![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() moeten er voor U streepkes tussen?
"overdaad aan scholen-waar-geen-kat-wil-werken" kan ook: overdaad aan scholenwaargeenkatwilwerken.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() Citaat:
Ik stel je de vraag wat een school is waar-geen-kat-wilt-werken. Niet dat ik iets tegen katten heb. Wat zou je dan antwoorden. Zeg nu niet dat er in de school zelfs geen muis kan overleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Schepen
|
![]() Ik heb in Antwerpen meer dan een jaar les gegeven, helaas telkens korte interims en heb het ook voor bekeken gehouden. Niet de scholen, de leerkrachten, de leerlingen, het stad, de allochtonen maar wel telkens korte interims, uiteengetrokken uren, verschillende scholen hebben mij doen kiezen voor een andere carrièrewending. Op dit moment ruik ik het krijt in mijn geheugen, de gekken gezichten van de jongeren en de ijver van al die leerkrachten. Antwerpen is een prachtige uitdaging, daar kan je je capaciteiten versterken. Al ben ik geen Antwerpenaar maar ik was trots dat ik in Antwerpen les gaf. Ik poch nog steeds met die ervaring
![]()
__________________
Natuurlijk willen gewone burgers geen oorlog, maar uiteindelijk, het zijn de leiders van een land die de macht bezitten, en de mensen naar je toe trekken is heel gemakkelijk, maakt niet uit of het democratie, fascisme, een parlement en zelfs al communisme is. Het enigste wat je moet doen is ze vertellen dat ze aangevallen worden, hun nationalistische gevoelens aanwakkeren en ze een gevaar aangeven. Het werkt overal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() Citaat:
De job van leerkracht wordt hedendaags door ouders van schoolgaande kinderen beschouwd als een evidente dienstverlener. Kwaliteitsonderwijs als evidentie. De machtspositie is weg. De tijd dat de meester baas was in school, en de vader baas in huis, die scheiding is totaal voorbij. Een lap tegen de oren van de meester resulteert niet meer in een lap tegen het andere oor om het evenwicht te bewaren. En maar goed ook. De leerkracht kan geen respect meer afdwingen. Onderwijs wordt democratische beoordeeld. De ouder is mondig. Zelfs de ouder die is geimmigreerd. De machtspositie is weg. En wie vandaag aan de leerling verzamelingenleer uitlegt doet dit na dertig jaar nog steeds. Ah, de leerkracht die vindt dat hij of zij het zo druk heeft met examens verbeteren. Nachten lang. Zo hoor ik het van de echtgenote van de leerkracht. Je zou tranen in de ogen krijgen. Ander verhaal. De leerkracht is momenteel, hoeveel inspanning hij of zij ook levert, iemand die nooit op het resultaat kan worden beoordeeld. De leerkracht wordt beoordeeld op reputatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
gebrek werkzekerheid bvb malorganisatie van scholen het concept dat leerlingen klanten zijn die na x aantal jaren per defintie een diploma moeten krijgen met een een totale verkleutering als gevolg. het is frustrerend vast te stellen dat leerlingen niets doen, hopeloos buizen en ge als leerkracht op uw donder krijgt dat ge teveel gebuisden hebt. tsja, het jaar daarop laat ge iedereen er maar door hé ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() Citaat:
Ik betwist je argumentatie niet. Wie wel. Uw terechte opmerking heb ik moeten aan de lijve ondervinden toen mijn tweeling nog in het basisonderwijs zat. Ik was toen voorzitter van de schoolraad. Feit is dat leerkrachten die op hun strepen staan ook veel tegenwind krijgen. Niet enkel tegewind van de ouders, ook van de directie. Ieder wil uiteindelijk het schooljaar afsluiten met een positieve boodschap. En zo blijven we bezig. De verantwoordelijkheid wordt in de schoenen van de ouders geschoven. zie het schoolreglement dat je misschien deze week hebt ondertekend. En inderdaad, de ouder die veronderstelt dat het onderwijs ook nog iets te maken heeft met opvoeding, loopt tegen een muur. Niks van, onderwijs is niets meer dan kennisoverdracht. En ja. De leerkracht neemt het risisco niet meer iemand te laten zitten. De weg van de minste weerstand. Ieder wilt met een gerust geweten op vakantie. Het fenomeen is gekend. Het secundair onderwijs wordt opgescheept met hoe leerkrachten uit het basisonderwijs leerlingen beoordelen. Laatst gewijzigd door Rudy : 6 september 2012 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.526
|
![]() In de bovenstaande postings kun je dus een verzameling vinden van redenen waarom er leerkrachten tekort zijn en moeilijk te vinden of te overhalen om voor de leeuwen gegooid te worden. Al jaren is "Brussel" bezig met de zaken nog meer naar de knoppen te helpen omdat er blijkbaar te veel volk rondloopt die wellicht ooit, zo kort mogelijk, voor de klas heeft gestaan en zich nu bezig houden met steeds maar veranderen en "verbeteren" terwijl hun vorige "verbeteringen" nog niet eens verteerd waren! Een legertje aan inspecteurs, adviseurs, gedetacheerden die studiedagen voorbereiden waar geen kat iets aan heeft enz enz om te bewijzen dat ze nuttig aan het werk zijn...
