Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 28 september 2012, 10:34   #101
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar gáán we al.

Hoezo ''Vlaams''. Sinds wanneer is dat een taal?

Welk respect heb je voor een taal als je de naam niet eens kent?
2Vlaams (het; o) 1het Nederlands zoals dat in Vlaanderen gesproken wordt

bron: http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=vlaams&lang=nn

Citaat:
Mag ik hier de conclusies trekken dat:

a) De Vlaamse tv slechts beperkt geschikt is voor je?
b) Dat degenen die naar ondertitels koekeloeren weinig respect hebben voor de makers van het product?
Jij trekt toch wel erg rare conclusies hoor. Je mag concluderen dat ondanks er engelstalige programma's op uitgezonden worden, ik toch de inhoud zal verstaan via ondertitels. Maar als ik engels versta, toch de boodschap kan verstaan door het programma simpelweg in het engels te horen.

Citaat:
Eigen taal ongeschikt misschien?

Tot zover ''respect'' voor de eigen taal.
Kom ni zeveren he. Er zijn meer dan genoeg programma's in het nederlands. Maar iedereen weet ook wel dat grote americaanse en britse shows kijkers lokken vanwege de kwaliteit van hun programma's. Als zenders deze niet uitzenden, zullen ze kijkers verliezen en dus inkomsten. Dit is geen kwestie van respect maar zuiver financieel.

Citaat:
Nee, er is geen enkele reden om aan te nemen dat Franstaligen zich aan zullen passen aan een cultuur die niet eens in zichzelf gelooft.

En dankzij het Vlaamse onderwijssysteem (hoi NVA, etc) kunnen Franstaligen gewoon in hun eigen taal met de lokale bevolking spreken.
Dus jij trekt de conclusie dat wij niet in het nl geloven omdat de media niet constant in het nl uitzendt? Kwa kortzichtingheid kan dit wel tellen. Maar neen, er is geen reden om aan te nemen dat franstaligen zich zullen aanpaasen zolang wij frans tegen hen spreken.

Desalnietemin is het spreken van meerdere talen een plus punt. Mss moeten we frans wel eens vervangen door duits of spaans.
Athelas is offline  
Oud 28 september 2012, 11:24   #102
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over respect gesproken:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.......
Ik heb geen idee hoeveel engelstalige muziek de "Vlaamse radiozenders" programmeren, maar dat dit ongetwijfeld in ruime mate gebeurt is bijlange geen uitzondering in Europa (zeg maar : in de wereld) en heeft, voor wat “cultuur” aangaat, te maken met het feit dat de Britse en vooral Noord-Amerikaanse muziekindustrie nu eenmaal al tientallen jaren globaal de lijnen uitzet voor wat populaire muziek betreft, een enkele poging van het Japanse Sony niet te na gesproken.

Overigens, daar waar de locale cultuur, meer specifiek een taalregio voldoende groot is en derhalve voldoende vraag kan scheppen om een economisch verantwoord aanbod te leveren in “de eigen taal”, speelt de muziekindustrie daar ook voor een deel op in.

Ik kan mij goed inbeelden dat Vlaanderen als taalgebied te klein is, en daarenboven op het vlak van de muziekmarkt te weinig verbonden is met Nederland, om dergelijk lokaal aanbod in ruimere zin rendabel te kunnen maken. Het logisch gevolg daarvan is dat auteurs, artiesten, producenten, uitgevers en distributeurs hun afzetmogelijkheden trachten te vergroten door zich niet enkel op de eigen markt doch evenzeer en zelfs in grotere mate op andere afzetgebieden te richten, en dat kan uiteraard enkel als hun producten in de taal van het specifiek doelgebied en/of in het universeler Engels worden aangeboden.

Voorbeelden ter staving van voormelde cultuur-economische evidentie zijn er genoeg : de enige Vlaamse cq. Nederlandstalige artiesten die ruimere bekendheid (en dus ruimere afzetmogelijkheden) genieten dan enkel in Vlaanderen of in het Nederlands taalgebied, zijn deze die hun producten in het Frans of het Engels aanbieden.

