Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2012, 00:01   #961
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het is een fonds hé
Ja, dus?
Oud 25 september 2012, 00:05   #962
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Ja, dus?
Is het allicht geen ECB -zaak, want die mogen niet aan politiek doen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 00:08   #963
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
maar het zou wel ingaan tegen de strijd tegen de inflatie, de enige bekommernis en taak van de ECB
Officieel inderdaad. In de praktijk is dat natuurlijk flauwekul. De ECB behartigt gewoon de belangen van banken en overheid.
Citaat:
Overigens: hoe zou de rentesetting tot stand komen als de ECB nationale emissies van staatspapieren zou kunnen opkopen? Zou de rente niet ferm zakken?
Of de rente ferm zou zakken ligt er helemaal aan hoeveel schuld en tegen welke rente door de ECB gekocht zou worden. Kan ferm zakken, kan een beetje zakken, kan vanalles zijn. Het is maar net wat de ECB wil.
Oud 25 september 2012, 00:08   #964
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Van de 17 eurozone landen voldoen slechts 5 aan de 60% eis:
Estland, Luxemburg, Slowakije, Slovenie, Finland.
Dat geeft wel aan hoe belnagrijk die eis gevonden wordt.
Je vergeet Spanje - er zitten er nog wel wel een stuk of vier in de buurt, kijk naar de grafiek - en de rest dient ernaar te streven, dwz de gouden regel te volgen in hun budgetten.
Oud 25 september 2012, 00:12   #965
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Is het allicht geen ECB -zaak, want die mogen niet aan politiek doen
Oh, ja, ok. Inderdaad mag de ECB er niet aan meedoen. Toch wordt daar soms aan gemorreld, als men oppert om het ESM de status van bank te geven. Dan zou de ECB nl wel mee kunnen doen.

Als de ECB niet meedoet kun je je afvragen waar die 1500 miljard vandaan moeten komen.
Oud 25 september 2012, 00:15   #966
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoeveel weet ik niet, maar de rente die de duitsers betalen zal omhoog gaan, dus dat gaat ze geld kosten.
Het gaat ze nog meer kosten, als hun grootste klanten failliet gaan.

Citaat:
De hoge rente landen draaien niet op voor de lage rente van Duitsland. De hoge rente landen hebben een hoge rente omdat hun economie in slechte staat is, niet omdat Duitsland een lage rente heeft.
Toch wel, in een eengemaakte €-zone is er geen plaats voor nationale rentes en de hogerentelanden draaien op voor die abnormale ongelijkheid.

Citaat:
Ze mogen idd niet meer devalueren, maar er wordt toch aardig bijgedrukt, dus gedevalueerd wordt er indirect, zij het minder dan vroeger.
Complexe materie, aangezien hun € dezelfde blijft.
Citaat:
[b]Ze moeten niet hoge rentes betalen "in ruil voor" het opgeven van het recht op devaluatie, maar vanwege hun slechte economie. Overigens, ook (juist) met recht op devaluatie betaalden ze een hogere rente. Met de komst van de euro is in eerste instantie de rente voor al die landen flink gedaald, vrijwel tot het niveau van Duitsland. Hadden ze de boel gewoon op orde gehad, dan hadden ze nog altijd zo'n lage rente gehad.[/B]
Nogmaals, in een ééngemaakte €-zone zijn dergelijke rente-ongelijkheden uit den boze en zullen dan ook uitgeschakeld worden op termijn

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 september 2012 om 00:16.
Oud 25 september 2012, 00:19   #967
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Je vergeet Spanje - er zitten er nog wel wel een stuk of vier in de buurt, kijk naar de grafiek - en de rest dient ernaar te streven, dwz de gouden regel te volgen in hun budgetten.
Spanje zit er ruimschoots boven: 75,9%
http://finance.yahoo.com/news/spains...111035258.html

Ik ben het er overigens mee eens dat iedereen ernaar zou moeten streven. Dat betekent dat landen die er boven zitten geen tekort mogen hebben, en moeten streven naar een overschot.
Oud 25 september 2012, 00:20   #968
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oh, ja, ok. Inderdaad mag de ECB er niet aan meedoen. Toch wordt daar soms aan gemorreld, als men oppert om het ESM de status van bank te geven. Dan zou de ECB nl wel mee kunnen doen.
Dat is inderdaad een tweespalt en het is nog niet duidelijk hoe dat ondervangen moet worden.
Citaat:
Als de ECB niet meedoet kun je je afvragen waar die 1500 miljard vandaan moeten komen.
WE zien wel of ze dat klaren en hoe

Er was toch nu ook al dat fonds, het wordt alleen aangevuld.

