Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2012, 14:54   #41
Alfons
Burger

Standaard

Toen ik eind de jaren zestig op de arbeidsmarkt kwam bestond er geen werkloosheidsvergoeding voor schoolverlaters. Toen ik aan het werk ging werd ik voor de sociale zekerheid afgehouden op een geplaffoneerd bedrag dat in verhouding stond met de werkloosheidsuitkeringen. Maar dat heeft niet lang geduurd en werd enkele jaren later vervangen door een afhouding voor werkloosheid op het ganse loonbedrag.Gevolg: de kloof tussen uitkering en afhouding voor werkloosheid werd alsmaar groter.De vakbonden staken de pluim hiervoor op hun eigen hoed. Toen het niet meer zo goed ging sloten zij aan de lopende band akkoorden af met werkgevers bij herstructureringen met brugpensioen zelfs vanaf 50 jaar. Hoe dat betaald zou worden was niet hun zorg: elke bruggepensioneerde was een werkloze en ontving in regel zijn stempelgeld via de vakbond en dat bracht de vakbonden geld op.Hoe vroeger op brugpensioen hoe langer de staat hen betoelaagde voor de uitbetaling. Tot het systeem zoals nu blijkt zijn grenzen heeft bereikt want het wordt gedragen door steeds minder actieven en dat zijn spijtig genoeg onze kinderen die nu moeten opdraaien voor de luxe die hun ouders hebben gekregen.
Alfons is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 14:57   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hier ben ik Bekijk bericht
En wat ga je doen met de mensen die toch alles zullen opgesoupeerd hebben op het ogenblik dat ze op 'rust' gaan?
Soep van maken?
Hetzelfde als men nu doet met de mensen die niks hebben, ze op straat laten leven en er verder niet naar omzien.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 14:59   #43
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfons Bekijk bericht
Toen ik eind de jaren zestig op de arbeidsmarkt kwam bestond er geen werkloosheidsvergoeding voor schoolverlaters. Toen ik aan het werk ging werd ik voor de sociale zekerheid afgehouden op een geplaffoneerd bedrag dat in verhouding stond met de werkloosheidsuitkeringen. Maar dat heeft niet lang geduurd en werd enkele jaren later vervangen door een afhouding voor werkloosheid op het ganse loonbedrag.Gevolg: de kloof tussen uitkering en afhouding voor werkloosheid werd alsmaar groter.De vakbonden staken de pluim hiervoor op hun eigen hoed. Toen het niet meer zo goed ging sloten zij aan de lopende band akkoorden af met werkgevers bij herstructureringen met brugpensioen zelfs vanaf 50 jaar. Hoe dat betaald zou worden was niet hun zorg: elke bruggepensioneerde was een werkloze en ontving in regel zijn stempelgeld via de vakbond en dat bracht de vakbonden geld op.Hoe vroeger op brugpensioen hoe langer de staat hen betoelaagde voor de uitbetaling. Tot het systeem zoals nu blijkt zijn grenzen heeft bereikt want het wordt gedragen door steeds minder actieven en dat zijn spijtig genoeg onze kinderen die nu moeten opdraaien voor de luxe die hun ouders hebben gekregen.
aha, ene die door heeft van waar de wind komt.

Werklozen moeten niet noodzakelijk aangesloten zijn bij de vakbond om hun premie te krijgen (in tegenstelling tot wat sommige vakbondsafgevaardigden de mensen durven wijsmaken)
Je kan die ook krijgen van de hulpkas, een overheidsinstantie.
"Jamaar", roepen de vakbonden in koor "wij werken veel beter dan die hulpkas hoor" Aja, kan misschien wel kloppen. En weet u wie de hulpkas bestuurt vanuit de raad van bestuur? U raadt het nooit: de vertegenwoordigers van de vakbonden... Zo is het niet moeilijk natuurlijk om uw eigen winkel draaiende te houden.
Het is zelfs zo dat regelmatig de vakbonden hun volk eerst naar de hulpkas sturen om de papieren op orde te krijgen, om ze dan vervolgens via de vakbond uit te betalen en zo de premie op te strijken.

Vakbonden moeten weer doen waar ze voor dienen: werknemers verdedigen, beschermen en helpen. Geen uitkeringskas of bank spelen, laat dat maar aan anderen over. Alle uitkeringen laten betalen rechtstreeks vanuit de overheid, en zwaar besparen op die premies die de vakbonden dan niet meer moeten krijgen
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 15:02   #44
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hetzelfde als men nu doet met de mensen die niks hebben, ze op straat laten leven en er verder niet naar omzien.
Flauwekul, er zijn maar 50000 daklozen. Naar de rest heeft men omgekeken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 15:03   #45
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nu eenmaal het gevolg van de door Belgie gevolgde "vreemdelingen eerst, Vlamingen laatst" politiek.

