![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Bovendien gaat dit draadje wel degelijk over basisonderwijs. Laatst gewijzigd door Yous : 28 september 2012 om 18:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En nee, ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar ik spreek ook in naam van diegene die hier nu naast mij zit, namelijk een leerkracht lager onderwijs 6e jaar. En zij en haar collega's bevestigen mijn stelling. nl. Citaat:
![]() |
![]() |
#104 | ||
Minister-President
|
![]() Zoals?
Feit is en blijft dat deze stelling: Citaat:
Lees dat nu zelf nog eens, en vind de contradictio in terminis. Je zegt hier ZELF dat de eindtermen WEL DEGELIJK moeten gehaald worden. Ik begrijp nog steeds niet waar je nu eigenlijk een probleem van zit te maken: ik zeg al vanaf het begin dat de eindtermen gehaald moeten worden, en dat is gewoon een simpel, verifieerbaar feit. En je lijkt zelf precies niet te snappen dat jij en je vriendin gewoon HETZELFDE zeggen. Ik citeer nog even www.vlaanderen.be: Citaat:
Eindtermen moeten gehaald worden, PUNT. Het leerplan is enkel de MANIER WAAROP die behaald worden. Voor de tiende keer: het DOEL is de eindtermen halen, het MIDDEL zijn de leerplannen. Laatst gewijzigd door Scorpio : 28 september 2012 om 20:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Mijn vriendin heeft jou post eens overlopen, en vindt jou ook een idioot mens. Ik stel wel degelijk dat de eindtermen in principe niet gehaald moeten worden, maar dat je een goedgekeurd leerplan moet volgen. Dat heb ik overigens ook aangetoond met een paar voorbeelden. Jij hebt dat steeds ontkent, en nu probeer je het weer terug te kaatsen. Een beetje gefrustreerd hé. Echt zielig. Ik hoop niet dat je in het onderwijs staat.
![]() |
![]() |
#106 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb mijn standpunt (enfin, de gewone feiten) hier ondertussen reeds met citaten ondersteund, van officiële instanties. 12 jaar persoonlijke ervaring er bovenop. Van jou, of je vriendin, heb ik nog niks gezien. Ik wacht. Zal ik er anders nog een citaat van Onderwijs Vlaanderen bijhalen? Ok: Citaat:
Duidelijke taal, van een officiële instantie. http://www.ond.vlaanderen.be/curricu.../faq/index.htm Laatst gewijzigd door Scorpio : 28 september 2012 om 21:30. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ga je nu daadwerkelijk proberen te beweren dat de uitleg van onderwijs Vlaanderen (de OFFICIËLE site van het onderwijs in Vlaanderen) fout is? Wacht wacht, ik ga eens iets anders proberen, effe kijken of het echt zo erg is als ik begin te vrezen. Antwoord eens op deze vraag: kan een leerling die geen enkele leerplandoelstelling bereikt heeft starten in het eerste jaar moderne? Laatst gewijzigd door Scorpio : 28 september 2012 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Daar ging het initieel over, dat is hetgeen ik en andere hier stellen. Simpel, verifieerbaar en ik spreek uit eigen ervaring. En dan kom jij die dan de puntjes op de i van het jargon zet, en zinnen moedwillig niet begrijpt, waarna je “gigantische semantische discussie tracht rond op te bouwen”, allemaal om dat jij het niet kan verkroppen, dat iemand een paar pagina’s geleden iets zegt over het belang van een leerplan. Laatst gewijzigd door Yous : 29 september 2012 om 09:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heel de discussie over wie naar waar mag gaan en hoe belangrijk adviezen zijn, is in deze compleet irrelevant. Dat heeft zelfs allemaal nooit ter discussie gestaan hier, dus waarom het er telkens opnieuw wordt bijgesleurd, is me een raadsel, nog steeds. Net zoals met leerplannen. Niemand heeft hier ooit beweerd dat leerplannen niet gevolgd moeten worden, niemand heeft ooit beweerd dat leerplannen niet belangrijk zijn. Niemand. De enige 'bewering' die ik hier gemaakt heb, en waar ik nu al drie dagen op aangevallen word, is dat de eindtermen moeten worden bereikt. Een bewering die ik ondertussen al een paar keer met officiële bronnen ondersteund heb. Een bewering die gewoon 100% juist is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij zijn de "eindtermen" iets waar de SCHOOL aan moet voldoen om subsidies te krijgen. Om die doelstelling (eindtermen) te bereiken stelt de school een "leerplan" op. tot hiertoe denk ik dat we gelijklopen. Of een leerling nu al of niet het volledige leerplan onder de knie krijgt is van een andere orde dan het feit dat de school middels het volgen van dat leerplan de mogelijkheid aanbiedt om de verplichte eindtermen te bereiken. Om terug on topic te komen: Als die school in Borgerhout meer islamlessen dan Nederlands aanbiedt (voorbeeld), dan is het weinig waarschijnlijk dat aan de eindtermen met betrekking tot de Nederlandse taal, zal worden voldaan. Dat er dan kinderen bijzijn die buizen voor islam zal daar niet veel aan veranderen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg mensen, deze discussie gaat niet over eindtermen en leerplan, maar over de Marokkaanse school die zou moeten bijdragen aan leerachterstand, heeft nog iemand argumenten hoe je dit bereikt, wanneer je enkel in de lessen Nederlands spreekt en kleuters twee uur islam geeft?