U blijkt weinig of geen onderscheid te kunnen maken tussen enerzijds een locale taal of cultuur en anderzijds de muziekindustrie. Het gros van de muziek die u – waar dan ook ter wereld – op de radio kunt beluisteren, zijn in feite “mechanisch gereproduceerde” muzikale producties, die meer als (minstens onderdeel van) een te verkopen consumptieproduct dienen te worden gezien dan als een cultuuruiting. Het maken van dergelijke producten vergt investering en kost dus geld, en heeft uiteraard als bedoeling dat er potentiëel winst mee kan worden gegenereerd, dus is het nogal wiedes dat de muziekindustrie liever geen geld en moeite stopt in producten waarvoor er sowieso onvoldoende afzetmarkt is.

U blijkt tevens een fel overdreven belang te hechten aan wat u “hits” noemt, zegge aan het aantal keren dat men op Youtube of andere sites naar een muziekfilmpje heeft gekeken of een muziekwerkje heeft beluisterd. Op zich heeft één en ander weinig of niets met de muziekindustrie te maken, en is het in ieder geval niet van aard om die industrie een cent op te brengen, wel integendeel.

Een muziekwerkje spelen of een liedje zingen, eventueel in de eigen taal, is op zich “cultuur”. Maar een te verhandelen cq. te verkopen muzikaal product maken is business, mijnheer Leclerc. Wat u waar dan ook op de radio beluistert valt voor quasi 100% onder die laatste noemer, en volgt uiteraard de economische wetmatigheden van de muziekindustrie. Derhalve zijn uw argumenten waar u lokale (taal)-cultuur verwart met wat radiozenders u als muzikale producten laten horen volstrekt onzinnig.
Gwylan is offline  
Oud 28 september 2012, 11:43   #103
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

@gwylan

http://www.radioviainternet.be/?gcli...FQfKtAodRgsAGg

Hier kan U genieten van ons radio-aanbod en dat is toch altijd plezanter dan er ijle opinies over ter berde te brengen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 28 september 2012, 12:15   #104
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over respect gesproken:

Vlaamse tv > 85% Engelstalig

Kennelijk vindt de Vlaamse politiek zelf de eigen taal ongeschikt voor cultuur.
Dat mag.

Dat maakt wel dat elke wanhopige oproep aan onze Franstalige landgenoten om ''zich aan te passen'' aan een taal, waar kennelijk de Vlaamse politiek zelf niet meer in gelooft, iets heel triests heeft.

Waarom een ''product'' proberen op te dringen, waarvan je zelf vindt dat het slechts beperkt bruikbaar is? Waar je zelf nauwelijks liefde voor hebt.

Dat gaat dus niet werken. En dat is precies hetgeen we zien.
De vlaamse politiek? Ge doelt dus op de VRT. Even de proef op de som nemen en eens kijk naar gisterenavond, van 18 to 23 uur, prime time, de tijd dat normale mensen voor de buis hangen. En eens zien:

EEN: 30 mintuen over Marilyn Monroe, de rest NL. Das 90%
Canvas: 92 min EN, 50 min NL focumentaire, 30 min Fr documentaire, de rest NL. Procentueel: 57,3% NL, 16,6% NL (die ollandse documentaire), 10% FR, 16% EN.

Hmm. Ver verwijderd van die 85%.
Andere zenders:
VTM: 100% Ntalig
VIER: 83,3% NL
2BE: 0% NL, 100% EN (Jarhead was trouwens ne goeie film)
VIJF: 13,3%

Gemiddelde van deze zenders: 58% NL-talig
Een klein verschil met de 85% EN dat onze vriend hier claimt.
Oud 28 september 2012, 12:19   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
De vlaamse politiek? Ge doelt dus op de VRT. Even de proef op de som nemen en eens kijk naar gisterenavond, van 18 to 23 uur, prime time, de tijd dat normale mensen voor de buis hangen. En eens zien:

Canvas: 92 min EN, 50 min NL focumentaire, 30 min Fr documentaire, de rest NL. Procentueel: 57,3% NL, 16,6% NL (die ollandse documentaire), 10% FR, 16% EN.

Andere zenders:

Een klein verschil met de 85% EN dat onze vriend hier claimt.
hij denkt dat de meerderheid van de mensen naar MTV kijkt of JIM ofzo.
Oud 28 september 2012, 12:21   #106
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Andere zenders:

Een klein verschil met de 85% EN dat onze vriend hier claimt
.
"Onze vriend" liegt dat hij zwart ziet. Verschillende forumgenoten met een goede inborst hebben het nog steeds niet door. Maar hij is de facto een spreekbuis en een propaganda-machine voor de francofonen uit de Vlaamse Rand. Het is er hem alles aan gelegen om het zelfvertrouwen van de Vlamingen aan te tasten.
Oud 28 september 2012, 12:24   #107
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
@gwylan

http://www.radioviainternet.be/?gcli...FQfKtAodRgsAGg

Hier kan U genieten van ons radio-aanbod en dat is toch altijd plezanter dan er ijle opinies over ter berde te brengen.
Dank voor de link, mijnheer.