Je krijgt inderdaad meer en meer leerkrachten die "foert" zeggen en op papier mededelen dat het gros van hun leerlingen "geslaagd" is ook al is dat eigenlijk niet het geval! Doen ze dat niet krijgen ze vanalles over zich heen, tot zelfs advocaten toe ... Door "Brussel", en niet door de" leerkrachten" krijgt men het onderwijs dat we nu kennen. Ook onze Smet is goed bezig... Laatst gewijzigd door andev : 6 september 2012 om 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Feit blijft wel dat die kinderen ooit doorstromen en gaan werken.
een kennis geeft les op de unief en daar heeft men ondertussen in het 1e jaar een cursus teksten schrijven ingevoerd. correcte spelling, correcte zin,... waar zijn we dan mee bezig? of studenten die zichzelf mogen delibereren ![]() onlangs een jobstudente. ik verwijt haar niets maar dat zij moeite had om als caissière 20euro - 4,59 uit het hoofd te berekenen is echt wel erg |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Citaat:
Waar en voor welke bachelor/masteropleiding is dat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Ik heb zelf les gegeven in het hoger onderwijs en zelfs sommige heel intelligente studenten slagen er gewoon niet meer in om foutloos te schrijven. Het onderwijs schiet hier duidelijk tekort. Voor de niet heel erg intelligente studenten wordt het probleem nog groter. In feite moeten studenten bijna tweetalig zijn. Ze hebben allemaal de twitter/smstaal onder de knie, waarbij het allemaal niet zo nauw steekt, maar ze moeten ook nog het algemeen Nederlands beheersen. Probleem is dat er nog heel weinig ruimte is in het hoger onderwijs om daar iets aan te doen. Ik kan studenten er wel op wijzen dat ze 'het' en 'de' en 'die' en 'dat' juist moeten gebruiken, maar ze lijken het gewoon niet te weten :s. Is het 'die boek' of 'dat boek'? Dergelijke elementaire dingen. Onmogelijk nog te herstellen in het hoger onderwijs. De laatste keer dat ik de dt-regels heb uitgelegd (in het derde jaar bachelor.........) waren er een paar die het toen pas leken te begrijpen. "Waarom hebben ze ons dat niet eerder zo uitgelegd" was hun antwoord. Ondertussen kabbelt je lestijd vrolijk weg...
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
Geregistreerd: 15 april 2012
Locatie: moeras
Berichten: 3.357
|
![]() Citaat:
School is voor hen enkel positief in de zin dat ze niet op straat rondhangen als ze op school zijn. Een paar cipiers inplaats van leraars zouden ruimschoots volstaan om hen vertrouwd te maken met het oord waar ze als volwassenen zeker en vast geregeld zullen verblijven.