In principe wordt in die school dus minder Nederlands gesproken dan op andere scholen, want daar mag je tijdens de pauze geen andere taal spreken dan Nederlands, en over islam aan kleuters heb ik op andere scholen nog nooit gehoord. Hoe kan dit dan bijdragen tot het inlopen van die achterstand? Wanneer de school zou hebben gezegd; binnen de schoolmuren wordt uitsluitend Nederlands gesproken met extra uren inplaats van Godsdienstonderricht, en ouders kunnen zelf ook Nederlands volgen tijdens lesuren, had ik dat geweldig gevonden, nu komt het enkel tegemoet aan de verzuchtingen van de doelgroep, niet het Nederlands moet voorop staan maar eigen taal en religie. Dat dit met ons geld wordt gefinancieerd is totaal fout. Het hele probleem zou je echt beter aanpakken met een extra brugklas alvorens kinderen naar het basisonderwijs gaan, waar enkel rond taal wordt gewerkt! Dat werkt integratie in de hand, niet afgezonderd onderwijs; omdat je Marokkaan bent, dat open en pluralistisch werkt natuurlijk niet in praktijk, welke Vlaamse kleuter, op de speelplaats omringd door Arabisch en Berbers, voelt zich daar thuis? Welke ouder, behalve bekeerlingen, kiezen daarvoor? Geen enkele, dat daar niet over is nagedacht is bijzonder jammer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben niet op de hoogte van zulke scholen. Wel weet ik dat in Nederland aparte islamscholen werden opgericht die steevast ondermaats scoren en uitblinken in frauduleuze praktijken - hetgeen bijna als vanzelfsprekend wordt genomen. Ik pleit zelf eerder voor een brugklas waar men eerst Nederlands leert waarna men mèt voldoende kennis van die taal, gewoon kan instappen in het reguliere onderwijs. Aparte scholen voor kinderen met wiskundige problemen ken ik evenmin, wel bijlessen voor kinderen die geen wiskundeknobbel hebben. Verder stoort het me geenszins dat men marokkaanse kinderen die niet meekunnen uit het reguliere onderwijs wil halen, maar dat is dan eerder vanuit het perspektief van de Vlaamse kinderen bekeken, die dan zonder slepende ankertjes gewoon het normale - vroeger zo hoogstaande - Vlaamse onderwijs kunnen volgen omdat alle kinderen de juffrouw begrijpen en een gelijkaardige mentaliteit hebben qua leergierigheid. Maar ja, dat is dan weer foei! zeker hé?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het feit dat jij niet verder geraakt dan een paar zinnetjes van ond.vlaanderen.be bewijst dat je er niet zo veel van afkent als je zelf beweert. De wereld van het onderwijs zit best wel wat complexer in elkaar dan een zinnetje gekopypaste van een site.
Mein Land Laatst gewijzigd door F.B. : 30 september 2012 om 08:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit heeft totaal niks te maken met het feit of de kinderen die stof effektief ZELF onder de knie krijgen. Als ik naar de lessen Spaans ga, die volledig volgens het boekje en de te behalen eindtermen gegeven worden, en ik speel spelletjes tijdens de les, dan behaal ik die eindtermen niet, maar dan ben ik ook niet geslaagd. Nochtans heeft de school zich aan haar eigen verantwoordelijkheid gehouden en de correct leerstof aangeboden; Men kan( én dwingt ) een school om de lessen aan te bieden zodat de eindtermmen kunnen worden behaald (daarvoor wordt de school gesubsidieerd), maar men kan de leerlingen niet dwingen om zich effektief zelf in te spannen om die eindtermen dan effektief te behalen (en daarvoor wordt de school normalerwijze ook niet beloond). wat begrijp jij daar nu niet aan?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 30 september 2012 om 09:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zie trouwens dat je nog steeds niet geantwoord hebt op mijn vraag uit mijn vorige bericht: Citaat:
Citaat:
1) Ze hebben niet helemaal door dat als je het leerplan volgt, je ook de eindtermen haalt (aangezien de leerplannen opgesteld worden in functie van de eindtermen), vandaar dat ze maar blijven hameren op 'het leerplan', alsof de doelstellingen daarin iets compleet anders zijn dan de eindtermen (zijn ze uiteraard niet, in een ietwat fatsoenlijk opgesteld leerplan staat bij elke doelstelling vermeld welke eindterm er mee bereikt wordt). 2) Ze blijven steken in het hele 'ja maar, de ouders kunnen ook als hun kleine niet geslaagd is die toch laten overgaan'. En da's natuurlijk naast de kwestie: het gaat er niet om wat de ouders doen, maar wat de school doet. Subsidies hangen af van of de school de eindtermen haalt (zoals ik in mijn allereerste bericht hier al zei), niet van wat de ouders met hun kinderen doen. Simpel gezegd: Kan een leerling die de eindtermen op het einde van het zesde leerjaar niet of onvoldoende behaalt, zich inschrijven in het eerste jaar secundair A-stroom? Ja, als hij een school vindt die gek genoeg is hem of haar toe te laten. Kan die zelfde leerling op het einde van het zesde leerjaar een getuigschrift basisonderwijs krijgen? Neen. En da's waar het om draait: niet om wat de ouders doen, maar wat de school doet. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Banneling
|
![]() Hoe moet je 'open' en 'pluralistisch' invullen? Het zijn mooi klinkende woorden, meer niet tot hiertoe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want ik zie niet goed in waarom het gewone kleuteronderwijs en dat eerste jaar lagere school al problematische kindertjes kan opleveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie dit initiatief trouwens als een begin. Het gaat niet blijven bij kleuter- en 1ste leerjaar lager onderwijs. Soms heb ik de indruk dat men hier en daar bezig is een enclave aan het oprichten met allerlei smoezen. |
|
![]() |
![]() |