Als ik ooit eens de behoefte voel om naar het radio-aanbod van uw Vlaanderenland te luisteren, zal ik dat doen. Hoewel, in meer praktische zin ligt het hoe dan ook een beetje moeilijk : de enige keren dat ik naar de radio luister, en dan nog slechts tussen twee handenvrije telefoongesprekken in, is als ik in de auto zit. En uiteraard kan ik dan enkel naar ons eigen radio-aanbod luisteren, hetgeen ik overigens al ruim voldoende vind.

Terzijde : het komt mij voor dat uzelf ook niet zo dikwijls naar het Vlaams radio-aanbod luistert, vermits u hier, grotendeels in een poging tot projectie van uw ijle opinie op anderen, het gros van uw tijd verbeuzelt met het opvoeren van een kennelijk nooit eindigende stroom aan bijzonder onzinnige enquêtes, genre "Is Bart De Wever een xxxxxx ?" en dergelijke.
Gwylan is offline  
Oud 28 september 2012, 12:44   #108
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Iedereen mag van mijn part zijn wensdromen hebben, het heeft echter niets met de realiteit te maken.
Dat is inderdaad mijn punt. Dromen van een Belgische of Vlaamse onafhankelijke staat is leuk voor romantische nationalisten van beide soort, maar gaat volledig voorbij aan de reële machtsverhoudingen op dit continent. Ook al zijn er administratieve grenzen en een papiertje dat men grondwet noemt, we zullen het hinterland blijven van een van de machtspolen in de omgeving: Duitsland, Frankrijk of Nederland.

Mijn keuze is dan snel gemaakt.
Bolleke Wol is offline  
Oud 28 september 2012, 14:22   #109
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kijk daar heb ik nu respect voor. Iemand die gewoon gaat turven. Ipv gillen.

Dat is al iets.

Ik heb dat óók gedaan. En wat uitgebreider. van 0.00 tot 24.00 uur over álle Vlaamse zenders.

En ik kwam op een 85% Engels voor de tv.

En op 90 % Engels voor de radio.

Zegt wel genoeg denk ik.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 28 september 2012, 14:32   #110
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
2Vlaams (het; o) 1het Nederlands zoals dat in Vlaanderen gesproken wordt

bron: http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=vlaams&lang=nn
Welk Vlaanderen?
Taalkundig gezien is het Vlaams de verzameling van dialecten/streektalen die in voornamelijk West-Vlaams gesproken worden.
Antwerps valt daar alvast niet onder: mijn dialect is meer verwant aan dat van Breda of Eindhoven dan dat van Oostende of Brugge.
En in Limburg spreken ze al helemaal geen "Vlaams".
Bolleke Wol is offline  
Oud 28 september 2012, 14:55   #111
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is al iets.

Ik heb dat óók gedaan. En wat uitgebreider. van 0.00 tot 24.00 uur over álle Vlaamse zenders.

Zegt wel genoeg denk ik.
en kan je dat ook eens vergelijken met de kijkcijfers?

een programma in het Engels waar geen kat naar kijkt vergelijken met een Nederlangstalig programma met 1 miljoen kijkers is niet echt een goede vergelijking, niet?
Oud 28 september 2012, 15:07   #112
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat is al iets.

Zegt wel genoeg denk ik.
Ik denk dat je iets te eenzijdig kijkt en geen rekening houdt met een aantal factoren. De kijkcijfers om te beginnen al zoals Vlijmscherp aanhaalde.
Ten tweede zou je steekproeven moeten houden op verschillende dagen, en nog best alle dagen van de week, op een zeer ruim aanbod van zenders.

Nu het klopt wel dat het Engels lang disproportioneel aan bod is gekomen op de grote media, maar er is eigenlijk al een goed decennium een trend bezig naar producties van eigen bodem. Niet altijd even kwaliteitsvol maar 't gaat om het bereik ervan. De programma's die meer dan een miljoen aan kijkers scoren zijn quasi altijd eigen (Nederlandstalige) producties.

