Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2012, 20:27   #841
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag in "Terzake" : de gouden & zilveren medaille in de discipline "rond de pot draaien": EU vertegenwoordiger Dehaene & EU commissaris De Gucht over de € problemen.
Met dit soort knoeiers moet de € gered worden...

Laatst gewijzigd door Boduo : 4 september 2012 om 20:27.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 11:21   #842
eno2
Banneling

Standaard

In 2015 treedt Polen toe tot de €. Eens benieuwd of die dan nog bestaat.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 13:59   #843
eno2
Banneling

Standaard

BCE's Mario Draghi gaat soevereine schuld kopen op de secondaire markt
Oud 6 september 2012, 17:58   #844
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
BCE's Mario Draghi gaat soevereine schuld kopen op de secondaire markt
Idd. Overigens deed hij dat al via het SMP.
Oud 6 september 2012, 18:31   #845
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Idd. Overigens deed hij dat al via het SMP.
Volgens jou is er geen verschil? Waarom wordt het dan gebracht als een revolutie? En stijgen de beurzen? En dalen de interesten? En de risicopremie?
Gaat dat wel over dezelfde waardepapieren? Er moet een verschil zijn. Ik wou dat ik een grootbankier in de faamilie had.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 september 2012 om 18:33.
Oud 6 september 2012, 19:03   #846
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
In 2015 treedt Polen toe tot de €. Eens benieuwd of die dan nog bestaat.
Je bent je mening al aan het bijstellen.
De euro zou toch blijven bestaan?
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 19:28   #847
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Je bent je mening al aan het bijstellen.
De euro zou toch blijven bestaan?
Ironiemeter bijstellen
Oud 6 september 2012, 20:09   #848
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens jou is er geen verschil? Waarom wordt het dan gebracht als een revolutie? En stijgen de beurzen? En dalen de interesten? En de risicopremie?
Gaat dat wel over dezelfde waardepapieren? Er moet een verschil zijn. Ik wou dat ik een grootbankier in de familie had.
Het verschil is dat er sterke conditionaliteit aan verbonden is.

De BCE eist dat Spanje beroep doet op een bail-out [rescate] en daar worden dan zware voorwaarden aan verbonden. De bedragen gaan hoog liggen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 september 2012 om 20:10.
Oud 6 september 2012, 20:41   #849
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Gaat dat wel over dezelfde waardepapieren? Er moet een verschil zijn. Ik wou dat ik een grootbankier in de faamilie had.
Nou, ik wou niet suggereren dat er geen verschil is. Sterker nog, dat zal wel, anders had men gewoon het SMP kunnen voortzetten.

Het SMP lag al een tijdje stil, en deze aankondiging betekent dat aankopen weer hervat gaan worden, vandaar dat beurzen omhoog gaan,

In hoeverre het "revolutionair" is, weet ik niet. Niet in de zin van aankopen op de secundaire markt, want dat gebeurde dus al. Maar misschien wel de voorwaarden, of de schaal waarop. Ik las iets over "ongelimiteerde" aankopen. Maar ik ken de voorwaarden e.d. niet, dus ik kan er eigenlijk weinig over zeggen.
Oud 6 september 2012, 20:46   #850
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Staatsobligaties ongelimiteerd opkopen(na het vervullen van wat voorwaarden) en terzelfdertijd de geldvoorraad verminderen....