Voor zover we al zeiden, kwam dat uit bijdragen van de lidstaten.
Oud 25 september 2012, 00:22   #969
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Spanje zit er ruimschoots boven: 75,9%
http://finance.yahoo.com/news/spains...111035258.html

Ik ben het er overigens mee eens dat iedereen ernaar zou moeten streven. Dat betekent dat landen die er boven zitten geen tekort mogen hebben, en moeten streven naar een overschot.
Schulden vervallen ook...op termijn
Oud 25 september 2012, 00:28   #970
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Het gaat ze nog meer kosten, als hun grootste klanten failliet gaan.
Als je klant alleen van je kan kopen met geld dat je hem eerst zelf gegeven hebt, dan verdien je weinig aan zo'n klant.
Citaat:
Toch wel, in een eengemaakte €-zone is er geen plaats voor nationale rentes en de hogerentelanden draaien op voor die abnormale ongelijkheid.
Hoge rentelanden draaien niet op voor ongelijkheid, maar voor hun eigen slechte economie. Hadden ze een goede economie gehad, dan hadden ze minder hoeven betalen. Als je goede en slechte landen samenvoegt, dan betalen de goede landen een deel van de rente van de slechte landen.
Citaat:
Complexe materie, aangezien hun € dezelfde blijft.
Wat bedoel je hiermee?
Citaat:
Nogmaals, in een ééngemaakte €-zone zijn dergelijke rente-ongelijkheden uit den boze en zullen dan ook uitgeschakeld worden op termijn
Ik ontken niet dat die rentes naar elkaar zullen gaan. Dat is tenslotte ook gebeurd met de introductie van de euro. Overigens is het geen zekerheid dat er dan helemaal geen renteongelijkheden meer zijn, tenzij er geen nationale staatsschuld meer zou zijn, maar slechts eurobonos.
Maar dan nog heb je regionale en gemeentelijke schuld, waarvoor dan weer verschillende rentes kunnen gelden.
Oud 25 september 2012, 00:36   #971
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Voor zover we al zeiden, kwam dat uit bijdragen van de lidstaten.
Inderdaad. Voor nederland was dat geloof ik zo'n 40 miljard om op totaal 500 miljard te komen. Voor 1500 miljard extra moet er dan nog eens 120 miljard bij. Dat is een behoorlijk deel van de staatsschuld, die nu al ruim boven de maastricht norm ligt. Jij denkt dat die schuld flink verhoogd kan worden zonder dat dat effect heeft op de rente?
En zelfs als de rente niet omhoog zou gaan, de rentelasten gaan sowieso omhoog, omdat die dan gebaseerd zijn op een hogere schuld. Jij denkt dat dat politiek niet gevoelig ligt?

Overigens wordt er in de oorspronkelijk 500 miljard uitgegaan van een aanzienlijke bijdrage van...Spanje, Italie, Griekenland. Aangezien dat de landen zijn die het geld nodig hebben, kun je je afvragen hoe realistisch dat is.

Laatst gewijzigd door che20 : 25 september 2012 om 00:37.
che20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2012, 00:39   #972
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Schulden vervallen ook...op termijn
Ja, als je ze afbetaalt. Maar daarvoor moet je een overschot hebben.
Oud 25 september 2012, 00:42   #973
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Voor nederland was dat geloof ik zo'n 40 miljard om op totaal 500 miljard te komen. Voor 1500 miljard extra moet er dan nog eens 120 miljard bij. Dat is een behoorlijk deel van de staatsschuld, die nu al ruim boven de maastricht norm ligt. Jij denkt dat die schuld flink verhoogd kan worden zonder dat dat effect heeft op de rente?
En zelfs als de rente niet omhoog zou gaan, de rentelasten gaan sowieso omhoog, omdat die dan gebaseerd zijn op een hogere schuld. Jij denkt dat dat politiek niet gevoelig ligt?

Overigens wordt er in de oorspronkelijk 500 miljard uitgegaan van een aanzienlijke bijdrage van...Spanje, Italie, Griekenland. Aangezien dat de landen zijn die het geld nodig hebben, kun je je afvragen hoe realistisch dat is.
Ik ken de juiste verdeling en condities niet. Ze zouden er een soort waarborgfonds kunnen van maken, dat alleen geheel of gedeeltelijk geactiveerd wordt, als dat noodzakelijk is, en zo mikken op een toename van het vertrouwen, wat dan weer resulteert in kalmte op de markten en rentedalingen. Ik zeg maar iets. Het is al eerder vertoond.
Oud 25 september 2012, 00:45   #974
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, als je ze afbetaalt. Maar daarvoor moet je een overschot hebben.
Neenee, we komen uit een periode van steeds grotere schuldopbouw en afbetaling van leningen met nog meer leningen. Er is voorlopig ook geen sprake van staking van betalingen, behalve bij links en rechts eens een land dat dient "gered" Ook de UK is al eens gered door het IMF
Oud 25 september 2012, 00:49   #975
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Neenee, we komen uit een periode van steeds grotere schuldopbouw en afbetaling van leningen met nog meer leningen. Er is voorlopig ook geen sprake van staking van betalingen, behalve bij links en rechts eens een land dat dient "gered" Ook de UK is al eens gered door het IMF
Eh, ja,..maar dat weerspreekt toch niet wat ik daarboven zei? Of mss begrijp ik je niet goed.
Oud 25 september 2012, 00:53   #976
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Als je klant alleen van je kan kopen met geld dat je hem eerst zelf gegeven hebt, dan verdien je weinig aan zo'n klant.
Hier moet je dan nauwkeurig winst en verliespost nagaan. Duitsland weet wel hoe dat zit. Ze gaan oa Griekenland wel binnenhouden, en al zeker Spanje, integendeel, ze dringen zelfs aan op een redding. Om de destabilisatie van het geheel te vermijden.

