Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 5 oktober 2012, 12:03   #181
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dat klopt niet, ook bij de OCMW-verkiezingen haalden de Nederlandstaligen (voor het eerst) de meeste stemmen. Ik denk dat je die percentages moet omdraaien.
klopt.

De precieze CPAS getallen>

Nederlandstaligen: 1233
Franstaligen: 1164

Dit is een interessante graadmeter. Zeker gezien het feit dat de Nederlandse immigratie naar Voeren lijkt gestopt, deze immigranten een oudere groep zijn, die of afsterft, of blijft of terugkeert.

Vlaamse migratie naar Voeren lijkt er nauwelijks te zijn.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 5 oktober 2012, 12:51   #182
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dit is een interessante graadmeter. Zeker gezien het feit dat de Nederlandse immigratie naar Voeren lijkt gestopt, deze immigranten een oudere groep zijn, die of afsterft, of blijft of terugkeert.
Bron?

Citaat:
Vlaamse migratie naar Voeren lijkt er nauwelijks te zijn.
Er is al decennialang een instroom van mensen die in de Nederlandstalige instellingen tewerkgesteld worden. Maar dat is inderdaad een zeer geleidelijk proces. Het openbaar leven is ondertussen wel grotendeels in handen van Vlamingen.

Volgens mij behoudt Voerbelangen met gemak de controle over zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 5 oktober 2012, 17:17   #183
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht

Volgens mij behoudt Voerbelangen met gemak de controle over zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad.
Ik verwacht voor de gemeenteraad geen problemen, de OMCW zal kantje boord worden.

De verdere toekomst?

Huub Broers gaf zelf al aan±

Ik zal terloops maar eens uitpakken met resultaten: we hebben op 12 jaar tijd slechts 20 bouwverguningen moeten weigeren (daaronder 4 stuks van mijn eigen familie!!!!) en we hebben 1030 vergunningen afgeleverd (grote en kleinere) waarvan meer dan de helft niet-Nederlandstaligen betreft

Of dat verstandig is?

Voor de geinteresseerden: hier: http://fourons.skynetblogs.be/politique/ kun je aardige discussies tussen Huub Broers en de onvermoeibare strijder voor de Franstalige expansie, Jean-Louis Xhonneux, lezen.
Oud 5 oktober 2012, 17:22   #184
Vlaanderen Boven

Standaard

Voeren gaan ze volgens mij nooit meer heroveren. Het grote verschil met de (oostelijke) Rand is dat in Voeren de Franstaligen de marginalen zijn.
Oud 5 oktober 2012, 17:30   #185
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Huub Broers had nog wel meer interessants te vertellen:
Citaat:
Weet je dat iedereen hier vroeger hetzelfde dialect sprak? Toen was er geen enkel probleem. Tijdens de communautaire schermutselingen in de jaren zeventig is dat dialect er wat uit gegaan. Iedereen wilde zich toen profileren met zijn eigen taal. Maar ik merk dat de jongeren het toch ook opnieuw onder de knie krijgen.
M.a.w. toen de flaminganten (NED. taalimperialisten ) de voerstreek zijn gaan binnendringen is de miserie begonnen. Nu die onnozelaars weg zijn keert de vrede weer.

bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...94&word=broers

Laatst gewijzigd door pajoske : 5 oktober 2012 om 17:31.
pajoske is offline  
Oud 5 oktober 2012, 17:33   #186
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

M.a.w. toen de flaminganten (NED. taalimperialisten ) de voerstreek zijn gaan binnendringen is de miserie begonnen. Nu die onnozelaars weg zijn keert de vrede weer.

wereldvreemd?
Shadowke is offline  
Oud 5 oktober 2012, 17:36   #187
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Ah, waren dat 'de flaminganten'? Ik kan mij niet herinneren dat die tijdens de Voercrisis een absolute meerderheid hadden langs Vlaamse kant. Tenzij je dat begrip breed definieert, natuurlijk. Met andere woorden: pajoske bevindt zich ongeveer op dezelfde golflengte als de BUB...