Het zal me benieuwen..
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2012, 21:09   #851
eno2
Banneling

Standaard

Ja, er zal geen limiet gesteld worden, of toch niet genoemd worden, in tegenstelling tot voorheen:vandaar dat de markten euforisch reageren.
Oud 6 september 2012, 21:40   #852
eno2
Banneling

Standaard

De zes punten van de bail-out (Knack)
Citaat:
1. Er worden ongelimiteerde interventies gedaan in de secundaire markt voor overheidspapier dat maximaal drie jaar looptijd heeft. Dus ook obligaties met een langere looptijd die minder dan drie jaar voor vervaldag zijn, komen in aanmerking

2. De ECB-aankopen gelden enkel voor landen die een sanerings- en herstructureringsplan volgen.

3. Participatie van het IMF is wenselijk, maar niet noodzakelijk.

4. De ECB geeft voor het nieuw aangekochte papier haar status van bevoorrechte schuldeiser op.

5. De effecten van de interventies op de geldhoeveelheid binnen de eurozone worden geneutraliseerd (sterilisatie)

6. De ECB zwakt haar kwaliteitsvereisten voor het papier dat zij in aanmerking neemt voor haar interventies, verder af.
Ik vraag mij af hoe ze de geldhoeveelheid gelijk houden... zoals Kelt

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 september 2012 om 21:41.
Oud 7 september 2012, 00:55   #853
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
begrotingstekorten van 120%

Sorry, kelt, maar je moet ff verstrooid geweest zijn. Zet dat eens gauw recht, jongen!
Oud 7 september 2012, 01:15   #854
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af hoe ze de geldhoeveelheid gelijk houden... zoals Kelt
En anders ik wel.
Oud 7 september 2012, 03:45   #855
che20
Schepen

Standaard

@ eno2:

Ik heb nog wat aanvullingen voor die tabel van de ECB die je gaf:
http://www.ecb.int/mopo/implement/om.../index.en.html

Als je rechtsboven kijkt dan zie je een bedrag van -209 miljard. Negatief, dus dat betekent dat er geld uit de markt gehaald is ipv gecreerd. (of: geld is gesteriliseerd).
Het type is "OT" - other type, dus het behoort niet tot een van de programmas LTRO of MRO.

Maar wat ik je vooral wou laten zien is het verband met de balance sheet. Als je deze link opent, dan zie je de balance sheet van de ECB van 31 augustus 2012:
http://www.ecb.int/press/pr/wfs/2012...120904.en.html

Daarop kun je in principe diezelfde bedragen van jouw tabel terugvinden, zij het dat soms dingen zijn samengevoegd.

Als we naar het onderste deel van jouw link gaan, dan zien we daar:

Covered Bond Purchase Programme 5 Sep. 2012 54,914
Securities Market Programme 31 Aug. 2012 208,830
Covered Bond Purchase Programme 2 5 Sep. 2012 15,334

Allemaal opgeteld geeft: 279,078

Gaan we naar de balance sheet dan wordt daar uitgelegd dat die programmas aan de asset kant onder item 7.1 zouden moeten staan, waar vervolgens een bedrag van 279,038 staat. (Niet helemaal hetzelfde, maar dicht in de buurt).

MRO uit jouw tabel kunnen we zien op de balance sheet aan de asset kant bij item 5.1.

LTRO uit jouw tabel kunnen we zien op de balance sheet aan de asset kant bij item 5.2. Het totaal van LTRO uit jouw tabel is 1,145,327 hetgeen qua orde van grootte overeenkomt met 1,077,721 uit de balance sheet. Om het verschil goed te verklaren zou ik de kleine lettertjes moeten doorspitten.

De balance sheet wordt van week tot week bijgehouden. Door naar de veranderingen op de balance sheet te kijken kun je een aardig beeld krijgen hoeveel geld er van week tot week gecreeerd dan wel gesteriliseerd wordt.

Hoop dat je er wat aan hebt, als je vragen hebt dan laat maar weten.
Oud 7 september 2012, 08:36   #856
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
@ eno2:

Als je rechtsboven kijkt dan zie je een bedrag van -209 miljard. Negatief, dus dat betekent dat er geld uit de markt gehaald is ipv gecreerd. (of: geld is gesteriliseerd).
Het type is "OT" - other type, dus het behoort niet tot een van de programmas LTRO of MRO.

Maar wat ik je vooral wou laten zien is het verband met de balance sheet. Als je deze link opent, dan zie je de balance sheet van de ECB van 31 augustus 2012:

Daarop kun je in principe diezelfde bedragen van jouw tabel terugvinden, zij het dat soms dingen zijn samengevoegd.

