![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1681 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenminste: als je even vergeet dat ook de zon draait en de aarde in een jaar om de zon draait. Maar dit is niet wat Einstein bedoelt. Dus je draait nog steeds om de pot heen. Citaat:
Je draait nog steeds om de pot heen. Stel dat jij met 200 km/uur over de snelweg rijdt en je wordt aangehouden door een agent. Wat zeg je dan? Rizz: "Beste agent, ik sta stil ten opzichte van een planeet die om een ster in Orion draait?" ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1682 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1683 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: If the speed of the car decreases, it is usual and meaningful to speak of deceleration; mathematically it is acceleration in the opposite direction to that of motion.
Dit is bovendien onjuist: een vertraging is ook in tegenover gestelde richting nog steeds een vertraging. Waar het hier over gaat is dat een versnelling voor iemand of iets dat in dezelfde richting een bepaalde snelheid heeft een vertraging is. Bijvoorbeeld: voor ons staat de aarde stil en een raket die de aarde verlaat versnelt. Maar een andere raket die al een snelheid heeft ten opzichte van de aarde in dezelfde richting als de raket, die dan op haar afkomt, ziet het als een vertraging. Want heeft die raket de snelheid v en is de versnelling van de tweede raket ook tot v, dan komt de tweede ten opzichte van de eerste stil te staan. Of ook: loop ik 5 km/uur en komt iemand met 5 km/uur mij achterna, dan komt de tweede persoon voor mij stil te staan en is zijn versnelling voor mij een vertraging tot stilstand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1684 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je geeft toe dat die trein op de evenaar stil staat en dat het de aarde is die onder de trein draait voor de man op de zon, Je hebt ook aanvaard dat dit ook geldt voor de man vastgeankert op die mega hoge toren die de trein kan aanraken, Nu wil je ook aanvaarden dat de man op de trein die de man op die toren een hand geeft stil staat tegenover die man op de toren voor wie de trein ook stil staat en het de aarde is die onder de trein draait. Gevolg, als ze beide kunnen zeggen dat ze stil staan tegenover elkaar en de man op de toren kan zeggen dat het de aarde is die zich onder de trein beweegt, moet die man op de trein dat ook kunnen zeggen, anders hebben we een echte tegenstrijdigheid. Staat die flitscamera van die agent dan ook op die planeet in Orion? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1685 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1686 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed: je bent oostindisch doof wat dat betreft, dus ik ga het niet herhalen. Citaat:
Rijdt een trein 1666 km/uur over de evenaar? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1687 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat: If the speed of the car decreases, it is usual and meaningful to speak of deceleration; mathematically it is acceleration in the opposite direction to that of motion. Hier staat precies hetzelfde. Uitlachen is gemakkelijk: argumentaties geven is heel wat moeilijker. Wel geraak ik nu even in de war met post 1683, omdat ik het daar ontkend heb, maar dat komt geloof ik omdat ik daar iets anders in mijn hoofd had als een versnelling die ook een vertraging is in dezelfde richting. Als iemand hard remt slaat ie met zijn voorhoofd tegen het vooruit, wat hetzelfde effect is als zou ie achteruit versnellen. Laatst gewijzigd door harriechristus : 13 september 2012 om 18:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1688 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1689 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dan komt natuurlijk de vraag, waarom mogen enkel reizigers die zich op trein bevinden die op de evenaar rijdt aan 1666km/u zichzelf als stilstaand beschouwen en passagiers op al de andere treinen niet? Lijkt je dat niet wat tegenstrijdig? Ok, ik kan vanop de zon die trein zien stilstaan en de aarde eronder zien bewegen, dat is niet zo met de andere treinen, maar wat als de zon plots verdwijnt, mogen die passagiers zich dan plots niet meer als stilstaand beschouwen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1690 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je spreekt jezelf dan alweer tegen, want in diezelfde discussie stelde ik: Citaat:
Citaat:
Zie post: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=157 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1691 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nogmaals (voor de zoveelste maal) dat is niet wat Einstein bedoelt). Citaat:
Bij een normale trein is dat niet het geval. Citaat:
