uw risico lager voor die 27 aandelen samen dan voor elk aandeel apart. Als de Euro nu een obligatiefonds maakt, dan gaat die interest daarvan structureel lager zijn dan van gelijk welk land apart, ondanks spanje of italie erinzit; |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#791 |
Schepen
|
![]() Dat klopt, dat kan nu niet. De vraag is natuurlijk of je dat zou moeten willen. Ik denk van niet. Ik zou iig de VS niet als lichtend voorbeeld zien, gezien de problemen met de economie daar.
![]() |
#792 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar in het geval van eurobonds heeft een default van een land wel effect op de andere landen: die worden daar dan immers voor aangeslagen. Omdat het risico van een land overgedragen wordt op de andere landen, neemt ook voor die landen het risico toe. Het risico van het totaal is daardoor meer dan het risico van het minst risicovolle land. Zie ook de rentetarieven van het EFSF vs die van bv Duitsland.
![]() |
![]() |
#793 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Echter, en dat is misschien nog wel de grootste achilleshiel van de Euro, momenteel is daar geen unaniem politiek draagvlak voor. Een voorbeeld zijn de Eurobonds; gezien de huidige vertrouwenscrisis in de Euro ontstaan na 'Griekenland' is het politiek onhaalbaar in landen als Duitsland, Nederland, Finland of Oostenrijk, dat ze nu hun kip met de gouden eieren gaan slachten. Hoe verstandig het rationeel ook is, politiek gezien is dat nu nog niet haalbaar. Verder leeft er (daar) de politieke angst, dat dit de drijfveer van de zwakkere Eurolanden vermindert om noodzakelijke hervormingen door te voeren. Let wel dit zijn hoofdzakelijk politieke overwegingen, maar zo is uiteindelijk de Euro ook ontstaan; toch zal dit op de langere termijn uiteindelijk wel moeten worden ingevoerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 |
Banneling
|
![]() Men zou de € ook moeten kunnen laten devalueren...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#796 |
Schepen
|
![]() Hoe wil je het dan noemen?
![]() |
#797 |
Schepen
|
![]() Dat kan al, oa door renteverlaging. Zie ook hoe de euro in waarde achteruit is gegaan tov de dollar.
Maar je kunt je afvragen of het afwentelen van de crisis op mensen die van een pensioen leven wel zo rechtvaardig is.
![]() |
#798 |
Schepen
|
![]() Dat lijkt me dan volkomen terecht. Als die zwakkere landen namelijk die hervormingen zouden doorvoeren, dan zouden eurobonds uberhaupt niet nodig zijn. De enige reden om ze in te voeren, is dus omdat men denkt die hervormingen niet (volledig) uit te voeren.
![]() |
#799 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#800 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe is een devaluatie nadelig voor pensioenen? Alleen als je buiten de €-zone leeft dan, met je gedevalueerd pensioen. |
|
![]() |
![]() |