__________________
Nee, er is geen geld in Europa... http://www.challenges.fr/classements/fortune/http://www.inegalites.fr/spip.php?article1294 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
maar goed, op 't einde mocht ik, gaf fysica, chemie etc, niet meer corrigeren op Ndl. op de vraag wat ik moest doen als ze bvb de stofnamen verkeerd schreven kreeg ik de opdracht om op fonetica af te gaan. fonetisch ongeveer juist is juist ![]() die van Aardrijkskunde kreeg dezelfde opdracht. Ge kunt u niet voorstellen op hoeveel manieren ge Pyreneeën kunt schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
Geregistreerd: 15 april 2012
Locatie: moeras
Berichten: 3.357
|
![]() Citaat:
__________________
Nee, er is geen geld in Europa... http://www.challenges.fr/classements/fortune/http://www.inegalites.fr/spip.php?article1294 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Pierenneeje?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
|
![]() Citaat:
De verleiding is groot om terug les te geven. Het zit in mijn bloed. Maar het klassieke schoolsysteem is voor mij niet meer te doen. Ik geloof wel in lesgeven maar ik geloof niet meer in groepen van 25 man die 7 x 50 minuten soms stil moeten zitten tussen vier muren. Ken je het klinisch gedrag van leerlingen niet? De afgekauwde biccen, potloden en zelfs gommen, de pennezakken die stijf zijn van het klinisch bestiften? En waarom worden de wc-muren in scholen zo vaak besmeerd met uitwerpselen en menstruatiebloed? Daar zou een ethnoloog nog een kluif aan hebben. Het niet-eten ... zowel jongens als meisjes. Enz. Ik ben er trouwens van overtuigd dat sommige kinderen helemaal niet gedijen in een groep van twintig man. Sommige kinderen zijn alleen nog maar bezig om dat groepsgedoe te verteren dat ze zich niet meer kunnen bezig houden met de leerstof, en neen, het zijn geen kinderen die hyper of autistisch zijn. En daar het oude stramien van strenge discipline en zware straffen weggesmolten is (gelukkig maar) dat lesgeven aan grote groepen mogelijk maakte, zorgt een groep jongeren nu voor enorm veel afleiding en belemmering van het leerproces. Enerzijds promoot het onderwijs de ontwikkeling van elk individueel kind, anderszijds zet ze die kinderen in te grote groepen en te lang tussen vier muren. Daar klopt iets niet. Stel dat ik terug zou lesgeven en stel dat wanneer ik mijn klas na de speeltijd of na de middag ophaal op de speelplaats, en voorbij automaten moet met die klas, dan ga ik eisen dat ze die automaten buiten gooien. Die staan er om de leerkrachten te pesten, heb ik vaak gedacht. En dikke commerce die voor niets nodig is. In het technisch Atheneum van Anderlecht werden tijdens de morgenspeeltijd sandwiches besmeerd met echte boter en kaas of hesp of préparé en drank uitgedeeld (bonnetjes) door drie oudere dames die er de scepter zwaaiden in de refter. Dat vond ik een zeer goede actie. Er was structuur, kalmte en orde. De jongens hadden waarschijnlijk 's morgens niet gegeten en aten zodat ze veel rustiger in de klas waren. Kinderen die honger hebben, zijn niet te doen,; het vijfde lesuur 's morgens is dus meestal oppassen geblazen. En de schooladministratie is te. Het is een full-time job op zich als je dat degelijk wilt opvolgen. 'Het' komt van Brussel, van mensen die meestal geen enkele ervaring hebben in het lesgeven. Een soort van masogistische bezigheidstherapie zeker? Terwijl je pas als je betaald hebt en 'ze' de betaling hebben ontvangen, het laatste leerplan ontvangt. Ik heb ooit september, oktober en november geschiedenis gegeven op grond van een kopie van een leerplan dat helemaal verouderd was (van de directeur gekregen die heel lang heeft moeten zoeken...). En het kopieermachine dat dan wel en dan niet werkt. En de handboeken die maar niet aankomen... en ... ik had er flagrant mijn broek aan moeten vegen. Maar ik zie wel mogelijkheden om terug aan de slag te gaan met een kleinere groep in een andere biotoop dan het klaslokaal en de klassieke schoolstructuur. |
|
![]() |
![]() |