...en negeert natuurlijk ook eventjes het feit dat elke zweem van plaatselijk dialect of zelfs accent met wortel en tak zou zijn uitgeroeid moest de verfransing geslaagd zijn. Dat masochisme is echt ongelooflijk.
Oud 5 oktober 2012, 17:53   #188
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ja, blijf het herhalen tot je zelf je eigen leugens gelooft, zou ik zeggen.

Citaat:
‘Vroeger was dat wel anders, maar de rust is teruggekeerd op het moment dat José Happart Voeren heeft verlaten.'
Of was Happart een flamingant misschien?

Laatst gewijzigd door SDG : 5 oktober 2012 om 17:55.
SDG is offline  
Oud 8 oktober 2012, 10:17   #189
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Volgens een onverdachte bron, de Franstaligen zelf, bracht juist de Franstalige strategie en evolutie slecht nieuws voor jouw geliefde Limburgs:

Les belges francophones représentent actuellement un peu plus de 45% comme le démontrent les élections du CPAS. Comme avant la détermination officielle de la frontière linguistique (1963), le territoire appartenait �* la province de Liège, la population locale parlait le limbourgeois mais avait coutume d'employer le français en parlant avec des francophones et le néerlandais en parlant avec des néerlandophones. En 1963, les Fouronnais maniaient généralement quatre langues (limbourgeois-néerlandais-français-allemand). En 2007, on parle néerlandais, français ou limbourgeois. Du coté des francophones, seules les personnes de plus de 45 ans parlent encore en limbourgeois.

De Franstaligen in Voeren verfransen verder en dieper. Alleen de Nederlandstalige jeugd spreekt nog Limburgs.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 oktober 2012 om 10:18.
Oud 9 oktober 2012, 09:17   #190
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het ging over respect voor onze taal. Respect dat Franstaligen niet hebben. Niet hoeven te hebben. Een respect dat de Vlaamse beleidsmakers, zie ons medialandschap, óók niet hebben. De cijfers zijn helder.
Ik begrijp niet goed je constante focus van het gebrek aan respect van Franstaligen voor de Vlaamse taal. Moet dat?
In de wereld heeft niemand respekt voor de Franse taal, of voor de Fransen in het algemeen.
Ik zie niet waarom je dat als een soort vuurtoren gebruikt, als een criterium om je eigen positie te beoordelen.
Conscience is offline  
Oud 9 oktober 2012, 09:27   #191
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
de Vlaamse taal.
Welke taal is dat precies?

Als je al niet weet hoe je eigen taal heet, besef je hoe verschrikkelijk diep het probleem, en dus het gebrek aan respect voor de eigen taal, zit.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 oktober 2012 om 09:27.
Oud 9 oktober 2012, 09:50   #192
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik moet de eerste Nederlander die zijn eigen taal het 'Hollands' noemt nog steeds tegenkomen. Of de eerste Waal die van zichzelf zegt dat hij 'Waals' spreekt (daarmee bedoel ik dan 'Belgisch' Frans, en niet die gelijknamige regiotaal in Wallonië).
SDG is offline  
Oud 9 oktober 2012, 11:30   #193
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Welke taal is dat precies?

Als je al niet weet hoe je eigen taal heet, besef je hoe verschrikkelijk diep het probleem, en dus het gebrek aan respect voor de eigen taal, zit.
Nee, mijn taal is het Vlaams. En daar beslis ik over.

Zo zit dat.

En jij begrijpt die term niet.

Die term drukt namelijk 'succes' uit, iets wat jij in je kleine wereldje met voorgeprogrammeerde doorslagjes uiteraard niet kan voorstellen.
Het is iets als 'Flemish Art', en het drukt in elk gevaluit dat je niks te maken hebt met de losers tussen Rijn en Picardie.

Dat betekent concreet dat iemand die zich conformeert aan alle normen, zoals jij iemand bent,en dus van de standaardtermen een holy grail maakt,
simpelweg een gebrek aan creativiteit, intelligentie en doorzettingsvermogen heeft. Dat heet dan 'Nederlandstalig'.

