![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1721 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dit is immers het wezen der relativiteit. Maar omdat je die nog steeds niet begrijpt, meen je steeds maar weer dat ik me tegen spreek en dit is niet de eerste keer. Kwam ook al voor bij: 0 = niets, terwijl niets ook nog iets anders kan betekenen dan alleen maar 0. Ook daar had je al de grootste moeite mee en heb je nog steeds niet begrepen. Het ligt dus geheel en al aan jou en niet aan mij. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#1722 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
De passagiers mogen zichzelf als stilstaand beschouwen tegenover de trein of elkaar, je zegt het zelf, en dus vanuit dat standpunt kunnen ze dus de aarde als bewegend beschouwen, want als ze zelf stil staan vanuit dat standpunt moet het wel iets anders zijn dat beweegt. Laatst gewijzigd door Rizzz : 25 september 2012 om 23:59. |
|
|
|
|
|
|
#1723 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#1724 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Want de trein heeft niet de aarde doen draaien, wel het zonnestelsel vanuit zijn vroegere geschiedenis. Dus de trein heeft zich nu het standpunt van de zon eigen gemaakt. Dus dat de aarde beweegt ten opzichte van de trein is schijn en niet werkelijk zo. Wat wel werkelijk waar is is dat de aarde draait ten opzichte van de zon en niet ten opzichte van de trein. Het is het zelfde principe als dat iemand op zijn handen gaat staan en meent de aarde te dragen, dus Atlas te zijn..... |
|
|
|
|
|
|
#1725 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Nu zeg je plots dat dit niet zo is maar dat dit enkel schijn zou zijn. Laatst gewijzigd door Rizzz : 3 oktober 2012 om 02:23. |
|
|
|
|
|
|
#1726 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je hebt namelijk zelf de trein zo laten bewegen dat deze stil komt te staan ten opzichte van de zon, zodat het bewegen van de aarde ten opzichte van de trein eigenlijk een bewegen is ten opzichte van de zon, wat een echte beweging is. Terwijl het bewegen van de aarde ten opzichte van de trein uiteraard schijn is, want de trein heeft de aarde niet doen bewegen. Dat jij steeds maar weer tegenstrijdigheden ziet komt omdat je er nog steeds niks van begrijpt. Er is namelijk een groot verschil tussen echte beweging en schijnbeweging. Zo lijkt het alsof de zon om de aarde draait, maar dat is niet echt zo. Heel gemakkelijk te begrijpen: maar zelfs Einstein kon dat niet vatten, zo dom was hij, en jij dus ook en allen die Einstein vereren. De waarheid is daarentegen in harriechristus.... |
|
|
|
|
|
|
#1727 |
|
Vreemdeling
|
Natuurlijk doet de trein de aarde niet bewegen. Op aarde weten wij gewoon intuitief dat wij bewegen omdat we een horizon, landschap enz. als referentiepunt hebben.
Een bewijs daarvan was de hoogste vrije val ooit. De atmosfeer was daar al zo dun dat hij eerst niet kon aanvoelen dat hij viel. Hij wist dat het zo moest zijn maar was minuten in de war omdat het aanvoelde alsof hij ter plekke hing terwijl zijn luchtbalon weg vloog. Dus volgens beide inertiestelsels (juist nederlands? Ik studeerde dit in Zweden) lijkt de andere te bewegen. Wil men weten wat er in het andere referentieraam gebeurt dan past men een transformatie toe. Dus alles wordt bekeken ten opzichte van. Trouwens, de relativiteitsteorie wordt dagelijks toegepast in onze GPS-satellieten die verkeerd zouden werken moesten relativistische effekten niet ingerekend worden. |
|
|
|
|
|
#1728 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Als je eerst toegeeft dat die trein stil staat en daarna zegt dat dit niet werkelijk zo is maar dat het eerder "schijn" is, dan spreek je jezelf tegen, zo simpel is dat. |
|
|
|
|
|
|
#1729 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar dat is wel wat Einstein beweert, namelijk dat een rijdende trein door een passagier als stilstaande beschouwd mag worden, dus zo dat niet de trein beweegt, maar de aarde.
Nu, dat is dan geen echte beweging van de aarde, maar een schijnbeweging, want de trein heeft de aarde niet doen bewegen. |
|
|
|
|
|
#1730 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is dus een extra toevoeging, die ik overigens allang gedaan had, maar omdat je niet wilde luisteren ben ik maar even met je verhaal meegegaan. Je moet je zelf maar eens afvragen waarom je die trein nu juist over de evenaar wilde laten rijden en niet gewoon, wat Einstein beweert. |
|
|
|
|
|
|
#1731 |
|
Vreemdeling
|
Lees mijn voorbeeld nog eens. Het is maar omdat hij WIST dat hij moest vallen dat hij verstond dat hij bewoog en niet de ballon. Maar het voelde aan alsof hij stil hing en de ballon omhoog schoot. Zonder voorkennis was het onmogelijk te weten wie/wat bewoog.