Gaan we naar de balance sheet dan wordt daar uitgelegd dat die programmas aan de asset kant onder item 7.1 zouden moeten staan, waar vervolgens een bedrag van 279,038 staat. (Niet helemaal hetzelfde, maar dicht in de buurt).

MRO uit jouw tabel kunnen we zien op de balance sheet aan de asset kant bij item 5.1.

LTRO uit jouw tabel kunnen we zien op de balance sheet aan de asset kant bij item 5.2. Het totaal van LTRO uit jouw tabel is 1,145,327 hetgeen qua orde van grootte overeenkomt met 1,077,721 uit de balance sheet. Om het verschil goed te verklaren zou ik de kleine lettertjes moeten doorspitten.

De balance sheet wordt van week tot week bijgehouden. Door naar de veranderingen op de balance sheet te kijken kun je een aardig beeld krijgen hoeveel geld er van week tot week gecreeerd dan wel gesteriliseerd wordt.

thx voor de omstandige uitleg. Op welke manier "steriliseert" de ECB geld? Assets verkopen? Dat zie ik niet zo. Ik had nooit gedacht dat ik balance sheets van ECB zou bekijken

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 september 2012 om 08:43.
Oud 7 september 2012, 08:40   #857
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ eno2:

Vertel er nu dan maar even bij dat het in de meest simpele bewoordingen betekent dat alle staat en privaat bankenschulden, hierdoor gedekt worden door alle Europese belastingbetalers.
Vandaar het entousiasme van de beurzen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 09:25   #858
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Vertel er nu dan maar even bij dat het in de meest simpele bewoordingen betekent dat alle staat en privaat bankenschulden, hierdoor gedekt worden door alle Europese belastingbetalers.
Vandaar het entousiasme van de beurzen.
Het ziet ernaar uit dat het vertrouwen een bump kreeg inderdaad. De speculatie tegen de € heeft er weer eens gelegen.
DE € is irreversibel.
Oud 7 september 2012, 10:23   #859
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ziet ernaar uit dat het vertrouwen een bump kreeg inderdaad. De speculatie tegen de € heeft er weer eens gelegen.
DE € is irreversibel.
Hoelang?
Griekenland kan de opgelegde besparingen niet uitvoeren, zwartwerk is de enige oplossing voor de minimumloners.
Spanje 15 % minder bijdragers, want 15 % meer werklozen.
In alle andere landen stijging van de werklozen.
Niet een lidstaat zonder een te hoog begrotingstekort.

De banken krijgen de aanvulling tot de 9 % norm, van de door hun gestolen tekorten op kosten van de belastingbetaler, bijna gratis.

Waar moet de andere 91 % van gegarandeerd worden? Juist, weer de belastingbetaler en de winsten die kunnen er de eerste decennia zogezegd niet zijn.
Als je ziet dat Fortis al 30 jaar nodig heeft om enkel de intresten terug te betalen op hun ontvangen staatshulp, ziet het er echt hoopgevend uit.

We gaan er een massa aan verdienen.
Zou jij als belegger niet tevreden zijn met een gegarandeerde blanco cheque?

De terugval komt er zodra iedereen doorheeft dat de cheque enkel gedekt is door meer schuld.

Laatst gewijzigd door subocaj : 7 september 2012 om 10:24.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 10:42   #860
eno2
Banneling

Standaard

Het is de ziekte van het kapitalisme, niet van de €
Er moeten andere wegen gevonden worden om de economie te stimuleren dan de lening/schuld cyclus. Een rechtstreekse deelname van de uitleners en kapitaalverschaffers in het profijt/verlies van (nieuwe en uitbreidende) ondernemers zou de oplossing kunnen zijn, in plaats van het simpele innen van rente. Met noemt dat "equity investment"

't Is maar een idee hé...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be