Citaat:
Hoge rentelanden draaien niet op voor ongelijkheid, maar voor hun eigen slechte economie. Hadden ze een goede economie gehad, dan hadden ze minder hoeven betalen. Als je goede en slechte landen samenvoegt, dan betalen de goede landen een deel van de rente van de slechte landen.
Wat bedoel je hiermee?
Ik ontken niet dat die rentes naar elkaar zullen gaan. Dat is tenslotte ook gebeurd met de introductie van de euro. Overigens is het geen zekerheid dat er dan helemaal geen renteongelijkheden meer zijn, tenzij er geen nationale staatsschuld meer zou zijn, maar slechts eurobonos.
Ik mik op eurobono's op termijn
Citaat:
Maar dan nog heb je regionale en gemeentelijke schuld, waarvoor dan weer verschillende rentes kunnen gelden
.
Juist. Maar ik zit in Spanje (jij ook dacht ik, of niet?) en de regionale budgetten zijn daar haast in evenwicht
Oud 25 september 2012, 00:55   #977
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik ken de juiste verdeling en condities niet. Ze zouden er een soort waarborgfonds kunnen van maken, dat alleen geheel of gedeeltelijk geactiveerd wordt, als dat noodzakelijk is, en zo mikken op een toename van het vertrouwen, wat dan weer resulteert in kalmte op de markten en rentedalingen. Ik zeg maar iets. Het is al eerder vertoond.
Het is idd eerder vertoond, en heeft toen niet gewerkt.

Zo'n waarborgfonds heeft alleen zin als het waarborg ook daadwerkelijk gestand gedaan kan worden. Als dat niet kan, of aanzienlijke gevolgen heeft voor een borgstaand land, dan is het waarborg daarmee minder waard.
Oud 25 september 2012, 00:55   #978
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Eh, ja,..maar dat weerspreekt toch niet wat ik daarboven zei? Of mss begrijp ik je niet goed.
Schulden kunnen herschikt worden, ze kunnen ook afbetaald worden met nieuwe schulden. Er kan ook een haircut gegeven worden. Je moet niet desnoods overschot hebben, dat laatste is zelfs zeer ongewoon. De gouden rule respecteren zou al fenomenaal zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 september 2012 om 00:56.
Oud 25 september 2012, 00:57   #979
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is idd eerder vertoond, en heeft toen niet gewerkt.

Zo'n waarborgfonds heeft alleen zin als het waarborg ook daadwerkelijk gestand gedaan kan worden. Als dat niet kan, of aanzienlijke gevolgen heeft voor een borgstaand land, dan is het waarborg daarmee minder waard.
Wel, we zullen moeten afwachten of ze het doen of niet, en hoe...en hoe goed.
Oud 25 september 2012, 01:02   #980
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Hier moet je dan nauwkeurig winst en verliespost nagaan. Duitsland weet wel hoe dat zit. Ze gaan oa Griekenland wel binnenhouden, en al zeker Spanje, integendeel, ze dringen zelfs aan op een redding. Om de destabilisatie van het geheel te vermijden.
Je moet wel rekening met dat er een hoop politiek en ideologie meespeelt, die niet uitsluitend kijkt naar economische rekensommen.
Plus dat het zo kan zijn dat Duitsland er als als geheel op achteruit gaat, maar bepaalde groepen binnen Duitsland er niettemin van profiteren. Andere groepen in Duitsland draaien daar dan weer voor op. De exportsector profiteert bv, terwijl de gewone man de klos is.
Citaat:
Juist. Maar ik zit in Spanje (jij ook dacht ik, of niet?) en de regionale budgetten zijn daar haast in evenwicht
Ik kan me dat moeilijk voorstellen. Heb je daar wat gegevens over?

En goed onthouden, ik zit ook in Spanje
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be