Nu, voor de volledigheid even melden dat ik al ruim acht jaar geen tv meer heb thuis.
Bolleke Wol is offline  
Oud 28 september 2012, 15:11   #113
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Overigens is het beleid van bepaalde media niet altijd conform de vraag er naar. Om maar iets te zeggen, de enorme vlucht van heel het balfolkgebeuren sinds de oprichting van Boombal in 2000 zorgt voor bomvolle balzalen en een ongeziene bloei van een hele nieuwe generatie jonge folkmuzikanten.

Maar zelfs gevestigde waarden als Kadril komen amper aan bod op radio en tv.
Bolleke Wol is offline  
Oud 28 september 2012, 15:11   #114
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Ik denk dat je iets te eenzijdig kijkt en geen rekening houdt met een aantal factoren. De kijkcijfers om te beginnen al zoals Vlijmscherp aanhaalde.
Ten tweede zou je steekproeven moeten houden op verschillende dagen, en nog best alle dagen van de week, op een zeer ruim aanbod van zenders.

Nu het klopt wel dat het Engels lang disproportioneel aan bod is gekomen op de grote media, maar er is eigenlijk al een goed decennium een trend bezig naar producties van eigen bodem. Niet altijd even kwaliteitsvol maar 't gaat om het bereik ervan. De programma's die meer dan een miljoen aan kijkers scoren zijn quasi altijd eigen (Nederlandstalige) producties.

Nu, voor de volledigheid even melden dat ik al ruim acht jaar geen tv meer heb thuis.
Wel, we worden de laatste jaren, en zeker met de komst van VIER, echt gebombardeerd door Nederlandstalige programma's. Wat niet wilt zeggen dat de kwaliteit er altijd op vooruit gaat.....
Oud 28 september 2012, 15:17   #115
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat is op zich ook niet echt nodig, het moet vooral een ruim aanbod zijn. Van de lompste sitcoms tot de beste documentaires of dramareeksen.

En daar wordt wel degelijk aan gewerkt.

Nu is't wel zo dat het filmwereldje in Vlaanderen nog te veel een ons-kent-ons-milieu is (ik kan er ook van meespreken), maar dat breekt stilaan wel open. De Denen kunnen het dus waarom wij niet. Al is een veel nauwere samenwerking met Nederland wel nodig.
Bolleke Wol is offline  
Oud 28 september 2012, 15:20   #116
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is op zich ook niet echt nodig, het moet vooral een ruim aanbod zijn. Van de lompste sitcoms tot de beste documentaires of dramareeksen.

En daar wordt wel degelijk aan gewerkt.

Nu is't wel zo dat het filmwereldje in Vlaanderen nog te veel een ons-kent-ons-milieu is (ik kan er ook van meespreken), maar dat breekt stilaan wel open. De Denen kunnen het dus waarom wij niet. Al is een veel nauwere samenwerking met Nederland wel nodig.
dat wou ik juist zeggen. mochten we nu wat meer samenwerken met de Nederlanders hé...

maar ook hier wordt er kwaliteitsvol gewerkt hoor, soms. veel Vlaamse programma's krijgen prijzen en worden gecopieerd in het buitenland.

ma goed, dat zal voor sommigen uiteraard niet genoeg zijn....
Oud 28 september 2012, 15:25   #117
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat is voor mij ook niet genoeg, nee.

Ik ben veeleisend

Ik heb op de filmacademie gezeten en ik heb gezien wat mijn medestudenten in hun mars hadden. Er is enorm veel potentieel onbenut. Maar de 27ste heruitzending van De Kampioenen is nu eenmaal goedkoper.
Bolleke Wol is offline  
Oud 28 september 2012, 15:34   #118
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is voor mij ook niet genoeg, nee.

Ik ben veeleisend

Ik heb op de filmacademie gezeten en ik heb gezien wat mijn medestudenten in hun mars hadden. Er is enorm veel potentieel onbenut. Maar de 27ste heruitzending van De Kampioenen is nu eenmaal goedkoper.
Boduo is offline  
Oud 28 september 2012, 15:58   #119
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zaag.
Bolleke Wol is offline  
Oud 28 september 2012, 16:05   #120
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hun wil om te integreren.
Waarom komt het VB dan op in Wallonie?
speurneus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be