Intussen antwoord je niet op mijn vraag waarom in de wereld iemand zou moeten wakker liggen als een Franstalige 'geen respect' heeft voor hem, wanneer in de ganse wereld behoorlijk gelachen wordt met Franstaligen.

Ik bedoel, als er een scheet wordt gelaten, en men begint te lachen, wil je toch niet geassocieerd worden met een scheet?

Het was een goeie poging om je gene weg te stoppen.

Laatst gewijzigd door Conscience : 9 oktober 2012 om 11:34.
Conscience is offline  
Oud 9 oktober 2012, 12:11   #194
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Vlaams klappen ze in de provincies West- en Oost-Vlaanderen.
Bolleke Wol is offline  
Oud 9 oktober 2012, 13:56   #195
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....In de wereld heeft niemand respekt voor de Franse taal, of voor de Fransen in het algemeen.....
Zelfs niet in het niet-beschaafd deel van de wereld ?

U hangt een beetje te veel aan de lippen van uw alter ego Victor Van Aelst, mijnheer : laat uw geest niet ten gronde richten door zijn racistisch gedachtegoed.

Als u zelf Frans of Franstalig zou zijn en regelmatig op diverse plaatsen in de wereld zou vertoeven, of als u bij gebreke daaraan minstens eens de nauwe beslotenheid van uw eigen dorp zou kunnen ontvluchten, zou u uit eigen ervaring weten dat hetgeen u zo gezwind meent te mogen stellen een klinkklare leugen is. Als u van uzelf vindt dat u een man uit één stuk bent, kunt u alvast beginnen met een poging om voor uzelf te bewijzen dat “niemand in de wereld respect heeft voor de Franse taal of voor de Fransen in het algemeen”, en dan vaststellen dat u daar geenszins kunt in slagen.

In ieder geval, als u in de waan verkeert dat uw racistische lulkoek Vlaanderen of de Vlamingen kan dienen of te gunste zijn, vergist u zich in zeer grote mate.

Dit zegt u een Française met respect voor alle mensen en alle taalgroepen ter wereld, en niet in het minst voor de Vlamingen. Daarom doet zij het in uw eigen taal : het Nederlands.

Terzijde : zijn er hier op dit forum dan werkelijk geen rechtgeaarde Vlamingen die voldoende moed kunnen bijeenrapen om uit hun eigen bevolkingsgroep komende racistische bemerkingen zoals deze in citaat met kracht terecht te wijzen, of laat u dat allemaal liever broekschijterig over aan een klein Frans madammeke, om dan achteraf vanuit de luwte van uw vermeende heldhaftigheid te kunnen proclameren dat u door de Fransen onderdrukt wordt of zo ?
Gwylan is offline  
Oud 9 oktober 2012, 15:14   #196
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Zelfs niet in het niet-beschaafd deel van de wereld ?

U hangt een beetje te veel aan de lippen van uw alter ego Victor Van Aelst, mijnheer : laat uw geest niet ten gronde richten door zijn racistisch gedachtegoed.

Als u zelf Frans of Franstalig zou zijn en regelmatig op diverse plaatsen in de wereld zou vertoeven, of als u bij gebreke daaraan minstens eens de nauwe beslotenheid van uw eigen dorp zou kunnen ontvluchten, zou u uit eigen ervaring weten dat hetgeen u zo gezwind meent te mogen stellen een klinkklare leugen is. Als u van uzelf vindt dat u een man uit één stuk bent, kunt u alvast beginnen met een poging om voor uzelf te bewijzen dat “niemand in de wereld respect heeft voor de Franse taal of voor de Fransen in het algemeen”, en dan vaststellen dat u daar geenszins kunt in slagen.

In ieder geval, als u in de waan verkeert dat uw racistische lulkoek Vlaanderen of de Vlamingen kan dienen of te gunste zijn, vergist u zich in zeer grote mate.

