Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2012, 00:02   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
1963 zijn niet bepaald de nadagen van WOII maar twintig jaar later
Toch weigerden ze haar de sacramenten, dan tegen de reglementen.
In de jaren zestig meenden sommigen dat ze nog steeds rekeningen van de oorlog konden en mochten vereffenen. Ook bij bepaalde geestelijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 00:16   #322
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de jaren zestig meenden sommigen dat ze nog steeds rekeningen van de oorlog konden en mochten vereffenen. Ook bij bepaalde geestelijken.
Jammer voor haar dan. Niet verwonderlijk dat ze in een latere levensfaze de clerus terecht gelaten heeft voor wat ze waren: een bende laffe machtsmisbruikers

Gescheiden alleenstaande vrouwen waren in de nadagen van de oorlog nog uitzonderingen. Er waren weinig geamputeerde gezinnen toen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 11:00   #323
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U snapt het dus echt, nietwaar?! Mag ik u daarom vragen: waar pleit ik ervoor om een relatie te bestendigen als die volledig misgroeid is en als ook de kinderen daaronder lijden? Waar?

Of zoals al eerder gezegd: mensen kunnen falen en ook de omstandigheden kunnen tot falen leiden, maar dat betekent niet dat we het gezin als een samengaan van man, vrouw en kinderen niet zouden mogen hoogachten.

Dat vaders hun verantwoordelijkheid soms niet nemen, is niet te wijten aan de Kerk. Wel aan de onvolwassenheid van die mannen. Leg de schuld bij wie die hoort; niet bij ergens anders, dan nog ingegeven door een of ander rancuneus gevoel.
Ik heb totaal geen last van rancune, mijn ouders kwamen enkel als toerist in een kerk en bespaarden hun kinderen de ellende van geloof!
Zij gaven van alle wereldreligies de beginselen mee, omdat dit bij je ontwikkeling hoort en niet omdat wij gelovig moesten worden.

U hoogacht natuurlijk het traditionele gezin, ik niet, ik hoogacht alle ouders die in het belang van hun kinderen handelen, ook wanneer een scheiding daaronder valt, ook wanneer het gaat over alleenstaande of ongehuwde ouders, ook wanneer het gaat over holebi's met kinderen.
Waat stond dat de kerk verantwoordelijk is voor vaders die hun verantwoordelijkheid niet nemen? Nergens; dus sleur je fantasie en dan even niet bij.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 11:18   #324
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik heb totaal geen last van rancune, mijn ouders kwamen enkel als toerist in een kerk en bespaarden hun kinderen de ellende van geloof!

Citaat:
Zij gaven van alle wereldreligies de beginselen mee, omdat dit bij je ontwikkeling hoort en niet omdat wij gelovig moesten worden.

Citaat:
U hoogacht natuurlijk het traditionele gezin, ik niet, ik hoogacht alle ouders die in het belang van hun kinderen handelen, ook wanneer een scheiding daaronder valt, ook wanneer het gaat over alleenstaande of ongehuwde ouders, ook wanneer het gaat over holebi's met kinderen.

Citaat:
Waat stond dat de kerk verantwoordelijk is voor vaders die hun verantwoordelijkheid niet nemen? Nergens; dus sleur je fantasie en dan even niet bij.
Oud 10 september 2012, 11:28   #325
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=eno2;6319163]
Citaat:

Amai gij zijt vandaag een blije mens!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 12:48   #326
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
't Is ne keer iets anders dan bekrompen Jan

(en ik ken de codes van de smiley's van buiten)

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 september 2012 om 12:49.
Oud 10 september 2012, 15:19   #327
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk niet, want de modernisten oogsten nu wat ze gezaaid hebben. Er is geen toekomst voor hen. Ze sterven uit.
Evolutie aan het werk
Oud 10 september 2012, 21:42   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En zie, weer eens een hoog gehalte aan Don Quichote-handelen. U ontwikkelt een tegenstelling die er niet is, nl. traditioneel gezin versus ouders die in het belang van hun kind handelen. M.a.w. in uw ogen handelen ouders binnen het traditioneel gezin schijnbaar automatisch tegen het belang van de kinderen.