En het is de Vlaming die de traditio's toestemming heeft gegeven om die structurele roofbouw uit te oefenen.

Gat verbranden = op de blaren zitten.
En zich zeker niet omkeren.

Don Quichote.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 15:05   #46
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
aha, ene die door heeft van waar de wind komt.

Werklozen moeten niet noodzakelijk aangesloten zijn bij de vakbond om hun premie te krijgen (in tegenstelling tot wat sommige vakbondsafgevaardigden de mensen durven wijsmaken)
Je kan die ook krijgen van de hulpkas, een overheidsinstantie.
"Jamaar", roepen de vakbonden in koor "wij werken veel beter dan die hulpkas hoor" Aja, kan misschien wel kloppen. En weet u wie de hulpkas bestuurt vanuit de raad van bestuur? U raadt het nooit: de vertegenwoordigers van de vakbonden... Zo is het niet moeilijk natuurlijk om uw eigen winkel draaiende te houden.
Het is zelfs zo dat regelmatig de vakbonden hun volk eerst naar de hulpkas sturen om de papieren op orde te krijgen, om ze dan vervolgens via de vakbond uit te betalen en zo de premie op te strijken.

Vakbonden moeten weer doen waar ze voor dienen: werknemers verdedigen, beschermen en helpen. Geen uitkeringskas of bank spelen, laat dat maar aan anderen over. Alle uitkeringen laten betalen rechtstreeks vanuit de overheid, en zwaar besparen op die premies die de vakbonden dan niet meer moeten krijgen
De vakbonden doen hun werk beter dan de hulpkassen. En goedkoper dan de staat zou kunnen. Ik ben zowel bij vakbond als bij hulpkas geweest. Bij de vakbond verdedigden ze mijn rechten bij de RVA. Dat doet de hulpkas niet.
Oud 9 oktober 2012, 15:12   #47
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
klopt, maar toch is er een verschil met vroeger.

Neem een productieband: vroeger kon je bij wijze van spreken met een IQ van ¨70 in de fabriek gaan werken. Als je slim genoeg was om een steeksleutel vast te houden en te weten wat er mee te doen, kon je aan de band moeren staan aandraaien.
Nu, door die automatisering, is er idd een verschuiving van werk naar de ontwikkelaars van die gerobotiseerde productielijnen, naar de onderhoudsmensen daarvan etc etc. Vraag is: waar blijf je met die kerel met zijn IQ van 70 in dat verhaal?

Er is dus nog altijd veel werk, alleen steeds meer voor mensen die goed geschoold zijn. En dat zien we dan ook op de arbeidsmarkt: sommigen geraken niet aan werk, terwijl ze aan het schreeuwen zijn naar goede technici van alle niveau.

Erg om zeggen, maar de toekomst ziet er voor mensen die geen opleiding hebben erg beroerd uit in West-Europa. Dat onderstreept nog eens de nood aan hoogstaand onderwijs, alleen moeten ze dat nog eens duidelijk maken aan Pascal Smet met zijn onderwijshervorming
Kunt het ook zien als een stijging van de loonkost. Hier gebruiken we een heftruck om een camion vol te laden. In bijvoorbeeld Thailand is het goedkoper om 5 jaar 5 thai tewerk te stellen dan een heftruck aan te kopen.

Ook het minimumloon heeft ervoor gezorgd dat mensen die minder bekwaam zijn zichzelf als het ware uit de arbeidsmarkt plaatsen.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 15:14   #48
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De vakbonden doen hun werk beter dan de hulpkassen. En goedkoper dan de staat zou kunnen. Ik ben zowel bij vakbond als bij hulpkas geweest. Bij de vakbond verdedigden ze mijn rechten bij de RVA. Dat doet de hulpkas niet.
QED.

Wat ik dus zei in mijn post: wie beheert er de hulpkas vanuit de raad van bestuur?

En zoals ik zei: vakbonden moeten werknemers verdedigen, helpen etc. Geen bank spelen en er zelf rijk van worden.
Ik zie dus dat je me intrinsiek in feite gelijk geeft in wat ik zei

Bij de ziekekassen zijn ze van hetzelfde bedje ziek.
Oud 9 oktober 2012, 15:17   #49
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hier ben ik Bekijk bericht
En wat ga je doen met de mensen die toch alles zullen opgesoupeerd hebben op het ogenblik dat ze op 'rust' gaan?
Soep van maken?
das hun eigen fout dan dus ofwel kunnen ze op straat gaan leven ofwel werken ze verder.
ik heb geen medelijden met mensen die zichzelf in de voet schieten
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 15:20   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Flauwekul, er zijn maar 50000 daklozen. Naar de rest heeft men omgekeken.
Maar 50.000 daklozen...
Oud 9 oktober 2012, 15:21   #51
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar 50.000 daklozen...
Een hemeltergende schande
Oud 9 oktober 2012, 15:24   #52
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
das hun eigen fout dan dus ofwel kunnen ze op straat gaan leven ofwel werken ze verder.
Ik denk dat jij een cynicus bent die met niemand medelijden heeft, kan dat?
Oud 9 oktober 2012, 15:25   #53
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Hier ben ik het niet mee eens.

Die mensen moeten met veel liefde worden opgevangen.

Wij moeten dringend de sporthallen die met overheidsgeld zijn gebouwd herinrichten als slaapplaats, douchecellen, gaarkeukens, lazaretten enz om die mensen op te vangen.
Daar moet een uiterst strenge protocol aan worden verbonden.
Hygiëne en discipline verplicht.

Citaat:
Waarom zou je in godsnaam medelijden moeten hebben met profiteurs?
Het merendeel van die mensen heeft nooit medelijden gekoesterd voor diegenen waar ze mee solidair zouden kunnen geweest zijn toen ze die mogelijkheid hadden.
Oud 9 oktober 2012, 15:32   #54
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
totaal naast de kwestie maar omdat je het zo vriendelijk vraagt. Ik heb zelden medelijden met mensen. misschien omdat ik de lat ook voor mezelf heel hoog leg?

Laatst gewijzigd door Doa : 9 oktober 2012 om 15:36.
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 15:39   #55
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
medelijden moet je hebben met mensen die ongewild pech hebben, op gelijk welke manier.

Niet met mensen die het zelf gezocht hebben, op gelijk welke manier
Oud 9 oktober 2012, 15:41   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
medelijden moet je hebben met mensen die ongewild pech hebben, op gelijk welke manier.

Kan je eens een realistisch voorbeeld van elk geven?
Oud 9 oktober 2012, 16:13   #57
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

In de praktijk worden armen voor het gemak meestal behandeld als zelfgezocht, zelfveroorzaakt, en dus zelf schuldig, door zij die beter af zijn, terwijl ze hoofdzakelijk slachtoffers zijn van averse omstandigheden en wantoestanden.

Trouwens, voor medelijden koop je niks. Wel voor het verzilveren van de in de grondwet voorziene basisrechten voor iedereen, vooral die van de economisch zwakken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 oktober 2012 om 16:15.
Oud 9 oktober 2012, 16:26   #58
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar 50.000 daklozen...
t'Moeten maar gangsters worden, hé, die krijgen gratis onderdak van de staat in zekere omstandigheden ( = als ze gepakt worden ).
Voor een tijdje gezien op TV : in de USA heeft een landloper de bank overvallen met een pennemes. Hij eiste 1 dollar, en dat men de politie zou roepen. Zijn uitleg : " ik heb een zware ziekte, en geen geld om mij te laten behandelen. In het gevang moeten ze mij wel verzorgen ". De rechter gaf hem 2 jaar.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 16:29   #59
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De oplossing is dus ervoor zorgen dat gevangenen heel goed behandeld worden, en dan tegen dat het tijd is om op pensioen te gaan eens iets serieus te mispeuteren zodat ge levenslang krijgt.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 16:30   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
t'Moeten maar gangsters worden, hé, die krijgen gratis onderdak van de staat in zekere omstandigheden ( = als ze gepakt worden ).
Voor een tijdje gezien op TV : in de USA heeft een landloper de bank overvallen met een pennemes. Hij eiste 1 dollar, en dat men de politie zou roepen. Zijn uitleg : " ik heb een zware ziekte, en geen geld om mij te laten behandelen. In het gevang moeten ze mij wel verzorgen ". De rechter gaf hem 2 jaar.
Ik denk niet dat het zo simpel is, hier zou de man zes maand bak en een boete van 25.000€ krijgen en geen medische zorg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be