Dit zegt u een Française met respect voor alle mensen en alle taalgroepen ter wereld, en niet in het minst voor de Vlamingen. Daarom doet zij het in uw eigen taal : het Nederlands.

Terzijde : zijn er hier op dit forum dan werkelijk geen rechtgeaarde Vlamingen die voldoende moed kunnen bijeenrapen om uit hun eigen bevolkingsgroep komende racistische bemerkingen zoals deze in citaat met kracht terecht te wijzen, of laat u dat allemaal liever broekschijterig over aan een klein Frans madammeke, om dan achteraf vanuit de luwte van uw vermeende heldhaftigheid te kunnen proclameren dat u door de Fransen onderdrukt wordt of zo ?

Dat is een terechte vraag, maar als we hier op elke stompzinnige opmerking van dit soort moeten reageren dan kunnen we bezig blijven.
peter1962 is offline  
Oud 9 oktober 2012, 15:47   #197
Vlaanderen Boven

Standaard

Ik denk niet dat er hier veel zitten die akkoord gaan met Conscience, noch met zijn opmerkingen over de Fransen, noch met zijn ideeën over de 'Vlaamse' taal. Maar het is zoals peter zegt, als we op elke twijfelachtige opmerking moeten reageren zijn we binnen een jaar nog bezig. Je moet je dat niet aantrekken, Gwylan. *aai*
Oud 9 oktober 2012, 16:36   #198
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, mijn taal is het Vlaams. En daar beslis ik over.

Zo zit dat.

En jij begrijpt die term niet.

Die term drukt namelijk 'succes' uit, iets wat jij in je kleine wereldje met voorgeprogrammeerde doorslagjes uiteraard niet kan voorstellen.
Het is iets als 'Flemish Art', en het drukt in elk gevaluit dat je niks te maken hebt met de losers tussen Rijn en Picardie.

Dat betekent concreet dat iemand die zich conformeert aan alle normen, zoals jij iemand bent,en dus van de standaardtermen een holy grail maakt,
simpelweg een gebrek aan creativiteit, intelligentie en doorzettingsvermogen heeft. Dat heet dan 'Nederlandstalig'.

Intussen antwoord je niet op mijn vraag waarom in de wereld iemand zou moeten wakker liggen als een Franstalige 'geen respect' heeft voor hem, wanneer in de ganse wereld behoorlijk gelachen wordt met Franstaligen.

Ik bedoel, als er een scheet wordt gelaten, en men begint te lachen, wil je toch niet geassocieerd worden met een scheet?

Het was een goeie poging om je gene weg te stoppen.
Welk van de vele soorten "Vlaams" spreekt u dan? En als u "Vlaams" spreekt, waarom schrijft u het dan ook niet? Dat zou pas consequent zijn. Nu bent u in uw schrijftaal evenzeer "iemand die zich conformeert aan alle normen" en die "van de standaardtermen een holy grail maakt".

Ik maak zowel van mijn spreek- als schrijftaal een "holy grail" en die heet Nederlands.
Oud 9 oktober 2012, 19:31   #199
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet goed je constante focus van het gebrek aan respect van Franstaligen voor de Vlaamse taal. Moet dat?
In de wereld heeft niemand respekt voor de Franse taal, of voor de Fransen in het algemeen.
Ik zie niet waarom je dat als een soort vuurtoren gebruikt, als een criterium om je eigen positie te beoordelen.
De cijfers spreken je tegen. In Europa is na het Engels, het Frans de tweede vreemde taal die de meesten willen leren en er ook voor kiezen.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 9 oktober 2012 om 19:31.
DucDEnghien is offline  
Oud 11 oktober 2012, 23:25   #200
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
In Europa is na het Engels, het Frans de tweede vreemde taal die de meesten willen leren en er ook voor kiezen.
Kiezen?

In Vlaanderen heeft de leerling helemaal niets te kiezen. Frans is daar keihard verplicht. Ook na 182 jaar.

Sinds 1952 treft de Franstaligen daar geen blaam overigens.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 11 oktober 2012 om 23:25.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be