Of hoe u een vijandbeeld creëert dat slechts uw eigen rancune (want die is er weldegelijk zo te zien aan het toontje waarop u discussieert) moet rechtvaardigen.
Oud 10 september 2012, 21:43   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Evolutie aan het werk
Als u een plant geen water meer geeft, dan sterft die. Is dat dan al evolutie...?
Oud 11 september 2012, 09:09   #330
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u een plant geen water meer geeft, dan sterft die. Is dat dan al evolutie...?
Dat is geen goeie vergelijking. Wat gij zegt is dat een variatie op de soort van katholieken, namelijk de progressieven, geen geloofsnakomelingen zal nalaten, in vergelijking met een andere soort, de traditionelen, die wel geloofsnakomelingen zal kweken ; en bijgevolg dat na een aantal generaties, de traditionelen volledig de kerkelijke ecologische niche hebben ingenomen ten nadele van de progessieven, die door hun nefaste eigenschap van weinig geloofsnakomelingen, weggeselecteerd werden.
Oud 11 september 2012, 09:24   #331
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En zie, weer eens een hoog gehalte aan Don Quichote-handelen. U ontwikkelt een tegenstelling die er niet is, nl. traditioneel gezin versus ouders die in het belang van hun kind handelen. M.a.w. in uw ogen handelen ouders binnen het traditioneel gezin schijnbaar automatisch tegen het belang van de kinderen.

Of hoe u een vijandbeeld creëert dat slechts uw eigen rancune (want die is er weldegelijk zo te zien aan het toontje waarop u discussieert) moet rechtvaardigen.
Rancunes toeschrijven an mensen die er geen hebben, of aan mensen die terecht delen van de katholieke moraal verwerpen... een vaste taktiek van jou.
Jij schijnt echter zelf een rancune te hebben tegen zogenaamde geamputeerde gezinnen die volgens jou terminologie dus per definitie niet gelijkwaardig kunnen zijn en geen volwaardige opvoeding kunnen verschaffen - laat staan dat homokoppels dat zouden kunnen.
Want jij vindt homosexualiteit een geestelijke afwijking. De zaak is, dat jij geborneerd bent van hier tot ginder.
Oud 11 september 2012, 10:01   #332
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En zie, weer eens een hoog gehalte aan Don Quichote-handelen.
De mensen gek verklaren, dat doe jij de hele tijd
Citaat:
U ontwikkelt een tegenstelling die er niet is, nl. traditioneel gezin versus ouders die in het belang van hun kind handelen. M.a.w. in uw ogen handelen ouders binnen het traditioneel gezin schijnbaar automatisch tegen het belang van de kinderen.
Stropop.
Nergens stelt Alice dat
Oud 11 september 2012, 10:03   #333
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben altijd een blije mens al sinds 1994, historische datum.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 september 2012 om 10:03.
Oud 11 september 2012, 18:55   #334
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het instrumentaliseren van de vrouw door de reclame is inderdaad iets waarover men het best eens wakker ligt. De feministische beweging doet het trouwens, want ze beseffen als geen andere dat de vrouw in een positie wordt geduwd die haar onvrij maakt. In onze tijd heerst meer dan ooit de terreur van de "perfecte maten", van "het gladde huidje zonder rimpel of spot"... en heel veel vrouwen stappen er ongewild in mee. Ze hollen een hen opgelegd beeld achterna en tonen aldus dat ze helemaal niet vrij zijn.

Anticonceptie heeft weinig bijgebracht op dat vlak. Wel heeft het ervoor gezorgd dat een aantal mannen nu al helemaal geen scrupules meer hebben. Ook werd verantwoordelijk handelen helemaal naar de achtergrond geduwd, waardoor, en daarvoor heeft de Kerk voor gewaarschuwd, lang voor het verschijnsel zich voordeed, het ongeboren leven werd geminimaliseerd. Vandaar de huige trend om abortus als een soort 'nabehoedsmiddel' te gebruiken.
2
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2012, 20:52   #335
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is geen goeie vergelijking. Wat gij zegt is dat een variatie op de soort van katholieken, namelijk de progressieven, geen geloofsnakomelingen zal nalaten, in vergelijking met een andere soort, de traditionelen, die wel geloofsnakomelingen zal kweken ; en bijgevolg dat na een aantal generaties, de traditionelen volledig de kerkelijke ecologische niche hebben ingenomen ten nadele van de progessieven, die door hun nefaste eigenschap van weinig geloofsnakomelingen, weggeselecteerd werden.
Jawel, dat is een uitstekende vergelijking, want de modernisten hebben zichzelf verwijderd van de bron van het geloof. Ze zitten wat te rotzooien in een plasje met vuil water, eentje dat echter met de tijd opdroogt.
Oud 11 september 2012, 20:56   #336
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rancunes toeschrijven an mensen die er geen hebben, of aan mensen die terecht delen van de katholieke moraal verwerpen... een vaste taktiek van jou.
Jij schijnt echter zelf een rancune te hebben tegen zogenaamde geamputeerde gezinnen die volgens jou terminologie dus per definitie niet gelijkwaardig kunnen zijn en geen volwaardige opvoeding kunnen verschaffen - laat staan dat homokoppels dat zouden kunnen.
Want jij vindt homosexualiteit een geestelijke afwijking. De zaak is, dat jij geborneerd bent van hier tot ginder.
Uit uw bericht blijkt dat u deze discussie niet meer redelijk weet te voeren. Nu, voor alle duidelijkheid: dit gaat niet over persoonlijke gevoelens, bijgevolg koester ik geen gevoelens ten opzichte van deze geamputeerde gezinnen. Ook al omdat het nu eenmaal zo is dat een ouder in zo'n situaties er ook het beste van wil maken. Alleen, het blijft een gezin waar de mannelijke of vrouwelijke component is verdwenen. In normale omstandigheden was dit een meerwaarde. Daarom ook hoor je veel alleenstaande moeders soms opperen dat hun kinderen wel een vader nodig hebben... al is die door soms pijnlijke omstandigheden er niet. Een man die de vaderlijke rol kan waarnemen. Met liefde. Met begrip.
Oud 11 september 2012, 20:57   #337
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stropop.
Nergens stelt Alice dat
Natuurlijk stelt ze dat niet; ze suggereert het immers door de opbouw van haar tekst.
Oud 11 september 2012, 21:09   #338
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit uw bericht blijkt dat u deze discussie niet meer redelijk weet te voeren. Nu, voor alle duidelijkheid: dit gaat niet over persoonlijke gevoelens, bijgevolg koester ik geen gevoelens ten opzichte van deze geamputeerde gezinnen. Ook al omdat het nu eenmaal zo is dat een ouder in zo'n situaties er ook het beste van wil maken. Alleen, het blijft een gezin waar de mannelijke of vrouwelijke component is verdwenen. In normale omstandigheden was dit een meerwaarde. Daarom ook hoor je veel alleenstaande moeders soms opperen dat hun kinderen wel een vader nodig hebben... al is die door soms pijnlijke omstandigheden er niet. Een man die de vaderlijke rol kan waarnemen. Met liefde. Met begrip.
Jaja, er zijn veel vrouwen die een man nodig hebben
Maar je bent als kind beter af zonder vader dan een zoals de mijne.

Een compleet gezin is het beste, dat weet iedereen. Het is jouw taalvoering die tegen de borst stoot: geamputeerd is een sterke term met denigrerende waarde. Die laat geen ruimte voor gelijkwaardige éénoudergezinnen.
Oud 11 september 2012, 21:24   #339
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, er zijn veel vrouwen die een man nodig hebben
Maar je bent als kind beter af zonder vader dan een zoals de mijne.

Een compleet gezin is het beste, dat weet iedereen. Het is jouw taalvoering die tegen de borst stoot: geamputeerd is een sterke term met denigrerende waarde. Die laat geen ruimte voor gelijkwaardige éénoudergezinnen.
U beweert dat, maar u dwaalt. Of hoe u eens te meer woorden in iemands mond legt die nooit werden geuit, geopperd of gesuggereerd. Wees eerlijk en vraag het eens of ik van zulke zaken overtuigd ben.
Oud 11 september 2012, 21:29   #340
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
U beweert dat, maar u dwaalt. Of hoe u eens te meer woorden in iemands mond legt die nooit werden geuit, geopperd of gesuggereerd. Wees eerlijk en vraag het eens of ik van zulke zaken overtuigd ben.
Jij hebt de uitdrukking"geamputeerd gezin" niet gebruikt?

Lijd jij aan Alzheimer?

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 september 2012 om 21:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be