De draaibeweging van de aarde ten opzichte van de zon heeft dan geen betekenis meer. Of je moet diezelfde draaibeweging ten opzichte van de sterren zien, dan weer wel. Maar als er geen referentiekader is ten opzichte van zon of sterren is er ook geen draaibeweging meer en is die treinbeweging alleen maar de beweging ten opzichte van de aarde en staat niet stil, behalve voor zichzelf. En dat laatste is wat Einstein bedoelt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1692 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Precies als ook stilstand en bewegen verschillend zijn, maar vanaf verschillende standpunt bekeken ook gelijk kunnen zijn. Het is de essentie van de relativiteit. Om elke verandering versnellen te noemen is wel erg dom, want vertragen is geen versnellen. Citaat: If the speed of the car decreases, it is usual and meaningful to speak of deceleration; mathematically it is acceleration in the opposite direction to that of motion Hier staat het zelfs in je eigen citaat: decreases = afnemen = vertragen = remmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1693 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En jij wil dan Einstein’s theorieen tegenstrijdig noemen! Voor de zoveelste keer, de ideeen die jij hier aanvalt komen niet uit Einstein’s relativiteitstheorie, die bestonden al veel langer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1694 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je bent er blijkbaar zelf niet uit want je verandert hierover telkens weer van gedacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1695 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan blijft de beweging ten opzichte van de aarde over. Heel gemakkelijk. Citaat:
![]() Citaat:
Einstein bedoelt een willekeurige beweging van een trein en niet een die over de evenaar gaat. En dat Einsteins idee al van Galileï was, dat weet ik best. Kortom: je begrijpt er nog steeds niks van en dat zal ook wel zo blijven. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1696 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is de hele essentie van Einstein en als je dat niet begrijpt, begrijp je Einstein helemaal niet. Maar dan moet je met bewegen en stilstand beginnen. Immers: iets wat stil staat voor zichzelf, beweegt voor iemand die zelf beweegt (en voor zichzelf stil staat). Neem maar je eigen voorbeeld van de trein die ten opzichte van de zon stil staat, maar ten opzichte van de aarde beweegt. Dus iets wat stil staat, beweegt ook (voor iemand die zelf beweegt). Nu.....als je dat begrijpt, begrijp je ook dat versnellen een vertragen kan zijn voor iemand die zelf al beweegt. Komt iemand mij achterna, dan versnelt ie voor zichzelf, maar vertraagt voor mij. Want voor mij komt ie dan stil te staan (je moet daar maar even een tekening van maken om het goed te vatten). Een trein die ten opzichte van de aarde versnelt, vertraagt ten opzichte van de zon. Kun je dat niet begrijpen (wat ik ook niet verwacht) dan begrijp je Einstein helemaal niet (wat ook inderdaad het geval is). De relativiteit van versnellen en vertragen volgt logisch uit die van bewegen en stilstand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1697 |
Minister-President
|
![]() blijkbaar heb je een paar stations gemist
![]() |
#1698 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu: ik was toch niet van plan om jou mee te nemen.....
![]() (een sneltrein stopt niet overal) Laatst gewijzigd door harriechristus : 17 september 2012 om 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1699 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: If the speed of the car decreases, it is usual and meaningful to speak of deceleration; mathematically it is acceleration in the opposite direction to that of motion.
Voor de goede orde wil ik hier nog even iets over zeggen, want zoals het hier staat is het helemaal niet uitgelegd waarom. Want voor een objectieve toeschouwer blijft een vertraging een vertraging, of deze nu van hem af gaat of naar hem toekomt, en maakt de richting dus niks uit. En is het ook fout wat hier boven staat. Maar voor degene die zelf vertraagt maakt het wel uit, want die schiet naar voren en kan dit ook uitleggen als veroorzaakt door een versnelling in tegenovergestelde richting. Dit laatste bemerk je ook als je in een auto zit en remt, maar dan moet je de aarde als referentiekader weglaten, want dan kun je duidelijk een remmen als remmen bepalen en niet als een versnellen in tegenovergestelde richting. Maar volgens Einstein maakt het niks uit, wat natuurlijk erg dom is, want een auto die remt doet echt de aarde niet stil staan...... ![]() Volgens Einstein doet het tot stilstand komen van de aarde de bestuurder naar voren schieten. Helaas ontbreekt hier het bewijs.... ![]() In Einsteins voorbeeld zijn het dan de sterren die een ruimtevaarder naar voren doen schieten als deze met zijn raket remt, maar even zo goed mag beweren dat ie helemaal niet remt, maar het heelal met sterren plotseling stil is komen te staan en hem naar voren doet schieten. Over humor gesproken. Maar goed: geniaal is het wel. En waarom die sterren plotseling stil zijn komen te staan, vergeet ie maar even voor het gemak te vermelden. Dat is natuurlijk irrelevant.... ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 17 september 2012 om 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1700 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Versnelling is de verandering in snelheid per tijdseenheid. Stel volgende formule voor de snelheid op een bepaald tijdstip v(t) = v(o)+a.t waarbij v(o) de beginsnelheid in m/s weergeeft, a de versnelling in m/s² en t het tijdstip in s. Bij een vertraging krijg je inderdaad een negatieve versnelling a omdat de snelheid op een bepaald tijdstip v(t) (na de vertraging) kleiner is dan de beginsnelheid. De richting (tegengesteld) is wel zeer belangrijk omdat men werkt met krachten (vectoren). Mathematisch gezien is een versnelling van -10m/s² inderdaad exact gelijk aan een vertraging van 10m/s². ![]() Laatst gewijzigd door Hugh Mannity : 17 september 2012 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |