Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2012, 18:43   #61
K.Alf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Want wat jij nu zegt is iets compleet anders.
Op welke manier is dit 'anders' en waarom hoeven zij daar niet aan te voldoen en een BE leraar wel, als ze les willen geven in het middelbaar?
Citaat:
Je hebt dus nog steeds niet je bron gegeven voor deze bewering.
Mijn leraar in de lerarenopleiding met 20j ervaring. Zoals ik reeds 2X zei. Op welk manier sta jij 'on the fence'?

Hij beschreef me ook zijn 1ste ouderendag met ouders van nieuwe Belgen. Ouders lees je als moeders, vaders zie je niet. En ipv het over de kinderen gaat en hun problemen wordt er gekibbeld over procedures, eigen aan strenge katholieke school, waar ze zich van bewust waren bij inschrijving.

Als u het normaal vind dat men een half miljoen eur gaat verspillen voor een getto-school waar men gegarandeerd haat gaat prediken is uw goed recht. Betaal het dan wel even zelf.

De eindtermen zullen enkel gehaald worden als men deze NOG verder laat zakken

Laatst gewijzigd door K.Alf : 27 september 2012 om 18:45.
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 18:57   #62
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
DOELGROEP
Heb jij het artikel wel gelezen?

Doelgroep = kinderen uit migratie
Apartheid = kinderen uit migratie van marokkaanse afkomst
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 19:02   #63
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Op welke manier is dit 'anders' en waarom hoeven zij daar niet aan te voldoen en een BE leraar wel, als ze les willen geven in het middelbaar?
Begrijp jij het verschil tussen 'een Marokkaanse leraar' en 'een leraar Islam'? Je eerste bewering gaat over 'Marokkaanse leraren', degene die je onderbouwt gaat over 'leraren islam'. Twee verschillende beestjes.

Citaat:
Mijn leraar in de lerarenopleiding met 20j ervaring.
Nee, die zegt, volgens jou (foutief trouwens) dat een leraar islam geen pedagogisch diploma dient te hebben. Over 'Marokkaanse leraars' zie ik jou zelfs niet beweren dat hij iets gezegd zou hebben.

Citaat:
Op welk manier sta jij 'on the fence'?
Dacht dat ik dat toch vrij duidelijk had uitgelegd:
Citaat:
Het is mogelijk dat men met een gerichte aanpak (die onder andere er specifiek op gericht is de typische leerproblemen van migrantenjongeren aan te pakken) goede resultaten kan boeken. Aan de andere kant vrees ik dat het de integratie niet bepaald zal bevorderen. Ook de joodse scholen tonen dat dit soort initiatief niet noodzakelijk een goed idee is.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 27 september 2012 om 19:02.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 19:05   #64
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zoals ik eerder al zei:
Citaat:
Wat financiering betreft: uiteraard zullen de subsidies komen van de overheid, net zoals voor andere scholen. Als zij kunnen aantonen (net zoals andere scholen dat moeten doen) dat ze de eindtermen behalen, zie ik ook niet in waarom dat anders zou moeten zijn.
Denk niet dat dit klopt. De eindtermen moeten niet behaald worden, maar het leerplan om die eindtermen te behalen. Zo legt mijn vriendin het uit. Een klein maar wel wezenlijk verschil. Zelfs het advies dat men geeft over een leerling blijkt ook nooit bindend te zijn.
Oud 27 september 2012, 19:11   #65
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Denk niet dat dit klopt. De eindtermen moeten niet behaald worden, maar het leerplan om die eindtermen te behalen. Zo legt mijn vriendin het uit. Een klein maar wel wezenlijk verschil. Zelfs het advies dat men geeft over een leerling blijkt ook nooit bindend te zijn.
Neem het van mij aan, ik weet wat een eindterm en een leerplan zijn hoor. De eindtermen dienen te worden behaald, het leerplan is de manier waarop de school die eindtermen tracht te behalen.

Advies is inderdaad niet bindend. Anders zou het geen 'advies' zijn, wel? Wat daar de relevantie van is in deze discussie is me niet helemaal duidelijk.
Oud 27 september 2012, 19:17   #66
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's wat de gazet er van maakt.

Toon mij een officieel bericht, citaat of document van die initiatiefnemers waaruit blijkt dat ze andere leerlingen zullen weigeren, en we kunnen praten.
Dat is prietpraat en dat weet u ook.

Het is DUIDELIJK - volgens het artikel - dat het een school exclusief voor kinderen van marokkaanse afkomst gaat zijn.
'De school richt zich enkel tot'; wat impliceert dat volgens u? U kan een woordenspelletje blijven volhouden maar dat zal niets aan de realiteit veranderen.

Ik vermoed dat dit initiatief deels zal teruggefloten worden en dat zij hun deuren zullen moeten openzetten voor iedereen; vermits wij geen volk zijn die hun kinderen in de strijd gooien, zal de school nooit voor de verscheurende keuze staan...Abdel of Mark als 64ste kind.... Probleem opgelost.
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 19:19   #67
K.Alf
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, die zegt, volgens jou (foutief trouwens) dat een leraar islam geen pedagogisch diploma dient te hebben.
Hmm, ik wéét dat wat hij zegt correct is. Gelieve dit dus aan te tonen

Citaat:
Dacht dat ik dat toch vrij duidelijk had uitgelegd:
Ik lees in dat stukje tekst helemaal niets over wat jij doet 'on the fence'

Laatst gewijzigd door K.Alf : 27 september 2012 om 19:22.
Oud 27 september 2012, 19:22   #68
K.Alf
Banneling

Standaard

Citaat:
Neem het van mij aan, ik weet wat een eindterm en een leerplan zijn hoor. De eindtermen dienen te worden behaald, het leerplan is de manier waarop de school die eindtermen tracht te behalen.
ik lees : desnoods géven we ze de antwoorden ? Als er al 10j geen inspectie komt in de joodse, zal men hier ook wel Nijab aan passen me dunkt.
Oud 27 september 2012, 19:35   #69
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K.Alf Bekijk bericht
Hmm, ik wéét dat wat hij zegt correct is. Gelieve dit dus aan te tonen
Geen probleem:

Citaat:
Met de rondzendbrief van 30 september 1992 werd de GPB-opleiding
(Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid) verplicht gesteld voor alle leerkrachten
die geen pedagogische opleiding hadden en geen voldoende kennis van het
Nederlands hadden.
http://www.kbs-frb.be/uploadedFiles/...erkrachten.pdf, p.31.
Citaat:
Ik lees in dat stukje tekst helemaal niets over wat jij doet 'on the fence'
Begrijp jij eigenlijk wel wat die uitdrukking betekent, 'to be on the fence'?

Citaat:
ik lees : desnoods géven we ze de antwoorden ? Als er al 10j geen inspectie komt in de joodse, zal men hier ook wel Nijab aan passen me dunkt.
Dan is het zuiver aan de doorlichting om in te grijpen, niet? Niet de fout van de school. Als u trouwens denkt dat in een leerplan kan staan 'geef ze desnoods de antwoorden maar' dan twijfel ik toch aan uw capaciteiten als LSO-student, of aan die van uw lectoren...

Ik wacht ondertussen nog steeds op de ondersteuning van je bewering dat 'Marokkaanse leerkrachten' niet opgeleid zouden zijn...

Laatst gewijzigd door Scorpio : 27 september 2012 om 19:38.
Oud 27 september 2012, 19:42   #70
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ze richten enkel kleuterklassen en het eerste leerjaar in.
Dus zijn er geen eindtermen van toepassing.
Ze kunnen 100 percent laten overgaan zonder controle van de vaardigheden.
Het probleem gaat pas opduiken in een andere school,in het 2de leerjaar.Als dan blijkt dat de integratie en de vaardigheden niet goed zijn,dan zit de leerkracht 2de leerjaar in de problemen en natuurlijk de kinderen zelf.Trouwens,500000 euro voor 64 kinderen=7812,5 euro per kind.781,25 per maand per kind.
Kheb mn roeping gemist,khad een school moeten beginnen op zelfstandige basis.
Het is gigantisch veel geld voor een kleuterklas, ze mogen die kosten toch eens duidelijker maken. Het zal ze ook niet leren om nederlands te praten, integendeel. Het is enkel goed om ze naar de kleuterklas te krijgen, dat gebeurt te weinig en is de grootste oorzaak van de slechte resultaten onder allochtonen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 20:01   #71
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Advies is inderdaad niet bindend. Anders zou het geen 'advies' zijn, wel? Wat daar de relevantie van is in deze discussie is me niet helemaal duidelijk.
Wat ben je met het halen van eindtermen als het advies van de leerkracht in de wind wordt geslagen? Het leerplan is wel degelijk belangrijker. Hier is een relatief streng toezicht op, en wordt door een leerkracht heel wat tijd in gestoken om dit op orde te hebben. Of een leerling er op het eind van het jaar door is of niet, of die nu achten of drieen haalt,... Dat maakt totaal niets uit.
Oud 27 september 2012, 20:13   #72
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ben je met het halen van eindtermen als het advies van de leerkracht in de wind wordt geslagen?
Als een leerling de eindtermen niet haalt, geef je die geen diploma. In het secundair onderwijs geef je dan een B- of C-attest. En die zijn wel degelijk bindend. De adviezen die bij zo'n attest worden gegeven, die zijn niet bindend. Voorbeeld: leerling X, uit het derde jaar Economie optie Talen haalt een B-attest, met clausulering voor alles ASO-richtingen. Hij krijgt het advies over te stappen naar de richting Handel op TSO-niveau. Dat advies is vrijblijvend: hij mag perfect naar een andere richting dan handel, én hij mag ervoor kiezen in Economie optie Talen te blijven, maar dan wel opnieuw in het derde jaar.