Op de bewegende trein kunnen wij beweren dat de zetels stilstaan voor ons. Iemand op het perron ziet het perron als stilstaand, maar de zetels als bewegend als de trein passeert. Trouwens, de relativiteitsteorie groeide deels uit onderzoek naar de geldigheid van natuurwetten in verschillende referentieramen. Hoe en wanneer bepaalde wetten gelden voor verschillende waarnemers. Het oorspronkelijke werk was grotendeels van wiskundige aard en alle stappen zijn heel logisch. Misschien komt het wat vreemder of minder samenhangend over in "gewone" taal? |
|
|
|
|
|
#1732 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens Einstein zijn alle referentiekaders gelijkwaardig. Nu, dat kan niet juist zijn, want als iemand in een rijdende trein meent voor zichzelf stil te staan en dat de aarde beweegt ten opzichte van de trein, dan is dat een schijnbeweging en dus niet juist, want in werkelijkheid beweegt de trein ten opzichte van de aarde. |
|||
|
|
|
|
|
#1733 |
|
Parlementslid
|
Alweer zo'n "toevoeging", ik noem dat je verhaal verdraaien omdat ik je wijs op de tegenstrijdigheden erin.
|
|
|
|
|
|
#1734 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik denk dat iedereen wel kan begrijpen dat de aarde niet werkelijk ten opzichte van jouw trein beweegt, maar wel tegenover de zon. Maar goed: zoiets eenvoudigs is blijkbaar wat te hoog gegrepen voor jou. |
|
|
|
|
|
|
#1735 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
172 - de absolute beweging.
Nu zegt Galileï ook nog dat het onmogelijk is een absolute stilstand of beweging vast te stellen. Ten eerste moeten we ons dan afvragen of er een absolute stilstand en beweging bestaat en ten tweede pas of de wetenschap die vast kan stellen. Nu, als het waar is wat de wetenschap beweert dat het heelal uit een oerknal is ontstaan en dus eindig is, moeten de precieze bewegingen van alle sterren en sterrenstelsels binnen dat totale heelal uiteraard bestaan. En dan kunnen we dat het heelal zelf als stilstand bepalen, want er is dan niks buiten ten opzichte waarvan het zou bewegen. En elke ster en elk sterrenstelsel en elke cluster en supercluster moet een bepaalde positie innemen en een bepaalde beweging uitvoeren en dat weer binnen een geheel van slierten (filamenten) en muren en superholtes van ons heelal. Dus de absolute stilstand en beweging van alles staat daarmede vast. En bovendien weten we daar ook al een heleboel vanaf, want we kennen de beweging van de aarde om de zon, en de beweging van de zon in de melkweg en die van de melkweg ten opzichte van andere melkwegstelsels, enzovoort. Alleen naar mate het groter wordt, wordt het moeilijker te bepalen vanwege het feit dat we daar nog niet alles van afweten en ook omdat we dan met onze kijkers in het verre verleden kijken en het heden daaruit moeten zien te construeren. En een extra moeilijkheid is dan bovendien dat als het heelal een gesloten systeem mocht zijn dat er dan geen vast middelpunt valt te bepalen, dus wat ten opzichte van wat beweegt, dat wil zeggen: wat de grote systemen der superclusters betreft, dus welke supercluster dan niet beweegt en welke wel, omdat er dan geen nog groter referentiekader meer is dan een geheel als een gemiddelde van alle bewegingen, zodat zelfs dat op te lossen moet zijn. Ook de idee dat er dan geen middelpunt is in een gesloten systeem, is geen beletsel, want het gaat niet om een middelpunt, maar om het totale systeem als basis en grondslag der bewegingen. Daarvoor is geen middelpunt nodig. Maar misschien had Galilei toentertijd een oneindig heelal in gedachte. |
|
|
|
|
|
#1736 | ||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Citaat:
Anders hebben we (alweer) een tegenstrijdigheid. |
||
|
|
|
|
|
#1737 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
ik hoor niks.....ook nu niet....
Citaat:
Je bedriegt de boel dus door het voor te willen doen komen dat de aarde ten opzichte van de trein zou bewegen door de zon vervolgens weg te laten en er dan toch weer bij te denken, omdat ik daar iets over heb gezegd. Je kan draaien wat je wil, maar ik trap er echt niet in. Zonder zon rijdt de trein over de aarde heen. En wel met de snelheid van 1666 km/uur, wat de echte beweging is en waar de trein zijn kracht voor nodig heeft. En niet doet de trein de aarde bewegen, wat onmogelijk is. Heel gemakkelijk te begrijpen en zo klaar als een klontje, maar niet voor Einstein en dus ook niet voor Rizz die natuurlijk alles gelooft wat Einstein beweert omdat deze nu eenmaal een geaccepteerde autoriteit is. Laatst gewijzigd door harriechristus : 8 oktober 2012 om 08:38. |
|
|
|
|
|
|
#1738 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#1739 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar niet alleen ten opzichte van de trein, dat is schijn. Dus er is een verschil tussen echte beweging en schijnbeweging. De echte beweging is die van de aarde ten opzichte van de zon, de schijnbeweging die van de aarde ten opzichte van de trein. En dat weet je zelf allemaal best, want daarom heb je ook zelf verzonnen dat de trein over de evenaar zou rijden. Dus je vraagt alleen maar naar de bekende weg in de veronderstelling dat ik erin zou trappen. Of de duivel kent zijn eigen wegen niet, dat kan natuurlijk ook.... |
|
|
|
|
|
|
#1740 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Hmmm dat klinkt bekend, waar heb ik dat idee nog gehoord? Oh ja juist, relativiteit! |
|
|
|
|