Citaat:
Het leerplan is wel degelijk belangrijker. Hier is een relatief streng toezicht op, en wordt door een leerkracht heel wat tijd in gestoken om dit op orde te hebben.
Leerplannen worden niet door de leerkracht opgesteld of op orde gehouden, dat gebeurt door de inrichtende machten. In de praktijk zijn dat de verschillende 'zuilen' (VVKSO, GO!, enz.). Wat de leerkracht maakt zijn jaarvorderingsplannen, geen leerplannen.

Het leerplan is niet meer dan een instrument, opgesteld met de doelstelling de eindtermen te bereiken. Ja, er is toezicht op de uitvoering ervan, maar als de leerplandoelstellingen zijn bereikt, dan zijn ook de eindtermen bereikt. Een inspectie zal er steeds op toezien of de eindtermen bereikt zijn.
Oud 27 september 2012, 20:33   #73
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als een leerling de eindtermen niet haalt, geef je die geen diploma. In het secundair onderwijs geef je dan een B- of C-attest. En die zijn wel degelijk bindend. De adviezen die bij zo'n attest worden gegeven, die zijn niet bindend. Voorbeeld: leerling X, uit het derde jaar Economie optie Talen haalt een B-attest, met clausulering voor alles ASO-richtingen. Hij krijgt het advies over te stappen naar de richting Handel op TSO-niveau. Dat advies is vrijblijvend: hij mag perfect naar een andere richting dan handel, én hij mag ervoor kiezen in Economie optie Talen te blijven, maar dan wel opnieuw in het derde jaar.

Leerplannen worden niet door de leerkracht opgesteld of op orde gehouden, dat gebeurt door de inrichtende machten. In de praktijk zijn dat de verschillende 'zuilen' (VVKSO, GO!, enz.). Wat de leerkracht maakt zijn jaarvorderingsplannen, geen leerplannen.

Het leerplan is niet meer dan een instrument, opgesteld met de doelstelling de eindtermen te bereiken. Ja, er is toezicht op de uitvoering ervan, maar als de leerplandoelstellingen zijn bereikt, dan zijn ook de eindtermen bereikt. Een inspectie zal er steeds op toezien of de eindtermen bereikt zijn.
Waarmee je mijn stelling bevestigd. Meer dan een b geven in het 6e zit er niet in. Je leerplan kan maar beter in orde zijn. Dat een leerling na 6 jaar niets kan, daar gaat geen haan naar kraaien.
Of zoals bij mijn vriendin een hoop roma's komen binnengewaaid die geen woord nederlands spreken.. Geen probleem. Maar ja volgens jou zullen die dan wel hun eindtermen moeten behalen zeker.
Oud 27 september 2012, 20:50   #74
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarmee je mijn stelling bevestigd. Meer dan een b geven in het 6e zit er niet in. Je leerplan kan maar beter in orde zijn. Dat een leerling na 6 jaar niets kan, daar gaat geen haan naar kraaien.
Of zoals bij mijn vriendin een hoop roma's komen binnengewaaid die geen woord nederlands spreken.. Geen probleem. Maar ja volgens jou zullen die dan wel hun eindtermen moeten behalen zeker.
Kan je eens proberen een beetje structuur in je tekstje te steken? Ik heb eigenlijk geen idee wat je nu eigenlijk probeert te zeggen, of wat je punt nu eigenlijk is.

Enfin, ik probeer:

Citaat:
Waarmee je mijn stelling bevestigd.
BevestigT. Ik zie niet in hoe ik je stelling bevestig: datgene wat door de inspectie wordt gecontroleerd is of de eindtermen zijn bereikt. Het leerplan is het door de school (NIET door de leerkracht) opgestelde instrument om die eindtermen te bereiken. Het is me niet helemaal duidelijk waarom je daar eigenlijk zo'n hele discussie voor probeert aan te gaan, wanneer dat allemaal toch vrij duidelijk is...

Citaat:
Meer dan een b geven in het 6e zit er niet in.
Waarover heb je het nu eigenlijk? 6e leerjaar? 6e middelbaar? En waarom zou 'meer' en niet inzitten?

Citaat:
Dat een leerling na 6 jaar niets kan, daar gaat geen haan naar kraaien.
Waar heb je het hier nu eigenlijk over? Secundair of lager onderwijs?

Citaat:
Of zoals bij mijn vriendin een hoop roma's komen binnengewaaid die geen woord nederlands spreken.. Geen probleem.
Lijkt me eerder dat ze bij uw vriendin op school geen haar op hun tanden hebben en zich door de directie laten doen, als ze leerlingen die de eindtermen niet hebben bereikt laten doorgaan...
Oud 27 september 2012, 20:58   #75
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Lijkt me eerder dat ze bij uw vriendin op school geen haar op hun tanden hebben en zich door de directie laten doen, als ze leerlingen die de eindtermen niet hebben bereikt laten doorgaan...
Proficiat nu zijn we er.
Zeggen dat eindtermen moeten behaald worden vult hoogstens een ideologische discussie. Elk voorstel om van dat leerplan af te wijken om op die manier eventueel meer llerlingen hun eindtermen te halen worden steeds afgeketst. De boodschap is; volg het leerplan.
Een leerplan moet je volgen. Eindtermen moet je niet halen.
Oud 27 september 2012, 21:01   #76
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Proficiat nu zijn we er.
Zeggen dat eindtermen moeten behaald worden vult hoogstens een ideologische discussie. Elk voorstel om van dat leerplan af te wijken om op die manier eventueel meer llerlingen hun eindtermen te halen worden steeds afgeketst. De boodschap is; volg het leerplan.
Opnieuw heb ik geen enkel idee van wat je nu eigenlijk probeert te zeggen. Geef eens een voorbeeld van een 'afgeketste maatregel' om 'af te wijken van het leerplan om zo de eindtermen te bereiken.
Oud 27 september 2012, 21:21   #77
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Weet ik niet hoor. De intentie is in alle geval al goed.

Ga je ook "apartheid" roepen als we het over buitengewoon onderwijs hebben? Eigelijk is dit buitengewoon onderwijs voor kinderen met een specifieke en dezelfde achterstand.
Dit zou integratie kunnen bevorderen. Beter leren, meer kansen, minder frustratie, minder wrok, minder criminialiteit, minder fundamentalisme.

Even afwachten wat het wordt, maar ze krijgen zeker het voordeel van de twijfel van mij.
tiens.

Aparte scholen was een punt uit het 70 puntenplan van het Vlaams Blok.

Wakrijgewenu?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 22:57   #78
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
"Op 1 september 2013 zal de Federatie van Marokkaanse Verenigingen (FMV) in Borgerhout de school Iqra openen, die zich enkel richt op leerlingen van Marokkaanse afkomst. Het FMV wil met het initiatief de kansen van de leerlingen gevoelig verhogen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen.
Iqra, Arabisch voor ‘leren’, zal volgend schooljaar starten met kleuteronderwijs en het eerste jaar basisonderwijs. De school zal plaats bieden aan 64 leerlingen van Marokkaanse afkomst. ‘Het gaat niet om een moslimschool, het wordt een school met een open en pluralistische visie’, zegt Mohamed Chakkar, coördinator van FMV aan Gazet van Antwerpen.

Kinderen uit migratie zouden het vaak slecht doen op school. Het is de bedoeling van de Federatie om met een specifiek concept die kinderen beter te laten scoren, omdat de huidige scholen geen afdoend antwoord hebben op de problematiek. ‘Enkele jaren geleden zijn we al gestart met het Iqra-initiatief en met succes. De slaagcijfers van de jongeren liggen hoog’, aldus Chakkar. De kinderen zullen net als andere basisscholen twee uur godsdienst krijgen, in eerste instantie islam. Tijdens de lessen zal Nederlands worden gesproken, maar daarbuiten zijn de kinderen vrij.

Het idee van de Iqra-school komt overgewaaid vanuit Scandinavië en maakt deel uit van de 86 projecten die de Antwerpse schoolnetten hebben ingediend. De kostprijs van de school wordt geraamd op 850.000 euro, waarvan 595.000 euro zal gesubsidieerd worden."

www.nieuwsblad.be
Er is goed en slecht over te zeggen. Het goede is dat die kinderen niet meer met de onze in dezelfde school zitten.
Het slechte dat de twee groepen nog meer uit elkaar groeien. Dit zal later eindigen met twee op hetzelfde grondgebied levende bevolkingen, die beide de baas willen zijn. Zal dus slecht aflopen, zoals in vrijwel alle landen waar dat dit het geval is.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 23:40   #79
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
tiens.

Aparte scholen was een punt uit het 70 puntenplan van het Vlaams Blok.

Wakrijgewenu?
Al zeker geen klacht/kritiek van het spionnencentrum.

Laatst gewijzigd door daiwa : 27 september 2012 om 23:41.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 06:23   #80
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Proficiat nu zijn we er.
De eindtermen zijn toch een controle dat je het leerplan gevolgd hebt en dat de leerling Voldoende kennis heeft om verder te gaan? Ik snap de discussie niet.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be